Tim's knutselproject

• Tim2
    Beginner
    Tim2 op 14 januari 2016 · 17:50
    Nee geen eigenbouw ski's maar het uitvoeren van bepaalde voodooistische rituelen om mijn ski's weer 'skibaar' te maken.

Wat is er namelijk met mijn ski's gebeurd: IJs en steentjes. Dat konden ze niet aan en de zijkanten zijn gaan delamineren. Samen met wat compressie van het hout en mijn iets wat agressieve skihouding resulteerde dit in het verlies van het zogenaamde 'kantengrip'. Het onderstaand diagram zal duidelijkheid scheppen:

Het belag is aan de onderkant hierdoor niet meer echt recht te noemen (zie de onderstaande foto's. Daar kan ik op zich nog mee leven maar de verzwakte zijkanten zorgen ervoor dat ik me beetje als bambi op een bevroren meer voel als ik in aanraking kom met wat ijzige/harde sneeuw.

Enfin belagschade repareren is zo moeilijk niet. Ik maak me alleen af hoe ik de ski's weer in enige zin of vorm 'skibaar' kan maken. Ikzelf zat te denken om metalen staafjes in de ski te lamineren zoals hieronder weergeven. Ik vraag me af of dat überhaupt wel zin heeft.

Oh en iedereen die denkt "gooi die ski's toch weg". Ik student, nieuwe ski's zitten er nog even niet in en omdat ze ouder zijn dan een jaar ook geen garantie. Uiteindelijk was het ook niet zo slim om deze ski's in ijzige omstandigheden te gebruiken maar alléh.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 14 januari 2016 · 18:09
    Hier is meer aan de hand dan ijzige omstandigheden....

Dit lijken mij ook een paar 'goedkope' capskies met een foam binnenwerk.
    Ik wil ook nog wel eens ouds opknappen. Ondanks dat je budgetbeperkt is zou ik hier geen moeite meer aan besteden. Dat is goed geld tegen kwaadgeld gooien

Dan kun je beter vragen of iemand hier je met een paar oude skies wil helpen
  • Tim2
    Beginner
    Tim2 op 14 januari 2016 · 18:26

Hier is meer aan de hand dan ijzige omstandigheden....

Dit lijken mij ook een paar 'goedkope' capskies met een foam binnenwerk.
    ...
    Mars op 14 jan 2016 18:09

Hoi Mars, IJzige omstandigheden op de piste met af en toe wat steentjes. Opgelopen in de week van de kerstvakantie ergens in La Plagne. Misschien ben ik er niet echt spaarzaam mee om gegaan. In het verleden hebben de ski's wel eens een schark geraakt. Maar na deze week skiën waren beide ski's aan gort.

De ski's zijn overigens gewoon van Black diamond, modelletje Aspect (2012 geloof ik). De reden dat ik deze ski's een tweede leven wil geven is omdat ik niet alleen nieuwe ski's moet kopen maar ook nieuwe vellen (en in het ergste geval nieuwe harseisen). Natuurlijk als de nieuwe ski een beetje dezelfde afmetingen heeft hoeft dit het geval te zijn. Qua investering kost het mij pakweg € 5,00 + een biertje en vooral tijd. Dus die gok wil ik wel wagen. Ik weet alleen niet of mijn oplossing helpt of nog destructiever is.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 14 januari 2016 · 18:40
    Daar rij je de kern toch niet zo krom mee? Of zit er nog oude schade van de sharks?

Ik wil niets suggereren. Maar ik moest ineens aan dit topic denken http://wepowder.nl/forum/topic/112787?page=1
  • Tim2
    Beginner
    Tim2 op 14 januari 2016 · 19:22
    Black diamond maakte vroeger hun ski's met een zogenaamd '3D profile'. Wat betekend dat ze zoveel mogelijk kernmateriaal wegfrezen voordat de ski's lamineren. De zijkant van de ski is daardoor erg dun en heeft een hoek van pakweg 45 graden. Een normale cap constructie ski heeft een core die gewoon recht gesneden is. Als de toplaag loskomt komt het hele gewicht van de skier op een dun stukje kernmateriaal te staan. Dat verzwakt het hout/de kern. Normaal is dat geen probleem omdat de topsheet i.c.m. de glasvezels deze spanningen kunnen absorberen. Maar als deze los zijn kan je je inbeelden dat deze dus geen stijfheid meer bieden. Dit verklaart waarom de core vooral vervormt is onder de binding.
    Daarom dacht ik aan het lamineren van busjes vlak boven de staalkant. Deze zouden de stijfheid van de ski bij de rand verstevigen zonder een al te grote invloed te hebben op de longitudinale stijfheid. (In theorie...)

De foto toont echter wel een iets vertekend beeld qua schade (zeker met de belagschade). De schade is minder extreem dan de foto doet vermoeden. Dit komt omdat de lamp er wat verder achter ligt --> krijg je een beter beeld van wat er aan de hand is.

De ski's komen van BD zelf af. Dus het lijkt me sterk dat het hier om een niet skibaar of schowroom model gaat.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 14 januari 2016 · 19:39
    Voor de stangetjes boor je materiaal weg in de verzwak je de kern in de andere richting. Daar zou ik niet aan beginnen. En als je het doet moet je de neutrale lijn van de kern zoeken.

Als de foto zo'n verteken beeld geeft zou ik de ski via de onderzijde open maken (belag iets lichten) en de ski weer op de juiste manier in elkaar proberen te zetten/opbouwen.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 14 januari 2016 · 20:50
    Voordat je gaat klussen eerst eens ff laten taxeren en kijken wat je reisverzekering teruggeeft. Als t in 2015 gebeurt is, en je hebt ze in 2013 gekocht, heb je dik kans dat je 60% van de nieuwprijs krijgt. Reken maar dat je daar tweedehands een leuk setje voor kan kopen waar je skins en bindingen op passen...
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 15 januari 2016 · 10:15
    als je wilt knutselen, heb ik geloof ik nog wel een paar stockl dp pro's liggen van 1.90 of zo. daar zit wel nog een goede kern in. De rest is uh..... laten we zeggen, heeft meer kanten van de berg gezien : )
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • dieter
    Advanced
    dieter op 15 januari 2016 · 11:01
    ik heb hetzelfde voorgehad,
    de crack opgevuld met een epoxy die elastisch blijft voor de flex van de ski te behouden en een paar schroeven erdoor, de schroefkop verzinken in de base en p-tex erop. De overschot aan schroef afslijpen.
    Zo heb ik het gedaan en die ski's gaan al 2 jaar zo mee.
  • Tim2
    Beginner
    Tim2 op 21 januari 2016 · 23:28
    @dieter De cracks heb ik inmiddels opgevuld maar ik heb nog even gewacht met het boren. Het is namelijk niet iets wat je zomaar doet. Ik neem aan dat het loopvlak/base v/d ski ook bij jou gekromd was. Ik heb het proberen terug te buigen maar dat is mij met geen mogelijkheid gelukt. Heb je hier evt nog tips voor of zal ik hiermee moeten leven?
    En is er verder nog een algemene richtlijn over welke schroeven en de afstand tussen de schroeven?

@fanneige even gelezen (dr google hier) en ze liggen blijkbaar in zeeland. Daar kom ik jammer genoeg niet.

@JaapvR Deze ski's zijn een vervanging voor een ander paar van BD. Op de bon staat letterlijk 1 unit. Verder heb ik de originele ski tegen een belachelijk lage prijs gekocht welke niet eens boven mijn eigen risico uitkomt. Van de verzekering kan ik niks verwachten.
  • dieter
    Advanced
    dieter op 25 januari 2016 · 12:56
    die vijzen door mijn ski hebben letterlijk niets veranderd aan de eigenschappen van de ski en daarmee blijft de epoxy goed houden.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro