Nog een storm en dan warmer?

Nog een storm en dan warmer?

Ik heb niets te veel beloofd. Dit weekend is het mooiste weekend tot nu toe in de Franse Alpen en Noordalpen. Ja, zelfs Oostenrijk doet sinds vrijdag weer helemaal mee. In fases kwam daar 30-70 centimeter verse sneeuw erbij in de Noordstagebieden en vandaag sneeuwt het nog gestaag door. Maandag klaart het op en wordt het zonnig, maar vanuit het westen volgt dan een nieuwe storm. Later deze week zal warmte een poging doen de Alpen binnen te dringen, maar of dat lukt? In dit bericht:

  • west- en noordalpen in topconditie
  • dinsdag/woensdag een nieuwe storm
  • warmte in aantacht?
  • ride hard, ride smart

Noordwesten en noorden van de Alpen zijn nu fantastisch

Noordstau galore! In dit live report zie je de mooiste beelden van deze zondagochtend voorbij komen. Niet dat ik die nog verder aanvul, want het is tijd voor de poeder snorkel. Ik duik onder de poeder en dan zijn er andere prioriteiten. Wil je gortdroge pipapoeder rijden, dan zijn de komende 5 dagen het moment.

Engelberg vanochtend
Engelberg vanochtend
Kleinwalsertal
Kleinwalsertal

Dinsdag een nieuwe storm

De maandag begint overal zonnig maar einde middag wordt het licht in de Franse Alpen al diffuus en niet veel later begint het te sneeuwen. De sneeuwgrens schommelt zo rond de 1000 meter in het westen en zal als de neerslag zich op dinsdag uitbreirdt naar de noordalpen nog verder dalen. Vooral woensdag is het lekker koud en valt er uberlichte poeder. Reken op 5-20 cm vers met het zwaartepunt in het noordwesten. Na woensdag klaart het weer op en het poederadvies voor de komende dagen luidt als volgt:

Poederadvies: eerst west en noordwest, later ook noord

Het poederavies blijft hetzelfde als gister. Veel plezier tijdens je poederjacht. Kies de komende dagen voor gebieden met bomen tussen de 1200 en 2100 meter + een mooie base en je gaat een mooie paar dagen tegemoet. En als je het mij direct vraagt… ik zou nog steeds de steile hellingen en grote wanden boven de 2200 meter even links laten. Dit is de powderchase de komende dagen:

Warmte in aantocht

Later in de week doet warmte een serieuze poging om de Alpen binnen te dringen. Althans als we de kaarten moeten geloven. Laat ik je daar nog niet al te bang voor maken. Want eerst genieten van datgene wat er nu ligt.

Jetstream naar het noorden
Jetstream naar het noorden
Temperatuur stijgt
Temperatuur stijgt

Test gratis je kennis over lawines en gevaren buiten de pistes

Steeds meer mensen gaan off-piste, maar lang niet iedereen gaat goed voorbereid. Vaak gaat dat goed, soms niet. Dit seizoen vielen er al **21 doden **als gevolg van lawines. Heb jij genoeg kennis? Test het en start hier gratis het eerste hoofdstuk van de Safety Academy. Geen kennis? Blijf op de piste of huur een ski/berggids.

Stay stoked, Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
japser_beAuteur17 januari 2016 · 12:39

Ik hoop dat de warmte uitblijft… Vertrek volgend weekend naar de alpen op zoek naar poeder. Maar wie zoekt die vindt zeker :-)

Gevorderd
skiesterAuteur17 januari 2016 · 13:19

Pff ja. Vorige week was ik er: te warm. Dit weekend de enige echte 100% no-go vanwege een kindfeest. En ja hoor: de noordstau waar ik al twee jaar op wachtte… En ak weekend weer warm?? Ik moet niet teveel op facebook kijken anders word ik echt gek.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
rutgerbergeAuteur17 januari 2016 · 13:27

@@skiester hier nog 1…

Gevorderd
Rob64Auteur17 januari 2016 · 13:31

@@japser_be @@skiester @@rutgerberge allemaal hopen op een goed volgend weekend dan maar, er zit even niets anders op.

Gevorderd
skiesterAuteur17 januari 2016 · 16:44

Haha ja, we kunnen er weinig aan veranderen en toezien hoe onze kiezen snel kleiner worden met het kijken naar alle berichten!! Ik mag toch hopen dat ik niet weer twee jaar moet wachten op zo’n vette noordstau!!!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Toerist
AnoniemAuteur17 januari 2016 · 16:52

Wat een platen en filmpjes allemaal… Dit weekend helaas ook een kindfeestje…

Wel de mogelijkheid om vanaf aankomende woensdag samen met LP77 (Lars) ergens te zijn of anders de week erna of daarna.
@@meteomorris, wat zou jij doen, aankomende woensdag of gokken en dus wachten? Als je vd week zou gaan, waarheen dan? Thnx
Glenn

Elite
kanskiAuteur17 januari 2016 · 20:31

Cold smoke blower pow in Verbier!

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16249.jpg?width=800

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
Grim3Auteur17 januari 2016 · 22:17

Die arme Zuidalpen!

Gevorderd
japser_beAuteur18 januari 2016 · 06:54

De warmte die is bij GFS al weg nu nog beetje sneeuw erbij en we zijn er !

Expert
ieismAuteur18 januari 2016 · 08:27

Pff ja. Vorige week was ik er: te warm. Dit weekend de enige echte 100% no-go vanwege een kindfeest. En ja hoor: de noordstau waar ik al twee jaar op wachtte… En ak weekend weer warm?? Ik moet niet teveel op facebook kijken anders word ik echt gek.

skiester op 17 jan 2016 13:19

Zelfde hier yo. Veel te druk om weg te gaan met met werk en dat achterlijke Splitfest, en je vriendjes allemaal leuke foto’s posten. Het doet gewoon echt fysiek pijn dit, als iemand nu poeder is een keuze gaat antwoorden ga ik denk ik huilen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
wimbersAuteur18 januari 2016 · 16:54

poeder is een keuze…

Beginner
QmaartenQAuteur18 januari 2016 · 17:25

Voel me met de dag zieliger.
Vorige week een blok vrij zonder sneeuw grom en nu gaat het helemaal los.
Pas 6 feb. weer vrij, damned.
En ja, poeder is een keuze, als er iets te kiezen valt tenminste…

powpowwowjippiajippieee
Gevorderd
Willem2kAuteur18 januari 2016 · 19:10

Echt, jij wil hier helemaal niet zijn @@ieism. De wegen zijn veel te schoon voor die jeep van jou en ik heb nog geen fatsoenlijke espresso gevonden…

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
evanAuteur18 januari 2016 · 19:23
Expert
ieismAuteur18 januari 2016 · 19:49
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!