helling onder Gazex installatie, hoe veilig

• VeeT
    Advanced
    VeeT op 17 januari 2016 · 19:54
    Net terug van een zeer poederige week in Val Thorens. Heerlijk!

Ik kom ook terug met een vraag:
    Het was de hele week lawingevaar 4/5 vanwege de vele nieuwe sneeuw icm zeer harde wind en graupel eerder die week.
    Op de twee middagjes dat de zon er door kwam zag ik legio skiërs zich oa van de stijle wand daar onder de Funitel du Bouquetin af storten. Heb het niet gemeten maar ik denk zeker 45 gr aan het begin. Maar er staan wel een aantal Gazex installeties bovenaan, die de vallei op vele salvo's trakteerde in de vroege ochtend.
    Dus: zijn waren mensen compleet onverantwoordelijk bezig of is zo een helling toch als relatief veilig te beschouwen doordat de Gazex installatie al z'n werk heeft gedaan?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 17 januari 2016 · 20:26
    Ik zou er zelf niet van uitgaan dat de helling dan veilig is. Mogelijk weet jij net wel die sweetspot te triggeren die door aparte omstandigheden buiten schot van de Gazex is gebleven, waardoor de zaak breekt en gaat schuiven.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 18 januari 2016 · 13:39
    Tot nu toe ben ik de Gazex installaties in geen enkele beslisstrategie tegengekomen. Dus ik zou de helling niet als relatief veilig beschouwen als er Gazex installaties staan. Een paar vragen die eventuele problemen hierbij aanduiden:
    - Weet je zeker dat ze het (allemaal) doen?
    - Weet je zeker dat ze die ook daadwerkelijk (allemaal) gebruikt hebben?
    - Waar haal je die informatie vandaan?

Dus als je al een reductiefactor zou toepassen, zou je dan niet liever een vraag beantwoorden of de helling eventueel vielbefahren is? Maar pas op! Jij hebt te maken met lawinegevaar groot (4) tot zeer groot (5). En daar mag je volgens Munter niet eens werken met reductiefactoren!

Wat is het nut van de Gazex installaties? Staan ze er om eventuele spontane lawines te voorkomen en zo een eventuele piste die eronder ligt te beschermen? Of staan ze er om lawines te voorkomen die door skiers (en snowboarders) geinitieerd worden?

Over Gazex installaties heb ik wat in mijn boeken gevonden:
    Een Gazex installatie met een lading van 3m³ heeft een voorwaartse werkingsafstand van 70 meter. Dat wil zeggen dat in dit bereik spontane lawines niet meer verwacht zouden mogen worden. Bij dezelfde lading, maar zijwaarts onder een hoek van 45°, is de werkingsafstand 50 meter.

Echter, als je het gebied veilig wilt kunnen betreden, dus ook skien, dan gelden kleinere afstanden. Bij dezelfde lading, worden dezelfde afstanden ongeveer gehalveerd. Voorwaarts 35 meter en zijwaarts 25 meter.
  • VeeT
    Advanced
    VeeT op 18 januari 2016 · 13:51
    @Erwin , thanks, duidelijk verhaal. Ze hesen inderdaad geen vlaggetje om te laten zien welk pijp had geknald. Soort van Russisch roulette dan wel bij 4/5 he en extreem stijle hellingen?
    Ik heb me trouwens niet durven wagen aan die hellingen hoor, hoewel heel wat lui er echt jaloersmakende sexy lijntjes trokken.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 18 januari 2016 · 13:54
    Lawinegevaar minimaal 4, helling minimaal 40 graden. Lijkt me toch een absoluut geval van afblazen/wegwezen?

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro