Portes du Soleil voor beginner

• Laurankl
    Tourist
    Laurankl op 20 januari 2016 路 15:51
    Dag allen,

Eind januari (27e - 31e) ga ik een paar dagen naar Avoriaz in Portes du Soleil, om vervolgens gedurende de Carnavalsvakantie er weer te zitten (wat een luxe... 馃槈. Ik heb een nieuwe set Blizzard Brahma's 2016 (88mm onder de voet) met Tyrolia Attack 13 bindingen en kan niet wachten om deze te testen op de piste, maar ik zou dit ook graag een beetje buiten de pistes doen (afhankelijk van het lawinegevaar op dat moment).

Ik zal eerlijk zijn, ik heb nog geen Modules gedaan, maar ik merk dat ik wel dingen opsteek van alles wat ik hier elke dag lees en me in ieder geval heel bewust ben geworden van de risico's van off-piste ski毛n. Volgend jaar hoop ik mijn propedeuse te hebben en kan ik er wat meer tijd en geld in te stoppen, zoals een 3 eenheid aanschaffen. Module I staat al wel op de planning, maar dat wordt in ieder geval pas na mijn eerste trip dat ik daar aan begin.

In dit topic: http://wepowder.nl/forum/topic/67304 heb ik een aantal routes gevonden in PdS, aangezien er hier: http://wepowder.nl/routes geen staan (misschien toevoegen? 馃槂).

Nu mijn vragen:
    1) In hoeverre is het prettig en slim om met een stijve all-mountain ski als een Brahma off-piste te gaan?
    2) Kan iemand uit die routes de makkelijke voor mij plukken? Of zelf makkelijke en niet al te gevaarlijke/risicovolle routes adviseren?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 20 januari 2016 路 16:06
    Dag allen,
    ......

Nu mijn vragen:
    1) In hoeverre is het prettig en slim om zonder al teveel kennis off-piste te gaan?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties! Laurankl op 20 jan 2016 15:51
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 20 januari 2016 路 16:11
    hehe, korte samenvatting.

Als je kunt skien maakt de ski niet heel veel uit. Ben je nog niet zo goed en het poeder is diep, huur een breed gemakkelijk setje.

Verder, regel een gids die ook voor jou een 3-eenheid heeft. Leer je veel van en je hebt meteen leuke routes.
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 20 januari 2016 路 16:14
    @Haagje +1 馃槈

@DeRest......... gedraag je!
    xs2arjan
  • Kuro
    Advanced
    Kuro op 20 januari 2016 路 16:16
    Goeie vragen, met de eerste kan ik je op weg zetten. Het valt mij op dat je het woord 'Stijf' al meteen gebruikt. Ik ben een Blizzard-fan en ik heb ze in het verleden tal van keren kunnen testen, de cochise en vooral de Bodacious. Toevallig heb ik gisteren in Chamonix de Spur in mijn handen gehad en wat een machine zeg! Het gezegde "Zo stijf als een plank" is hier wel gepast denk ik. Enkel rocker in de voortip en voor de rest quasi geen camber en een flat tail. Je moet weten dat Blizzard een nogal conservatieve kijk heeft op de ski-beleving en ik heb dat zelf aan den lijve mogen ondervinden. Deze skis zijn geen doetjes. Je moet er werkelijk hard op werken om het maximale uit de ski te krijgen.
    Heb je voor aankoop ooit deze ski's getest? Want het zijn volgens mij 1 van de stijfste merken op de markt (met K盲stle).
    Je kunt er in principe mee buitenpiste ski毛n - afhankelijk van de condities - echter veel draagvermogen met slechts 88 onder de voet moet je niet verwachten. Het is een ski die in verspoord terrein langs de piste moeiteloos zijn richting zal houden, alleen bepaalt je fysieke paraatheid de wendbaarheid van je ski.
    Je moet het voor je zelf uitmaken of je een relatief moeilijke ski al meteen inzet voor een terrein waar specifiek deze ski niet meteen voor gemaakt is.
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt ... nog een laatste tip met Blizzard moet je de open flanken gaan opzoeken, in de dichte bebossing bezorg je je mogelijk heel wat narigheid.
  • pjnijssen
    Advanced
    pjnijssen op 20 januari 2016 路 22:26
    Allereerst: top dat je eerlijk bent over je eigen kennis en kunde. Dat is een goed begin.

Als de aanschaf van een 3-eenheid te duur is, kun je overwegen om te beginnen met huren. Echter, als je dan nog niet weet hoe deze te gebruiken (en zeker zo belangrijk: weet je maatje het ook niet?) dan wensen we je allemaal dat prettige toe, maar slim is het zeker niet.

Alle routes kunnen op papier of in mijn herinneringen nog zo veilig zijn geweest, je zult altijd in de helling een laatste beoordeling moeten maken. Om een lang verhaal ook hier kort te houden, zoals @Haagje al voorstelt: zoek wat vrienden of maak hier nieuwe vrienden, leg samen wat in de pot en regel een gids (en 3-eenheid) die jullie meeneemt op je eerste veilige stappen buiten de piste.
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 20 januari 2016 路 22:53
    Omdat je niet kunt inschatten wat er gevaarlijk is of niet off piste en nog wel het belangrijkste g茅茅n 3-eenheid hebt zou ik niet zomaar off piste gaan. Maar een andere optie is te kijken naar ski routes die open zijn, zorg wel dat je dan in de buurt van de paaltjes blijft, dus niet 100 meter van deze routes afwijken. Een ski route is zeg maar een off piste route die door de reddingsdienst is veilig gesteld. Zeg maar het Europese format van Amerikaanse inbounts. Deze kun je als deze open is veilig zonder kennis en materiaal rijden en je eerste off piste ervaring opdoen 馃槂
  • SimonVen
    Beginner
    SimonVen op 20 januari 2016 路 23:11
    In PDS zijn er fijne skiroutes zoals rechts van de lift 'grandes combes' richting les prodains (snowcross crozats). Deze zijn zeer geschikt voor je eerste off-piste ervaring op te doen. Ook de zwarte pistes ernaast (machon, coupe du monde,...) zijn een aanrader in de ochtend als er een verse laag sneeuw ligt.

Alvast veel plezier gewenst!
  • Laurankl
    Tourist
    Laurankl op 21 januari 2016 路 12:52
    Thanks voor de reacties! Sommigen zal ik maar negeren, maar het merendeel kan ik echt wat mee 馃槂

Ik denk dat ik over een redelijke on-piste techniek beschik, vanaf mijn 4e tm 12e in een skiklasje geskied (ben nu 19) en heel even slalom gedaan. Off-piste is technisch (volgens mij?) net wat anders, maar toch. Ik heb gekozen voor de Brahma, omdat ik een snelheidsmaniak en kilometervreter ben op de piste. Vaak had ik huur ski's die begonnen te klapperen op de piste en kon ik ze weer gaan ruilen voor een stijvere. Omdat ik dus interesse krijg in het off-piste gedeelte, heb ik voor mijn eerste ski een (hele) stijve gekozen die toch nog een beetje breed is. Je quiver moet ergens beginnen he 馃槈

Wat betreft mijn off-piste aspiraties, ik denk dat ik in ieder geval alle Snowcrosses ga proberen te doen in PdS. Een gids huren die mij ook aan een drie-eenheid kan helpen, is goede optie die ik zal gaan uitzoeken.

Wat betreft kennis en materiaal: kennis staat voor dit jaar nog op de planning, maar op dit moment kan ik het me niet veroorloven om een volledige 3 eenheid aan te schaffen. Daar ga ik wel naar kijken tijdens de uitverkoop aan het einde van het seizoen. De interesse is er in ieder geval, maar ik heb nog wat zaakjes te regelen wil ik echt er op uit kunnen, dat heb ik zelf wel door haha.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro