Ayacucho jassen

• AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 21 januari 2016 · 11:07
    Zijn er hier mensen bekend met Ayacucho jassen? En in specifiek de donsjassen? Ze hebben wel een mooie aanbieding bij bever momenteel!
    http://www.bever.nl/ayacucho-atlas-down-hooded-jas-adbgd42013?id_colou...
    Riding on the edge!
  • joepvandenbogaert
    Beginner
    joepvandenbogaert op 21 januari 2016 · 12:02
    Hoi Alexander, prijs kwaliteit mooi jasje. Verwacht echter niet de kwaliteit van Haglofs of arc'teryx. Wordt allemaal in Europa geproduceerd speciaal voor bever. Wat je vaak ziet is dat wat naadjes loslaten en het logo verdwijnt. Als je niet veel wil spenderen is t een mooi jasje!

Joep
  • PatrickP
    Beginner
    PatrickP op 21 januari 2016 · 13:47
    Grappig. Ik heb precies die jas. Prima warm en heel klein op te vouwen/proppen. Alleen ze zijn absoluut niet waterbestendig oid.
    Voor in NL een heel mooi jasje, maar voor een poedertrip zou ik beter spul kopen.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 21 januari 2016 · 14:38
    Laten we eerlijk zijn geen enkele donsjas is bedoeld om in de regen te dragen.
    De meeste zijn waterafstotend en er zijn sommige met speciaal geimpregneerd dons om water af te stoten. Maar dit is enkel voor om het dons te beschermen in geval van nood. Voor geimpregneerd dons betaal je een hoop extra voor maar hoe je het ook wendt of keert: Dons en water gaan nu eenmaal niet samen. Dons verliest zijn isolatie waarde zodra het nat wordt en het duurt erg lang om weer te drogen. (Wol is een van de weinige materialen die zelfs als ze nat is nog isoleerd)
    Dus laat je daardoor niet afschrikken.

Zo'n dons jas gebruik je in de regel als een mid layer.

De beste kleding opbouw voor je body is dan ook:
    1 thermo shirt van (dubbellaags)wol op je blote buik.
    daarover een dun fleece jack en/of een dons jack
    daarover je hard shell ofwel een waterdichte jack bijvoorkeur met ademend membraan zoals gore-tex.

Tijdens het stijgen/hiken kun je dan of je midlayer of je hard shell uitdoen. (Ik trek meestal mijn midlayer uit en bewaar die voor de lunch) Soms kun je ook je midlayer voor een korte pauze over je hard shell aantrekken. (alles is mogelijk zolang jij het maar comfortabel van krijgt)

Ik heb toendertijd zelf gekozen voor een dons jack die:
    - erg compact is
    - een hoge vulkracht heeft rond de 700/800 cuin

Maar genoeg over de theorie.
    Het hangt natuurlijk van persoon tot persoon af. (Terwijl een vriend van mij nog in zijn t-shirt rond loopt heb ik vaak al een dikke trui aan)
    Pas hem aan, voelt die warm, hoe is je bewegingsvrijheid.... (probeer hem eventeel even buiten of bij bever den haag in de ijsmuur 😃 )
    Blijf je in gebieden waar het maar een paar graden vriest (-5) dan is deze jas vast prima. Ga je naar locaties waar het geregeld -10/-15 is, dan zou ik een iets warmere jas overwegen of deze ivm met een extra fleece layer dragen.

succes met de keuze!
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 21 januari 2016 · 19:30
    Dank voor de uitleg! Ik ga toch maar weer een wat duurder jasje kopen denk ik.
    Jammer genoeg is m'n tnf quince pro kapot gegaan in december... Die ga ik wel plakken maar vind dat toch niet helemaal chill, dus komt er een nieuwe!
    Riding on the edge!
  • Ptrdejong
    Beginner
    Ptrdejong op 21 januari 2016 · 19:43
    Me vriendin heeft een eerder model (2 jaar oud) en is er nog steeds erg blij mee. Lekt geen dons is genoeg warm tot -5 ongeveer. Naden en stiksels laten nog niet los.
    Wij vinden het een goede prijs kwaliteit verhouding en hij doet niet onder voor me eigen Patagonia donsje.
  • joepvandenbogaert
    Beginner
    joepvandenbogaert op 21 januari 2016 · 20:26
    De quince pro is ook in de sale! 😉
    http://m.bever.nl/index.cfm/fuseaction/products.search...
  • Niels95
    Tourist
    Niels95 op 21 januari 2016 · 20:34
    Nu het toch over donsjacks gaat. Wat zijn jullie ervaringen met de jassen van Rab? En dan in het bijzonder deze: http://m.bever.nl/rab-microlight-alpine-jas-adbgd52014?id_colour=2516...
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 21 januari 2016 · 22:33
    Heb idd de quince pro gezien! Maar wil toch niet meer zoveel betalen. Ik heb zelf een rab vest en vind die echt top wat betreft pasvorm en kwaliteit. Kan me niet anders voorstellen dat dit ook geldt voor hun andere producten.
    Heeft iemand een mening of de haglofs barrier III? Lijkt wat betreft pasvorm niet zo "strak" als tnf of rab?
    Riding on the edge!
  • Raoultn
    Beginner
    Raoultn op 22 januari 2016 · 09:48
    @Niels95 Ik loop zelf in een RAB Nebula jacket en vind die ook echt helemaal top en doet ook nog verrassend goed met een regenbuitje op de fiets. Blijft natuurlijk altijd zo dat je tijdens stortbuien beter geen dons aan kan doen als buitenste laag. Klimmaatje van mij kocht ipv de nebula de Microlight jas waar jij naar vroeg en is nog steeds van mening dat die nog chiller is dan mijn donsje. Nebula iets meer waterdicht, microlight is weer stukje lichter.
    Enfin, Rab dus top.

Moet er wel eerlijk bij zeggen dat wij het materiaal met een sponsor dealtje hebben kunnen aanschaffen...
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 22 januari 2016 · 10:22
    Persoonlijk vind ik het wel fijn als mijn midlayer geen (vaste) capuchon heeft, zoals de Ayacucho dat wel heeft. Die zit alleen maar in de weg, want als het echt nat wordt, gebruik je de capuchon van je hard shell.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Niels95
    Tourist
    Niels95 op 22 januari 2016 · 12:08
    @Raoultn dankjewel voor de info. Ik zal de jas grotendeels als midlayer dragen dus waterdicht hoeft de jas niet te zijn. Sponsor dealtjes zijn nooit verkeerd! Maar de aanbieding op bever is ook niet verkeerd toch?
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 22 januari 2016 · 12:35
    @Niels95 wepowder deals zijn vaak nog beter 😉
    Riding on the edge!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro