belag ski laat los

• timothy
    Tourist
    timothy op 23 januari 2016 · 11:22
    he allen.

afgelopen wintersport zag ik dat mijn ski's aan de achterkant kapot waren. en het probleem is dat het belang van het frame los laat. ik kon op google niet echt iets vinden en dacht ik raadpleeg de wepowder goden.

het ziet er als volgt uit

tijdens het skiën gaat er sneeuw tussen zitten wat snel omvormt tot ijs en daardoor wordt de opening 2 á 3 keer zo groot waardoor de rocker wordt omgedraaid.
    het gaat hier om de Salomon enduro xt 800 van ongeveer 3 a 4 jaar oud.

weten jullie misschien een oplossing?. is dit acceptabel? of is dit een fabriek fout?
  • rollie
    Beginner
    rollie op 23 januari 2016 · 11:44
    aan de staat van je staalkanten te zien is het waarschijnlijk gebeurd door het slepen/neerzeten/lopen met de achterkant van je ski's op de straat. Ik zou t goed uit laten drogen en vervolgens volpleuren met epoxy en even op elkaar klemmen....paar dagen laten staan en grote kans dat je er weer tegen aan kan (en minder met de achterkanten van je ski's de straat raken!

In geval van better safe then sorry kan je daarna nog zo'n plastic of metaalachtige clip die normaal op de punten van (huur)ski's zit er op doen. Moet je wel kleine gaatjes boren maar dat maakt nu toch niet meer uit....
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 23 januari 2016 · 12:39
    Er staat denk ik flink wat kracht op. Spannend of epoxy dat netjes houdt... Zeker in combinatie met de omstandigheden waarin een tail wordt gebruikt. Bij de tip zou het makkelijk zijn maar zo'n clip op je tail word je niet vrolijk van denk ik... Zou echter zo snel niks anders kunnen bedenken dan een flinke epoxy (professioneel spul zoeken dan...) met een stevige lijmklem.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 23 januari 2016 · 13:11
    Ik zou eerst epoxy en een paar lijmtangen doen, en als dat droog is zou ik er nog een paar popnagels bij zetten om het bij elkaar te houden.
    splitfest.nl
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 23 januari 2016 · 22:18
    Ik zou het eerst eens contact zoeken met de importeur / fabriek en kijken wat ze kunnen/willen doen. Geven ze niet thuis dan zul met een paar lijmtangen aan de slag moeten.
    Succes!
  • timothy
    Tourist
    timothy op 24 januari 2016 · 21:34
    ik ben gister bij de winkel geweest die maakten er wat foto's van en namen contact op met salomon. als die de ski total-loss verklaren dan zal ik proberen bij de verzekering wat doekoe's op te halen en inderdaad wat epoxy tussen doen en dan miss iets van popnagels of zoon clip. en kijken hoe de ski het daarmee uit houdt.

thanks voor de responses gasten. en 'fok alle haters'
  • lennart75
    Expert
    lennart75 op 24 januari 2016 · 21:51
    Als de ski 3 tot 4 jaar oud is en zo veel beschadigingen zichtbaar zijn op de tail, verwacht ik niet dat je veel succes bij de importeur zult hebben. En ik verwacht dat ook de verzekeringsmaatschappij zal zeggen dat je onzorgvuldig met je spullen bent omgegaan....

en 'fok alle haters' timothy op 24 jan 2016 21:34
    Ik snap niet wat je daar mee wilt bereiken... Ik lees geen enkel bericht hierboven dat iets in de trant van een haat-bericht is!?!
  • Easy
    Advanced
    Easy op 25 januari 2016 · 11:26
    Ik zou eerst epoxy en een paar lijmtangen doen, en als dat droog is zou ik er nog een paar popnagels bij zetten om het bij elkaar te houden. ieism op 23 jan 2016 13:11

Volg dit advies maar, wel ff zorgen dat het tussenliggende oppervlak goed schoon is (bijv. even doorspuiten met remmen reiniger en daarna goed laten drogen), voordat je gaat lijmen.

Het verhaal mbt tot kracht volg ik niet helemaal, tijdens originele productie van de ski worden met het persen de meeste spanningen wel uit het materiaal gehaald (iig uit het belag & de staalkanten). Daarnaast word alles ook origineel gelamineerd met epoxy of polyesterharsen (die laatste word alleen toegepast voor laagwaardige producten en is significant minder sterk) ... ?

Ik vind de tail ook niet bijzonder beschadigd, wat wel opvalt is dat ook de bovenste composietlaag en topsheet aan het delamineren zijn ...
    Built for Speed
  • sanderroekx
    sanderroekx op 17 januari 2018 · 23:38
    Exact hetzelfde probleem met een Salomon Enduro XT 850. Benieuwd of de oplossing gewerkt heeft of dat de importeur nog iets gedaan heeft. Opvallende dat het bij beide om een Salomon Enduro gaat.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 18 januari 2018 · 10:30
    De verzekeringen schrijven op ski's zo'n 33 procent per jaar af. Ik vrees dat ze je zullen vertellen dat de restwaarde van 4 jaar oude ski's nihil is. Tenzij je ze weet te overtuigen dat je ze later hebt gekocht.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 18 januari 2018 · 10:47
    Interessant, bij ons ook 2 paar Salomon piste skis van ongeveer 4 jaar oud die het zelfde hebben. Tails begonnen gewoon te delamineren na een tijdje. Heb er geen moeite meer aan besteed omdat ze toch vervangen werden, maar is niet hele erg goede kwaliteit. Bij 2 paar Atomic's (Automatic, BentChetler), nu bij beide compleet los komende topsheet. Hier Atomic over gemaild, maar nog weinig reactie. (Atomic en Salomon zijn de zelfde toko)

Meer mensen met dit soort problemen?
    One step at a time.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 18 januari 2018 · 11:15
    Toevallig inderdaad dat wij ook net weer problemen hebben met delaminerende skis. Eerder al gehad met Salomon, nu met Atomic. Het vertrouwen in Amer Sports is inmiddels diep gekelderd. Na 2,5 week nog geen reactie van Atomic gehad.

Dit is het probleem nu met de Atomics:

bericht aangepast door SneeuwHaas op 18 jan 2018 11:16 (4% bewerkt)
    Rex Monte - Amor Nix
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 18 januari 2018 · 11:30
    Geen impact zichtbaar, topsheet te droog gelamineerd zo te zien.
    Tukker(ik)
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 18 januari 2018 · 11:38
    Ai, arme BC's! 😞. Moet zeggen dat mijn BC's het uitstekend houden (zelfde jaar). Zelfs na een flinke klap en wat schade aan de tail, geen millimeter gedelamineerd. Dus kan me voorstellen dat wat @Tukker zegt het een productie-ding is bij jouw BC @SneeuwHaas. Met Salomon's (Rocker2) wel hetzelfde gedoe gehad, een hele flap kwam er vanaf. Toen gewoon de loszittende topsheet weggesneden (zat toch boven de honeycomb structuur, oftewel, geen kans op verrotten).
    bericht aangepast door Tim3 op 18 jan 2018 11:39 (4% bewerkt)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 18 januari 2018 · 12:40
    Geen impact zichtbaar, topsheet te droog gelamineerd zo te zien. Tukker op 18 jan 2018 11:30

Het lijkt erop dat het de topsheet zelf is die delamineerd bij mij. Ik gebruik soort gelijk materiaal voor mijn zelfbouw skis en het is veel dikker dan het stuk wat nu los is. Denk dus eerder dat het een fout bij Isosport is dan bij de lay-up. De laag die onder het losgekomen topsheet zit is ook nog helemaal gesealed en geen glasvezel.
    One step at a time.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 18 januari 2018 · 12:43
    Dit zijn mijn Automatics. Ik heb ze al een keer gerepareerd, daarom de lijm resten. De tip is ook zo los.

bericht aangepast door MickeydeHaas op 18 jan 2018 12:44 (4% bewerkt)
    One step at a time.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 18 januari 2018 · 15:24
    @SneeuwHaas wat leuk, een kleurplaat ski!
    dat is nog eens customizen, je kan m zelf inkleuren! 😋
  • sanno
    Tourist
    sanno op 18 januari 2018 · 18:33
    Ik heb verschillende ski's waarvan ik jaren hoopte dat zoiets met de topsheet zou gebeuren, maar ik zou die laag er helemaal afpeuteren en zeggen dat het een test preproductie versie is.
    Of idd zelf inkleuren en dan een transparante sticker erover.
    Toerisski
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 18 januari 2018 · 18:40
    Wit is niet echt lelijker 😎
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • Koppelbaas
    Advanced
    Koppelbaas op 18 januari 2018 · 20:49
    Ik heb ook een loslatende topsheet bij Salomon, maar alleen aan de achterkant van beide ski's: Eerst mijn Salomon Lord en nu mijn Salomon Q105.
    Dacht dat het aan mij skistijl lag (achterkant van skis die elkaar kruisen en schuren) omdat vriend van me exact dezelfde skis heeft en hij heeft nergens last van.
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 18 januari 2018 · 21:01
    Hier onlangs van forumlid Salomon Lords overgenomen, ook met gedeeltelijk losse topsheets.
  • philipc
    Advanced
    philipc op 18 januari 2018 · 21:02
    Heb ook last van bovenstaande bij mijn Salomon Q115. Komt denk ik door het dragen van de skis waarbij de tail de grond raakt. Merk er niks van met skien..
  • skirene
    Tourist
    skirene op 18 januari 2018 · 23:22
    Hier hetzelfde met een paar Head Kore 93. Eén week op geskied, gaan komende week terug naar de shop en worden dan door Head bekeken of het onder de garantie valt of niet....

Mag toch hopen van wel, kan toch niet zijn dat na één week skien de staalkanten loslaten?

• Mars
    Tourist
    Mars op 19 januari 2018 · 06:44
    Hier hetzelfde met een paar Head Kore 93. Eén week op geskied, gaan komende week terug naar de shop en worden dan door Head bekeken of het onder de garantie valt of niet....

Mag toch hopen van wel, kan toch niet zijn dat na één week skien de staalkanten loslaten?

skirene op 18 jan 2018 23:22

Staalkanten lijken verbogen. Ski's misschien iets te hard neergezet ipv gedelamineerd?
    bericht aangepast door Mars op 19 jan 2018 06:49 (1% bewerkt)
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 19 januari 2018 · 21:47
    Dit is het antwoord van Atomic.

Rex Monte - Amor Nix
  • PaulJ
    Advanced
    PaulJ op 19 januari 2018 · 23:08

skirene op 18 jan 2018 23:22

Staalkanten lijken verbogen. Ski's misschien iets te hard neergezet ipv gedelamineerd?Mars op 19 jan 2018 06:44

Inderdaad staalkanten lijken een flinke marteling te hebben ondergaan in één week tijd. Je ziet de kleine putjes en deukjes in de staalkanten precies op de plek waar de ski's de grond raken mbt slepen/lopen. Verwacht deze reactie ook van de shop als je er mee terug gaat om te verhalen op garantie.

Ik heb zelf ook ooit een delaminatie ondervonden bij een paar Line ski's, hierbij was het vrij duidelijk wat de oorzaak was: de staalkant eindigt precies op het puntje van de tail. Eerste foto zie je hoe de staalkant en tail eruit hoorde te zien, rechts het gevolg van wat als je mij vraagt een ontwerpfout. (Btw, op de ski stond: made in China.)

Discover the unknown

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro