[Review] Capita Tree hunter

• Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 25 januari 2016 · 16:19
    Algemene beschrijving & specificaties
    Board specs Lengte: 161 Waist: 272 'surf rocker'
    Rider specs Lengte: 1.89 Gewicht: Rond de 70 kg Schoenmaat: 45

Situatie waarin je getest hebt: Bijna bodemloze poeder met slecht zicht. De dag daarna met meer zicht op iets minder poeder en een stukje piste.

Wat vond je ervan? Er was vorig jaar nogal wat hype rond dit board, oa. door de yawgoons filmpjes. Dus toen ik er in de end of season sale een tegen kwam voor een zacht prijsje ging ik vrij vlot voor de bijl.

Op het eerste gezicht lijkt de Tree hunter een soort opgevoerde hovercraft. Maar zowel qua shape (BREED!) als rockerprofiel (Flat met een enorm gerockerde neus) kiest Capita met de tree hunter nog nadrukkelijker voor poeder. Zoals je bv kunt zien als je de toch al niet flauwe neus van de HC met de Tree hunter vergelijkt.

Het resultaat? Zoals verwacht: Float like a boat! Je hoeft echt 0 moeite te doen om dit ding te laten drijven, ook op lage snelheid / bij speurtochtjes door de bossen.

In die laatste situatie merk je trouwens wel dat je voor die extra float aardig wat wendbaarheid inlevert. Niet dat ie slecht stuurt, maar je hebt wel vrij nadrukkelijk het gevoel dat je met een GROOT board onderweg bent. In die zin lijkt het board meer geschikt voor meer open canadese 'glades' en de zuidelijke larixbossen dan de wat dichtere dennebosjes die je in de alpen toch vrij veel tegenkomt.

Wat vind je positief?
    Als het terrein het toe laat en je wat meer gas geeft komt het board echt tot leven. Surfy bochten, pillows jumpen. Het lijkt op een of andere manier allemaal vanzelf te gaan.

Wat vind je negatief?
    Bij Capita zijn ze bijzonder trots op hun 'Surflite core', maar de constructie van het board lijkt vrij kwetsbaar. Ik heb ergens een keer iets op de neus gepakt en daar komt de top sheet meteen los. Goed te fixen, maar niet cool voor een board in deze prijsklasse.

Mijn grootste bezwaar is dat het board op wat hardere pistes lastig onder controle te houden is. I know, dat moet je ook niet willen zijn met een board als dit, maar fatsoenlijk je kanten gebruiken was er niet echt bij. Dit is dus ook geen board waar ik vol vertrouwen een ijzige traverse ofzo mee in zou sturen.

Twee kanttekeningen daarbij: Ik was wat ziekig, dus wellicht niet helemaal on top of my game. En ik wil nog een keer met de bindingpostie spelen om te kijken of dat de situatie verbeterd. Daar ben ik nu helaas niet aan toe gekomen.

Conclusie, aan wie zou je het aanraden?
    Dit board bewijst maar weer eens dat je niet alles moet geloven wat je op internet ziet. Ja, er zijn mensen die er dikke carves mee kunnen zetten en er valt ook best een beetje mee te jibben, maar dat is vooral marketing bla. Dit is een quiverboard dat eigenlijk alleen tot zijn recht komt op de allerdiepste dagen.

Rij je genoeg pow om zo'n board in de kast te hebben? Dan is de Tree hunter een legitieme optie. Ik kan me vooral voorstellen dat mensen (hollanders) met een wat grotere schoenmaat en wellicht een kilo of 10 meer dan ik er heel veel lol op gaan hebben.

...En nu maar wachten op de volgende waardige dump 😃
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 26 januari 2016 · 11:06
    Algemene beschrijving & specificaties
    Ik kan me vooral voorstellen dat mensen (hollanders) met een wat grotere schoenmaat en wellicht een kilo of 10 meer dan ik er heel veel lol op gaan hebben.

...En nu maar wachten op de volgende waardige dump 😃 Willem2k op 25 jan 2016 16:19

Leuke review!
    Misschien moet je wat aankomen 😃 ?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 26 januari 2016 · 11:24
    +1 ... (wat review betreft) 😃
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 26 januari 2016 · 13:48
    Thx Guys.

Volgende keer eerst maar eens met die bindingen schuiven, kijken wat dat brengt. Paar kilo aankomen kan natuurlijk altijd nog. 😃
    Snowboarding without friends is not snowboarding.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro