uitzending RTS: la peur dans la montagne

• Karst
    Advanced
    Karst op 26 januari 2016 · 13:18
    Les avalanches ont déjà fait une dizaine de victimes dans les Alpes en seulement 10 jours. Les campagnes de sensibilisation et les messages de prudence ne suffisent visiblement pas. Les responsables de la sécurité ne cachent pas leur ras-le-bol face aux imprudents. Nous avons passé plusieurs jours en leur compagnie.

http://www.rts.ch/play/tv/mise-au-point/video/la-peur-dans-la-montagne...
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • MDA
    Advanced
    MDA op 27 januari 2016 · 10:12
    pfff... sommige van die verhalen.

Voor degenen die het frans niet begrijpen: De twee freeriders die in Verbier overleden zijn een twee weken geleden hadden al eerder op die dag een lawine af laten gaan. Meneer de pisteur die er toen bij kwam vertelden ze dat met het volume wat ze losgetrapt hadden, dat ze geluk hadden dat ze niet dood waren, en dat ze beter naar huis konden gaan en een kaarsje opsteken voor het geluk dat ze hadden gehad. Later op de dag mocht dezelfde pisteur twee lijken uitgraven na een andere lawine, en komt er dan achter dat het dezelfde vent is die hij eerder die dag heeft aangesproken.
    Ik heb het met Teze offline kort over dat geval gehad. Het was een noordhelling, rond de 2400m, en rond de 40 a 45 graden. Die dag was het gevaar niveau 4, met extra risico boven de 2000 a 2200 meter, en op noordhellingen... En dan heb je eerder op die dag al een plak losgetrapt, en je springt dan zo'n helling in met een flinke drop. Hoeveel dingen wil je fout doen op 1 dag. :|

Ook die jochies uit Neuchatel: geen enkel materiaal bij zich en dan doodleuk roepen: bij niveau 5 blijf ik binnen de pistes zelfs met spullen (hopelijk bedoelt ie 3-eenheid), maar met 4 gaan we gewoon buiten de pistes... ook zonder uitrusting. En ik heb de uitrusting toch niet bij me. En later: Deze helling is redelijk safe want hij is al flink verspoord. Waar haal je die kennis vandaan vraagt de cameraman. Kennis? Euh... ik heb een spreekbeurt over lawines gedaan in mijn klas (lacherig)...

Man man man...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 27 januari 2016 · 10:16
    Dank voor de vertaling!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 27 januari 2016 · 11:54
    Tsja, het verbaasd mij niet eens, en ze zijn niet de enige...en zeker niet de laatste...
    Als je de kennis niet hebt of de verkeerde informatie hebt gelezen schat je situaties nu eenmaal verkeerd in, en als het al zo vaak goed is gegaan dan neem je dat mee in je lijnkeuze...en wat is er als onwetende nou handiger dan een verspoorde helling...

Ps. Wat zou die app waar men op dit forum zoveel reclame voor maakt toch handig zijn voor mensen die iets voorzichtiger zijn want die geeft vervolgens gewoon aan in het groen welke hellingen je in een lawine 4 situatie nog wel kunt berijden 😃

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro