Poederalert: westelijk Noorwegen

Poederalert: westelijk Noorwegen

Nu de sneeuw en kou uitblijven in de Alpen, de jetstream alle vlokken richting het westen van Noorwegen stuurt en de dagen daar weer langer worden is een poedertrip richting het (zuid)westen van Noorwegen een serieus te overwegen optie .Zeker als je dit seizoen nog geen poeder hebt gereden. Er ligt in westelijk Noorwegen een goede basislaag poeder en de komende week valt er nog een flinke bak verse sneeuw bij. Een blik op onze sneeuwkarten is voldoende. Die kleurt weer eens vuurrood. In dit bericht:

  • kou en sneeuw op de agenda
  • er ligt al een dikke base
  • poederadvies: zuidwest is the best
Vuurrode sneeuwkaart
Vuurrode sneeuwkaart

Veel sneeuw in aantocht

De afgelopen twee dagen was het net als in de Alpen ook mild in westelijk Noorwegen en heeft het er tot grote hoogte geregend. Inmiddels is de koude lucht weer terug en met een west tot zuidwestelijke stroming wordt koude, maar ook vochtige lucht aangevoerd. Voor de skigebieden aan de zuidwestelijke fjorden van Noorwegen betekent dit veel sneeuw en omdat de jetstream zich ten zuiden van de Noorwegen bevindt is en blijft de lucht koud genoeg. Voor wie poeder wil rijden is Noorwegen de komende 7-10 dagen een serieuze optie. Onderstaand de gebieden die de komende periode het meeste vers mogen gaan optekenen. Voor de complete lijst kijk je even HIER

Er ligt al een dikke base

December en november waren droge maanden in de Alpen, maar het sneeuwde toen al flink in het westen van Noorwegen. Ook de laatste weken is er van tijd tot tijd wat bij gevallen. Er ligt daardoor al een dikke base die de komende dagen alleen nog maar beter wordt.

Røldal, Sauda en Sogndal

Via de luchthavens van Bergen en Oslo ben je snel in Noorwegen. Ook is een oversteek met de boot een optie. Houd er eenmaal in Noorwegen wel rekening mee dat de reistijden een stuk langer zijn. Zeker bij intense sneeuwval. Een afstand van 150 kilometer vergt al snel 3 uur reistijd. Maar daarvoor krijg je poeder in overvloed, is avontuur gegarandeerd en maak je kennis met de Noorse cultuur. Poedertips de komende dagen zijn:

Allemaal gebieden in het zuidwesten van Noorwegen. Mocht je gaan/vragen hebben/tips willen delen, gebruik dan dit topic om elkaar verder te helpen.

Stay stoked! Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
AryenAuteur27 januari 2016 · 10:33

Vergeet Haukelifjell niet. Om de hoek bij Røldal, maar gevarieerder terrein en ook beter bij een whiteout.

Gevorderd
NielsAuteur27 januari 2016 · 12:40

Okay, dit is een serieuze optie!

Ik zie wel info over ‘wat begroeing’ maar nergens iets goed kwaliteit treeruns. @@Aryen, @@Waingro, @@ieism en anderen, waar vind ik goede treeruns?

Expert
ieismAuteur27 januari 2016 · 13:01

Hemmeligskogen!

Haukelifjell heeft wel boompjes, echt treeruns zoals wij in de alpen hebben kan je volgens mij wel vergeten in die regio. Rauland en omgeving had wel veel meer bomen maar was dicht, en ligt ook niet in de dump.

Splitboard mee dan ga je langs de weg genoeg vinden hoor. Je staat ook in een uurtje boven, want de bergen zijn niet echt heel hoog daar.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
waingroAuteur27 januari 2016 · 13:45

@@Niels Ik zou op dit moment de omgeving van Voss ook niet vergeten.

http://www.friflyt.no/Ski/Topptur-bok-fra-Voss\
een voorproefje:
http://www.blaiboka.no/index.php?isbn13=9788279591702#/0\
Ok je hebt google translate nodig als je de taal niet spreek. Maar een kaart is een kaart :)
Tevens staat er een handige tabel in dit boek met maximale stijlheid, begin -en eindhoogte en het aantal uren die je nodig hebt om boven te komen.

De routes in dit boek varieeren van 3-5 uur maar er zijn ook uitschieters tot 8-10 uur.
Bergen in Noorwegen kunnen ook “hoog” zijn je moet weten waar je moet zijn. De meeste zullen echter niet hoger zijn dan 1500 tot 1800 meter. Maar je kunt wel al snel 1000 tot 1400 hoogtemeters maken. Geloof me dat doe je niet in een uurtje :)
De boomgrens is vrij laag in Noorwegen en in het westen ligt die rond de 500-600meter.
Ga je echter naar Troms dan is die rond de 200-600m…

De plaatsen zeggen je mss niets maar in het boekje staan o.a. de volgende treenruns:\

  • Storanosi\
  • Vidhovden\
  • Eggjane
AYSABTU - All your stoke are belong to us.
Gevorderd
AryenAuteur27 januari 2016 · 14:32

Van de gebiedjes die ik ken daar heeft Hallingskarvet de beste treeruns (met echte bomen :) ).

Gevorderd
NielsAuteur27 januari 2016 · 15:28

Ok helder, thanks allemaal!

Nog één vraag als Noorwegen-noob. Is een storm als deze krachtig genoeg om over de ‘noorse hoofdkam’ heen te komen zodat gebieden als Geilo, Hallingskarvet enz ook voldoende sneeuw krijgen? Of moeten we echt ten westen van de hoofdkam zitten?

Gevorderd
AryenAuteur27 januari 2016 · 15:33

Hallingskarvet ligt nog goed, Geilo wat meer in de schaduw, vermoed ik, maar zal ook best wat sneeuw krijgen.

Gevorderd
waingroAuteur27 januari 2016 · 16:16

@@Aryen

Van de gebiedjes die ik ken daar heeft Hallingskarvet de beste treeruns (met echte bomen :) ).

Aryen op 27 jan 2016 14:32

Om die plekken die in opnoemde gebiedjes te noemen gaat ook wel erg ver :)
Dit zijn letterlijk de namen van de bergtoppen. Soms beginnen die ergens bij een boer in zijn tuin.
In geen enkel geval is er dan ook maar iets van een skilift te vinden. Maar je kunt er wel vanuit gaan dat je verse tracks kunt zetten!

AYSABTU - All your stoke are belong to us.
Gevorderd
EmileHendrixAuteur27 januari 2016 · 20:37

Hemmeligskogen! …\

ieism op 27 jan 2016 13:01


@@Ieism ! Je moet het wel hemmlig houden he! ;)
En vellen meenemen kan inderdaad een nuttig ideetje zijn.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
AryenAuteur27 januari 2016 · 20:53

?? @@waingro

Kan ook aan mij liggen, hoor. Ik heb niet m’n helderste dag vermoed ik. Een pannenkoek van een pizza kon ik vanochtend ook al niet onderscheiden. :D

Ik kreeg eerst het idee dat het Nederlands in het hoge noorden sneller evolueert dan hier. In het zuiden is zoiets ook al eens gebeurd. Mogelijk ligt het aan mij, de slechte verstaander. Toch zou ik graag weten wat je wil zeggen. :)

Gevorderd
waingroAuteur28 januari 2016 · 12:00

@@Aryen nevermind. Ik meende dat jij reageerde op mijn post… Kan blijkbaar ook al niet meer helder nadenken met al die sneeuw in het vooruitzicht :)

AYSABTU - All your stoke are belong to us.
Gevorderd
NielsAuteur2 februari 2016 · 12:33

Thanks voor alle info @@waingro @@ieism @@aryen @@meteomorris! Noorwegen was een goed en mooi avontuur! Binnenkort zal ik wat meer info posten en hopelijk wat gelukt beeldmateriaal.

Expert
meteomorrisAuteur2 februari 2016 · 14:54

@@Niels, ben benieuwd.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!