Eerst sneeuw, dan warm en daarna eindelijk weer winter.

Eerst sneeuw, dan warm en daarna eindelijk weer winter.

Komend weekend breekt een ‘koufront’ door de band van warme lucht heen, maar direct daarna stroomt er weer warme lucht. Pas midden volgende week wordt de ban van de ‘westerlies’ gebroken en kan er koude polaire lucht vanuit het noorden naar de Alpen uitstromen. Het is dus nog zeker 7 dagen doorbijten, maar dan is de winter ook weer terug. Maar wie tot die tijd goed zoekt kan nog poeder vinden. In dit bericht:

  • Sneeuw maar direct daarop te mild
  • Hold your horses of ga toeren
  • Lange termijn keert de winter weer terug!!!

Een veel te warme maandag in zicht

Zaterdag toucheert een koufront het noordwesten van de Alpen. Het leidt tot een tijdelijke val van de temperatuur met een sneeuwgrens die richting de 1300 en 1700 meter zakt op zaterdagavond. Op zondag wordt het alweer warmer en in de nacht van zondag naar maandag trekt er een warmtefront de Alpen in en stijgt het nulgradenniveau alweer richting de 3000 meter. Op onderstaand plaatje is die brute stijging van de temperatuur goed te zien. Het geel/oranje gebied neemt bezit van de Alpen waardoor de sneeuw die in eerste instantie koud op zaterdag nog koud valt tot grote hoogte weer zompig wordt en de sneeuwgrens rap stijgt. De maandag wordt daarmee een dramatische dag in de Alpen.

Maandag al weer zeer mild
Maandag al weer zeer mild

Hold your horses of ga toeren

Vandaag is een wisselende dag in het noorden van de Alpen en eind van de dag weet een front de Alpen te bereiken. Boven de 1500 meter valt er wat sneeuw en maakt daarmee dat we de vrijdag ‘aangewit’ kunnen starten. Meer dan een ‘dusting of snow’ is het niet, maar in deze tijd koesteren we alles. Daarna domineert dan tot en met zaterdagavond zon in de Alpen. Prima condities voor een toertje om nog wat onverspoorde poeder te vinden. Maar zondag kun je je spullen opbergen en richting huis. Het wordt rap warmer en in de loop van de dag klimt de sneeuwgrens hoger en hoger. Tot woensdag is het drama in de Alpen. Poederadvies de komende dagen:

Vrijdag en zaterdag is het prima skinnen/toeren in de dieper in de Alpen gelegen valleien van:

  1. Vorarlberg en Tirol,
  2. het Salzburgerland en Steiermark,
  3. het Berner oberland en Glanerland,
  4. de Haute Savoie en Wallis,
  5. de Savoie en Isere ,
  6. het noorden van de Franse zuidalpen.

Rijd conservatief!

Veel sneeuwprofielen laten zien dat sneeuwdek nog steeds instabiel is. Zelfs voor experts is dit gevaar niet te zien. De enige oplossing is conservatief rijden. Het gebruik van degelijke beslissingsmethodes is de komende dagen een must. Reken je niet rijk want je speelt met dergelijke condities Russische roulette. Zeker dieper in de backcountry zijn nog niet veel mensen geweest en zijn de zwakke lagen nog present. Check iedere dag je lokale lawinebericht en pas hier je plannen op aan. Pieper, schep en sonde zijn een voorwaarde. Geen kennis? Huur dan een berg/skigids. Het is de moeite waard.

De winter komt TERUG!

Hierboven staan weinig mooie worden, maar ik heb goed nieuws. De winter keert volgende week weer terug. Twee dagen geleden waren de signalen hiertoe al aanwezig en vandaag zijn deze nog sterker geworden. De dominante westelijke straalstroom wordt afgeblokt en moet met een grote boog eerst richting het noorden om daarna vanuit het noordwesten Europa binnen te vallen. Dit betekent koude polaire lucht en eindelijk weer sneeuw. Na de mooie start van januari en de veel te milde afsluiting wijzen de kaarten op een hele mooie start van de februari maand. Ik zou mijn euro’s nog even op zak houden. Begin volgende week vertel ik je dan waar en wanneer je weer verse sneeuw kunt rijden. Het weekend van 5-7 februari ziet er in ieder geval goed uit.

NAO index daalt (en dat is goed nieuws)
NAO index daalt (en dat is goed nieuws)

Verslaafd aan verse sneeuw?

Maar wie niet het geduld heeft om tenminste 7 dagen te wachten op verse sneeuw, die gaat het beste richting het zuidwesten van Noorwegen. Tussen nu en eind volgende week geldt er daar een poederalert. Er ligt al een pak sneeuw en er valt de komende nog een flink pak bij.

Stay stoked! Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
DutchessAuteur28 januari 2016 · 09:23

Suntan building day… potverdomme nogantoe!

Ik ga mijn moutainbike weer uit de kast trekken, ik vind het niet leuk meer. Ik weet wel dat winters zoals “vroegah” domweg niet meer gaan gebeuren, heb dat zelf ook vaak geroepen, maar ik ben hier toch emotioneel nog niet goed op voorbereid.

snif

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur28 januari 2016 · 09:42

@@Dutchess, hoezo gaat het niet meer gebeuren? Er komen nog een paar hele mooie alerts aan. Mark my words ;)

powfinder.com
Beginner
misteriksAuteur28 januari 2016 · 10:08

Whoop finally !! :D
Klein nadeel is dat vanaf 6 februari in het zuiden de carnavals vakantie begint. Dus dat wordt een klein nietszeggend gebiedje met mooie lijnen opzoeken

Expert
meteomorrisAuteur28 januari 2016 · 10:33

Dus dat wordt een klein nietszeggend gebiedje met mooie lijnen opzoeken

misteriks op 28 jan 2016 10:08

Dat is altijd een goed plan

powfinder.com
Toerist
Marco_pasAuteur28 januari 2016 · 11:48

Zojuist omgeboekt van San Domenico naar Courmayeur. :-) Weekje Armani en bubbels i.p.v. bier en Stef Ekkel…

Gevorderd
TMOZAuteur28 januari 2016 · 11:54

sneeuw met de carnaval !

The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
Toerist
AnoniemAuteur28 januari 2016 · 15:14

Dat onze korte trip pas vanaf 8 Feb. is lijkt steeds beter uit te pakken! Fingers crossed :D

Toerist
AnoniemAuteur28 januari 2016 · 16:06

En wanneer komt nu die eerste Sudstau of Genuadepressie van dit seizoen!? Fingers crossed!

Beginner
GerritAAuteur28 januari 2016 · 19:18

De spullen staan klaar voor volgende week woensdag. Dus hoop op sneeuw voor Tirol…

And snow it is.....
Gevorderd
Haas™Auteur28 januari 2016 · 19:28

Het begint bij mij steeds duidelijker te worden dat ‘vast zitten’ aan één locatie en poederskiën niet erg goed samengaan… bijna al weer 4 weken skien erop zitten en nog weinig tot geen powdays gehad dit seizoen. Als het geen gebrek aan sneeuw is, dan is het wel een zeer onstabiel sneeuw dek.

Tijd voor een nieuwe mindset… knallen als ze vallen? Eerst nog maar is kijken of februari, maart en april nog wat verandering gaat brengen hier in Davos-Klosters.

As always, veel dank voor alle updates Morris :)

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
DutchessAuteur28 januari 2016 · 20:20

Daar houd ik je aan @@meteomorris!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
evanAuteur28 januari 2016 · 20:34

Het begint bij mij steeds duidelijker te worden dat ‘vast zitten’ aan één locatie en poederskiën niet erg goed samengaan…

SneeuwHaas op 28 jan 2016 19:28

Ik ken iemand die al jaren geleden een website is begonnen op basis van dit principe.

Expert
meteomorrisAuteur28 januari 2016 · 20:39

Het begint bij mij steeds duidelijker te worden dat ‘vast zitten’ aan één locatie en poederskiën niet erg goed samengaan…

SneeuwHaas op 28 jan 2016 19:28

Ik ken iemand die al jaren geleden een website is begonnen op basis van dit principe.

evan op 28 jan 2016 20:34

LOL ;)

powfinder.com
Gevorderd
CheizzAuteur28 januari 2016 · 20:39

De avondruns van zowel het Europese als het Amerikaanse model geven een stuk gunstiger beeld (kouder, lagere sneeuwgrens) voor zondag a.s. lijkt het. Gaat het dan toch nog wat worden in Les 3 Vallées? Sommige bronnen berekenen 50 sm vers in 1 etmaal…

gigiski.com
Gevorderd
skiesterAuteur29 januari 2016 · 08:57

Following! Na n nagelbijtend poederweekend waar ik thuis zat met kroost heb ik 5/6 feb wel tijd. Mijn duimen draaien!!!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
AryenAuteur29 januari 2016 · 09:15

+1 :) Dat zou wel eens een mooi weekendje kunnen worden.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!