Smalle of brede ski voor beginnend tourskiën?

• Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 28 januari 2016 · 11:51
    In april ben ik voornemens mee te gaan met een Freeride-week van de Snow Sports Academy in Ischgl. Hiervoor moet je naast safety-materiaal ook zorgen voor een ski met tourbinding.

Nu kan ik mijn (inmiddels als 'daily driver' vervangen) Fischer Ranger 88 TI (184) van vorig jaar hiervoor gebruiken (tourbinding erop laten zetten, vellen aanschaffen), maar ik zou ook kunnen kijken of ik voor de gelegenheid wat kan huren, iets breders wellicht?

Mijn vragen:
    1. Wat zijn de voordelen en nadelen van een brede (zeg 100-105 mm) vs een smallere (88 mm) ski voor tourskiën? De float begrijp ik, maar ik kan me voorstellen dat er voor het stijgen en het dalen verschillende pro's en con's zijn...
    2. Is het inderdaad een goed plan om een freeride-binding met loopfunctie op die Rangers te zetten en die ski in het voor- en najaar als 'rock-'ski en als 'geen idee wat voor sneeuw ik ga tegenkomen'-ski te gebruiken? Ik zat te denken aan de Tyrolia Adrenalin 13 binding.

Ik zou deze combi dan echt gebruiken voor korte tochten, waarbij de afdaling centraal staat (en niet het stijgen). Ik ben een beginnende tourskiër; 1,82 en 85 kg.
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • sanno
    Tourist
    sanno op 28 januari 2016 · 12:17
    Je Fischer Rangers zijn wel prima allround toerski's, maar als het vooral voor de afdaling is (en dus alleen gaan wanneer de sneeuw goed is) dan zou ik de voorkeur hebben voor net iets breders. Daarom zou ik dan ook dan ook nu iets huren en eens zien wat je er van vindt. Mocht je daarna een ski willen met toerbinding dan kan je dan bedenken of je de Fischers wilt upgraden of verkopen en meteen een hele nieuwe set kopen.
    Toerisski
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 28 januari 2016 · 13:08
    Er zitten duidelijke nadelen aan een te brede ski voor het stijgen. Dat komt met name naar voren op steile traverse passages waarin je moet spitzenkehren.
    Bij een brede ski zit de staalkant dermate ver naast je voet dat de ski dan de neiging heeft om je het dal in te kieperen. Dat merk je niet zo erg bij poedersneeuw, maar het is lastiger om bij ijzige en harde sneeuw een vlak spoor te maken.
    Bij een smalle ski zit de staalkant vlak onder je voet. Daarmee heb je meer grip op de berg, wat vooral bij harde of ijzige sneeuw zorgt voor een betere controle.
    Zelf heb ik 120 mm (niet echt een toerski...) onder de voet, daar komen deze nadelen extreem naar voren. Daarom doe ik lastige passages met harscheisen om het risico op wegglijden te beperken.

Een ander nadeel is de kracht op je bindingen.
    Bij een smalle ski waarbij je vrijwel recht op de staalkant staat is er nauwelijks sprake van een krachtenmoment / draaimoment, waardoor je binding niet zo erg belast wordt.
    Bij een brede ski leveren de kracht op de staalkant en de kracht van je gewicht in het midden van de ski een draaimoment dat ook je binding extra belast. Ik heb een tech binding en die bleek daar bijvoorbeeld wat gevoeliger voor, hij ging in het begin nog weleens uit. Het was voor mij wel mogelijk mijn klimstijl hieraan aan te passen zonder al te veel problemen, maar het is iets waar ik rekening mee moet houden.

Bij het afdalen gelden dezelfde nadelen bij harde of ijzige sneeuw, maar zijn ze minder vervelend. Hoewel je er ook hier rekening mee moet houden dat bredere ski's meer krachten op je bindingen geven bij hardere sneeuw of steile passages.

En als laatste denk ik aan het verstoren van de zwakke laag. Hoe breder de ski, hoe verder je van de zwakke laag blijft. Dus is het de vraag met welke situatie je aan de slag gaat.
    Ik zou me kunnen voorstellen dat je in het voorjaar met meer firn kiest voor een smalle ski, dan heb je 's ochtends veel grip nodig op harde sneeuw en is het draagvermogen prima als de toplaag zacht wordt. En als je de toerspullen nodig hebt om bij en door poeder te komen zou ik voor een bredere ski kiezen om zowel naar boven als naar beneden het risico van losgetrapte lawines te verkleinen.
    Avalensemble!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 28 januari 2016 · 14:53
    Voor het stijgen heb je ook vellen nodig. Sommige organisaties verhuren die vellen met de skies mee maar lang niet allemaal. Als je gaat investeren in vellen dan kun je ze beter gelijk voor je eigen skies op maat maken.

Mocht je vooral gaan afdalen en graag een alpine binding willen blijven gebruiken kun je een adapter overwegen. Ik gebruik zelf BCA trekkers als adapter. Het nadeel hiervan is dat je ze in je rugzak moet meenemen en dat je vrij hoog op je skies komt te staan waardoor je minder grip hebt op steile traverses en het lastiger is om te spitzenkehren. Gebruikte trekkers worden hier nog wel eens op het forum te koop aangeboden.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 28 januari 2016 · 16:08
    En als je de toerspullen nodig hebt om bij en door poeder te komen zou ik voor een bredere ski kiezen om zowel naar boven als naar beneden het risico van losgetrapte lawines te verkleinen.

KRovers op 28 jan 2016 13:08

Interessant punt. Gaat 1 cm (+ een beetje extra gewicht) het verschil maken tussen een lawine lostrappen of niet?
    Toerisski
  • MTV
    Beginner
    MTV op 28 januari 2016 · 16:43
    Geen advies over breedte. Maar wellicht wel een mooie oplossing waardoor je de vraag niet eens meer hoeft te beantwoorden:

http://link.marktplaats.nl/m1015722065

Is niet van mij overigens.
  • MTV
    Beginner
    MTV op 28 januari 2016 · 16:45
    Ai, slecht gelezen. Lijkt me te kort voor je...
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 28 januari 2016 · 16:57
    @sanno Als het over 1 centimeter verschil zou gaan zou ik nog steeds de oude 78 mm onder mijn voeten hebben (ware het niet dat die in een lawine zijn achtergebleven...). Veel fijner bij klimmen en wendbaarder bij het afdalen in lastige omstandigheden. Maar in mijn beleving zakte ik veel verder weg in vergelijking tot mijn groepsgenoten die breder skieden. En daarom moest ik harder werken in diepere sneeuw en trapte ik een plak los waar mijn voorganger met brede planken zonder problemen beneden kwam. Vergeet niet dat skiën een dynamische sport is met veel wisselbelastingen en dat een ski geen harde plank is die de belasting meteen gelijkwaardig over het gehele oppervlak verdeelt. Ga maar eens een beetje "huppelen" op een vlakker stukje off-piste, in mijn ervaring zak je dan nog behoorlijk diep weg, zelfs met een lichte beweging. Dan maakt het volgens mij dus wel degelijk uit als je meer oppervlak recht onder je voet hebt.

Misschien tijd voor een oproep? Er is de afgelopen dagen vaker een mooi plaatje getoond van het aantal Pascal dat je op een sneeuwdek uitoefent. Zijn hiervan ook varianten met verschillende soorten ski's en boards beschikbaar? Het lijkt bijna iets dat al door fabrikanten moet zijn uitgetest, weet iemand of hier informatie over beschikbaar is?
    Avalensemble!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 28 januari 2016 · 19:50
    Als ik toer ben ik liever niet op een helling waar ik met geringe belasting (één persoon op skies) een plak kas lostrappen; niet met 60mm en niet met 160mm... In de afdaling geldt eigenlijk nagenoeg hetzelfde.

Ik zie je punt, maar als het op die paar mm aankomt dan zit ik voor mijn gevoel al te dicht bij de grens. Een flinke stokinzet kan dan immers ook al niet meer...
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 28 januari 2016 · 20:34
    Ik ga mee met @JaapvR in die redenering.
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 28 januari 2016 · 20:58
    @JaapvR Mee eens, maar helaas zijn die hellingen niet zo gemakkelijk te herkennen als wij zouden willen.
    Mijn voorbeeld (staat ook ergens als lawineanalyse op het forum) geeft aan dat je ook bij een bewuste routekeuze en rijtactiek ongelukken in kleine hoekjes zult treffen. En dan kan het wel degelijk prettig zijn dat je toch iets meer op de sneeuw zit dan erin. Ik zal niet beweren dat ik met bredere ski's niet in die lawine had gezeten, maar ik zag in het terrein wel degelijk verschil met het materiaal van mijn groepsgenoten.
    En wat te denken van de techniek van het omspringen die je met de oude smalle en rechte ski's soms moet toepassen om boven de sneeuw uit te komen voor je bocht? Dat geeft ook aardig wat impact die je met de float van bredere ski's kunt voorkomen.

Ik zou ook allerminst aanraden alleen daar ski's op uit te zoeken, want dan zou je kunnen redeneren dat je bij stufe 4 nog met planken van 200 mm onderweg kan. (Voor iedereen die dat nog niet wist, planken van meer dan 120 mm onder de voet zijn geen reductiefactor... 😉... )
    Avalensemble!
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 28 januari 2016 · 21:03
    @Cheizz Hopelijk heb je wel iets aan mijn overwegingen en denk je niet dat ik bredere ski's aan zou raden om meer risico te kunnen nemen. Brede en smallere ski's hebben beiden hun voor- en nadelen, ik heb slechts aangegeven hoe ik dat in de praktijk heb ervaren met toeren en wat voor mij overwegingen zouden zijn om te kiezen.
    Avalensemble!
  • Flant
    Beginner
    Flant op 28 januari 2016 · 22:02
    Voor een weekje proberen zou ik wat bij bever huren. Prima Atomic Wayback 88 met Kingpin of met een F12 voor enkele tientjes per week, als je een beverkaart of lid bent van de Ned skivereniging.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro