Nog 6 dagen en dan is het weer 'winter'

Door meteomorris op 29 januari 2016 · 21

Het aftellen naar een nieuwe periode met winterweer is begonnen. Maar voor het zover is volgt eerst nog een onstuimige zondag met daarna een uitzonderlijke milde maandag. De zondag gaat zeker veel sneeuw brengen voor het hooggebergte, maar vanwege de wind, de snel oplopende temperaturen op maandag en het daardoor accute lawinegevaar adviseer ik je de maandag te laten voor het wat hij is. Enkel in de hooggelegen gebieden in de alpen waar hellingen continue zijn verspoord na iedere dump kan met minder risico poeder worden gereden boven de 2000 meter. In dit bericht:

• nieuwe stormen zijn in de maak (poederalert#6)
  • maar eerst een onstuimig weekend
  • poederadvies
  • wij zijn even weg en daarom 25% korting op de safety academy

De 'winter' is in zicht

Lichtpunten zijn zekerheden aan het worden en we kunnen gaan aftellen. Nog 6 dagen voordat de Alpen weer te maken krijgen met de winter. Het is nog te vroeg om te zeggen welke regio's de jackpot gaan krijgen, maar de hoofdlijnen zijn redelijk in beeld. De stroming draait vanaf woensdag naar noordwest en daarmee is de poort voor koude lucht vanuit de poolstreken geopend. De eerste fase is vrij helder. Midden volgende week koerst een front richting de Alpen en sneeuwt het intens in het noordwesten van de Alpen. Voorlopig laten de sneeuwkaarten dit zien voor volgende week woensdag. (Pin me daar overigens nog niet op vast, er kan nog het een en ander schuiven de komende dagen).

Verwachting woensdag 3 februari)
Verwachting woensdag 3 februari)

Maar de grote vraag is wat er daarna gebeurt met de jetstream. Komt deze ten westen van de Alpen te liggen dan volgt de eerste zuidstau (= sneeuw voor de Franse zuidalpen en Italië) van deze winter. Dat betekent dan sneeuw aan de zuidkant en föhn en mild weer aan de noordkant van de Alpen. Maar komt de jetstream juist precies over de Alpen te liggen dan mogen we ons opmaken voor nog meer sneeuw en kou in het noordwesten. Het zijn deze 2 scenario's waar de modellen mee worstelen. Maar eerst midden volgende week dus sneeuw voor het noordwesten.

Onstuimig weekend

Nog dichterbij in de toekomst ligt de zeer onstuimige zondag die er aan komt. Zaterdag en zondag schampt een koufront de Alpen. In de slipstream volgt een warmtefront met heel veel wind, een sneeuwgrens die richting de 2200 meter in het westen en 1800 meter in het oosten gaat, waarbij het boven de 2000-2400 meter intens sneeuwt, maar waarbij de temperatuur ook rap stijgt. De sneeuwkaarten voor de zondag verschieten van kleur, maar de waarschuwing zijn ook niet mals.

Vooral in de nacht naar maandag wordt het snel warmer en warmer. De maandag wordt daarmee uitgesproken mild en de combinatie van natte sneeuw (de sneeuw is pas droog boven de 2600 meter), veel wind en een snel stijgende temperatuur zorgt op de maandag voor een gespannen situatie. Verre toeren zijn uitgesloten en slechts enkel net naast de pistes is op eerder al totaal verspoorde hellingen iets van poeder te halen. Maar wees alert en check de risico's voordat je buiten de piste duikt.

Poederadvies komende dagen

Vandaag klaart het op vanuit het westen en daarna domineert dan tot en met zaterdagavond zon (en af en toe wat wolken) in de Alpen. Prima condities voor een toertje om nog wat onverspoorde poeder te vinden. Maar zondag kun je je spullen opbergen en richting huis. Het wordt rap warmer en in de loop van de dag klimt de sneeuwgrens hoger en hoger. Tot woensdag is het drama in de Alpen. Poederadvies de komende dagen:

Vrijdag en zaterdag is het prima skinnen/toeren in de dieper in de Alpen gelegen valleien van:

1. Vorarlberg en Tirol,
  2. het Salzburgerland en Steiermark,
  3. het Berner oberland en Glanerland,
  4. de Haute Savoie en Wallis,
  5. de Savoie en Isere ,
  6. het noorden van de Franse zuidalpen.

Maandag oppassen en daarna wordt het aftellen naar poederalert#6.

De winter komt weer terug
De winter komt weer terug

wij zijn even weg en daarom 25% korting op de safety academy

De details voor poederalert#6 ga ik vanuit Canada voor je uitschrijven. Wij zitten de komende week in British Columbia. We maken daar een roadtrip langs Fernie en Kicking Horse waarna we 5 dagen in Revelstoke gaan zitten om diepe poeder heel diep in de backcountry te gaan rijden.

Safety Academy
Safety Academy

Omdat wij een weekje weg zijn geven we je de komende dagen 25% korting op de Safety Academy. Er komt weer een turbulente periode aan met een verhoogd lawinegevaar in de Alpen. Daarom geven we je tot en met 7 februarii 23.59 uur maar liefst 25% korting als je direct met de Safety Academy start. Ga naar de Safety Academy en vul bij aankoop van de Academy de volgende kortingscode in: SNOWSAFE1617. Je kunt dan direct met de online cursus starten en het bijbehorende boek sturen we je dan in de week van 8 februari toe.

De boeken komen naar je toe
De boeken komen naar je toe

Stay stoked. Morris

Reacties

• gillessillis82
    Beginner
    gillessillis82 op 29 januari 2016 · 09:39
    ziet er goed uit! vrees alleen een beetje voor regen zondag 😞 Maar ik vertrek volgende vrijdag naar laax en het wordt geweldig denk ik! 😀
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 29 januari 2016 · 10:54
    Mooie berichten, vertrek naar Oostenrijk is gepland op a.s. woensdag.

@meteomorris veel plezier in Canda, we zien de foto's graag weer langs komen hier.
    And snow it is.....
  • Michielotto
    Beginner
    Michielotto op 29 januari 2016 · 12:43
    Heel veel fun in Canada! = )
  • Skieb
    Advanced
    Skieb op 29 januari 2016 · 13:49
    @meteomorris Samen met @rfrieling zit ik van 3 t/m 20 februari ook in B.C. waar we een roadtrip Fernie - Kicking Horse - Rogers Pass - Revelstoke - Red Mountain - Whitewater hebben gepland afhankelijk van de omstandigheden. Wellicht komen we elkaar nog ergens tegen in de backcountry of après ski bar!
  • JeroenFrissen
    Beginner
    JeroenFrissen op 29 januari 2016 · 20:20
    En als je net vorige week Safety Academy gekocht hebt 😃?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 29 januari 2016 · 20:42
    En als je net vorige week Safety Academy gekocht hebt 😃?
    JeroenFrissen op 29 jan 2016 20:20
    @JeroenFrissen direct cursus 2 aanschaffen... en dan stoppen wij er nog een bak stickers bij 😉
    May the powder be with you.
  • JeroenFrissen
    Beginner
    JeroenFrissen op 29 januari 2016 · 21:30
    2e cursus (Module I) had ik al via NSAC aangeschaft... die krijg ik als het goed is volgende week (hoop ik 😀)... Veel plezier in BC, volgend jaar mik ik op een vet free-ride camp... BC is een van de beoogde plekken 😃...
  • Flant
    Beginner
    Flant op 29 januari 2016 · 23:33
    Sneeuw, wind, warmte en regen? en dan kou en poeder. Dat gaat vanaf maandag een boeiende SSC 1 praktijkcursus worden 😃 !
  • Rutger
    Advanced
    Rutger op 30 januari 2016 · 12:58
    Pa#6. Is dat eigenlijk een dieptepunt in de historie van PA's of was 2014 nog treuriger.
    Gister maar afgetaaid uit KWT. Regen kwam met bakken uit de lucht en met een vorstgrens op ca 1900m geloofde ik het wel. Na de krokus ben ik flexibeler dus hoop nog paar freeride runs te kunnen maken. Maar de base onder de 1500 m is alweer aardig verdwenen. Vrees dat het er dinsdag slecht gaat uitzien onder 1500m.
    The object in life is not to be on the side of the majority,
  • Koppelbaas
    Advanced
    Koppelbaas op 30 januari 2016 · 16:19
    @meteomorris: we gaan dinsdag 2 t/m zondag 7 feb ergens naar de alpen en huren een gids. Enige wat vast ligt zijn de dagen en de Alpen (Noorwegen budgettechnisch geen optie helaas).
    Waar kunnen we het beste naar toe gaan? Omgeving Chamonix? Of toch richting Arlberg? Of ergens er tussenin.
    Veel wind, stuiterende vorstgrens, wordt er gek van @#%!#
  • SvenD'Haeseleer
    Elite
    SvenD'Haeseleer op 31 januari 2016 · 07:13
    Euh, mss niet gezien in je voorspelling maar vanacht viel 20 cm sneeuw hier in La Grave 😉 In dorp nu om 07.00u 15cm
  • SvenD'Haeseleer
    Elite
    SvenD'Haeseleer op 31 januari 2016 · 07:19
    En het blijft sneeuwen vandaag. Was ook correct aangekondigd op de meteo van b.....x voor hier.
  • verhagenbart
    Beginner
    verhagenbart op 31 januari 2016 · 08:29
    Dank voor de waarschuwingen. Wij zitten in Chamonix. Het regent pijpenstelen hier en is warm. Maandag laten we de poeder voor wat het is en gaan ijsklimmen.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 31 januari 2016 · 09:43
    Het is al lekker aan het dumpen hier op 1400m:

Rex Monte - Amor Nix
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 31 januari 2016 · 09:50
    Hoe lang zit je daar @verhagenbart?
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 31 januari 2016 · 11:32
    @Aryen en @verhagenbart; idd, tot wanneer zit wie in Chamonix? Ik kom vrijdag de 6e voor een week.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • steenarendje
    Tourist
    steenarendje op 31 januari 2016 · 13:02
    Een halve meter in damuls en ik blijf het in de gaten houden. Bregenzerwald is top
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 31 januari 2016 · 13:34
    @rutger Pa#6. Is dat eigenlijk een dieptepunt in de historie van PA's of was 2014 nog treuriger.
    Gister maar afgetaaid uit KWT. Regen kwam met bakken uit de lucht en met een vorstgrens op ca 1900m geloofde ik het wel. Na de krokus ben ik flexibeler dus hoop nog paar freeride runs te kunnen maken. Maar de base onder de 1500 m is alweer aardig verdwenen. Vrees dat het er dinsdag slecht gaat uitzien onder 1500m. Rutger op 30 jan 2016 12:58

Ja, de alpen beleven een erg slechte winter. Pas 5 poederalerts tot nu toe, maar het ziet er naar uit dat poederalert 6 volgend weekend een go wordt.

@Skieb wij zitten tot (en met?) 6 februari in Revelstoke. Laat maar weten als je in de buurt bent.

@steenarendje SneeuwHaas houd me ook op de hoogte wat betreft de sneeuwgrens
    @verhagenbart dank voor je report
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 31 januari 2016 · 13:45
    @SvenD'Haeseleer Euh, mss niet gezien in je voorspelling maar vanacht viel 20 cm sneeuw hier in La Grave 😉 In dorp nu om 07.00u 15cm. En het blijft sneeuwen vandaag. Was ook correct aangekondigd op de meteo van b.....x voor hier. SvenD'Haeseleer op 31 jan 2016 07:13

In mijn tekst staat toch dat het gaat sneeuwen vandaag? Maar ook dat het rap warmer wordt vandaag. Die sneeuw wordt in het dal vandaag regen en boven staat een snoeiharde wind. De sneeuwgrens gaat komende nacht richting de 2200 meter of nog hoger. In het dorp regent het inmiddels en ook de col du lauteret meldt een mix van regen en sneeuw.

Ik hoop dat er boven p2 een mooie bak puff valt want de situatie in La Grave is nu zo belabberd dat een goede base hard nodig is.
  • Rutger
    Advanced
    Rutger op 31 januari 2016 · 23:10
    Als ik zo de data vd weerstations bekijk is er in Vorarlberg al heel wat regen gevallen na de sneeuw. 20 tot 40 mm regen op ca 1200m. Na ongeveer evenzoveel sneeuw Bij +3c. De gif beker moet deze winter wel helemaal leeg. En dat in januari. Morgen tot lokaal mogelijk 10 graden op 2000m . pfff . en ik dacht dat het vorige week warm was. Gevoelsmatig zeg ik dat deze zonale stroming des doods nog niet z'n laatste adem heeft uitgeblazen en na een kort intermezzo weer de touwtjes in handen gaat nemen.
    The object in life is not to be on the side of the majority,
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 1 februari 2016 · 00:00
    @meteomorris

Gisternacht en vanochtend lag de sneeuwgrens bijzonder laag. Zelfs sneeuw diep in het dal en zo'n 30-35 CM vers gevallen vanaf 1200 meter. Toen vanmiddag sloeg het rap om naar regen die ik tot een hoogte van 1700 meter kan bevestigen, maar volgens mij regende het toen op 2000 meter ook.

Volgens de huidige info zal de nulgraden grens morgen richting de 3000 meter gaan hier.
    Rex Monte - Amor Nix

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro