#PA6: donderdag en vrijdag worden poederdagen

#PA6: donderdag en vrijdag worden poederdagen

Waar de ochtend op veel plekken in het westen en noorden van de Alpen nog zo mooi begon met verse sneeuw, is deze op veel plaatsen al veranderd in regen. Een slepend warmtefront trekt langzaam over de Alpen en stuwt de sneeuwgrens naar grote hoogte. Vanwege de grote hoeveelheid verse sneeuw, de wind, de opkomende regen en de rap stijgende sneeuwgrens is het lawinegevaar in grote delen van de Alpen gestegen naar GROOT (4 op een schaal van 5). In dit bericht:

  • hold your horses
  • poederdagen in zicht
  • lange termijn: sneeuw voor de zuidalpen of tocht het noordwesten?
Warme lucht stroomt de Alpen binnen
Warme lucht stroomt de Alpen binnen

Hold your horses

Ik begrijp heel goed het enthousiasme waarmee vanochtend de reports binnen kwamen. Het sneeuwde op heel wat plaatsen intens en vaak tot diep in het dal. Het is dan bijna niet te gevoven dat de warmte die ik heb aangekondigd dan ook echt komt. Inmiddels stroomt de warmte binnen vanuit het westen en de komende uren stijgt de sneeuwgrens richting de 2500 meter. En daarmee eindigt de dag in minneur. Maandag wordt het nog erger. Weliswaar droogt de neerslag op, maar met een sneeuwgrens die richting de 3700 meter klimt wordt het een moeilijke dag. Het sneeuwdek is tot grote hoogte nat en met de stijgende temperaturen wordt het alleen maar slechter. Er zijn van die dagen dat ik als sneeuw voorspeller het liefste onder een steen kruip en dit is zo’n dag. Maar gelukkig lonkt de winter eind deze week. Tot dit tijd bewaar je je euro’s het beste voor betere tijden in de Alpen. Want warmte en groot lawinegevaar is vragen om problemen.

Donderdag en vrijdag worden poederdagen

Woensdag keert het ontij. Een actief koufront nadert vanuit het noordwesten en brengt sneeuw naar de Franse Noordalpen, Zwitserland en het westen van Oostenrijk. Tot en met donderdag sneeuwt het dan, maar in de middag waarschijnlijk al opklaringen. Op vrijdag wordt het dan al weer warmer met een naar het zuidwesten draaiende stroming, maar zeker niet zo warm als het maandag wordt. Daarmee worden donderdag en vrijdag poederdagen. Dinsdag volgen de details en in een winter als deze zijn dit soort dumpjes die het voor ons moeten doen. Dinsdag gaat dan ook de vlag in top voor Poederalert#6. Donderdag en vrijdag worden poederdagen. Meer details daarover in mijn bericht van dinsdag.

Het voorlopige poederadves voor donderdag en vrijdag luidt:

  1. Vorarlberg en Tirol,
  2. het Salzburgerland en Steiermark,
  3. het Berner oberland en Glanerland,
  4. de Haute Savoie en Wallis,
  5. de Savoie en Isere .

Waar volgt daarna de dump? Het zuiden of het noorden

Na vrijdag blijft de stroming in de zuidwesthoek hangen. Dat is DE aanvoerrichting voor sneeuw in de zuidalpen. Zou volgend weekend dan eindelijk de eerste echte dump voor het zuiden van de Alpen volgen? Voorlopig ga ik uit van een pakje sneeuw aan de zuidkant, maar wat de jetstream daarna gaat doen is nog niet helemaal duidelijk. In ieder geval kunnen we ons opmaken voor wat poeder op donderdag en vrijdag.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Ronald OphuisAuteur31 januari 2016 · 15:56

Iemand zin om a.s. donderdag en/of vrijdag een gids te delen? Locatie: Warth/Voralberg. Wij zijn met zijn 2en. 35-40 graden is prima, evenals een uurtje vellen…Salut, Ronald

SnArty!
Beginner
pieter-emmersAuteur31 januari 2016 · 17:21

Beste Morris, alweer bedankt voor dit Powder Alert ;). Wat zijn de meningen over het Kleinwalsertal voor na de dump? zorgt de vorstgrens daar voor problemen?

Beginner
JoopAuteur31 januari 2016 · 18:59

@@ronaldophuis zin altijd maar weet je zeker dat je gaat skien dan? 35-40 graden is mij veel te warm, en dat uurtje vellen komt vanzelf ;-)

Toerist
gulianctuteinnoltheniusAuteur31 januari 2016 · 22:59

Is er al voorspelling te geven of de West alpen ook nog wat gaan krijgen - Superdevoly

Gevorderd
Ronald OphuisAuteur1 februari 2016 · 09:14

@@ronaldophuis zin altijd maar weet je zeker dat je gaat skien dan? 35-40 graden is mij veel te warm, en dat uurtje vellen komt vanzelf ;-)

Joop op 31 jan 2016 18:59

Jij bent grappig Joop! Zijn wij ook! Dus ga mee?!

SnArty!
Toerist
AnoniemAuteur1 februari 2016 · 09:37

ik rijd donderdag naar oostenrijk. als er mensen een lift nodig hebben…? ik heb nog twee vrije plaatsen :)

Beginner
JoopAuteur1 februari 2016 · 17:12

@@ronaldophuis. Het was ook een geintje he. Wens jullie hele fijne poeder toe. Nee kan niet zit pas einde februari in Vorarlberg. Veel succes met de meters en geniet ervan zou ik zeggen.

Gevorderd
barttoorn2Auteur1 februari 2016 · 17:43

@@ronaldophuis zit nu nog in Zwitserland, denk aan arlberg om hierna heen te gaan, laat het je weten als ik er ben, weet ik di/wo gids delen altijd goed, rest klinkt prima net eerste paar keer gesplit, dus wie weet

Gevorderd
PascalskiAuteur1 februari 2016 · 17:50

Mijn maatje haakt net vandaag af voor poeder trip ;-(( … heb woensdag tot en met zondag vrij staan in de agenda… Kan ik ergens aanhaken?? @@ronaldophuis , 35 - 40 graden niet wat steil met stufe 4 ;-))

Enjoy life with a smile on your face!!
Gevorderd
Ronald OphuisAuteur1 februari 2016 · 19:14

@barttoorn2 en @Pascalski…wij rijden morgen weg, woensdag een beetje inkomen en de gidsdagen: do/vrij en misschien zaterdag…hangt allemaal af van de omstandigheden ter plekke, zicht, sneeuw, stufe? etc…maar ben straks offline dus bel/sms mij 06 24 22 42 51 komende dagen, heb ook geen whatsapp… maar allen welkom. Salut, Ronald

SnArty!
Gevorderd
PascalskiAuteur1 februari 2016 · 20:09

Hi Ronald, heb je al ff een pm gestuurd

Enjoy life with a smile on your face!!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!