Recap Januari

Door SannedeJong op 2 februari 2016 · 0

De maand januari is voorbij. Voor mij een maand met goede en iets minder goede ski momenten. Over het algemeen vond ik de sneeuwcondities helemaal zo slecht nog niet. Om slechte condities te voorkomen kan je natuurlijk alleen naar de sneeuw gaan wanneer er een poederalert wordt gesignaleerd, maar voor mij werkt dit echter niet altijd. Ik heb een eigen bedrijf, Chicky Clinics, dat ik draaiende moet houden en soms zit ik vast aan events of andere zaken waaraan ik me heb vastgelegd. Daarnaast is het ook leuk om vrienden en mijn geliefde te zien als ik even in Nederland ben, ook niet geheel onbelangrijk! Hieronder een korte recap van mijn ski avonturen in januari.

Verbier

Gezien de omstandigheden rondom het nieuwe jaar besloot ik om oud & nieuw voor het eerst sinds een lange tijd weer eens in Nederland te vieren. Het jaar begon dus thuis in Amsterdam. De eerste week en eerste poeder van januari heb ik dan ook gemist, maar gelukkig hoefde ik niet heel lang te wachten. Op 8 januari reed ik richting Verbier voor de Verbier Freeride Week. Een leuke freeride wedstrijd die onderdeel is van de Freeride World Qualifiers. Ik heb deze week ontzettend veel poeder geskied! Ondanks dat ik in Verbier verbleef ben ik bijna iedere dag naar Bruson gegaan. Bruson ligt aan de overkant van Verbier en is te bereiken via 2 gondeltjes. Bruson is een klein gebiedje, maar wat een feest! Ontelbaar veel tree runs, alles is goed te bereiken zonder dat je er moeite voor hoeft te doen en het allermooiste is dat je hier maar weinig freeriders aantreft. Steile hangen hebben ze hier ook, maar daar moet je voor hiken. Normaal gesproken heb ik daar niks op tegen, maar het zicht was de hele week erg slecht en het lawinegevaar was kritisch in de steile hangen. Tree runs dus!

Verse sprays

Droppin in!!

Winter wonderland

Noorwegen

Na mijn terugkomst uit Verbier had ik net genoeg tijd om mijn tas uit en weer in te pakken, want ik zette koers richting Noorwegen. Ik vloog op Bergen en bezocht het westelijke gedeelte van dit land. Wat een magisch land is Noorwegen toch! De lokale bevolking is ontzettend vriendelijk, de landschappen zijn adembenemend mooi en de poeder is zoals je van poeder verwacht; zacht en licht, met een groot sprayend vermogen. Ik was hier helaas niet met freeriders op pad, dus ik heb de echte Noorse backcountry nog niet ontdekt. Hiervoor kom ik in april nog een keertje terug! Wat ik wel heb ontdekt is dat het hier door de weeks erg rustig is en dat er nauwelijks freeriders te bekennen zijn. Dat betekent dat je zelfs tussen en naast de pistes genoeg first tracks kunt zetten!

De adembenemende fjorden

Niemandsland

Powder fun!

Stubai Tal

Na mijn terugkomst uit Noorwegen heb ik niet meer dan 9 uur in Nederland doorgebracht. Deze 9 uur bestonden dan ook uit tas ompakken, mijn new born neefje bezoeken, slapen en de laatste voorbereidingen voor de Chicky Clinics Freeride Trip treffen. Met Chicky Clinics reisden we af naar het Stubai Tal in Oostenrijk. Onder begeleiding van gids Martine van der Hoorn nam ik 8 vrouwen mee die nog geen of weinig ervaring hadden in off piste skien of boarden. Gezamenlijk hadden we 1 doel; poeder knallen!! Ondanks de omstandigheden hebben we dit ook kunnen doen. Zo hebben we verse spoortjes gezet op de gletsjer van Stubai en hadden we ontelbaar veel first tracks in de tree runs van de lagergelegen gebieden. Ik moet echter wel bekennen dat de omstandigheden niet optimaal waren. De wind had ervoor gezorgd dat je op veel hangen alleen nog maar “wind gepresster schnee” sneeuw kon rijden en de steilere hangen waren onmogelijk vanwege het lawinegevaar. En dat is het mooie van kleine familiegebiedjes en op pad zijn met een gids… You always find some! En ik kan je vertellen dat het met 10 vrouwen, poeder en first tracks een dolle boel was!

Girls on a mission

Mountain Awareness

Freshies!

Vars of toch niet

Na dit grote avontuur had ik een paar dagen om zaken op orde te stellen, kleren te wassen en me voor te bereiden op een nieuwe trip. Ditmaal richting Vars, een skigebied in het zuiden van Frankrijk. Hier zou ik mijn tweede wedstrijd van het seizoen gaan rijden. En zou werd het inderdaad… Voorbereid en ingepakt stapte ik in de trein om vervolgens opgepikt te worden door Boaz om koers te zetten richting het zuiden. Eenmaal in de auto kregen we een bericht dat de wedstrijd verplaatst zou worden naar maandag ipv zondag. Helaas voor ons, want op maandag moesten we beiden weer aan de slag en stond de stucadoor op de planning om ons huis af te stucen. Omdat de omstandigheden op dat moment in Vars niet denderend waren, hebben we besloten om weer huiswaarts te keren en onszelf te belonen met een extra dagje skien komende week, want het is weer AAN deze week!

Hopelijk brengt februari nog meer mooie momenten in de sneeuw, ook voor jullie!
See you in the mountains!

Sanne de Jong

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro