PA#6: we zijn begonnen

PA#6: we zijn begonnen

Vandaag begint het intens te sneeuwen in het noordwesten. Een actieve storm stuurt koude lucht richting de Alpen en over 24 uur kunnen we weer ongeneerd poeder rijden in het noorden van de Alpen. Maar wacht niet te lang. Vrijdag draait de stroming naar het zuidwesten en dat betekent zuidföhn en later ook sneeuw in het zuiden. Pas na het weekend draait de stroming naar het noordwesten en sneeuwt het weer in het noorden. In dit bericht:

  • donderdag en vrijdag geldt PA#6
  • poederadvies
  • van zuid naar noordwest
  • wij zijn even weg en daarom 25% korting op de safety academy

Poederalert#6

Het is begin februari en we zitten pas aan poederlaert#6. Weinig goede dagen tot dusverre kortom, maar de komende 72 uur worden prima. Vanuit het noordwesten wordt vandaag een koufront op de Alpen afgevuurd en dat zorgt tussen woensdag en donderdagnachtt voor een mooi pakje verse sneeuw. Op donderdag klaart het dan op vanuit het westen, maar in Oostenrijk kan het dan nog even doorsneeuwen. Bij aanvang ligt de sneeuwgrens diep in de dalen, maar in de loop van de vrijdag klimt deze weer richting de 1500 meter. Desondanks worden het mooie dagen in het noordwesten. Beste condities vanaf Hasliberg in het westen tot Kleinwalsertal in het oosten. Ofwel het Berner Oberland, Vorarlberg en het westen van Tirol. Dit alles leidt tot het volgende poederadvies…

Donderdag en vrijdag is het top in

  1. Vorarlberg en Tirol,
  2. het Berner oberland en Glanerland,
  3. de Haute Savoie en het westen van Wallis,
  4. het noordwesten van de Savoie en Isere .

Vrijdag is het ook goed in het noorden van het Salzburgerland en Steiermark. Maar daarna wordt het rap warmer.

Daarna volgt de zuidstau en niet veel later sneeuw uit noordwest

Zou het dan echt? De eerste zuidstau van deze winter? Ofwel sneeuw voor de Franse zuidalpen en de Italiaanse Alpen. Wel, het komt steeds dichterbij. Vooral de zondag kan veel sneeuw gaan opleveren met enorme bakken sneeuw. En als klap op de vuurpijl zou daarna de stroming naar noordwest gaan en de rest van de Alpen ook nog wit worden. Kijken we in de toekomst, dan krijgen de sneeuwkaarten deze kleuren:

Yihaaaa
Yihaaaa

Wel, als dat zo is, dan is poederalert#7 op weg een hele mooie te worden. Maar goed. Eerst poederalert#6. Vanaf 7 februari waarschijnlijk #7.

wij zijn even weg en daarom 25% korting op de safety academy

Wij zitten op dit moment in British Columbia. Zondag zaten we in good old Fernie en gister in Kicking Horse. Sinds gister zitten we in Revelstoke en vandaag gaan we wederom diep de backcountry in. De zon prikt door het wolkendek heen en er ligt een mooi pakje verse poeder op ons te wachten.

Safety Academy
Safety Academy

Omdat wij een weekje weg zijn geven we je de komende dagen 25% korting op de Safety Academy. Het weer is en blijft turbulent in de Alpen en de komende dagen stijgt het lawingevaar er weer. Daarom geven we je tot en met 7 februarii 23.59 uur maar liefst 25% korting als je direct met de Safety Academy start. Ga naar de Safety Academy en vul bij aankoop van de Academy de volgende kortingscode in: SNOWSAFE1617. Je kunt dan direct met de online cursus starten en het bijbehorende boek sturen we je dan in de week van 8 februari toe.

De boeken komen naar je toe
De boeken komen naar je toe

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
RubenHAuteur3 februari 2016 · 08:38

Flaine 1600 licht aan t sneeuwen sinds 07h , temperatuur dalende ( -2°). Laat maar komen, genoeg lente geweest !

Gevorderd
MisplacedAuteur3 februari 2016 · 08:49

Wie ziet er in zijn kristallen bol of komend weekend of dat daarna waarschijnlijk meer de moeite waard gaat zijn? Ik moet kiezen :( (liefst omgeving feldkirch - voralberg usw.)

Beginner
RutgerAuteur3 februari 2016 · 11:07

@@misplaced vrijdagmiddag tm zondagmiddag ( krachtige) fohn in de noordalpen, als de fohn zondag breekt komt er wel weer meteen een dumpje overheen (rappe temperatuur daling?!). Toch wel veel wind denk ik. Als je vorarlberg wilt zou ik voor Montafon gaan, dat gaat nog vrij hoog en kan je nog uitwijken naar wat lager gelegen gebieden, mocht de wind gaan zorgen voor gesloten liften, Maandag ochtend (na sneeuw val) GArgellen (zelfde skipas) , die hebben paar heerlijk off-piste runs (Nidla, let wel op wat de wind heeft gedaan de start vd de route is steil en dus lawine gevaarlijk, de uitloop is heerlijk met 30 cm poeder). de skiroutes bij gaschurn zijn ook heel aardig.

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
PoedertijnAuteur3 februari 2016 · 15:03

Ik zit nu in Kapple / See en het gaat al lekker los alleen… ik moest weer zonodig door mijn rug gaan ):-(

My drug is white powder. Deep, white powder.
Beginner
ruud_Auteur3 februari 2016 · 15:11

Kan ik ergens aanhaken in de omgeving van Innsbruck/Kufstein/Salzburg(Rij vanaf Munchen) op donderdag/vrijdag/zaterdag voor ski/snowboard sessie? Lawineset bij me. Nog geen tourspullen. Wel in voor een hike in combi met liften.

Expert
ieismAuteur3 februari 2016 · 15:21

Ik zit nu in Kapple / See en het gaat al lekker los alleen… ik moest weer zonodig door mijn rug gaan ):-(

Poedertijn op 3 feb 2016 15:03

Tot wanneer rijden jullie met Stephan? Ik offer me wel op als vervanger… ;)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
AryenAuteur3 februari 2016 · 15:35

Hey @@ieism heb je nog goesting? :) Ik zit voor komend weekend te kijken. Ik hoor het graag.

Gevorderd
PoedertijnAuteur3 februari 2016 · 21:51

@ieism Tot en met zaterdag. Kom maar langs :)

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
KoppelbaasAuteur3 februari 2016 · 21:59

In Davos is het rond 10 uur gaan sneeuwen vanochtend en sneeuwde tot begin van de avond. Ligt nu rond 20 cm. Verder erg harde wind.
Gisteren nog +5 op 2400 m, nu -10

Expert
ieismAuteur3 februari 2016 · 22:41

@@ieism Tot en met zaterdag. Kom maar langs :)

Poedertijn op 3 feb 2016 21:51

Cool, ik bel vrijdagavond wel even dan.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
GertgAuteur5 februari 2016 · 08:07

het was al lekker hier gisteren in kaltenbach, vandaag hopelijk terug een klein beetje zicht voor nog meer mooie lijnen. @@ruud_ altijd welkom

Beginner
ruud_Auteur5 februari 2016 · 08:37

Ziet er goed uit, was gisteren in Lermoos, zicht was best goed en off piste redelijk. Goed vermaakt :) Ga zo kijken voor de middagsessie wat leuk is. Zal Kaltenbach even opzoeken of dat te rijden is voor een middagje.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!