Ik ben het eens met de laatste twee reacties, ikzelf ga aan het eind van komende zomer in Innsbruck wonen en studeren dus ik heb er de laatste tijd veel over uitgezocht. Wanneer je een studie gaat doen aan de Uni of Fachhochschule (HBO) dan is het vooral belangrijk dat jij aan de eisen van die opleiding voldoet om te mogen beginnen (en een Deutsch als Fremdsprache test goed afrond, die kan je ook nodig hebben om te mogen werken in Oostenrijk maar dat verschilt per baan), wanneer je toegelaten wordt tot de opleiding dan zullen er ook geen problemen zijn met het wonen en werken in Oostenrijk. Wonen als student in Innsbruck is ook een stuk voordeliger en dit wordt geregeld vanuit de ÖH (studentenorganisatie). Wanneer je alleen gaat werken dan zal alles wat stroever verlopen denk ik, een groot voordeel is dan wanneer je al een baan in Oostenrijk geregeld hebt voordat je daar bent.
Informeer anders bij de Oostenrijkse Ambassade in Den Haag wat voorwaarden er zijn en wat er moet gebeuren wil jij in Oostenrijk wonen en werken. Je moet jezelf namelijk ook meteen melden bij de lokale overheden daar, verzekering afsluiten, in Nederland naar je gemeente gaan etc. etc. Hier nog wat informatie die ik gevonden had:
http://www.bmeia.gv.at/fileadmin/user_upload/bmeia/media/Vertretungsbe...
https://www.justlanded.com/nederlands/Oostenrijk/Oostenrijk-Gids...
Wanneer je nog meer informatie wilt, ik heb nog meerdere websites gevonden m.b.t. wonen, werken en studeren in Oostenrijk, stuur dan een pm naar mij. Op wilweg.nl kan je ook veel informatie vinden!
Integreren in kleine dorpjes is idd niet makkelijk, een stad zou echter geen probleem moeten zijn. Oostenrijkers hebben het normaal gesproken niet zo op buitenlanders, maar gelukkig hebben ze vooral een grote hekel aan Duitsers en niet zozeer aan Nederlanders. En als jij vloeiend hochdeutsch praat dan zal je niet veel problemen hebben met het dialect. Het zijn bepaalde klanken die ze anders uitspreken en ze gebruiken net wat andere woorden, deze heb je echter zo door wanneer je in die omgeving bent. Dit heb ik het laatste jaar duidelijk gemerkt, eerst toen mijn hochdeutsch nog niet goed was verstond ik nauwelijks iets van het dialect maar de laatste keren in Oostenrijk heb ik er absoluut geen problemen mee gehad. Waar een duitse vriendin allemaal niet goed voor is geweest 😋
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen! Ik zeg ga ervoor! Van risico nemen en wisselen zul je alleen maar dingen gaan leren en zal je veel gaan brengen. Momenteel ben ik nog aan het schrijven met verschillende instanties uit Oostenrijk en Nederland maar wanneer ik nog vragen heb (miss m.b.t. verzekering) dan zal ik ze hier stellen. En wanneer ikzelf er nog meer over weet, dan zal ik belangrijke/handige informatie hier nog delen!