Vraagje wat betreft wonen en skiien in oostenrijk.

• valtho
    Tourist
    valtho op 4 februari 2016 · 12:47
    Beste mensen,

Ik twijfel momenteel om evt. een leven in oostenrijk op te bouwen. Spreek vloeiend Duits(hoch-deutsch dus het oostenrijkse dialect kan ik niet).

Heeft er iemand een tijdje in oostenrijk gewoont en heeft tips of aanmerkingen?
    Ik weet alleen van innsbruck dat je daar best wat ski mogelijkheden hebt, waardoor het niet snel gaat vervelen in tegenstelling tot een klein skigebied.

Thanks
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 4 februari 2016 · 14:44
    wat voor werk wil je doen, hoe oud ben je, heb je eigen vervoer?
  • Ave
    Beginner
    Ave op 4 februari 2016 · 15:39
    Eerst een paar maanden proberen lijkt me geen gek idee...
    Dat ik domme dingen heb gedaan betekent niet dat ik dom ben...
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 4 februari 2016 · 15:44
    Wat wil je precies weten? Ik woon er sinds 5 jaar... Kan wel het e.e.a vertellen
    Atomic
  • Steef
    Advanced
    Steef op 4 februari 2016 · 15:48
    Hmmm...ze zijn tegenwoordig wel wat strenger geworden aan de grens heb ik vernomen in de media.
    Ben je een oorlogsvluchteling? Economische vluchteling? Of gewoon een (poeder)gelukszoeker?
    Wellicht dat een Syrisch paspoort sneller deuren opent. Die kun je gewoon online kopen! Maar ja....een Syrier met een paar ski's op zijn schouders wekt ook weer argwaan bij de immigratiedienst...
    Duitsland schijnt trouwens minder moeilijk te zijn, iedereen gaat daar naar toe. En heb je nog een streepje voor met je hoch-deutsch ook!
    Every turn is a sign of weakness
  • evan
    Advanced
    evan op 4 februari 2016 · 15:54
  • valtho
    Tourist
    valtho op 4 februari 2016 · 16:50
    wat voor werk wil je doen, hoe oud ben je, heb je eigen vervoer? Remmie op 4 feb 2016 14:44

22 jaar, werk of opleiding ben ik nog over aan het denken maar zat richting sport/mens/natuur te denken. Heb geen eigen vervoer momenteel.
  • valtho
    Tourist
    valtho op 4 februari 2016 · 16:51
    Hmmm...ze zijn tegenwoordig wel wat strenger geworden aan de grens heb ik vernomen in de media.
    Ben je een oorlogsvluchteling? Economische vluchteling? Of gewoon een (poeder)gelukszoeker?
    Wellicht dat een Syrisch paspoort sneller deuren opent. Die kun je gewoon online kopen! Maar ja....een Syrier met een paar ski's op zijn schouders wekt ook weer argwaan bij de immigratiedienst...
    Duitsland schijnt trouwens minder moeilijk te zijn, iedereen gaat daar naar toe. En heb je nog een streepje voor met je hoch-deutsch ook! Steef op 4 feb 2016 15:48

Thanks
  • Kuro
    Advanced
    Kuro op 4 februari 2016 · 18:34
    Zonder opleiding/diploma op zak lijkt het mij niet zo evident. Het is een Duitstalig land en die zijn vaak strikter georganiseerd. Hou toch ook wel in enige mate rekening met de houding van Oostenrijk op dit moment t.a.v. immigranten. Ik zeg niet dat het allesbepalend is, maar het zal een rol spelen. Tenzij je seizoensarbeid wil doen (zowel zomer als winter), moet je je toch de vraag stellen wat je meerwaarde is tov een local? Als jij je die vraag niet stelt en ze niet goed kunt beantwoorden, dan doen de Oostenrijkers het wel in jouw plaats.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 4 februari 2016 · 20:24
    Altijd doen! Ook al vind je het niet leuk dan ga je gewoon weer terug of ergens anders heen. 😃
  • Powlippe
    Advanced
    Powlippe op 4 februari 2016 · 23:00
    Een goede vriend van me woont ondertussen 3 jaar in Oostenrijk. Heeft er samen met zijn vrouw een B&B uit de grond gestampt. Hij doet in de winter de coördinatie voor een Belgische reisorganisatie, in de zomer werkt hij voor een buitensportbedrijf. En je kan zeggen dat hij wel goed is ingeburgerd in dat dorp.
    MAAR om hier te staan heeft hij eerst 5 winters permanent in dit bepaalde dorp gewoond, om zo de locals te leren kennen. Doe je dit niet, dan kan je onmogelijk (in de bergdorpjes) bij de gemeenschap horen. Ze zijn hier erg op zich zelf gesteld, en tolereren niet dat buitenlanders zich komen moeien. Opletten zou ik zeggen! Anyway, zalige droom. Ik ben er ook mee bezig!
  • Gertg
    Expert
    Gertg op 4 februari 2016 · 23:09
    Ik ken hier wel een aantal Belgen die richting Oostenrijk verhuisd zijn. 2 van hen zijn via hun Belgische opleiding een jaartje stage gaan lopen hier en hebben na hun opleiding op die plek werk gevonden. Nog een andere vriendin van me is in innsbruck komen studeren en heeft na hard werken nu ook een vaste job bij burton. hou er wel rekening mee dat innsbruck wel best duur is om te wonen en er niet zo veel appartementen te huur zijn voor een redelijke prijs. Dus als je hier echt wil komen wonen zal je wel een voltijdse job moeten hebben en heb je dus maximaal 2 dagen vrij om naar de bergen te gaan. Meestal is dit in het weekend wanner het ook nog eens druk is op de berg. Ikzelf werk in de zomer maanden gewoon heel hard als elektricien in de week en in het weekend in de horeca en woon in de winter in mijn camper reizend tussen de skigebieden. Dit geeft me de vrijheid om naar de poeder hotspots te rijden en ik kan dan ook van elke Poederdag genieten. Weliswaar met een beperkte luxe en een krap budget maar dat is mijn vrijheid echt wel waard. Zo zie je maar dat er verschillende optie's zijn om meer te rijden dan in Nederland, maar als je echt veel wil skiën zorg dan dat je niet teveel moet werken in Oostenrijk. Wat uiteindelijk wil je toch gewoon elke dag na een dump de berg op, als je dan bijna altijd moet werken baal je nog harder omdat je er zo dicht bij bent.
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 5 februari 2016 · 01:57
    Laat je niet afschrikken van al die immigranten verhalen uit de vorige reply's, want bullshit. Jij als Nederlander die Duits spreekt, werkt of studeert, krijg je in de grote stad 0 problemen. Als Nederlander heb je altijd een beentje voor bij de Oostenrijker. In tegenstelling tot Duitsland/ Syrië. Het enige wat je moet doen is werk zoeken en integreren. Als je in een kleiner dorp woont, ga dan werken in het dorp, praat met de lokale bevolking etc etc. Je word dan snel geaccepteerd. Let wel op dat de Oostenrijker anders is dan de Nederlander. Je directheid word niet altijd geapprecieerd.
    Wat je kan doen is eerst op seizoen gaan en dan kijken of je nog wilt blijven. Je leert mensen kennen en je hebt na het seizoen meer sociale contacten (erg belangrijk). Er is altijd wel werk te vinden. Of het een relaxt baantje is waar je ook wat verdient, tja lastig zonder studie.
    Mijn partner is sinds 6 maanden verhuist van Amsterdam. Heeft zich ingeschreven, dan moet je na +-3 maanden aantonen dat je een baan hebt of studeert o.i.d en dan ben je meer of minder geïmmigreerd. Zo werkt het hier. Mocht je nog concrete vragen hebben, vraag.
    Atomic
  • mitely
    Expert
    mitely op 6 februari 2016 · 21:26
    Hey,
    woon zelfs al 15 jaar in de Voralpen (grens Duistland- Oostenrijk).
    als je die mogelijkheid heb , Doen !
    Geef Noerej gelijk...
    Nu is Innsbrück naturrlijk der Uni-stadt, ''Goed'' skigebiet, maar inmidels tevele skiers daar.
    Realistisch: Als je nog studeert kan je miscchien veel skien, maar als de een Full-time job
    heb dan heb je niet meer zoveel skidagen..!
    En in Oostenrijk heb je zeer veel dialekten, (had niets meer tedoen met Hoch-deutsch) dat kan je natuurlijk
    allemaal leren.
    Mitely
  • FreekBardoel
    Advanced
    FreekBardoel op 7 februari 2016 · 16:17
    Ik ben het eens met de laatste twee reacties, ikzelf ga aan het eind van komende zomer in Innsbruck wonen en studeren dus ik heb er de laatste tijd veel over uitgezocht. Wanneer je een studie gaat doen aan de Uni of Fachhochschule (HBO) dan is het vooral belangrijk dat jij aan de eisen van die opleiding voldoet om te mogen beginnen (en een Deutsch als Fremdsprache test goed afrond, die kan je ook nodig hebben om te mogen werken in Oostenrijk maar dat verschilt per baan), wanneer je toegelaten wordt tot de opleiding dan zullen er ook geen problemen zijn met het wonen en werken in Oostenrijk. Wonen als student in Innsbruck is ook een stuk voordeliger en dit wordt geregeld vanuit de ÖH (studentenorganisatie). Wanneer je alleen gaat werken dan zal alles wat stroever verlopen denk ik, een groot voordeel is dan wanneer je al een baan in Oostenrijk geregeld hebt voordat je daar bent.
    Informeer anders bij de Oostenrijkse Ambassade in Den Haag wat voorwaarden er zijn en wat er moet gebeuren wil jij in Oostenrijk wonen en werken. Je moet jezelf namelijk ook meteen melden bij de lokale overheden daar, verzekering afsluiten, in Nederland naar je gemeente gaan etc. etc. Hier nog wat informatie die ik gevonden had: http://www.bmeia.gv.at/fileadmin/user_upload/bmeia/media/Vertretungsbe...
    https://www.justlanded.com/nederlands/Oostenrijk/Oostenrijk-Gids...
    Wanneer je nog meer informatie wilt, ik heb nog meerdere websites gevonden m.b.t. wonen, werken en studeren in Oostenrijk, stuur dan een pm naar mij. Op wilweg.nl kan je ook veel informatie vinden!
    Integreren in kleine dorpjes is idd niet makkelijk, een stad zou echter geen probleem moeten zijn. Oostenrijkers hebben het normaal gesproken niet zo op buitenlanders, maar gelukkig hebben ze vooral een grote hekel aan Duitsers en niet zozeer aan Nederlanders. En als jij vloeiend hochdeutsch praat dan zal je niet veel problemen hebben met het dialect. Het zijn bepaalde klanken die ze anders uitspreken en ze gebruiken net wat andere woorden, deze heb je echter zo door wanneer je in die omgeving bent. Dit heb ik het laatste jaar duidelijk gemerkt, eerst toen mijn hochdeutsch nog niet goed was verstond ik nauwelijks iets van het dialect maar de laatste keren in Oostenrijk heb ik er absoluut geen problemen mee gehad. Waar een duitse vriendin allemaal niet goed voor is geweest 😋
    Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen! Ik zeg ga ervoor! Van risico nemen en wisselen zul je alleen maar dingen gaan leren en zal je veel gaan brengen. Momenteel ben ik nog aan het schrijven met verschillende instanties uit Oostenrijk en Nederland maar wanneer ik nog vragen heb (miss m.b.t. verzekering) dan zal ik ze hier stellen. En wanneer ikzelf er nog meer over weet, dan zal ik belangrijke/handige informatie hier nog delen!
  • Kuro
    Advanced
    Kuro op 8 februari 2016 · 17:16
    Uiteraard is het leven aan de durvers, dat wil ik ook helemaal niet in vraag stellen in mijn eerdere reply.
    Ook ik roep volmondig 'Doen'. Enkel denk ik dat enige vorm van realiteit vandaag de dag meer dan wenselijk is vermoed ik. (Het Schengen-akkoord staat op springen remember en laat het nu toevallig Oostenrijk zijn die geneigd zijn om te gaan dwarsliggen) en dat de mooie picture die men in gedachten heeft en waar men zo op hoopt vaak niet degene is die men in realiteit krijgt. Je moet er vooral in slagen om je toeristenperspectief achterwege te laten en desnoods water bij de wijn te doen als er zich dan toch kansen voor doen. Ik heb het zelf ook meegemaakt in mijn eigen immigratieprocedure. Elke dag de berg op gaan is voor velen gewenst maar vooral utopisch, tenzij je simpelweg skileraar of soortgelijke functie hebt.

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen: Succes ermee!
  • valtho
    Tourist
    valtho op 8 februari 2016 · 23:52
    Heel erg bedankt voor jullie info en eigen mening. Ik ga het nu allemaal goed overdenken en kijken wat de opties zijn m.b.t. opleidingen werk etc. zal laten weten wat het wordt als ik vertrek(na de zomer al als het goed is).
  • mitely
    Expert
    mitely op 9 februari 2016 · 16:43
    Misschien noch een extra Tip: (geldt voor de Nederlanders)
    Kontroleer je geldigheids datum van je paspoort, als je hier eenmal woont en je hebt een
    nieuw paspoort nodig dan kan je die alleen nog bij de Ambassade in Wenen of Berlijn krijgen, of weer
    naar Nederland reizen en daar een halen.
    Alle consulaire afdelingen zijn gesloten !
    Mitely
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 9 februari 2016 · 17:04
    @valtho Ik zou zeggen; ga er voor! Hoe langer je er mee wacht, hoe moeilijker het wordt, omdat je letterlijk en figuurlijk steeds meer gesetteld raakt. Je bent pas 22 jaar. Imho kan het niet mislukken. Ook al keer je eerder terug, dan ben je een belangrijke ervaring rijker. Kortom; plan het zo goed mogelijk mbv alle tips hier en beleef een te gekke tijd.
    My drug is white powder. Deep, white powder.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro