PA#7: al tot 70 cm vers

PA#7: al tot 70 cm vers

Sinds zaterdagavond viel er 30-70 cm vers in de zuidalpen, wat daarmee de eerste grote sneeuwval voor de zuidalpen is. En het goede nieuws is dat er nog meer komt. Niet alleen in de zuidalpen, maar ook in de rest van de Alpen. In dit bericht:

  • de eerste dump voor de zuidalpen
  • komende dagen blijven onbestendig met veel sneeuw
  • poederadvies

Eindelijk poeder in de zuidalpen

Het is wit aan de zuidkant van de Alpen. Eindelijk is daar de langverwachte sneeuw en er komt nog meer.

Airolo
Airolo
Andermatt
Andermatt
Madesimo
Madesimo

Vanmiddag begint het al weer te sneeuwen

Ja, er komt zeker nog meer. Een blik op de centimeterlijst laat zien dat de sneeuwwolken nog lang niet leeg zijn. Vandaag is zonnig begonnen, maar eind deze maandag sneeuwt het alweer in de westalpen. De stroming is daarbij pal west en bij aanvang ligt de sneeuwgrens nog rond de 1200-1700 meter. Maar dinsdag daalt de sneeuwgrens rap. Allereerst is er het front dat vanuit het zuidwesten komt en dinsdag veel sneeuw richting de zuidalpen brengt met een sneeuwgrens tussen de 800 en 1400 meter. In de nacht naar woensdag draait de stroming dan naar noordwest en sneeuwt het aan de noordkant van de Alpen. Een mooie dump dus met sneeuw voor de gehele Alpen. Donderdag tijdelijk wat zon en tegen het einde van deze week draait de stroming als het goed is weer naar noordwest. De sneeuwgrens schommelt de gehele week tussen de 800 en 1500 meter, waarbij de föhn aan de noordkant van de Alpen de temperatuur nog verder omhoog stuwt. Maar omdat er dan geen neerslag valt is dat niet zo erg. Vervelender is de continue wisselende wind. Zowel wat betreft sterkte als richting. Houd boven de boomgrens dan ook rekening met Triebschnee en een verhoogd risico op lawines.

Goed, de tips voor jou de komende dagen. Het sneeuwdek aan de zuidkant is aan het groeien, maar ik zou nog even wachten op de dump van dinsdag om dan woensdag eens op avontuur te gaan in de zuidalpen. Dinsdag wordt een makkelijke dag. Een nieuw front arriveert vanuit het westen en voordat deze sneeuw brengt voorbij het westen van de Alpen is het alweer de nacht van dinsdag naar woensdag. Dinsdag rijd je daarom het beste poeder in de Franse Alpen. In het noorden van de Hautes Alpes ligt iets van een base. Hetzelfde is het geval in delen van de Franse Noordalpen. Het advies voor dinsdag is daarom:

In de nacht van woensdag breidt de sneeuwval zich dan uit naar vooral het zuiden, maar ook het noorden van de Alpen maar het duurt nog even voordat het overal in de alpen wit is geworden. Daarom is mijn advies voor woensdag gelijk aan dat van dinsdag:

Donderdag kan er in de gehele alpen poeder gereden worden en voor vrijdag tot en met zondag hebben de Franse Noordalpen de beste kaarten. Een aanscherping van mijn advies voor komend weekend volgt morgen en donderdag. Want vanaf donderdag staat er nog meer sneeuw op het programma. Mocht je de komende dagen niet wegkunnen, dan zou ik het weekend van 12-14 februari vrijroosteren in je agenda. Want dat wordt zowiezo een poederweekend.

Lawinegevaar blijft kritisch

Het is een rare winter in de Alpen. De sneeuw viel laat en het sneeuwdek is op veel plaatsen nog steeds instabiel. Met de sneeuwval in de zuidalpen verandert dat probleem de komende dagen niet. Sterker nog, de base in de zuidalpen is net zo verrot als in de rest van de alpen. Het gevaar is voor leken helaas moeilijk te zien en bij een beetke sneeuwval verschijnen niet veel later de artikelen met slachtoffers. Hoe groot de stoke ook is, zorgvuldige beslissingsmethodes en het systematisch filteren van de risico’s zijn de enige mogelijkheden om de risico’s op een verantwoorde manier kleiner te maken. Lees wat je ook doet de komende dagen altijd je lokale lawinebericht en stem daar je plannen op af. Lawinepieper, schep en sonde zijn noodzaak. Mocht je geen kennis hebben van de gevaren buiten de piste, werk dan aan je kennisniveau en huur een ski/berggids.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
49Auteur8 februari 2016 · 11:10

Zoals @@meteomorris al schrijft, let wel op in zuid(-centraal): -alles- wat ik heb gezien boven de boomgrens met enigszins noord oriëntatie heeft een flinke suikerbasis! En alles met zuid oriëntatie was tot gister (quasi) kaal.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
BodoAuteur8 februari 2016 · 11:22

@@meteomorris, goed te zien dat jullie weer (heelhuids?) terug zijn! Ik mis het woord “Epic” in het weerbericht. Wordt PA#7 epic of gaat er de komende dagen gewoon lekker wat sneeuw vallen en komt je enthousiasme pas nadat de jetlag is weggeslapen? :-) . Mijn spullen staan klaar bij de voordeur!

Expert
meteomorrisAuteur8 februari 2016 · 11:30

@@Bodo, het wordt heel erg goed… maar ben nogal fuzzy van de jetlag…

powfinder.com
Gevorderd
BodoAuteur8 februari 2016 · 16:32

@@meteomorris, “erg goed” is goed genoeg! de spullen blijven bij de voordeur staan. Voor ons soort bossenrossers , eh sorry: ‘dendrofielen’ , is de temperatuur erg belangrijk. West lijkt nu wat warm, zuidalpen en midden kouder maar nog geen/weinig base tussen de bomen.
Zou je aanraden om morgen middag al de auto in te stappen en woensdag de bossen van Courmayeur te doen of nog een dagje wachten en in 1x door naar den zuid-alpen?
succes met de jetlag!

Expert
meteomorrisAuteur8 februari 2016 · 16:46

@@Bodo, woensdag courmayeur!

powfinder.com
Gevorderd
SPAMAuteur8 februari 2016 · 17:15

Hier in chamonix in het dorp nog te warm en druilerig. Boven begon het rond 1 uur met korrelsneeuw. Er stond boven de 2200 meter ook een stevige wind. Aangezien leuk terrein daarboven ligt en het zicht slechter werd nam de drukte in het dorp toe. Morgen maar ff kijken of er nog geskied kan worden in les Houches. Bij een verwachting van 35 tot 40 cm vers zal de rest wel dicht zijn.

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Gevorderd
razAuteur8 februari 2016 · 17:38

@@meteomorris

dit schrikt wat af: qoute Wepowder.nl : “Veel bomen en bossen hier, maar ook veel cliffs. Courmayeur heeft serieuze bossen. Ga je hier buiten de gebaande paden dan kun je in serieus terrein terechtkomen.”

Is La Thuile of Seythenex of La Giettaz of een ander overzichtelijk boomrijk familie gebiedje niet een optie? of is de base daar te dun en de temperatuur te hoog?

Beginner
thijzerAuteur8 februari 2016 · 18:29

Woensdag richting Courmayeur, indien iemand nog wat tips wil geven ivm goede stukken bos zijn die altijd welkom.

Gevorderd
MisplacedAuteur9 februari 2016 · 09:28

Ben benieuwd hoe het dit keer wordt… Hier een foto van PA#6 in Chamonix… Waar we niet de poeder hebben gevonden waar we op hoopten na alle weerberichten.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16742.jpg?width=800

Les Grands Montets was zaterdag wel OK, maar geen poeder, en overal veel te warm (als in geen jas nodig). Deze foto was zondag (boven was sneeuw/regen) in Megève, 30km van Chamonix.

Volgende keer weer lekker terug naar (vor)Arlberg en omgeving waar we de weg kennen en beter weten hoe de sneeuw is!! :(

Wanneer wordt het eindelijk eens goed koud overal?

Beginner
MarsieRocksAuteur9 februari 2016 · 09:32

Ik zou Chamonix/Courmayeur lekker mijden tot er echt keiharde cm’ers vallen. Webcams bedriegen je ook waar je bij staat ;)

Beginner
ThomasBeAuteur9 februari 2016 · 09:34

In St. Moritz waren Diavolezza (lawinegevaar) en Alea (geen base) gisteren gesloten. Corviglia was wel open en er lag gemakkelijk 50-60cm vers. Boven 2500m had er echter heel veel wind gestaan en was veel sneeuw verplaatst. Onder de boomgrens was de base nog niet voldoende. Naast de piste heel erg opletten voor sharks, maar kon je tussen de wolken door wel heel fijn skiën, al was de zichtbaarheid met momenten slecht. Al bij al nog een mooie dag gehad, maar er moet zeker nog wat bijvallen om over iets van een base te spreken.

Expert
meteomorrisAuteur9 februari 2016 · 10:08

Ben benieuwd hoe het dit keer wordt… Hier een foto van PA#6 in Chamonix… Waar we niet de poeder hebben gevonden waar we op hoopten na alle weerberichten.

Misplaced op 9 feb 2016 09:28

@@Misplaced, klote zeg. Ik heb nog even terug gelezen wat ik ook alweer schreef.
Ik schreef vorige week dit: ‘Beste condities vanaf Hasliberg in het westen tot Kleinwalsertal in het oosten. Ofwel het Berner Oberland, Vorarlberg en het westen van Tirol.’ http://wepowder.nl/forum/topic/222855

Omdat ik mijn weerberichten zo goed mogelijk probeer te maken hoor ik graag je feedback. Wat had ik beter/anders moeten formuleren zodat je wel de juiste keuze had kunnen maken?

@@MarcellaRocks Courmayeur is dit seizoen een van de beste gebieden so far. Heeft de meeste poederdagen tot nu toe gehad. Courmayeur moet je ook niet gelijk stellen met Chamonix. Is een compleet andere weerregio met sneeuw uit een totaal andere richting. Ook al scheelt het maar 1 tunnel.

@@ThomasBe, base aan de zuidkant is dun. Wordt pas beter vanaf woensdag als de 2e dump er valt.
Waarom had je voor St. Moritz gekozen? Ik leer graag van jullie keuzes zodat het weerbericht beter wordt.

powfinder.com
Beginner
ThomasBeAuteur9 februari 2016 · 10:53

@@meteomorris
Wij konden vrijdag - maandag weg, PA6 en begin PA7 dus.

Vrijdag + zaterdag zaten we in Montafon en dat was ideaal. De keuze voor zondag + maandag St Mortiz was op basis van de hoeveelheid vers en afstand van Montafon een goed compromis. Courmayeur was te ver rijden en met de voorspelde wind dacht ik dat Andermatt wel eens gesloten kon zijn op zondag + maandag. Een verrassend goedkope last minute bnb gaf de doorslag (de jetset op de parking namen we erbij). De route Celerina Frontside lag er trouwens al heel goed bij.

Expert
meteomorrisAuteur9 februari 2016 · 11:01

@@ThomasBe Thanks voor je antwoord. Logische keuze. Zou ik zo ook gedaan hebben met het oog op reisafstand etc…

powfinder.com
Beginner
MarsieRocksAuteur9 februari 2016 · 11:10

@@meteomorris we hebben wel lol gehad hoor… maar ja nu moeten we dit weekend weer… Vervelend ;)

Gevorderd
BowenAuteur9 februari 2016 · 17:40

In la plagne sneeuwt het nu lekker door. Vannochtend in Plan peisey nog regen tot 1800m.
De base tussen de bomen is goed te doen, al een paar lekkere treeruns kunnen doen.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16756.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/16757.jpg?width=800

Gevorderd
MisplacedAuteur12 februari 2016 · 09:31

@@meteomorris Bedankt dat je er nog even naar hebt gekeken! Het was niet alleen jouw weerbericht, maar ook de stats op de homepage waar de afgelopen dagen het meeste was gevallen, plus meerdere weerberichten waar stond dat het zaterdag ook koud genoeg zou zijn enz.

Wat misschien een idee zou zijn… Chamonix staat bijvoorbeeld nog steeds bovenaan als je kijkt op de homepage waar het meeste gaat/is (ge)vallen… Misschien een waarschuwing voor gebieden die er op het eerste gezicht perfect uitzien maar waar toch nog niet (meer) zoveel te vinden is? Haute Savoie stond op nummer 3 op je lijst in de post… En nu weer staat Chamonix als een van de beste plekken, ook al is de sneeuwgrens volgens mij nog steeds erg hoog etc.

Anyway, wij hebben geleerd en checken wat meer stats voor we zomaar naar een “onbekend” gebied rijden :)

En btw, niemand neemt je iets kwalijk hoor ;) Allang blij dat mensen zoals jij bestaan om ons te vertellen wanneer en waar de sneeuw ligt!

Expert
meteomorrisAuteur12 februari 2016 · 10:10

@@Misplaced, dank. Jouw commentaar gaat precies over datgene waar we intern een discussie over voeren. Chamonix staat vaak bovenaan vanwege het feit dat zij het hoogste meetpunt hebben. En het blijkt dat veel lezers waaronder jij dan niet verder kijken. Per gebied hebben we heel veel meetpunten (kijk maar eens: http://wepowder.nl/playgrounds/chamonix ), maar daar wordt niet direct naar gekeken. Het is de blik op het gebied met de hoogste sneeuwverwachting en dan rijden maar…

Maar zou je verder kijken dan zie je dat Cham op 2000 meter minder sneeuw krijgt dan bijvoorbeeld de buur Courmayeur: http://wepowder.nl/playgrounds/courmayeur en dat de condities in Courmayeur beter zijn.

@@Misplaced, heb je naar dit soort stats gekeken?

We zijn aan het bekijken hoe we dit beter kunnen doen, want het leereffect bij jou is niet wat we nastreven.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!