Sneeuwschoenen voor snowboardschoenen - 2016 - 100kg

• mrbrown
    Beginner
    mrbrown op 11 februari 2016 路 16:04
    Fijne mensen van wepowder!
    Sinds een jaar of wat kom ik op wepowder. Ik ben een absolute beginner in freeriden maar ga dit jaar eindelijk met een gids op pad. Daarnaast ga ik nog enkele weken in de alpen vertoeven. Om wat meer vrijheid te hebben in het kiezen van routes en afdalingen ben ik op zoek naar sneeuwschoenen. Cursus check, 3eenheid check.

Criteria
    - snowboard schoen moet passen (maat 46/47)
    - draagkracht 100 kilo
    - voor nu uitstekend om < 30 graden te blijven in beklimmingen, maar wie weet wat de toekomst gaat brengen.
    - budget max 200 euro (was 100, toen 150 en voila..)

Na wat onderzoek kom ik op onderstaand rijtje:
    - Tubbs Flex Alp XL - 186 euro - http://www.bergsportwinkel.nl/sneeuwschoenen-flex-alp-xl-tubbs.html...
    - Atlas 10 series - 108 euro - http://www.bergfreunde.nl/atlas-10-series-sneeuwschoenen/...
    - Atlas 830 - 100 euro - http://www.bever.nl/atlas-atlas-830-sneeuwschoen-peagd52002...

Heeft iemand ervaring met bovenstaande sneeuwschoenen? Of andere opties die het vermelden waard zijn?
    Of nog een paar liggen wat niet gebruikt wordt en overgenomen kan worden 馃槂?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 11 februari 2016 路 16:20
    Hoi @mrbrown,

Van de sneeuwschoenen die je nu voorstelt zou ik voor de Flex Alp gaan. De andere twee hebben een buizenframe en dat biedt weinig grip bij bijvoorbeeld traverseren op wat hardere sneeuw, is mijn ervaring. Ik vond zelf de TSL 325 een prettige sneeuwschoen.

Succes ermee,

Erwin
  • Niels
    Advanced
    Niels op 11 februari 2016 路 16:26
    Uit je rijtje zou ik de Atlassen niet doen. Je wilt iig een stijghulp en goed wat grip aan de onderkant. De tubbs lijkt me prima, alhoewel ik het gewicht niet in kan schatten.

Zelf heb ik de MSR Lightning Axis en die bevalt prima, alhoewel de stijghulp een tikje hoog is naar mijn smaak.
  • Anouk
    Beginner
    Anouk op 11 februari 2016 路 18:41
    Ik heb zowel de voorganger van de Tubbs Flex als de Lightning Ascent (damesversie dan). Ik ben van beiden tevreden, al zij het voor verschillende redenen : De Tubbs beschadigt minder mijn broek en is minder pijnlijk om vast te pakken dan de MSR. De MSR is daarentegen wel makkelijker om aan te trekken eens je de haken goed hebt afgesteld op de neus van je schoen. Maar ik heb (onhandigheid?) al twee rubberen riempjes stukgetrokken, terwijl de riemen van de Tubbs echt wel onverwoestbaar lijken. MSR ziet er wel iets hoogwaardiger uit, maar of dat daadwerkelijk ook is, heb ik in de vijf jaar dat ik mijn sneeuwschoenen heb, nog nooit vastgesteld.
  • mrbrown
    Beginner
    mrbrown op 11 februari 2016 路 18:46
    Thanks!
    @Erwin, welke TSL 325 heb je gebruikt? Kom aardig wat modellen daarvan tegen.
    @Niels, weet je nog hoeveel je betaalt heb voor die? Kan geen prijzen/voorraad vinden.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 11 februari 2016 路 19:13
    Volgens mij waren het de explorers:

Ze hadden in ieder geval metalen punten aan de onderkant voor grip en de metalen punten aan de voorkant.

Mijn broertje heeft de grip escape:

Met de Grip escape heb je zoals de naam al zegt nog meer grip.

Ik zou wel even kijken hoe groot het oppervlak van de TSL is vergeleken met de Tubbs. Ik vond de TSL beetje aan de kleine kant en ik weeg 80 kg. Maar welke sneeuwschoenen je ook neemt, als het echt diep is ga je toch door de sneeuw zakken. Daar helpt dan vooral iemand bij die voor je spoort. Er zijn ook mensen die dit (tegen betaling) voor je doen. Die mensen heten gidsen, heel handig! 馃槈
  • waingro
    Advanced
    waingro op 12 februari 2016 路 11:52
    Ik heb zelf ook een setje van Tubbs. Aan zich zijn het prima sneeuwschoenen en makkelijk aan te doen.

Ben het echter met @Erwin eens. Als je wilt gaan traverseren op een harde ondergrond in stijl terrein loop je snel tegen de limieten van deze sneeuwschoenen aan vanwege de ronde buizen. (Je kunt je kanten er simpelweg niet inzetten en die van mij hebben geen heel risor)

Om deze rede heb ik dan ook na korte tijd een splitboard aangeschaft en gebruik ik de Tubbs enkel om bagage vanuit de auto naar een cabin te slepen.

Blijf je onder 30 graden grens dan is het prima. Maar waarom zou je jezelf die grens willen opleggen? Er zal vast een moment komen dat je iets uitdagender terrein wilt gaan rijden...
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 12 februari 2016 路 11:52
    Ik heb ook een paar tsl rando's (ouder/ander model) en die werkte op zich prima. Ze hebben alleen niet echt een groot oppervlak waardoor je toch aardig wegzakt en ik vindt ze niet echt compact op de rugzak voor de weg naar beneden. (oa door de wat lomp uitgevoerde 'binding')

ps. Vergeet geen budget te reserveren voor een setje telescoopstokken als je die nog niet hebt.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Niels
    Advanced
    Niels op 12 februari 2016 路 12:43
    @Mrbrown ik heb 100 euro 2e hands betaald. Volgens mij is de Axis inmiddels vervangen door de Ascent of Explore: http://www.cascadedesigns.com/ie/msr/snowshoes/category...
  • mrbrown
    Beginner
    mrbrown op 13 februari 2016 路 16:23
    Bedankt voor de reacties. Een splitboard zit er (nog) niet in, maar wie weet wat er nog komen gaat. Ik ga voor de Tubbs en zal t.z.t. mijn bevindingen plaatsen.
    Thanks @Willem2k. Telescoopstokken zijn inderdaad het volgende item op mijn lijstje.
  • mrbrown
    Beginner
    mrbrown op 21 maart 2016 路 17:45
    Gisteren terug gekomen van 2,5 week Oostenrijk. Daarin meerdere sneeuwschoen tochten gemaakt. De Tubss hebben het zeer goed gehouden. Ik kan ze niet vergelijken met andere, omdat ik alleen deze gebruikt heb, maar de flex werkte naar mijn idee zeer goed. De straps zijn niet spontaan gegaan en zowel in terrein waar zeer veel verse sneeuw lag, als licht besneeuwd bosgrond hielden ze zich heel goed. Rotsachtig terrein hebben ze niet gezien, dus daarover kan ik niks zinnigs zeggen. Nogmaals bedankt voor het advies!
  • Niels
    Advanced
    Niels op 21 maart 2016 路 18:07
    Klinkt goed! En tof dat je nog ff wat laat weten!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro