[Telemark] Welke binding?

• Havana
    Beginner
    Havana op 13 februari 2016 · 15:25
    [Lang verhaal alert]

Deze winter heb ik mezelf een nieuw setje 50/50 ski's cadeau gedaan, te weten de Völkl Kendo (1m84, met Marker Squire 11 binding). Heb ze aangeschaft op advies van Snowcountry, de mannen hebben me goed geadviseerd.

Met kerst heb ik ze thuisgelaten i.v.m. waardeloze sneeuwomstandigheden, maar ik ben er twee weken geleden mee naar PDS geweest. Ze zijn me toen heel goed bevallen, ook al heb ik er maar 2 dagen op geskied. Ze doen het prima op de piste en ook prima daarbuiten. Eigenlijk is het precies wat ik zocht. Natuurlijk is het geen echte poederlat, maar gezien mijn werk- en gezinssituatie ben ik helaas aangewezen op vooraf geplande weekjes wintersport, veelal met 't gezin.

Nu het "probleem". Ik ben "hooked" geraakt aan telemarken (vandaar dat ik ook maar 2 dagen op de Völkls skiede). Tot dit seizoen heb ik altijd materiaal gehuurd, maar aangezien op de bestemming waar ik met kerst naartoe ging niks te huren viel heb ik in de herfst het e.e.a. aan materiaal bij elkaar gemarktplaatst.

Huidige setup: K2 Extreme in 1m78 (ik ben zelf 1m82 / 74 kg). Het zijn all-mountain twintips, met 85 mm onder de voet. Er zitten kabelbindingen op, type Cobra van Rotafella. T1 boots van Scarpa.

Dit was een prima setje om het telemarken een beetje onder de knie te krijgen, maar ik merk nu dat ik toe ben aan iets beters. De K2's zijn toch een beetje te kort, en net niet breed genoeg. Ik heb er off-piste mee geskied, maar merkte echt dat ik float miste. En de kabelbindingen zijn gewoon niet praktisch, je bent toch steeds even bezig om de boel aan te krijgen en het geklooi met leashes is ook niet je van het.

Afijn, een nieuw telemarksetje dus. Er zijn een paar opties....

1) Een tweede setje Kendo's kopen met bijvoorbeeld een NTN Freedom binding.
    2) Van diverse kanten wordt me ook de K2 Wayback aangeraden. Schijnt qua ski redelijk gelijk te zijn aan de Kendo, maar is wat goedkoper en lichter. Gewicht is niet direct een issue voor me, want ik tour op dit moment niet maar wat niet is kan natuurlijk nog komen... 😉
    3) Een NTN Freedom binding laten monteren op m'n huidige Kendo's. Nadeel: ik heb dan geen alpineski's meer en ik weet niet of ik al zo ver ben...

En toen kwam opeens de Meidjo 2.0 binding op m'n pad..... Die zou ik op m'n huidige Kendo's kunnen laten schroeven. "Alpine heel" accessoire erbij en ik heb een ski waarmee ik desgewenst ook met hakken vast kan skiën. Het is ook nog eens een hele lichte setup. Een hele mooie oplossing, maar wel een HELE dure want de binding kost inclusief stoppers en alpine heel dik 700 euro. Daar komen dan ook nog een setje Scarpa TX Pro schoenen bij. Een ander voordeel is echter wel dat ik dan met één paar ski's toe kan, niet onbelangrijk aangezien ik nog wel eens lang weekend ga skiën per vliegtuig.

Waarde WePowderaars, dien mij van advies! 😉
  • ieism
    Tourist
    ieism op 13 februari 2016 · 17:07
    Bij NTN moet je ook al in nieuwe schoenen investeren.

De tx_pro van dit jaar heeft volgens mij geen tech heel inserts meer, maar ik kan mij vergissen. Crispi wel ? Iemand?

Als je geen tourambities hebt is een meidjo van 700e misschien een beetje overkill. Ook geen idee of dat hielstuk van de meidjo nou eigenlijk betrouwbaar released. Zo niet dan kan je net zo goed een g3 onyx hielstuk achter je NTN monteren. Dat heeft iemand al eens gedaan. Die moet je wel goedkoop kunnen vinden. Maar ook wee voor je knieën als je valt en hij gaat toch niet los.
    splitfest.nl
  • os
    Tourist
    os op 13 februari 2016 · 19:33
    Als je een ski met meer float zoekt, zou ik iets breders zoeken dan de wayback of kendo.
    Veel 100+mm ski's zijn op de piste prima te telemarken en off-piste veel leuker dan de 85mms (tenzij je van sneeuwhappen houdt).
    Ik (191x85) ben ooit van een 181 teneighty (80mm) overgestapt op 188 kung fujas (102mm) en heb geen moment spijt gehad. De extra breedte skiet niet (merkbaar) lastiger op de piste en buiten de piste is het verschil enorm.
    Qua bindingen kan ik je niet echt adviseren. Mijn cobra R8s bevallen me nog wel. NTNs zijn vast ook leuk (of leuker), maar dat geld is het me voorlopig nog niet waard.

Hoop dat je er wat aan hebt. Succes!
  • Havana
    Beginner
    Havana op 13 februari 2016 · 20:59
    Dank voor je antwoord. De Kendo's hebben voor mij genoeg float, heb ik kunnen vaststellen. Voor mij is breder niet per se beter, ik vind van die halve snowboards ook geen gezicht.
  • Karst
    Advanced
    Karst op 14 februari 2016 · 10:53

De tx_pro van dit jaar heeft volgens mij geen tech heel inserts meer, maar ik kan mij vergissen.
    ieism op 13 feb 2016 17:07

klopt. ... ik hoop dat de marketing manager van scarpa hier nog eens goed over nadenkt...
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • Havana
    Beginner
    Havana op 14 februari 2016 · 11:57
    Grappig, want het plaatje op de site laat zien van wel.

En volgens een mail die ik van Scarpa kreeg (deze week) is de TX Pro compatible met de Meidjo, en dan moet ie dus wel insert hebben (i.i.g. vooraan).

Dear Frank,
    thank you very much for writing. TX Pro NTN boot is compatible with NTN bindings and Tele/Tech bindings like Newmark and Meidjo.
    For further information don't hesitate to get in touch with us again
    Best Regards
    Lisa
  • ieism
    Tourist
    ieism op 14 februari 2016 · 13:18
    De tech inserts zitten er voor zeker wel in hoor, maar achter durf ik niet te zeggen. De mal zal niet veranderd zijn, dus je kan ze er vast opschroeven als je ze kan vinden, maar vooralsnog zitten ze er tegenwoordig niet meer bij volgens mij. Het zou een zilverkleurig plaatje moeten zijn, dat zie ik niet op de foto.

Beetje vervelend als je de Meidjo koopt in de hoop de achterbak te kunnen gebruiken en dat werkt niet. Ik zou het zeker even nakijken voordat je wat koopt.

Het is een beetje een gek verhaal, want de TX had ze wel, de TX-comp heeft ook voor geen tech inserts meer en die komen ook niet. De TX-pro heeft volgens mij nu alleen voorin tech inserts, en geen originele dynafits meer. Schijnbaar zijn ze er bij Scarpa toch niet zo blij mee dat er een ander optie voor bindingen is. Je kan vast een ouder model TX-pro vinden die ze nog wel heeft, grote kans dat de meeste winkels nog de schoen met plaatjes hebben.
    splitfest.nl
  • Havana
    Beginner
    Havana op 14 februari 2016 · 13:36
    Volgens mij heeft het ermee te maken dat ze los zouden kunnen schieten. Heb ik ergens in een oud topic gelezen.

Ik heb dit i.i.g. even doorgespeeld aan Telemarkshop.nl (die zullen hier ook wel meelezen zeker 😀 ), ik kom daarop terug.
  • mitely
    Expert
    mitely op 2 maart 2016 · 18:38
    Hey Telemarkers,
    Ook de modellen voor deze winter hebben de TX-Pro Tech-inserts (voorkant en in de hiel) de
    TX Comp heeft geen Inserts. De Scott Schoen krijgt in witer 16/17 inserts.
    Die hiel inserts heb je niet nodig voor de Meidjo binding, die wordt normaal onder de
    schoen zool (de normale NTN ''rand'') vast gehaakt.
    De Moonlight mountaingear Tele-rondo binding gebruikt die hiel inserts.

Wat betreft de ski Wayback, is een touren ski, en zeker niet te vergelijken met een Kendo !!
    (Touren skies zijn natuurlijk anders gebouwt, en voor een stabile en duurzame tele
    binding montage miscchien niet de ideale ski...)

Bij het uitkiezen van binding , is de vraag: 100% Skien, of wil je Touren Optie,
    Meer Skien; Rottefella Freeride, oder 75mm Vice, ..
    Touren; Freedom of 22Design Outlaw, TST... 75mm BD O1, Axl...
    Kies een ski met een solide konstruktie.!
    Mitely
  • ieism
    Tourist
    ieism op 11 april 2016 · 21:00
    http://www.earnyourturns.com/33505/scarpa-scott-drop-heel-inserts-on-n...

Het hele idee is dus een Meidjo met hielstuk. Telemarkers die nog de optie willen hebben ooit met vaste hiel te touren kunnen beter nu maar vast een paar Scarpa schoenen kopen, want vanaf volgend jaar is het waarschijnlijk definitief afgelopen.
    Of dat erg is, is weer een heel andere vraag natuurlijk....

Crispi doet nog wel aan Heel inserts.
    splitfest.nl
  • dick
    Advanced
    dick op 11 april 2016 · 22:03
    Ik zou doen:
    Meidjo 2.0 + Alpine heel + Scarpa's TX Pro's

sorry voor je portemonnaie btw... #feelyourpain
    --
  • w00ter
    Tourist
    w00ter op 12 april 2016 · 12:57
    Mwoah. Ik heb de Meidjo geprobeerd vorige week. Positief was het gewicht en toch wel de controle/stijfheid. Nadelen: bij het test-standje werden aan de lopende band bindingen gerepareerd met hamers en secondelijm.

Daarnaast ben ik geen fan van voorbereidende acties om de binding aan te doen, of kabeltjes aan je schoen.
    Het gaat beter als je denkt.
  • mitely
    Expert
    mitely op 25 oktober 2016 · 21:11
    Hallo telemarkers,

Eindelijk de nieuwe TX Pro Damen en Men gekregen, en er heeft geen Techinsert in de hiel meer !!
    Wel nog aan de voorkant.

Foto:....

Mitely
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 26 oktober 2016 · 16:29
    ben ik ff blij dat ik afgelopen zomer nog mijn slag geslagen heb! 😃
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 26 oktober 2016 · 16:42
    @mitely De ski/walk mode is ook anders?
    splitfest.nl
  • mitely
    Expert
    mitely op 29 oktober 2016 · 16:10
    Hi,
    Is misschien Optisch iets anders, maar de funktie is dezelfde.
    Een Walk modus, en twee ''Vorlage'' stelling. En is verstelbaar.
    (Bv. de T1 heeft de zelfde systeem.)
    Mitely

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro