Havana op 13 februari 2016 · 15:25
[Lang verhaal alert]
Deze winter heb ik mezelf een nieuw setje 50/50 ski's cadeau gedaan, te weten de Völkl Kendo (1m84, met Marker Squire 11 binding). Heb ze aangeschaft op advies van Snowcountry, de mannen hebben me goed geadviseerd.
Met kerst heb ik ze thuisgelaten i.v.m. waardeloze sneeuwomstandigheden, maar ik ben er twee weken geleden mee naar PDS geweest. Ze zijn me toen heel goed bevallen, ook al heb ik er maar 2 dagen op geskied. Ze doen het prima op de piste en ook prima daarbuiten. Eigenlijk is het precies wat ik zocht. Natuurlijk is het geen echte poederlat, maar gezien mijn werk- en gezinssituatie ben ik helaas aangewezen op vooraf geplande weekjes wintersport, veelal met 't gezin.
Nu het "probleem". Ik ben "hooked" geraakt aan telemarken (vandaar dat ik ook maar 2 dagen op de Völkls skiede). Tot dit seizoen heb ik altijd materiaal gehuurd, maar aangezien op de bestemming waar ik met kerst naartoe ging niks te huren viel heb ik in de herfst het e.e.a. aan materiaal bij elkaar gemarktplaatst.
Huidige setup: K2 Extreme in 1m78 (ik ben zelf 1m82 / 74 kg). Het zijn all-mountain twintips, met 85 mm onder de voet. Er zitten kabelbindingen op, type Cobra van Rotafella. T1 boots van Scarpa.
Dit was een prima setje om het telemarken een beetje onder de knie te krijgen, maar ik merk nu dat ik toe ben aan iets beters. De K2's zijn toch een beetje te kort, en net niet breed genoeg. Ik heb er off-piste mee geskied, maar merkte echt dat ik float miste. En de kabelbindingen zijn gewoon niet praktisch, je bent toch steeds even bezig om de boel aan te krijgen en het geklooi met leashes is ook niet je van het.
Afijn, een nieuw telemarksetje dus. Er zijn een paar opties....
1) Een tweede setje Kendo's kopen met bijvoorbeeld een NTN Freedom binding.
2) Van diverse kanten wordt me ook de K2 Wayback aangeraden. Schijnt qua ski redelijk gelijk te zijn aan de Kendo, maar is wat goedkoper en lichter. Gewicht is niet direct een issue voor me, want ik tour op dit moment niet maar wat niet is kan natuurlijk nog komen... 😉
3) Een NTN Freedom binding laten monteren op m'n huidige Kendo's. Nadeel: ik heb dan geen alpineski's meer en ik weet niet of ik al zo ver ben...
En toen kwam opeens de Meidjo 2.0 binding op m'n pad..... Die zou ik op m'n huidige Kendo's kunnen laten schroeven. "Alpine heel" accessoire erbij en ik heb een ski waarmee ik desgewenst ook met hakken vast kan skiën. Het is ook nog eens een hele lichte setup. Een hele mooie oplossing, maar wel een HELE dure want de binding kost inclusief stoppers en alpine heel dik 700 euro. Daar komen dan ook nog een setje Scarpa TX Pro schoenen bij. Een ander voordeel is echter wel dat ik dan met één paar ski's toe kan, niet onbelangrijk aangezien ik nog wel eens lang weekend ga skiën per vliegtuig.
Waarde WePowderaars, dien mij van advies! 😉