Genieten van verse poeder in Les Arcs van 6 tot 13 februari 2016 door Casper en Job

• JobLomans
    Expert
    JobLomans op 14 februari 2016 · 23:35
    Dat was lang gelden dat er in de Carnavalsvakantie zoveel sneeuw viel in Les Arcs. Van de 7 dagen sneeuwde het er 6 dagen! Wel was er helaas ook heel veel wind zodat het vaak horizontaal sneeuwde i.p.v. verticaal. Aangezien "Wind der Baumeister ist von Lawinen" was het off piste erg oppassen geblazen. En offpiste skien met zoonlief vraagt dan natuurlijk nog om extra voorzichtigheid. Dus dan maar soms kiezen voor wat meer verspoorde poeder i.p.v. onverspoorde poeder, of poeder zoeken en vinden op de ongeprepareerde pistes. Maar ook de bossen bij Vallandry, Les Arcs 1600 of naast de stoeltjeslift de Combociere zijn goede mogelijkheden om met beter zicht en veilliger te skien, En dan is het super om zo samen met je zoon van 12 jaar oud te genieten van de poeder!!! Uiteraard waren we allebei met de drie-eenheid en ABS rugzak als uitrusting (soms ook met de remotes) onderweg. En dan blijf ik me verbazen hoeveel piste skiers plots ook het terrein induiken zonder uitrusting en duidelijk zonder kennis, soms ook hele families. Verbzaingwekkend dat er in deze afgelopen week niets gebeurd is in Les Arcs. Check onderstaande link voor ons poederplezier.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 februari 2016 · 10:37
    DIKKE like @JobLomans super zoals je dit doet en aanpakt! Wat is jouw antwoord als mensen in je omgeving vragen stellen over veiligheid etc? En wat doe je met vooroordelen en veroordelingen door derden?

Ben benieuwd. Ik denk dat we daar namelijk allemaal slimmer van kunnen worden.
    May the powder be with you.
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 15 februari 2016 · 10:44
    Dikke powpowpret!
    Tukker(ik)
  • kanski
    Elite
    kanski op 15 februari 2016 · 10:54
    Als ze me vragen stellen over materiaal geef ik ze daarop antwoord en probeer ik dingen uit te leggen. Zoals afgelopen weekend een alleraardigste Belgische meneer die vragen had over het ABS systeem. Maar hij begreep ook direct dat het geen 100% veiligheid brengt.

Als mensen me vragen of het veilig is off-piste... dan vraag ik ze of het veilig is op de openbare weg! Vaak is dat afdoende. (Met kennis en weten hoe je te gedragen is het op de openbare weg redelijk safe...)

Mensen die ik tegenkom in het terrein zonder avi gear? Daar maak ik geen woorden meer aan vuil.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • paddyodenneboom
    Expert
    paddyodenneboom op 15 februari 2016 · 10:58
    Heel gaaf! Zeker wel een traantje weggepinkt 😉 Wij zijn net terug uit Kleinwalsertal en mijn zoontje van 10 heeft met zijn snowboard zijn eerste poederbochtjes (15-20 cm vers ) op de piste gedraaid. De meiden 7 en 8 gingen als de brandweer! Was wel taakstellend ... maw het duurt nog wel een paar jaar voor we echt de pow in kunnen! @t Maurice; eerst nog wel effe een lawinetraining voor kids organiseren dan 😉
    verslaafd aan wit goud!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 15 februari 2016 · 11:22
    Leuk! Ik ga in onze krokus vakantie (noord) met mijn zoon van 13 road trippen met tonka, op zoek nr poeder. Vorig jaar met Pasen ook gedaan. Keuzes worden nog defensiever en ook plannen om n dag n gids te huren om wat meer te kunnen doen. Max freeride al sinds zn tiende en ik ben ook altijd met hem bezig in de lift: risico's benoemen etc. Laat hem zelf vaak ook n helling analyseren en hij is best risico bewust voor n tiener. Jong geleerd....

Beter zo dan dat ie op zn 15e zonder enige kennis en gear gewoon de poeder induikt zoals zovelen....
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 15 februari 2016 · 12:37
    Super! Ik kan niet wachten tot mijn kinderen oud genoeg zijn. En dan op jouw manier natuurlijk.

Oefen je ook pieper zoeken met je zoon? Volgens mij is dat met kinderen erg leuk om te doen.
  • Havana
    Beginner
    Havana op 15 februari 2016 · 12:44
    Mooi man. Mijn zoontje is net 4 geworden, maar dit lijkt me wel wat voor de toekomst.

Volgens zou een Module 1 middag speciaal voor kinderen niet slecht zijn. Misschien een idee @MeteoMorris?

Alhoewel er niks mis met je eigen kinderen iets uitleggen is het mijn ervaring dat het leereffect nog groter is als een extern persoon ook doceert. Ik zeg dit even vanuit mijn ervaring als ex-duikinstructeur en (thans) docent.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 15 februari 2016 · 12:46
    Pieper oefenen kun je al doen in de hotel kamer. Vinden ze prachtig.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 februari 2016 · 12:51
    @Havana, we doen nu zoiets ook al met scholen. Hier en daar organiseren (docenten van) scholen wintersportweken. Als opmaat naar zo'n week geven we lezingen/clinics om ze bewust te maken. Een aantal start daarna ook online de cursus en gaat actief met de stof aan de gang (cursussen volgen in het veld etc..)
    Maar dan heb je het over het voortgezet onderwijs.
  • Morzel
    Tourist
    Morzel op 15 februari 2016 · 13:01
    @JobLomans: voor alle duidelijkheid -- was er nog een andere volwassene met jullie mee op stap?

Indien ja: oef 😃.

Indien niet: wie gaat jou redden als het mis loopt?
  • Balboa
    Tourist
    Balboa op 15 februari 2016 · 13:13
    Mooi hoor...lijkt me een wens van veel ouders die op wintersport gaan en wel eens wat buiten de piste mee pakken.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 15 februari 2016 · 14:50
    @morzel: waarschijnlijk niet: dus extra defensief rijden en n gids pakken als je wel verder het gebied in wilt.

Hoeft ook niet te spastisch te doen want er zijn zat plekjes waar vrijwel geen risico is: niet steil, vielbefahren etc. alleen zul je dus vooral in verspoord terrein onderweg zijn.

Maar soms leuk om met meer onderweg te zijn dus als r nog iemand met n puber bezig is in krokus noord dan kunnen we mss aanhaken?
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 15 februari 2016 · 15:15
    @Meteomorris: het blijft natuurlijk altijd moeilijk uit te leggen, vooral aan niet-freeriders en niet-skiers. Net als Kanski geef ik ook vaak vergelijkingen aan waar ook ongelukken kunnen gebeuren. Bijvoorbeeld met 170 km/uur, uren achtereen, naar je wintersport racen (rijden) met twee kids achterin vind ik levensgevaarlijk...
    En vooroordelen probeer ik soms te ontkrachten met het schetsen van situaties die ik aantref off piste. Zo waren er afgelopen week heel wat ESF skileraren met volwassenen en kindergroepen in Les Arcs op dezelfde offpiste hellingen onderweg waar wij waren maar dan zonder piepers en 3 eenheid. En stel je voor wat dat voor ramp scenario's kunnen geven: 1 skileraar met 8 kinderen (zonder uitrusting)!! Vaak realiseren ouders dit niet, en wat te denken van bospaadjes en doorsteken die kinderen maken tussen pistes onderling, mijn zoon leer ik altijd dat dit ook offpiste is, misschien pietluttig maar daar begint het mee. Het is net als Skiester aangeeft, ik wil niet dat Casper straks ondoordacht met zijn vrienden de poeder induikt zonder kennis en vooral zonder bewustwording van de mogelijke gevaren. Vandaar dat ik hem ook nu al heel veel leer over hoe hij zich moet gedragen in het terrein en hem zoveel mogelijk kennis aanreik om te kunnen beoordelen wat gevaarlijk en minder gevaarlijk is.
    @Cojack, ja met de pieper oefenen hoort er ook bij, bij Les Arcs hebben ze boven aan de Arcabulle een Avalanche oefenplek, waar je precies kan instellen hoeveel "slachtoffers" je wilt zoeken en hoe snel je de "locaties met begraven "piepers" hebt gevonden etc. En ook op strand in NL is dit goed te oefenen : )
    @Morzel, nee er was geen andere volwassene aanwezig, dit is natuurlijk inderdaad nog veiliger, maar ja daar kon ik helaas niet over beschikken, want moeders is geen freerider : ). Maar het is daarom wel dat ik altijd zorg dat er andere skiërs in zichtbereik aanwezig zijn, en ik heb Casper geïnstrueerd wat te doen als mij wat overkomt. En ja , ik ben continue bezig met allerlei overwegingen, zoals, laat ik Casper nu als eerste gaan (met instructies) of kies ik ervoor om zelf als eerste te gaan. Ik realiseer me hierbij dat het omhoog lopen in diepe poeder vaak veel langer duurt dan naar beneden skiën naar de plek der onheils ook met de wetenschap dat het zeker ook niet altijd de eerste persoon is die de lawine veroorzaakt. En continue wil ik Casper in het oog hebben en zo probeer ik zoveel mogelijk vooruit te kijken...En inderdaad poeder skiën is fantastisch met je kids om te doen maar het meest blij ben ik als we samen gezond en wel kunnen terugkijken op een mooie poederdag. Ski save!
  • FreshPow
    Advanced
    FreshPow op 15 februari 2016 · 16:10
    Gaaf man! Jong geleerd is oud gedaan! @Joblomans: goede insteek. Jij brengt bij wat veelal aan die kinderen in de skiles vergeten wordt. In KWT zag ik ook skiklassen met kinderen van niet ouder dan twaalf met een leraar en gids off piste skien. Met mini ABS. Wat mij betreft moet dit standaard onderdeel zijn van de skiles zodra er off piste geskied wordt met de leraar.
    Life starts at the end of your comfort zone
  • skiester
    Advanced
    skiester op 15 februari 2016 · 16:18
    In zwitserland gebeurt dat ook. Max zat drie jaar geleden in zo'n black king klas en daar gingen ze idd met gear een dag volledig off piste. Dat was in klosters. Geen idee of dat overal zo gaat daar. maar ik was iig zeer tevreden.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 februari 2016 · 17:10
    @JobLomans dank! Mooi!
  • Opa
    Advanced
    Opa op 15 februari 2016 · 21:29
    Tof! Mooi om te zien en mijn ervaring is ook dat je kids meer kunt leren dan je zou denken. Voor de kleinsten is het vinden van een passende rugzak waar de sonde in past trouwens nog een uitdaging kwam ik achter! 😃
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 15 februari 2016 · 22:13
    Zo vader zo zoon! Aan de kleding zal het niet leggen 😋 hoop over 10 jr net zo met mijn koter rond te knallen!
    Vliegen doet geen pijn...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro