@Meteomorris: het blijft natuurlijk altijd moeilijk uit te leggen, vooral aan niet-freeriders en niet-skiers. Net als Kanski geef ik ook vaak vergelijkingen aan waar ook ongelukken kunnen gebeuren. Bijvoorbeeld met 170 km/uur, uren achtereen, naar je wintersport racen (rijden) met twee kids achterin vind ik levensgevaarlijk...
En vooroordelen probeer ik soms te ontkrachten met het schetsen van situaties die ik aantref off piste. Zo waren er afgelopen week heel wat ESF skileraren met volwassenen en kindergroepen in Les Arcs op dezelfde offpiste hellingen onderweg waar wij waren maar dan zonder piepers en 3 eenheid. En stel je voor wat dat voor ramp scenario's kunnen geven: 1 skileraar met 8 kinderen (zonder uitrusting)!! Vaak realiseren ouders dit niet, en wat te denken van bospaadjes en doorsteken die kinderen maken tussen pistes onderling, mijn zoon leer ik altijd dat dit ook offpiste is, misschien pietluttig maar daar begint het mee. Het is net als Skiester aangeeft, ik wil niet dat Casper straks ondoordacht met zijn vrienden de poeder induikt zonder kennis en vooral zonder bewustwording van de mogelijke gevaren. Vandaar dat ik hem ook nu al heel veel leer over hoe hij zich moet gedragen in het terrein en hem zoveel mogelijk kennis aanreik om te kunnen beoordelen wat gevaarlijk en minder gevaarlijk is.
@Cojack, ja met de pieper oefenen hoort er ook bij, bij Les Arcs hebben ze boven aan de Arcabulle een Avalanche oefenplek, waar je precies kan instellen hoeveel "slachtoffers" je wilt zoeken en hoe snel je de "locaties met begraven "piepers" hebt gevonden etc. En ook op strand in NL is dit goed te oefenen : )
@Morzel, nee er was geen andere volwassene aanwezig, dit is natuurlijk inderdaad nog veiliger, maar ja daar kon ik helaas niet over beschikken, want moeders is geen freerider : ). Maar het is daarom wel dat ik altijd zorg dat er andere skiërs in zichtbereik aanwezig zijn, en ik heb Casper geïnstrueerd wat te doen als mij wat overkomt. En ja , ik ben continue bezig met allerlei overwegingen, zoals, laat ik Casper nu als eerste gaan (met instructies) of kies ik ervoor om zelf als eerste te gaan. Ik realiseer me hierbij dat het omhoog lopen in diepe poeder vaak veel langer duurt dan naar beneden skiën naar de plek der onheils ook met de wetenschap dat het zeker ook niet altijd de eerste persoon is die de lawine veroorzaakt. En continue wil ik Casper in het oog hebben en zo probeer ik zoveel mogelijk vooruit te kijken...En inderdaad poeder skiën is fantastisch met je kids om te doen maar het meest blij ben ik als we samen gezond en wel kunnen terugkijken op een mooie poederdag. Ski save!