Wie geeft mij advies over lengte powder skies?

• RoelandZwaenepoel
    RoelandZwaenepoel op 18 februari 2016 · 13:24
    Ik ben beginnende freerider en wens skies te kopen. Ik ga voor de Rossignol Soul7. Op de piste haal ik technisch een vrij behoorlijk niveau. Ik meet 175cm en weeg 63kg, eerder een lichtgewicht. Op de website van Rossignol adviseren ze enerzijds lichaamslengte + 5cm (dus de 180) anderzijds verwijzen ze naar een tabel waar ze uitgaan van je lichaamsgewicht. (wat mij eigenlijk logisch lijkt) Volgens die tabel adviseren ze mij duidelijk de 172cm Soul 7. Wie kan hier iets zinnigs over vertellen?
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 18 februari 2016 · 13:38
    zoals met veel dingen in het leven is langer beter. Vraag maar aan je vrouw.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 18 februari 2016 · 14:16
    Go big or go home! Niet erg originele opmerking, maar niet minder waar! In t freeride wereldje is zeker wat langer dan lichaamslengte te norm, helemaal als er wat rocker in de ski's zitten (aangezien je erg weinig effectieve kant over houdt in harde condities). Dus, tenzij je specifieke doelstellingen hebt waar korter goed is, ga voor langer! (Ben ook 175, MN ski (Atomic Bent Chetler) is 183 en voelt eigenlijk tekort...)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • BMT
    Advanced
    BMT op 18 februari 2016 · 14:49
    Hi Roeland,
    Een dooddoener maar "het beste is om te testen"

Een lange ski hoeft niet perse beter te zijn, als je door de bossen gaat en je hebt een traditionele lange ski dan kan het vrij lastig zijn om de ski te sturen.

Als de ski echter veel rocker heeftvoor/achter, zoals Tim3 al meldt, dan heb je kort door de bocht eigenlijk een lange ski die kort aanvoelt. De extreme varianten zijn dan de zogeheten ski´s met de banaanvorm.

Gezien de korte radius van de Rossignol 17 meter bij 1.80 doet me vermoeden dat ie veel rocker heeft dus 1.80 zou goed passen bij je. Anders kom je op 1.88 dat is misschien iets te lang.

Succes
  • TMOZ
    Advanced
    TMOZ op 18 februari 2016 · 15:42
    Ha Roeland,

Laat je niet meeslepen met het spelletje "ik heb de langste" dat Tim wil spelen. Is al jaren het geval op het forum dat er gedaan wordt dat langer beter is en eerlijk gezegd vind ik het complete onzin, want het is totaal afhankelijk van het type skier, type ski en je techniek.

Als je de kans krijgt om te testen, sluit ik me bij BMT aan om het uit te proberen, dat is je beste optie.

Zo niet; dan lees ik: (1) beginnende freerider die (2) niet lang is en (3) weinig weegt. Neem dan maximaal je lengte. Deze ski is geen twin dus alleen aan de voorkant heb je een deel rocker, ik denk dat afhankelijk van je snelheid je de 172 neemt (kleinere bochtjes) of de 180 (grotere bochten met meer snelheid)

188 sowieso niet doen. Ik zou de 180 adviseren.
    The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 19 februari 2016 · 16:21
    Wat @TMOZ zegt!
    powpowwowjippiajippieee
  • PS
    Advanced
    PS op 19 februari 2016 · 17:51
    Wat @TMOZ zegt. Daar komt bij dat de Soul7 niet bepaald een stijve ski is, en ik hem bij twijfel daarom eerder een maatje korter dan langer zou pakken.

Off-topic
    Voor sommige skieers is langer dan lichaamslengte uberhaupt geen optie. Ben zelf 196, en de latten die ik graag ski maken ze niet zo lang. Voor de poederdagen heb ik een 188 K2 Sidestash, voor het toeren een 186 Black Crows Orb. Met name voor touren zou ik op een langere lat helemaal gek worden.

Kan iemand mij uberhaupt uitleggen wat natuurkundig het logisch verband zou zijn tussen de lengte van de ski en de lengte van je lichaam? Je skis weten niet hoe lang je bent, maar voelen alleen hoe zwaar je bent en welke input je via je schoen levert.
  • rollie
    Beginner
    rollie op 19 februari 2016 · 17:56
    Wat @TMOZ zegt. Daar komt bij dat de Soul7 niet bepaald een stijve ski is, en ik hem bij twijfel daarom eerder een maatje korter dan langer zou pakken.

Off-topic
    Voor sommige skieers is langer dan lichaamslengte uberhaupt geen optie. Ben zelf 196, en de latten die ik graag ski maken ze niet zo lang. Voor de poederdagen heb ik een 188 K2 Sidestash, voor het toeren een 186 Black Crows Orb. Met name voor touren zou ik op een langere lat helemaal gek worden.

Kan iemand mij uberhaupt uitleggen wat natuurkundig het logisch verband zou zijn tussen de lengte van de ski en de lengte van je lichaam? Je skis weten niet hoe lang je bent, maar voelen alleen hoe zwaar je bent en welke input je via je schoen levert.

PS op 19 feb 2016 17:51

nou, hetzelfde geld voor schoenen, bij een man ligt z'n zwaartepunt bij de borst. Als je zwaartepunt hoger ligt heb je automatisch een groter moment bij je schoenen/skis.... Omdat ski's zo breed zijn is het drijfvermogen niet meer een kwestie. De stabiliteit wel, als je een full rocker ski skiet, lever je flink wat in op stabiliteit bij hardere stukken..... tel daar alle gekke bewegingen bij op en ik snap wel waarom ik graag lang ski in de poeder. (m'n pisteskis daarentegen....)
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • twintipmafia
    Advanced
    twintipmafia op 19 februari 2016 · 17:58
    Ik ben 185 cm en weeg maar 64 kg, ski nu op Atomic bent chetler 192, wel serieuze rocker voor en achter. Prima te doen in de poeder, op de piste is iets anders !
  • CorD
    Beginner
    CorD op 21 februari 2016 · 11:55
    Helemaal eens met TMOZ en BMT. Hoe beter je kunt skien, hoe langer de ski.
    Wanneer je eerst test weet je ook wat je koopt!
    Think with powder
  • skiester
    Advanced
    skiester op 21 februari 2016 · 12:15
    Eens met bovenstaande: toen ik begon met freeriden had ik 175 ARV's, snel opgevolgd door 179 Preachers. Dat zijn allebei vrij klassieke skis qua vorm (als een piste ski maar dan breder en met twin tip). Ik ben zelf 177. Toen het allemaal wat soepeler ging ben ik langer gaan skiën en ben ik ook overgestapt op ski met rocker. Nu ski ik 186 en 190. Hetgeen overigens ook op de piste prima gaat, maar ik kies dan ook altijd skis met een zekere torsie stijfheid (hou niet van flapperbakken).

M.a.w. Zorg ervoor dat je gaat testen en een ski kiest die je vooral veel vertrouwen geeft. vertrouwen betekent beter skiën. Dat betekent ook dat je niet te lang moet gaan als je dat niet gewend bent. Dus als je piste skis aan de korte kant waren pak je de 172 en anders de 180. Zeker niet langer. Zodra je gewend bent aan de poeder kun je richting de 185 gaan als je dat prettig vindt.

Enneh: wel voorbereid zijn als je van de piste afgaat (safety)! alleen dikke skis maken nog geen freerider...
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro