naar Alpen met de trein

• laVache
    Beginner
    laVache op 18 februari 2016 路 17:09
    Hallo allemaal,

Ik ben nog student, en beschik nog niet over een eigen auto waarmee ik voor een weekendje naar de Alpen kan gaan. Daarom vroeg ik me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben in met de trein gaan, en hun tips en tricks willen delen. Of is dit concept niet erg haalbaar?
    Ik heb de aflevering van Salomon freeski TV al gezien waarin ze een 'road trip' doen met de glacier express, maar daar heb ik het voor de duidelijkheid dus niet over. Ik heb het over hoe ik vanuit Belgi毛 zo effici毛nt (en liefst goedkoop) mogelijk in de bergen geraak 馃槂

Alvast bedankt voor jullie hulp!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 18 februari 2016 路 17:20
    Dan kun je de Duitse dag kaarten nemen voor 39 Euro per dag.

Hier kun je er meer over vinden.

http://www.bahn.com/i/view/GBR/en/prices/europe/europa-spezial.shtml...

Sommige Oostenrijkse trajecten worden overigens door de DB bedreven.
  • lennart75
    Expert
    lennart75 op 18 februari 2016 路 17:33
    Kijk eens op Transavia want die vliegen redelijk goedkoop naar Innsbruck en Salzburg vanaf Amsterdam en Rotterdam. Hangt eraf welke dag je wilt vliegen maar ik heb vluchten gezien vanaf 29 euro...
  • 49
    Advanced
    49 op 18 februari 2016 路 17:50
    "vanuit Belgi毛 zo effici毛nt (en liefst goedkoop) mogelijk in de bergen"
    misschien is https://www.flixbus.be/ iets?
    montagna bianca, ti amo
  • Bros
    Advanced
    Bros op 18 februari 2016 路 18:40
    Weekendje met de trein is niet echt een optie, tenminste, reistijd staat niet echt in verhouding tot skidagen denk ik. Ik reis regelmatig met thalys en tgv naar grenoble. 3 maanden vantevoren boeken is wel een must voor goedkope tickets. Zelfde geldt voor ice in duitsland. Ik raad wel tgv en ice aan om reistijd te beperken, er zijn ook nog nachttreinen. Misschien is lowbudget tgv, ouigo.com vanaf tourgoing bij kortrijk naar lyon nog een optie. Nog een uurtje met bus of trein naar grenoble.
    Bros
  • Timsen91
    Beginner
    Timsen91 op 18 februari 2016 路 18:41
    Zijn zelf vorige week naar de Alpen gereisd met de trein. Aangezien we niet ver van de Duitse grens wonen was het mogelijk om ons af te zetten in het dichtstbijzijnde intercitystation. Via de DB waren we via een Sparangebot 67 euro kwijt per persoon. Dit is incl. nachttrein en zitplaatsreservering.

Wat je wel moet doen is zo snel mogelijk reserveren voor een reis als je reisdatum online komt te staan. Want je kunt 4 maanden van te voren dacht ik pas reserveren. Als je last-minute zal reserveren ben je veel meer geld kwijt helaas.
  • laVache
    Beginner
    laVache op 18 februari 2016 路 21:03
    @49 ik had nog niet gehoord van een mogelijkheid om een klein aantal zitplaatsen te reserveren op zo'n bus, maar het ziet er veelbelovend uit!
    @lennart75 over zo'n korte afstand vliegen vind ik niet verantwoord met mijn carbon footprint in het achterhoofd 馃槈 maar toch bedankt
  • Jesper
    Advanced
    Jesper op 18 februari 2016 路 22:16
    Ik ben regelmatig met de nachttrein naar de Alpen (Oostenrijk, Zwitserland) geweest, en dat vind ik nog steeds de ideale manier van reizen als je eigen gear hebt en uitgerust aan wilt komen. Om half negen opstappen in Amsterdam en de volgende ochtend uitgeslapen (als je tenminste goed kunt slapen met vijf andere in een piepklein kamertje) nog even een intercity+bus pakken naar je eindbestemming. De Citynightline gaat dagelijks.
  • Arnaud
    Beginner
    Arnaud op 18 februari 2016 路 22:23
    Misschien vind je een lift via de facebookgroep 'Rit naar de sneeuw'
    https://www.facebook.com/groups/442141869314618/
  • ieism
    Tourist
    ieism op 19 februari 2016 路 06:03
    Ik ben regelmatig met de nachttrein naar de Alpen (Oostenrijk, Zwitserland) geweest, en dat vind ik nog steeds de ideale manier van reizen als je eigen gear hebt en uitgerust aan wilt komen. Om half negen opstappen in Amsterdam en de volgende ochtend uitgeslapen (als je tenminste goed kunt slapen met vijf andere in een piepklein kamertje) nog even een intercity+bus pakken naar je eindbestemming. De Citynightline gaat dagelijks. Jesper op 18 feb 2016 22:16

+1

Ik ben wel redelijk vaak naar Zwitserland geweeest met de nachttrein. Veel bestemmingen zijn zelfs direct vanaf het station te ski毛n. Andermans en airolo is een hele goede verbinding bijvoorbeeld. Als je dit heel regelmatig doet kan je een halbtax abonnement overwegen voor Zwitserland.

Voor jou niet van toepassing, maar let er op dat als je tickets op SBB.ch koopt dat ze dan per koerier gebracht moeten worden wat vrij duur is en een paar dagen duurt. Of ophalen op station basel, lol. SBB heeft soms best wel last minute kortingen voor een slaapcoup茅. Ik zou altijd proberen een tweepersoons coupe te nemen, de kans is dan heel groot dat je alleen ligt.

Je kan beter op ns internationaal de hele reis boeken, maar dit kan alleen vanaf Utrecht tot bestemming in Zwitserland. Het stuk tussen jouw woonplaats en Utrecht moet je apart doen anders werkt het in sommige gevallen niet.

Goed dat je liever niet wil vliegen, carpoolen is ook een optie .
    splitfest.nl
  • Teze
    Tourist
    Teze op 19 februari 2016 路 09:31
    idd een aantal bestemmingen in CH zijn idd vrij goed te bereiken rechtstreeks met de trein. Flumserberg is er ook zo eentje. trein stopt in Unterterzen. roltrap naar boven en je stapt in de cabine lift naar Fumsie. Hou er in het WE wel rekening mee dat de helft van Zurich met jou op de trein zit.

Een aantal andere zijn ook vrij goed bereikbaar maar je doet er wel een beetje langer over (door oa connecties,....): vb Jungfrau regio, Gstaad, Zermatt,....

@ieism,

mss heb ik je verkeerd begrepen maar (nu) kan je ook via sbb.ch tickets(mss enkel voor reizen in CH?) kopen en in ieder geval heb je enkel SBB app. nodig waar je ticketje aan controleur toont; dus geen origineel ticket nodig.

reizen met de trein in CH is idd niet gratis.....halb tax abo brengt de prijzen al net iets acceptabeler. kan je ook halb tax kopen als je niet gedomicilieerd bent in CH? (had eens gehoord dat dit beperking was; moest eens checken)
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 19 februari 2016 路 12:01

mss heb ik je verkeerd begrepen maar (nu) kan je ook via sbb.ch tickets(mss enkel voor reizen in CH?) kopen en in ieder geval heb je enkel SBB app. nodig waar je ticketje aan controleur toont; dus geen origineel ticket nodig.

Ik koop altijd mijn sbb kaartje online en print hem dan thuis uit. Weet niet of dat ook voor internationaal zo werkt.
    One step at a time.
  • Teze
    Tourist
    Teze op 19 februari 2016 路 12:31

Ik koop altijd mijn sbb kaartje online en print hem dan thuis uit. Weet niet of dat ook voor internationaal zo werkt. MickeydeHaas op 19 feb 2016 12:01

idd online kopen en uitprinten OF online kopen en via app ticketje tonen (dan moet je zelfs geen print meer hebben)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 19 februari 2016 路 12:40
    Dat werkt dus alleen als je Utrecht-Bestemming in Zwitserland boekt.
    Het traject van je woonplaats in Nederland naar Utrecht is gewoon via NS, en die zijn nog niet aan digitaal toe. De consequentie daarvan is dat je de overige tickets ook alleen papier kan krijgen, dus ophalen in Basel of op laten sturen voor iets van 鈧15.

Vandaar mijn tip, als je op SBB boekt doe dan alleen het traject van de Citynightline (Utrecht-Zwitserland) anders gaat het mis. HEt is soms wel de moeite om op SBB te boeken in plaats van NS-internationaal omdat er vaak hele hoge kortingen gegeven worden als er veel slaapplaatsen over zijn in de nachttrein. Tot wel 50%.

Zwitsers OV is inderdaad duur, maar met een paar geheime trucs lukte het me vroeger toch met de trein heel goedkoop te snowboarden. Als je een Halbtax kaart hebt, kon je vroeger op ieder willekeurig station een treinreis voor de halve prijs kopen. Je kon tevens een skipas met treinreis kopen voor veel gebieden, en daar zat ook een hele hoge korting op. Die korting is wel wat minder geworden omdat deze truc zwaar misbruikt werd, maar nog steeds is een dagpas iets van 20% goedkoper als je 'm in combinatie met een treinticket en Halbtax koopt. Dus als je die Halbtax toch al hebt is het soms zinvol om online vast je skipas met een virtuele treinreis te kopen. 馃槂 Geen idee of dit 2016 nog werkt, misschien weet een van jullie dit.
    splitfest.nl
  • vasco
    Advanced
    vasco op 19 februari 2016 路 14:08
    Met een nachttrein naar Innsbruck en nog even verder! Werkt goed. Ik koop mijn kaartjes meestal bij de treinreiswinkel, die zoeken altijd nog even verder voor goedkope en fijne reismogelijkheden. Ik heb ook wel eens zelf aanbiedingen bij elkaar gesprokkeld via de website van DB, maar dat kostte een hoop meer tijd. Vorig jaar stond ik om 11:30 boven bij Pitztal getscher 馃槂.

Skies in de trein past altijd wel ergens.

O, ik zie dat je in Belgie zit, dan is de treinreiswinkel misschien niet zo handig.
  • TMOZ
    Advanced
    TMOZ op 19 februari 2016 路 14:40
    Via Transavia

Eindhoven Innsbruck 19 euro op dinsdagen...

als je student bent heb je toch vrije dagen zat 馃槈
    The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro