Dutchies Do Ski!

Dutchies Do Ski!

Inmiddels ken je de diepe foto’s en video’s uit Japan, waar skiërs voor even geheel achter een gigantische poederwolk verdwijnen, maar al te goed. Bocht na bocht glijden ze sierlijk tussen de kronkelende besneeuwde berkentakken, die doen denken aan een winterse jungle, lianen inbegrepen. Je ziet de foto’s en hoort de droomverhalen aan. Elke keer doet het toch weer een beetje pijn. Inmiddels gaan elke winter steeds meer van je poedermaten naar Japan om het ultieme poederdieet te volgen, bestaande uit dagelijks een flinke portie poeder en bijna lege resorts. De vraag die overblijft is: wat houdt jou tegen om zelf naar dit poeder paradijs te gaan?


Fotografie: Caroline van ‘t Hoff

Hieronder vind je het verslag van onze trip op Hokkaido met veel praktische tips! Meer tips en foto’s vind je op onze DutchiesDoSki Facebook and Instagram.

We beginnen vlak buiten Sapporo, waarop minder dan een uur rijden twee leuke gebiedjes zijn: Sapporo Kokusai en Sapporo Teine. Het sneeuwde daar zo gigantisch hard, dat onze sporen na een dagen bijna volledig (beetje dubbelop of beetje spreektaal) waren ingesneeuwd. En oh ja geloof het of niet, we waren daar de enige freeriders op de berg ;-)
Kokusai Teine

Grote witte vlokken dansen door de inktzwarte lucht en gigantische lichtmasten verlichten de uitgestorven pistes van Niseko, Japan. Het is 20:00 uur en terwijl de meeste skiërs aan hun zoveelste Asahi biertje zitten, verkeer ik in een hele andere roes. De spookachtige, langwerpige schaduwen van de berken lijken het bos tot leven te wekken. De pistes en omliggende bossen worden door 1.287 lampen verlicht en het zicht is zelfs beter dan overdag.

Ook in Kiroro schiet ik ’s nachts door de vederlichte poeder in deze magische driedimensionale droomwereld.

In het minder ontdekte “Central Hokkaido” ligt de Hokkaido Powder Belt: de sneeuwrijkste regio van Japan. Deze bestaat uit verschillende skigebieden: Furano, Asahidake, Asahikawa, Kamui Ski Links, Tomamu, Kurodake en Tokachidake (waar geen liften zijn!). Onze gids Makoto Asakawa neemt ons een paar dagen mee in de omgeving van Higashikawa, waar we kleine resorts met 1 lift bezoeken en lekker gaan toeren.

Asahidake is smoking hot, het een is actieve vulkaan met 22 verschillende kraters die je kunt beklimmen. Tijdens een window van 1-1,5 uur skiën we vanaf de top van de lift recht op beide kraters af. Hoewel Asahidake geen officieel skigebied is, draait er ‘s winters iedere twintig minuten wel een gondel. Omdat het geen skigebied is, is er ook geen ski patrol aanwezig.

Het grootste en inmiddels misschien wel ons favoriete resort is Furano. Drie jaar geleden was het er nog strikt verboden om offpiste te skiën, inmiddels heeft ski patrol een aantal regels veranderd en dat is absoluut goed nieuws! Onze lokale Japanse en goedlachse gids Hiroshi neemt ons mee naar een van zijn favoriete runs, de Westface van Furano. Op de skintrack omhoog vertelt Hiroshi dat hij (en zijn vrienden) vroeger de enige freeriders in Furano waren. Hij kent het gebied en de omgeving dan ook op zijn duimpje.

Eenmaal op de top kijken we over heel Furano uit, zien in de verte de vulkaan Tokachidake en Furanodake en skiën de steilste lijn van de trip (rond de 35 graden). Heerlijk om even gas te kunnen geven en wederom scoren we bocht na bocht diepe faceshots!

Onze laatste ski dag zijn we in Minamifurano (Zuid-Furano) waar onze gidsen Fuku & Kiko. Zij nemen ons mee naar hun geheime spot vlak buiten het dorp waar de snowmobiles klaarstaan. Op een gesloten snelweg met 40 cm verse pof op de weg gassen we naar boven. We plakken onze vellen onder voor een laatste toer en zien de hele dag geen enkele andere skiër ;-) Another day in Japanese paradise!

Onze trip eindigt met een flinke karaoke sessie in de lokale kroeg met nieuwe vrienden Shigeo en Tohru om de volgende ochtend nog een uurtje op het meer ijs te vissen. Uiteraard Japanese style en perfect verzorgd: met warme choco in een verwarmde hut en ja met elektrische hengels!

Met gemiddeld zes dagen sneeuwval per week, 15 meter sneeuw in een seizoen wat slechts 3,5 maand duurt is poeder in Japan absoluut geen roulette: it’s a guaranteed jackpot! Dus wij zijn volgend jaar uiteraard weer van de partij. Wie gaat er mee?

Sayonara!
Caroline-san & Julie-san

Omdat we vaak vragen krijgen waar we verbleven en met welke gids we skieden, hieronder een lijstje met onze tips:

Gidsen

Niseko Powder Guides voor Niseko en Kiroro (waar lokaal nog geen gidsen zijn).
Asahidake: Yasuhito Arata, die ons naar de kraters leidde.
Omgeving Higashikawa / Hokkaido Powder Belt: Makoto Asakawa.
Furano: Hiroshi Etori
Minamifurano: Hiroyuki Fukuda and Kiko, vooral doordeweeks zijn ze goed te boeken.
Tohru onze ijsvisgids liet ons zien hoe er met Japanse precieze gevist wordt (met elektrische hengels en een sonar om te kijken hoe diep de vissen zwommen)

Acccomodatie

In Niseko sliepen we in de modern en ruime Niseko Landmark View appartementen, met uitzicht op Mt. Yotei.
Asahidake: Het rustige en relaxte Deer Valley Hotel hebben een airport shuttle vanaf Sapporo, ideaal als je geen auto hebt. Verblijf je liever in een authentieke Japanse ryokan, dan is Yukoman-so de beste keuze (en ze hebben de mooiste onsen die we dit jaar gezien hebben!)
In Furano kun je aan de voet van de gondel in het Prince Hotel slapen, waar je alles vindt wat je nodig zou kunnen hebben (shop, restaurants, bar en onsen). Verblijf je liever in Furano zelf, dan is het Natulux hotel een modern en comfortabel hotel met de beste koffie van Hokkaido!
In Minamifurano sliepen we in een groot houten chalet, prachtig gelegen aan een meer: Larch Lake Kanayama

Meer informatie over Japan vind je ook op de site van het Japanse toerismebureau en op de site van Furano toerisme.

Juulski

Reacties

Gevorderd
DutchessAuteur22 februari 2016 · 08:54

Lekker!

(Tjonge, wat mis ik dat… )

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
vanDaalAuteur22 februari 2016 · 13:01

Vet zeg!! Gave foto’s ook!

Wat houdt me tegen… doekoe?

Gevorderd
markindealpenAuteur22 februari 2016 · 13:05

Wat vet zeg, toch maar eens op Japan gaan richten volgend jaar.

Beginner
HaagjeAuteur22 februari 2016 · 13:06

Echt te gek dit. Ook jullie verhaal in de Flair gelezen (ja, die had mijn vriendin gekocht) :)

Tijd en de kleine houden mij nu nog tegen. Maar binnen nu en een paar jaar ga ik zeker een keer!

Toerist
sannoAuteur22 februari 2016 · 13:54

@@markindealpen elk jaar iets dichter bij Japan. :)

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Beginner
GaiusAuteur22 februari 2016 · 15:38

Oei, even snel de foto’s op het werk bekeken! Ziet er ontzettend mooi uit. Verhaal en links ga ik nog lezen. Heb het idee dat de foto’s verhalen van de Japanreizen inmiddels die van Canada overtreffen. Mmm een zien wat het volgend jaar gaat worden. Heliskiën in Canada staat wel hoog op de bucket list.

Beginner
JeroenFrissenAuteur24 februari 2016 · 12:30

Lijkt me super tof, maar ik ben ook wel erg geinteresseerd in wat zo’n tripje van 1 of 2 weken grofweg kost, incl gidsen ?

Toerist
PoppihollaAuteur24 februari 2016 · 13:26

Prachtige foto’s!!! Super Vet.

Beginner
Tim3Auteur24 februari 2016 · 14:20

Ik voel aan mijn water dat ik er ooit terecht kom. Eerst nog even die dikke vette baan scoren (of gewoon vanaf nu alleen maar chili con carne eten en een japanspaarpot starten…). Maar het is ook gewoon goed om dromen te hebben…

Edit: En ja, wat een fotos!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Beginner
monkAuteur24 februari 2016 · 15:33

Wat een prachtige foto’s!! Haha en zie ik nou goed dat jullie tijdens het ijsvissen echte hollandse chocolademelk drinken (van Houten cacao)!?

Toerist
famvermeentAuteur25 februari 2016 · 22:14

betoverend mooi weer!

feel like doin' it
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!