Zeer mild, noordweststau vertraagd

Zeer mild, noordweststau vertraagd

Na de hoopgevende sneeuwval van zaterdagochtend volgde de regen in de nacht naar zondag. Op veel plaatsen aan de noordkant van de Alpen sneeuwde het op zaterdag intens. En dus was er blijdschap, maar in de nacht naar zondag volgde de domper. Regen die tot steeds hoger reikte en een nulgradennivau die vandaag tegen de 3000 meter piekt. Het is februari, traditioneel de koudste maand, maar dit soort weekenden tonen maar weer eens aan dat dit geen gewone winter is. Maar gelukkig komt de kou weer terug. Met vallen en opstaan bereikt ze deze week weer de noordalpen, maar het gaat niet van harte. In dit bericht:

  • Zeer milde zondag
  • Langzaam invallende kou
  • Poederadvies: hold your horses

Stijgende sneeuwgrens en een zeer milde zondag

Het is vandaag weer eens ongekend mild deze winter. Dat is al de derde keer sinds de Alpen wit zijn. En voor diegene die het vergeten is, dat is pas sinds 3 januari het geval. Ofwel in de 7,5 week dat we nu iets van een winter mee maken in de Alpen is het al 3 keer voorgekomend dat het extreem mild werd en we regen tot grote hoogte zagen. Vandaag dus extreem mild en vanaf maandag wordt het langzaam iets koeler.

Strijd tussen Xin en Gerhard
Strijd tussen Xin en Gerhard

De kou komt terug

Een immens lagedrukgebied nestelt zich boven Scandinavië met als doel om begin deze week de kou weer naar het zuiden af te laten zakken. Laag Xin gebruikt daarvoor alle powder die het heeft, maar hoog Gerhard is een bijtertje. Kijken we naar de jetstream dan is de verklaring daarvoor snel gevonden. De stroming is zonaal en op volle snelheid. Dan is het wachten tot deze naar het zuiden zakt voordat de Alpen weer in de koude lucht komen en dat gaat nogal traag.

De verwachting is dat in de nacht van dinsdag op woensdag de kou weer terug is en het sneeuwt tot diep in de dalen. Maar daar ligt nog zeker een grote adder onder het gras. Mocht het zakken van de jetstream richting het zuiden stokken, dan gaat deze planning nog eens op de schop. Spannende uren kortom. Want het komt er aan, maar wanneer?

Alleen deze winter vielen er al 38 slachtoffers als gevolg van lawines en dat zijn er gemiddeld bijna 5 per week. De combinatie van regen, wind en zwakke sneeuwlagen boven de 2200 meter maken de situatie kritisch. In delen van Tirol is het gevaar voor vandaag gestegen naar GROOT. Het gevaar is voor leken helaas moeilijk te zien. Hoe groot de stoke ook is, zorgvuldige beslissingsmethodes en het systematisch filteren van de risico’s zijn de enige mogelijkheden om de risico’s op een verantwoorde manier kleiner te maken. Lees wat je ook doet de komende dagen altijd je lokale lawinebericht en stem daar je plannen op af. Lawinepieper, schep en sonde zijn noodzaak. Mocht je geen kennis hebben van de gevaren buiten de piste, werk dan aan je kennisniveau en huur een ski/berggids.

Poederadvies: hold your horses

Regen, mild, wind en een complex sneeuwdek. Voor nu geldt: hold your horses. Enkel toeren is mogelijk onder begeleiding van experst in de zuidelijke Alpen waar de regen is uitgebleven. Een conservatieve route keuze is daarbij aan te bevelen.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
FlantAuteur21 februari 2016 · 12:18

Hier in Monton heeft de regen alle sneeuw tot op 1000 m weggespoeld. Op de zuidzijde nog hoger. En tot minstens 2400 m is alle sneeuw zeiknat. Wachten op kou…

Expert
ieismAuteur21 februari 2016 · 12:25

Lol. Ik ga de mountainbike maar weer uit het vet halen…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
MarsAuteur21 februari 2016 · 13:04

Lol. Ik ga de mountainbike maar weer uit het vet halen…

ieism op 21 feb 2016 12:25

Lach er maar mee. Blauw is zijn zomer racer.
Door gedoe in de familie in januari/februari minder tijd gehad. Anders stonden er meer uren.
Andere jaren stond ze nu stil. Nou rij je door. Het is een rare winter.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17019.jpg?width=800

Gevorderd
DutchessAuteur21 februari 2016 · 16:07

Ik had de auto hier in Bern onder een betonnen afdak geparkeerd, in de schaduw. Toen ik ermee wegreed rond 3 uur, zei de boordcomputer dat het 14 graden was. IN DE SCHADUW.

Mijn mountainbike is niet ‘in het vet’ geweest. Ik rijd niet zoals in de zomer iedere week, maar er wordt nog regelmatig gereden. Die benen moeten toch iets doen, potdomme.

Edit: is dit overigens de eerste keer dat een hoog/lage drukgebied een chinese naam heeft? Times, they are a’ changin’…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
barttoorn2Auteur21 februari 2016 · 17:04

Vandaag split maar weer ondergebonden en in Hochgurgl omhoog gelopen, over/naast piste. Dikke wolken, sneeuw/regen bij start, bovenin sneeuw en veel wind. Bovenste lift en pistes dicht om 1400 maar van de pistebulley mocht ik prima naar boven over pad zodat hij de piste weer kon bereiden. Nog nooit zoveel spontane lawine gezien als vandaag, minstens 12 en allemaal op grote hoogte >2000 en vooral schaduwhellingen. Temperatuurverschil hier volgens locals 22 graden in 24 uur

Gevorderd
barttoorn2Auteur21 februari 2016 · 17:05

@@meteomorris wat denk je van Courmaye voor komende week? Dat wachten op die nordstau ben ik wel beetje zat…

Beginner
Geert-JanAuteur21 februari 2016 · 20:03

Vandaag 4 man in een lawine op de zugspitze, gelukkig slechts deels bedolven en zijn gered. Maar oppassen dus!

Gevorderd
DutchessAuteur21 februari 2016 · 20:17
We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
Willem2kAuteur22 februari 2016 · 12:47

Pff. Moet er nu echt voor iedere cm sneeuw gedanst worden deze winter? :)
Ik vraag niet veel, gewoon 20/30 cm om mijn nieuwe ouwe fish op los te laten.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuteur22 februari 2016 · 12:57

@@Willem2k, jep. Het is zo’n winter. Maar er is goed nieuws. El Niño verdwijnt na 2 winters van de kaarten en dan gaat de aarde weer afkoelen. De eerste signalen voor een La Niña staan op radar. Winter '17 gaat veel beter worden.

Daarnaast heb ik nog goede hoop op maart en april als de NW-lage op gang komt.

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur22 februari 2016 · 13:10

Ik help je hopen Morris! Ik heb voor de komende maanden nog wel wat dingen met potlood in de agenda staan. :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
AryenAuteur22 februari 2016 · 13:27

Waar zouden we zijn zonder hoop? :)

Ik denk dat ik de komende dagen dan toch de gletsjer van Stubai of Hintertux maar even opzoek. In afwachting van wat Zuidstau met sneeuw in de Dolomieten of omstreken komend weekend.

Gevorderd
49Auteur22 februari 2016 · 14:12

@@Willem2k @@Aryen blijf dansen, hou hoop!
@@meteomorris, gaat het eindelijk gebeuren? \

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17041.jpg?width=800

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
AryenAuteur22 februari 2016 · 16:39

@@49 Zit je komend weekend in Alagna?

Expert
meteomorrisAuteur22 februari 2016 · 16:56

@@49, het zou zomaar kunnen gebeuren. Ik zie voor het eerst deze winter koude lucht via de Golf van Biskaje naar het zuiden afzakken.

powfinder.com
Gevorderd
brtAuteur22 februari 2016 · 17:11

Holy shit, Bergfex (erg betrouwbaar, i know) geeft 115 - 125cm sneeuw aan voor zondag. Met een bulgarengrens op 2500 meter, dat dan weer wel…

Expert
meteomorrisAuteur22 februari 2016 · 17:52

Holy shit, Bergfex (erg betrouwbaar, i know) geeft 115 - 125cm sneeuw aan voor zondag. Met een bulgarengrens op 2500 meter, dat dan weer wel…

brt op 22 feb 2016 17:11

@@brt dat van die nulgradengrens lijkt me niet te kloppen.

powfinder.com
Gevorderd
doovAuteur22 februari 2016 · 17:52

Fingers crossed voor eerste weekend van maart…

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Gevorderd
49Auteur22 februari 2016 · 19:48

@@Aryen, mijn Maart-sessie begint Zaterdag.
@@meteomorris yep, bij Biskaje moet het waaien.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
DutchessAuteur22 februari 2016 · 21:56

Het eerste weekend van maart? Zei er iemand het eerste weekend van maart?

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur22 februari 2016 · 21:59

@@49 zit je in Alagna? Kom dan maar door met die updates… gaat diep worden.

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur22 februari 2016 · 22:36

@@meteomorris vanaf zaterdag weer …

montagna bianca, ti amo
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!