PA#10: veel sneeuw en opkomende warmte: waarheen te gaan?

PA#10: veel sneeuw en opkomende warmte: waarheen te gaan?

Wow, dit gaat een bijzonder weekend worden. Tenminste, als je net zoals ik een zekere passie (of beter obsessie) hebt voor het weer. Als freerider zie ik daarnaast ook wat signalen waardoor het een zeer complex weekend wordt. Om komend weekend goede poeder te scoren is meer vereist dan een simpele blik op de sneeuwkaarten. Net als zovele stormen deze winter eindigt ook deze storm aan de zuidkant van de Alpen warmer dan hij begint. Ofwel een langzaam stijgende sneeuwgrens tijdens de sneeuwval en dat ga je merken. Hoewel er voor de flexibelen onder ons dan ook een kans ligt om van zondag/maandag snel weer de oversteek te maken naar de noordkant van de Alpen, want daar is het maandag juist weer kouder en valt er koude sneeuw. En hoewel we ons nu nog 48 uur voor de dump bevinden en het venijn in de details zit, is er al voldoende helderheid om je gerichte tips te geven. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan en wil je je steun en support voor ons weerbericht laten zien, boek dan voortaan je onderdak in de Alpen via deze link. Van iedere boeking zien wij een klein percentage op onze rekening gestort zodat we wePowder verder kunnen blijven verbeteren en je nog beter kunnen helpen. Dank alvast! In dit bericht:

  • Superstorm Zissi zet alles op zijn kop
  • In de nacht van zaterdag naar zondag intense sneeuwval
  • Treeruns zijn een must
  • Vanaf zondag warme lucht vanuit Noord-Afrika en een stijgende sneeuwgrens
  • Vanaf maandag kou en sneeuwval aan de noordkant
  • En dus een gecompliceerd poederadvies
Storm Zissi
Storm Zissi

Superstorm Zissi diept uit tot 990 mbar (Cycloon warning!)

Wat we de komende dagen zien is een rariteit in februari. Zelden zien we in deze periode van het jaar een lagedrukgebied in de Middellandse zee zich uitdiepen tot 990 mbar. Dat is een flinke storm en wie een blik werpt op de Isobar kaarten snapt wat ik bedoel. Iets wat we vooral op zondag gaan merken. Niet voor niets noemen we dit soort stormen ook wel een ‘Meditirian Cyclon’. Ze gaan gepaard met veel wind (de Sirocco gaat tekeer met stormwinden boven de 100 km/h), veel neerslag (tot 150 mm en meer) en geweldige problemen voor het openbare leven. Wegen zullen gesloten worden als gevolg van accuut lawinegevaar, modderstromen, overstromingen en omgewaaide bomen. De mix van enorm koude en enorm warme lucht in combinatie met het vocht van de Middellandse zee staat garant voor vuurwerk. Het volgen van meteoalarm.eu tijdens je roadtrip is aan te bevelen.

Om bovenstaande beter te begrijpen wat extra kaarten. Allereerst een kaart van de jetstream. Koude Arctische lucht zakt via Spanje en Portugal af naar het zuiden en wordt in Noord Afrika met kerende post teruggestuurd naar het noorden. In beginsel is deze lucht nog koud, maar met het zuidelijker zakken van de jetstream wordt er warme lucht opgepikt vanuit de Sahara.

Koude lucht wordt warm in de subtropen
Koude lucht wordt warm in de subtropen

Op de temperatuurkaarten voor zaterdag ziet dat er zo uit. De groene kleur is de koude lucht die vanuit het noorden naar beneden zakt, maar de vuurrode kleur is de warme lucht die later in het weekend vanuit de Sahara naar het noorden wordt getransporteerd.

Luchttemperatuur op 1400 meter hoogte.
Luchttemperatuur op 1400 meter hoogte.

Zoomen we in op de Alpen dan zien we dat het in beginsel nog wel mee valt met de opwarming aan de zuidkant van de Alpen. Sterker nog, het blijft juist lekker koud aan de zuidkant van de Alpen, terwijl het aan de noordkant van de Alpen opwarmt (oranje kleur). Dit alles heeft te maken met de effecten van stau en föhn. Omdat aan de zuidkant van de Alpen de lucht met een zuidoostelijke stroming frontaal op de Alpen botst ontstaat er een proces wat we orografische afkoeling noemen. Door de intensiteit van de neerslag gaat er zoveel energie verloren dat de temperatuur daalt. De sneeuwgrens daalt daardoor bij dergelijke stormen enorm. Tegelijkertijd wordt het aan de noordkant van de Alpen warmer als gevolg van een dalende en droge lucht. De föhndiagram laat in dergelijke gevallen dan ook een zuidföhn zien op de grafiek. Ofwel sneeuw in het zuiden en een droge en milde wind aan de noordkant van de Alpen. De eerste sneeuwval arriveert in de nacht van vrijdag naar zaterdag. De sneeuwgrens ligt dan lekker laag en in de stau van de Monte Rosa, Gran Paradiso en Mont Viso wordt het dan al lekker poederrijden op zaterdag. Vooral omdat in de loop van de zaterdag de sneeuwval gaat intensiveren.Dit zien we dus vooral in de nacht van zaterdag naar zondag. Niet voor niets slaan de sneeuwkaarten dan vuurrood uit. En deze dump houdt aan tot en met de zondagochtend.

Koud aan de zuidkant van de Alpen
Koud aan de zuidkant van de Alpen

Zaterdag valt allereerst de meeste sneeuw in de zuidelijke Piemonte. Ten zuiden van Sestriere sneeuwt het intens. En tussen zaterdagmiddag en zondagochtend verwacht ik in de gebieden ten zuiden van Sestriere verwacht ik veel sneeuw. En ik ben daarbij positiever dan onze sneeuwkaarten. Tussen vrijdagavond en zondagochtend reken ik al snel op 100 cm. Let wel… de gebieden ten zuiden van Sestriere dus. Zelfs in de Milky way ga je de verschillen merken. Het verschil tussen Montgenevre in het westen en de liften ten oosten van de Col du Sestriere (ofwel ten oosten van Sestriere Borgata) kan al snel 60 centimeter of meer zijn. Nadeel van de gebieden ten zuiden en oosten van Sestriere is dat er bijna geen base ligt. Je moet dus echt een tijdje wachten tijdens de dump voordat je de bossen in kunt duiken.

Naar het noorden van de Piemonte en de Dolomieten dus? Want ook daar gaat het intens sneeuwen van zaterdag op zondag. Sterker nog, ten zuidoosten van de Monte Rosa sneeuwt het al stevig van vrijdag naar zaterdag. Maar op zondag wordt de aangevoerde lucht warmer. Iets wat we in meerdere berekeningen zien terugkomen. Dat heeft 2 oorzaken. Allereerst wordt de aangevoerde lucht vanuit het zuiden met het uur warmer en warmer. Ten tweede neemt de jestream een traject dat ten oosten van de Alpen komt te liggen waardoor de aanvoer minder frontaal op de zuidalpen komt te liggen en de orografische afkoeling afneemt. Gevolg is dat de Po-vlakte met een oostelijke aanvoer vol stroomt met warmere lucht en de sneeuwgrens gestaag gaat stijgen. In de laatste berekeningen is er 1 uitzondering aan de zuidkant van de Alpen en dat is de westelijke en zuidelijke Piemonte. Hier staat de stroming (groene pijl) wel frontaal op de Alpen en zal de opwarming minder zijn.

Jetstream voor zondag
Jetstream voor zondag

Kijken we naar de temperatuurkaart dan zien we dat ook. De grote groene vlekken ten zuiden van de Alpen zijn verdwenen en de aangevoerde lucht wordt warmer. Gevolg is ook dat de sneeuwgrens stijgt.

Het wordt warmer
Het wordt warmer

En dat terwijl er nog veel vochtige lucht in de Po-vlakte zit die er uit moet. Kijken we verder naar de detailkaart van de Alpen dan zien we ook dat de gebergten waar de aanstroming van de lucht frontaal op het gebergte staat de afkoeling sterker is dan waar deze frontale blokkade ontbreekt. Het koelt sterker af ten oosten van de Monte Rosa, de Mont Viso en het oosten van de Dolomieten waar de aanvoerrichting nog wat zuidoostelijker is. In de rest van de Alpen gaan we de opwarming voelen en zal ten zuiden van de Alpenhoofdkam de sneeuwgrens stijgen. Lag deze in de nacht van zaterdag naar zondag nog rond de 600-1000 meter, in de loop van de zondag stijgt deze richting de 1200-1500 meter, waarbij de sneeuw lokaal tot 1900 meter vochtig kan worden. Uitzondering zijn dus de gebieden ten oosten van de Monte Rosa, de Mont Viso en de Dolomieten.

Luchttemperatuur op 1400 meter
Luchttemperatuur op 1400 meter

En dan is er nog het fenomeen van micro klimaatjes. Er zijn valleitjes waar de warmte vanwege de ligging en omvang van het dal niet kan binnendringen. Dat heeft te maken met het feit dat koude lucht zwaarder is en niet zomaar de vallei uitgeblazen wordt.

Temperatuur aan de grond
Temperatuur aan de grond

Dat zien we zondag dus in de zogenaamde Inneralpine valleien. In de Franse Haute Maurienne, de Haute Tarentaise, de smalle valleitjes in het Zwitserse Wallis (Haute Valais om precies te zijn) waar het in de zuidelijke valleien van Saas Fee en de gebieden tegen de Simplon aan het een stuk kouder blijft. En niet te vergeten rond de Italiaanse Ortler. Zelfs aan de Italiaanse kant van de Mont Blanc blijft het in beginsel koeler. Daarmee hebben we dus als we de gebieden ten oosten van de Monte Rosa, de Mont Viso en de Dolomieten erbij tellen al een scala aan gebieden waar het kouder blijft en het ook regelmatig intens sneeuwt komend weekend. De zondag wordt een mooie dag om poeder te rijden tussen de bomen. Waarbij er nog 3 zaken zijn waar je rekening mee moet houden. Ligt er voldoende base? Blijven de liften open? Wat doet het lawinegevaar?

Poederadvies zaterdag en zondag

De base is in de westelijke en zuidelijke Piemonte minimaal. Daar moet zeker een nacht sneeuw overheen wil je daar zondag tussen de bomen poeder rijden. Dat is rond de Monte Rosa en Mont Blanc al wat beter. Maar met name rond de Mont Blanc (La Thuile/Courmayeur) valt minder sneeuw de komende 24 uur. De zaterdag kan er daarom al wat poeder gereden worden rond de Monte Rosa (Saas Almagell net ten zuiden van Saas Fee is een geheimtip) en de Simplon. Ook kan er poeder worden gereden rond Alagna en Gressoney, net als in de Milky Way. Maar dit zal vooral op de piste zijn. Hoewel het sneeuwdek in de Milky Way op zaterdagmiddag snel groeit.

Voor de zondag zijn er meer keuzes. Het sneeuwt zoals gezegd intens van zaterdag op zondag en op zondagmiddag arriveert en een tweede front die met wat hogere temperaturen gepaard gaat. De sneeuwgrens stijgt daardoor in de loop van de dag richting de 1000-1400 meter. Vooral in de nacht van zondag naar maandag gaat het nog eens intens sneeuwen in de oostelijke Dolomieten en de gehele Piemonte. Treeruns zijn een must!! Blijf zoveel mogelijk weg boven de boomgrens. De tips voor zondag zijn:

Na zondag draait de stroming naar Noord-Noordoost

In de nacht van zondag naar maandag dus nog eens intense sneeuwval in de Piemonte. Het blijft daar door de stuwing koel en de maandagochtend zal in de Piemonte wederom goed zijn. Maar omdat het lagedrukgebied in 2 splitst (een kern boven Italië en een kern ten oosten van de Alpen) draait de stroming naar noordnoordoost.

Stroming naar noordoost
Stroming naar noordoost

Hiermee valt de stuwing aan de zuidkant weg en begint het juist daar te föhnen. Iets wat ook weer te zien is op de föhndiagram. Het wordt daarmee kouder aan de noordkant van de Alpen en het begint daar te sneeuwen. Met name in het Zwitserse Berner Oberland komt het dan tot intense sneeuwval. Terwijl de temperatuur aan de zuidkant van de Alpen in de loop van de maandag juist stijgt. Wat betekent dat je maandag in de loop van de dag je spullen weer kunt pakken en kunt afreizen richting de noordkant van Zwitserland waarmee we alvast vooruitlopen op poederalert #11.

Kouder in het noorden, warm in het zuiden
Kouder in het noorden, warm in het zuiden

Kortom de chase de komende dagen:

  • vrijdag einde dag inpakken en richting de Piemonte
  • zaterdag eerste verse sneeuw in de Piemonte en zuidelijke valleien van Haute Vallais
  • zondag is het aan in de gebieden die ik onder het poederadvies heb genoemd
  • maandag nog eens de Piemonte en daarna afreizen richting de noordalpen voor PA#11

Ben je de komende dagen onderweg en boek je onderdak. Help ons en jezelf en gebruik deze link.

Stay stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
KingfisherproAuteur26 februari 2016 · 12:53

Als ik het goed begrijp hebben we in Courmayeur dan minder last van de opwarming. We zitten daar van zondag tot woensdag met Powderguides.

Expert
robbieAuteur26 februari 2016 · 12:57

heel interesant bericht, we volgen je met grote belangstelling! :-) Schippers en ik gaan strepen trekken in ITA

Gevorderd
DutchessAuteur26 februari 2016 · 13:17

Breinradaren draaien op volle toeren

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
ronfAuteur26 februari 2016 · 13:30

Monte Rosa of de Dolemieten, dat lijkt nu de vraag… :) We kunnen tot morgenochtend nog alle kanten op.

Gevorderd
49Auteur26 februari 2016 · 15:03

Lichte opwinding maakt zich meester van mij.

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur26 februari 2016 · 15:25

@@49, LOL. Bij mij ook. Morgen volgen nieuwe updates hieronder.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur26 februari 2016 · 15:26

@@Kingfisher, maandag warmer. Maar de bossen blijven goed.

powfinder.com
Expert
Freerider JobAuteur26 februari 2016 · 15:37

@ Meteomorris, natuurlijk ben ik veel te ongeduldig en kan je er waarschijnlijk weinig tot niets van zeggen, maar ik vraag het toch. Van 5 tot 9 maart zitten we in La Grave, daarna staat nog 2 of 3 dagen open? Enig idee of we daar nog kans maken op verse poeder : ) ? of ergens anders in de buurt?

Gevorderd
TMOZAuteur26 februari 2016 · 16:01

@@meteomorris. Al meer bekend voor volgend weekend?

The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
Gevorderd
PowterAuteur26 februari 2016 · 17:51

@@meteomorris en de rest die er misschien iets mee kan:
Monte Rosa, Champoluc zijde, trok vanmiddag dicht met bewolking. Lichte sneeuwval. 0-graden grens rond de 1500 meter rond 1600 uur.

Vast op verkenning geweest voor morgen. Gebied kan, zoals al genoemd, wel wat sneeuw gebruiken maar aan mogelijkheden zeker geen gebrek… Eerste keer voor mij in dit gebied

Powter
Gevorderd
TijmenDalAuteur26 februari 2016 · 18:07

@@Powter Hoe is de base in Champoluc? Wij zittten daar in de buurt en wilden misschien nog een dagje die kant op. Anders wordt het Pila/la Thuille/Cogne voor ons.
Ben niet bekend in Champoluc en Gressoney is te ver omrijden; heb je daar ook mooie lariksbossen?

Gevorderd
kly86Auteur26 februari 2016 · 18:19

Woop woop … Een geweldige keuze om donderdagmiddag een hotelletje te hebben geboekt voor vr -> zo in Saas Almagell :-)
Aanrader is trouwens Alpenhof!

Volgende keer boeken we trouwens met de goede link … Excuus dat dat nu niet gebeurd is :-)

Gevorderd
ronfAuteur26 februari 2016 · 18:28

@@meteomorris. Morgen rond 14.00 uur hoop ik een helder reisdoel op het netvlies te hebben. Help! :) Vooralsnog hoofdrichting Gressoney. @@powter: dank voor informatie.

Expert
meteomorrisAuteur26 februari 2016 · 18:47

@@ronf ik zal morgen hieronder mijn gedachten met jullie delen. @@kly86 :) @@Powter dank!

powfinder.com
Gevorderd
ronfAuteur26 februari 2016 · 18:51

@@meteomorris: Top!

Beginner
Patrick1973Auteur26 februari 2016 · 19:05

Ik weet niet hoe realistisch dit is maar ik begin toch een beetje te blazen als ik dit zie http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17131.jpg?width=800

Gevorderd
RoodbaardAuteur26 februari 2016 · 19:21

PA#11 gaar onze Trip worden, stoket !!

AL
Gevorderd
rutgerbergeAuteur26 februari 2016 · 19:25

Veel wind nu in la rosiere, sainte foy was fantastisch vandaag, goede poeder, blauwe vogel en geen wind.
Alleen wel belachelijk veel sluff, weet niet precies wat dat voor de komende sneeuwval betekend…

Expert
meteomorrisAuteur26 februari 2016 · 21:33

Ik weet niet hoe realistisch dit is maar ik begin toch een beetje te blazen als ik dit zie http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17131.jpg?width=800

Patrick1973 op 26 feb 2016 19:05

Ik weet niet welke app/site dat is, maar die data klopt voor geen meter. Die komen uit een weermodel met een veel te grof grid. Die zou ik direct wegggooien. Zowiezo is data op zulk detailniveau die verder gaat dan 5 dagen volkomen gelul.

powfinder.com
Gevorderd
PowterAuteur26 februari 2016 · 22:14

@@tijmendal, base aan champuloc zijde was niet onaardig. Gressoney is vanaf daar makkelijk per skilift bereikbaar. Sprak nog een Italiaanse gids die zei dat bij punta Jolanda er nog er veel rotsen door kwamen, de Gressoney zijde dus voor deigene die bekend zijn. Zelf ben ik niet aan de Gressoney zijde geweest vandaag.
Naar mijn mening en verkenning vandaag wel genoeg lariksen te vinden voor zaterdag en zondag.

Powter
Toerist
elisa.tmcAuteur26 februari 2016 · 23:28

Goed om in de gaten te houden, zondag sowieso Zwitserland mijden ivm sneeuw? (onderweg met de auto enzo) en enig idee hoe enorm het probleem in frankrijk en België gaat worden van tarentaise richting Nederland?

Expert
ieismAuteur27 februari 2016 · 06:47

In Zwitserland kunnen ze wel sneeuwruimen en autorijden hoor. Ik maak me meer zorgen over Frankrijk eerlijk gezegd. ;)

Blijf updates posten lieve mensen, ik heb nog steeds geen plan voor na zondag…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
kly86Auteur27 februari 2016 · 09:19

Geen verse sneeuw en de lucht ziet er half blauw en half mistig uit in Saas-Almagell en -Fee.
Gisteren in de namiddag enkele ‘woosh’ geluiden gehoord door de felle zon. Tijdens onze toer langs de gletsjer enkele spontane lawines gezien op rotsachtige zuidoost flanken.

Gevorderd
kly86Auteur27 februari 2016 · 09:21

Maak er maar 80% blauwe lucht van en 20% mistige toppen van trouwens. De zon schijnt weer volop. De storm zou voor deze namiddag of avond zijn.

Gevorderd
49Auteur27 februari 2016 · 09:26

Afgelopen nacht 0015, mooie (stuw)sneeuwval Gotthard-zuid. Nu lichte regen nabij Malpensa.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
Expert
meteomorrisAuteur27 februari 2016 · 10:27

@@kly86 lekker…
Nog even wat extra finetune tips voor de mensen die nog moeten vertrekken… De dump van zondag naar maandag in de westelijke Piemonte gaat diep worden. In combinatie met de dump van zaterdag op zondag kan dit heel lekker gaan worden. Onderstaand zie je de nieuwe opzet van de sneeuwverwachtinglijst die we maandag gaan lanceren. De data is real time.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17133.jpg?width=800

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur27 februari 2016 · 10:30

@@ronf skip de Dolomieten. Ga richting de westelijke Piemonte (Sestriere Borgata en alles oostelijk van de col wordt mooi (super treeruns daar, maar nu nog nul base). Anders richting de Monte Rosa. Andere optie is Courmayeur en gebieden in de Aosta waar al een base ligt.

Helpt dit?

powfinder.com
Expert
ieismAuteur27 februari 2016 · 11:05

Dit helpt. Alles valt op z’n plek. Behalve dat ik heb beloofd alleen telemark spullen mee te nemen ,en ik niet zeker weet of ik er al poeder mee kan rijden. I guess we’ll find out… :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
TMOZAuteur27 februari 2016 · 12:09

@@meteomorris: wanneer verwacht je meer over het eind van komende week te kunnen zeggen…?

The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!