Review: Plum Feyan Carbon splitboardbinding

Door ieism op 1 maart 2016 · 28

Met zoveel nieuwe ontwikkelingen op gebied van splitboard gear doet een split tegenwoordig niet meer onder voor een solid. Toen ik een paar weken geleden de nieuwste Plum Feyan binding bij Snowcountry in mijn hand had was ik al onder de indruk, maar in de winkel spelen is niet hetzelfde als in de bergen dus ik wilde wel testen. Helaas was dit exemplaar al vergeven dus kon ik ‘m niet mee krijgen, maar gelukkig had ik vorig jaar al eens afgesproken om bij Plum langs te gaan voor een factory tour en wat praktijkwerk op de locale hellingen. Dus hup in de auto en gaan.

Na een rit van 11 uur eerst een espresso in de locale bar, daar komt Christophe ‘Tal’ Etallaz van Plum me van een compleet demo setje voorzien. Een kort Landrover ritje (om de sneeuwgrens te overwinnen) later staan we tussen de tourskiërs om te bouwen.

Ondertussen heb ik alles op gebied van split bindingen wel zo’n beetje aan mijn voeten gehad, en tegenwoordig zijn zowel Spark als Karakoram eigenlijk zo goed als perfect. Alle andere kleinere merken missen vaak net de praktische bruikbaarheid van die beide merken. Maar nu is daar opens een derde speler die ondanks een heel andere benadering toch een hele serieuze gooi naar beste splitbinding doet.

Vergelijkbaar?

Ik dacht dat de binding redelijk vergelijkbaar zou zijn met een Karakoram, maar dat is ze eigenlijk technisch toch niet. Plum is een relatief kleine fabricant van tourski/rando bindingen maar kwaliteit, materialen en afwerking is echt heel mooi. Zien is geloven, want de foto’s laten niet zien hoe mooi deze binding gemaakt is.

Ik kreeg een standaard setje Feyans Carbon mee gemonteerd op een 164 Plum Prems splitboard. Gewoon zoals je die nu in de winkel kunt kopen dus. Tal stond op een prototype. Het mooie aan Plum is dat ze de binding dagelijks testen en ook regelmatig met kleine updates komen. Nadeel is dat Tal als hoofdtester dus een stukje fitter is dan ik, en dat ik na 11 uur autorijden meer zin in een bubbelbad had dan een top beklimmen. No rest for the wicked, we moesten die tourskiërs toch voorblijven.

De interface werkt met twee kleine driehoekige plaatjes met schuine kant, die door middel van een hendel op de binding stevig met elkaar verbinden worden. De binding klemt de boardhelften dus echt samen, iets dat Karakoram gebruikers ook al kennen. Verschil is echter de uitvoering. Dit system is iets slimmer ontworpen, en sneeuw en ijs hebben daardoor geen invloed op de werking omdat het klemmechanisme dit vanzelf wegdrukt. Een beetje het beste van een Spark en Karakoram samen dus, high tech maar betrouwbaar.

Sexy

De straps zijn van Salomon en licht maar gewoon prima, en de highback is carbon en vrij stijf. De hele binding is stijf trouwens. Er zit een simple hendel op om forward lean in te stellen, en tijdens het skinnen kan je de highback heel ver naar achter zetten. Als geheel ziet het er behoorlijk sexy uit.

De tourmodus werkt ook met de hendel en een vaste pin, dus geen losse onderdelen meer. Tijdens skinnen voelt het allemaal heel solide, het werkt gewoon. Dit komt wel heel dicht bij perfect. Tussen alle topbindingen zit tegenwoordig maar weinig verschil maar voor mijn gevoel kon ik mijn enkel wat verder strekken bij de Plum waardoor het wat natuurlijker loopt. De heelriser is lekker breed, en heel makkelijk in gebruik. Er zit nog een heellock voor als je eigenlijk skier had willen worden op, maar dat is niet mijn ding dus die heb ik verder niet getest.

Ombouwen gaat moeiteloos, en vlot zoals het hoort. De afdaling is geen pipapoeder, maar verdiende bochten zijn altijd lekker gelukkig. De binding voelt zeer solide en stijf, misschien wel iets beter dan de concurrentie zelfs. Details.

Details dus

Het board is vrij allround en prima te rijden. Ik heb er maar één lange afdaling op gestaan dus over de rijeigenschappen kan ik niet zoveel zinnigs zeggen. Wat wel opvalt is de doordachtheid van het geheel, en dat is denk ik ook de meerwaarde van Plum. Ze testen gewoon heel veel, en blijven verbeteren. Ik ben zelf een perfectionist (autist zegt mijn vrouw) als het om technische zaken gaat, en dan herken je perfectie. Een paar voorbeelden.

• Alle hoeken van het board zijn afgerond. Dat loopt lekkerder want er haakt niets in de sneeuw en het het gaat minder snel stuk.
  • Het scharnierpunt van de tourbracket is perfect. En de ski’s voelen precies symmetrisch en lopen heel recht, dit voelt meer als een ski dan alle ander planken waar ik ooit mee geklommen heb. Dit is dus iets dat zelfs alle grote merken nog niet voor elkaar hebben.
  • Het board heeft een zwarte base met een hele goeie structuur, ik ben zelf geen fan van gekleurde bases op een split want reparaties zijn moeilijker en het is verder alleen voor de sier en vaak ook nog langzamer en moeilijker te waxen. En een split van meer dan €1000 zonder een behoorlijke stonegrind lijkt raar, maar het gebeurt toch regelmatig.
  • De clips/chinese hooks van Plum zijn beter dan Voile
  • De tipclips van de plank zijn helemaal nieuw. Ik heb begrepen dat die vanaf nu ook op de Plum productieboards zitten. Ze zijn steviger dan Voile omdat ze aluminium zijn, en om een grote ring met een gat klemmen. Omdat er een groot gat in de tip en tail zit hiervoor, kan je een redding of bagageslee maken van je split als dat ooit nodig is. Zonder gaten lukt dit je niet (ja, dit hebben we wel eens geprobeerd). Op de foto hieronder kan je de gaten zien zien.
  • Vanaf volgend seizoen komen er skins die met een haakje in dit gat passen. Niet alleen simpeler, maar je kan dan ook je boardhelften aan elkaar maken zonder je skins te verwijderen. Dat is handig, want dan hoef je in principe nooit meer een binding los te laten liggen op de top met het risico dat deze wegwaait op naar beneden rolt.

En misschien hebben we dan wel meteen wel de conclusie van de hele review te pakken. Want ondanks dat de binding maar in een paar details beter is dan de concurrentie, vind ik het complete board met alle hardware wel merkbaar beter doordacht dan alle andere sets waar ik op heb gestaan. Het board waar ik op stond, de Prems is voor mij te alround en klasiek maar verder heel prima.

Talps

Ze hebben echter ook een plank die “Talps” heet en waar ik best wel een arm en een been voor over zou hebben. Die heeft een 20 meter radius (that’s my shit), meer rocker voorin en een shape die voor mij beter zou zijn.

Dus durf ik dit setje zonder meer aan te raden, en dan vooral compleet zie ik er wel wat in. De vergelijking met een Spark is moeilijk te maken, omdat het zulke verschillende systemen zijn. Ik zou zeggen dat Spark nog steeds het meest simple en gebruiksvriendelijk is, zeker met de nieuwe pucks dit jaar. Maar de Plum is wel wat stijver, en misschien zelfs ook wel een fractie lichter.

Alleen de losse binding met crampons is echter nog steeds €150 goedkoper dan de vergelijkbare Karakoram Prime Carbon, en eigenlijk mooier afgewerkt dus ook daar is wel wat voor te zeggen.

Reacties

• Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 1 maart 2016 · 14:03
    Mooie review! Maar het blijft een beetje onduidelijk of jullie die skiërs nu voor konden blijven of niet 😉
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 maart 2016 · 14:29
    Dat lukte nog net Willem. ☺
    splitfest.nl
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 1 maart 2016 · 15:04
    Leuke review, volgend jaar testen op splitfest 😃??
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 1 maart 2016 · 15:08
    Leuke review @ieism ! helemaal gelezen en dat terwijl ik toch echt geen snowboarder ben!

ben benieuwd of dit aan gaat slaan!
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 1 maart 2016 · 15:28
    Lekker leesvoer en mooi spul, zo te zien. Vind de afgeronde hoekies van het board wel wat retro, maar het heeft dus zo z'n voordeel.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 1 maart 2016 · 15:44
    thx voor de review was al erg benieuwd!
    maybe tijd om een heel-elastisch-vastmaak-iets-dat-op-telemarken-lijkt te ontwikkelen? 😃
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 1 maart 2016 · 17:58
    volgend jaar testen op splitfest 😃?? markindealpen op 1 mrt 2016 15:04
    Ik ben voor! Ziet er charmant uit en klinkt als een bijzonder goed uitgedachte set.
    Jammer dat ze die Talps alleen in 162 maken, maar daar komt vast nog wel verandering in.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 1 maart 2016 · 19:10
    Leuke review.

Komen de planken uit de koker van Daniel Serre (Shaper van Aluflex / Fiberflex)? Het lijkt er wel op. Mooie afwerking.

Als ik zou gaan splitboarden dan zou ik het wel weten. 😃
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 maart 2016 · 20:01
    Volgend jaar testen op het splitfest gaat wel lukken.

@Aryen De boards worden ook door Plum zelf gebouwd, dat doen ze best netjes ja.
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 1 maart 2016 · 20:54
    Net even op de Plum site gekeken, maar de plaatjes die daar op staan tonen het logo van Daniel op de plank. Wat ook op mijn split staat, maar dat is er dan één met Dynafit bindingen. 😃

Maar misschien zijn dat prototypes en komen de productieplanken van Plum zelf, maar lijkt me niet waarschijnlijk.
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 1 maart 2016 · 21:26
    Ziet er erg gelikt uit. Volgend jaar maar eens testen tijdens het Splitfest. Nice review Ivar!!!
    Live to ride, ride to live
  • josvboxtel
    Advanced
    josvboxtel op 1 maart 2016 · 21:35
    Goed om te lezen hoe het in de praktijk werkt! Deze zomer een setje in mijn handen gehad en het leek me technisch fantastisch, maar had mijn twijfels hoe het in de sneeuw zou gaan werken. Al die bewegende onderdelen en dat in de sneeuw...
  • g-unit
    Advanced
    g-unit op 2 maart 2016 · 10:38
    Ik rijd nu al de gehele winter op die geweldige Plum Feyans en kan zeggen dat het de beste splitbinding is die ik ooit heb gehad. Ik ga nooit nog terug naar Spark of Karakoram. Rossignol heeft de binding ook uitgebracht als de XV splitbinding maar dan met de highback en straps van de reguliere XV binding maar ik zie hier geen enkel voordeel (behalve voor Rossignol zelf). Wie wil er nu geen carbon high back met een ascent/descent switch voor dezelfde prijs? Ook over de WOM hooks van Plum kan ik maar alleen positief zijn, de beste oplossing so far, sowieso beter dan de chinese hooks of de karakoram clips (die in mijn ogen soms de neiging hebben om je board in een milde V te trekken en niet altijd even makkelijk meewerken in de sneeuw). De ombouw met de Plum Feyans gaat supersmooth zonder frustraties, zelfs met je dikke handschoenen aan. Ook de heel lock werkt smooth en zonder problemen. Enige minpuntje misschien zijn de climbing wires die nogal dicht bij elkaar staan waardoor het niet altijd even makkelijk is om die met je stok omhoog te krijgen. Kwestie van oefening misschien of een update volgende jaar.

Pluspuntje is ook nog dat je de bindingen door middel van de 4x4 interface (eigenlijk bedoeld om je Plums ook op een solid board te zetten) ook op je Verts kan zetten. Spark en Karakoram hebben daar een aparte interface voor, bij Plum gebruik je de 4x4 interface of vijs je de blokjes rechtstreeks op je Verts (maar dan moet je zelf een paar gaatjes bijboren).

Ik lees in de review dat Plum een kleine speler in de wereld van skirando bindingen is maar dat is toch wat kort door de bocht. Plum is daar echt wel een gevestigde waarde. Als ik me niet vergis, rijdt de huidige wereldkampioen op Plum-bindingetjes.

Plums zijn een all-european product (Made in Chamonix) en dat is toch ook wel een (albeit klein) voordeel tegenover Spark en Karakoram die van over de plas komen. Heb je vragen of zit je met iets dan kan je Tal gewoon een mailtje sturen en die replyed best wel snel.

Ik heb in het verleden op Spark en Karakoram de nodige frustratie ervaren (straps die stukgingen in het midden van de backcountry, pins die vanzelf loskwamen en verloren gingen, problemen met de-icing, etc) maar bij Plum is het totnogtoe één geweldige ervaring. Ik hoop dat ik aan het einde van het seizoen en bij het volgende ook nog hetzelfde kan zeggen.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 2 maart 2016 · 14:26
    Super review! 😃

Voor mij is pasvorm van een binding heel erg belangrijk. De breedte moet goed bij je boot passen en daarbij moet de lengte zo in te stellen zijn dat je snowboardboot zo centraal mogelijk op je snowboard gemonteerd wordt, om toe- en heeldrag te minimaliseren.

@ieism hoe vond je dat bij de Plum? Zat je boot mooi in het frame en had je weinig speling? Ik zelf houd van een lekkere directe krachtsoverbrenging bij het rijden.

Ik vind hierbij het frame van de Plums er eerlijk gezegd wel wat iel uit zien, dat van Karakoram loopt helemaal door aan de zijkant:

Dat betekent dat het op lengte instellen van de binding voor je snowboardboot wel minder werk is bij Plum dan bij Karakoram. 😉

Ik kan het alleen maar toejuichen dat er meer variatie komt, zo kan iedereen uitzoeken wat hem/haar het beste past.

Volgens mij ligt er nog een grote uitdaging voor de fabrikanten van boots: compacte splitboardboots met degelijke zool en met separate binnenschoen.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 2 maart 2016 · 14:40
    Volgens mij ligt er nog een grote uitdaging voor de fabrikanten van boots: compacte splitboardboots met degelijke zool en met separate binnenschoen. Erwin op 2 mrt 2016 14:26

Geheel off topic, maar wat versta jij onder een splitboard boot dan? Want wat je nu beschrijft klinkt als de Driver X zoals die al een paar jaar beschikbaar is.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 2 maart 2016 · 15:12
    @willem2k sowieso een boot die heel blijft tijdens het boarden en skinnen. Ik rijd zelf met Ions, die redelijk te vergelijken zijn met de Driver X. Ik vind mijn Ions superfijne boots, maar de constructie blijft niet heel en de zool geeft niet veel grip. Nu ken ik iemand met de Driver X en die heeft aardig wat problemen ermee gehad. Daarbij hebben de 2016 Driver X dezelfde constructie als waar mijn Ions het op hebben begeven.

Mijn Deeluxe Sparks zijn superdegelijke schoenen, maar helaas iets te bulky voor de grote schoenmaten. Gevolg: toe- of heeldrag.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 2 maart 2016 · 16:19
    Hmm, jammer dat ze de constructie aangepast hebben dan. Ik heb een paar uit... 2013 denk ik. Die bevallen mij goed en houden zich vooralsnog prima.

Maarja, geen gids dus gebruik mn spulletjes wat minder intensief natuurlijk 😃
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 maart 2016 · 16:49
    @Erwin Heb zelf maat 43 Salomon. Op de kleinste stand zat de binding mij als gegoten. De beugel van de highback is denk ik wat dikker dan bij Karakoram, ik voelde totaal geen beweging in ieder geval.
    splitfest.nl
  • g-unit
    Advanced
    g-unit op 2 maart 2016 · 20:27
    Ik rij ook met Deeluxe Sparks, maat 44. Geen enkele probleem in de Plums.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 2 maart 2016 · 23:28
    Ik rijd zelf met Ions, die redelijk te vergelijken zijn met de Driver X. Erwin op 2 mrt 2016 15:12

Daar vind ik nog een behoorlijk verschil tussen zitten. De Ions gebruik ik als parksloffen. De DriverX niet.

Deeluxe Sparks zijn weer een stuk stijver en gebruik ik voor te splitten. Inderdaad meer bulky
  • waingro
    Advanced
    waingro op 3 maart 2016 · 08:53
    Over boots: ik heb z3lf sinfs dit jaar de flow talon facos met boa

http://flow.com/talon-focus/snowboard/boots/2015-16...

Stijve schoen met super zool. Ik heb hem nu een aantal keer gebruikt. Zowel voor tochten waarbij je de eerste 500hoogte meters door een bos moet lopen met je board op je rug, als bij normale tochten zijn de boots perfect. Het boa systeem vind ik ook heerlijk. Maar dat valt onder de noemer: you hate it or you love it
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 3 maart 2016 · 09:12
    Deze heb ik ook net gekocht. Super fijne boot. Was nooit zo'n fan van het boa-lace systeem, maar weet nu eigenlijk niet meer waarom 😃 Bij het splitten zet je de bovenkant los en met 3 keer draaien zitten ze weer vast. Heb ze naast de Deeluxe Sparks en Driver X gepast, maar vind de Talons nog wat stijver met een geweldige pasvorm (dat laatste verschilt per persoon natuurlijk). Met Vibramzool en ook goed waterdicht. Zakte met board en al door een ijslaag, waar een diepe plas onder bleek te zitten. Stond helemaal onder water, maar geen natte voeten gehad. Maar ik weet niet of ze minder bulky zijn op de manier zoals Erwin bedoelt.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 3 maart 2016 · 22:17
    Mijn laatste goede schoen was de driver x. Nu al drie jaar gezeur met slx en ions, gaan steeds heel snel stuk. Kwaliteit van Burton boots is volgens mij slechter geworden. Iemand ervaring met de fitwell freeride?
  • Mars
    Tourist
    Mars op 28 maart 2016 · 13:53
    Hier een filmpje met uitgebreide uitleg van de Plumbinding.
    (nog met de oude smalle heelriser)

Als engineer vind ik het er fantastisch uitzien. Maar ik heb ook bedenkingen.
    Zo vraag mij af of dat gepriegel met de handeltjes wel werkt met handschoenen?
    Wat als je in touringmode iets achteruit glijd en met het uitstekende borghendeltje iets raakt en ze los schiet?
    Bovendien zijn de bewegende delen van het locking mechanisme onder de binding toegankelijk voor ijs. Volgens de review van @ieism wordt het ijs weg gedrukt. Ik zie liever een intrinsieke oplossing waarbij het mechanisme dicht is.
    Hoelang houd de ophanging van de harseisen het als je op een steen trapt?

• woutervant4000
    Beginner
    woutervant4000 op 28 maart 2016 · 20:12
    Ik heb mijn feyan bindingen 1,5 week geleden voor het eerst gebruikt.

Bevallen in principe goed.
    Wel liepen de boutjes van de highback af en toe los, zelfs met de nodige loctite. (Heb er nu borgrigetjes tussen gezet. Bij het gebruik van de stijgijzers, brak de ophanging los. (Precies waar @Mars hierboven al bang voor was). Even naar Plum gemailt en toen ik thuis kwam lagen er al nieuwe op deurmat (kosteloos!)
    Het linkt mij beter als Plum deze van een iets steviger materiaal; staal o.i.d. , maakt. Ze zijn nogal dun...

Enige echte irritante is dat de highback tegen de bovenste boa sluiting van mijn boot ( Flow Talon) aandrukte en deze daardoor regelmatig los schoot. Ik moet de highback dus een stukje bijvijlen.

Maar verder bevielen ze wel! 😀
  • g-unit
    Advanced
    g-unit op 28 maart 2016 · 20:26
    Om op de vragen van Mars te reageren:

* "Zo vraag mij af of dat gepriegel met de handeltjes wel werkt met handschoenen?"

Is absoluut geen gepriegel. Gaat vlot en eenvoudig. Zelfs met grote dikke handschoenen gaat dit vlot. Nog
    nooit problemen mee gehad.

* "Wat als je in touringmode iets achteruit glijd en met het uitstekende borghendeltje iets raakt en ze los schiet?"

Is absoluut geen issue. Dit hendeltje steekt niet uit. Je moet al in de jungle gaan hiken wil je hier iets mee raken. En zelfs indien je iets zou raken, dan nog maakt het niet uit want er is een beveiligingsklepje. Dit moet eerst naar achteren vooraleer je de eigenlijke hendel naar voren kan bewegen.

* "Bovendien zijn de bewegende delen van het locking mechanisme onder de binding toegankelijk voor ijs. Volgens de review van @ieism wordt het ijs weg gedrukt. Ik zie liever een intrinsieke oplossing waarbij het mechanisme dicht is. "

Nog geen enkel probleem gehad met ijsvorming, dit in tegenstelling tot mijn vroegere Sparks en Karakorams waar ik wel meermaals ijsissues heb ervaren. Ik moet de sneeuw van mijn Plums ook absoluut niet minitieus 'afstoffen' alvorens ze terug op het board te plaatsen. Gewoon een snelle wipe met de handschoen en vastklikken.

* "Hoelang houd de ophanging van de harseisen het als je op een steen trapt?"

Ook hier weederom geen issue. Als je dit kapot krijgt dan ben je wel heel slecht bezig. Is juist een heel degelijk systeem om je harseisen in te schuiven tijdens het stijgen, dit zonder je schoen uit de binding te halen of je binding los te maken. Gewoon even door de knietjes en harseisen inschuiven. Waar gij jij eigenlijk hiken als je constant denkt op stenen te trappen en achter dingen te blijven achterhaken?

grtz
  • g-unit
    Advanced
    g-unit op 28 maart 2016 · 20:46
    Wat die zwarte dingetjes betreft waar je harseisen inschuiven, moet je goed opletten dat je de juiste hebt. Die van het model van vorig jaar en van dit jaar verschillen blijkbaar, terwijl je de verschillen pas opmerkt als je ze naast elkaar ziet.

De winkel had mij oorspronkelijk ook de verkeerde meegegeven. Na een mailtje naar Plum hebben ze me snel en kosteloos de juiste toegestuurd. De mensen van de verkooppunten zijn blijkbaar niet altijd even goed gebrieft.

Het probleem is dat je zelf moeilijk kan zien of je de juiste hebt want ze werken namelijk allebei wel. Alleen bij de oude gaat het heel wat minder soepel dan de bedoeling is.

Is dit een verklaring voor het breken bij woutervant400? Geen idee. Ikzelf vind eigenlijk juist dat dit er allemaal heel degelijk uitziet en ervaar helemaal niet dat dit zou kunnen stukgaan. Future will tell...
  • Mars
    Tourist
    Mars op 28 maart 2016 · 22:39
    * "Wat als je in touringmode iets achteruit glijd en met het uitstekende borghendeltje iets raakt en ze los schiet?"

Is absoluut geen issue. Dit hendeltje steekt niet uit. Je moet al in de jungle gaan hiken wil je hier iets mee raken. En zelfs indien je iets zou raken, dan nog maakt het niet uit want er is een beveiligingsklepje. Dit moet eerst naar achteren vooraleer je de eigenlijke hendel naar voren kan bewegen.
    g-unit op 28 mrt 2016 20:26

Ik denk dat er een misverstandje is. Met het borghendeltje bedoelde ik wat jij het beveiligingsklepje noemt. Dat lijkt mij uit te steken en makkelijk te raken.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro