PA#11: al tot 50 cm vers en er komt nog veel meer!

PA#11: al tot 50 cm vers en er komt nog veel meer!

Gisteravond begon het te sneeuwen in het noordwesten van de Alpen en deze ochtend noteren we al 20-50 cm verse sneeuw. Maar dit is nog niet alles. In de loop van de vrijdag arriveert er een nieuwe storm vanuit het noordwesten. Van vrijdag tot en met zondag sneeuwt het dan wederom intens in de Alpen. Zoals gewoonlijk deze winter gaat dat vergezeld van föhn, een warmtefront en wind. Maar wat deze storm uniek maakt is dat het vanaf maandag gewoon lekker fris blijft in de Alpen. Geen storm dus die warm eindigt zoals we vaker zagen deze winter, maar een gewone ouderwetse storm die eindigt met koude lucht. Tot en met zondag dus (veel) sneeuw en daarna begint het op te klaren. Het wordt ouderwets poederen en onderstaand mijn tips voor de komende dagen. Mocht dit jouw weekend worden en mocht je de komende dagen naar de poeder gaan: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak in de Alpen via deze link te boeken. Van iedere boeking zien wij een klein percentage op onze rekening gestort zodat we wePowder verder kunnen blijven verbeteren en je nog beter kunnen helpen. Dank alvast! In dit bericht:

  • Al tot 50 cm vers
  • Komende uren nog wat extra erbij in de Franse Alpen
  • Vrijdag nadert storm Bianca met in haar kielzog sneeuw en kou
  • Bij aanvang föhn in het noorden en sneeuw in het zuiden

Al tot 50 cm vers

De woensdag was een milde dag zoals aangekondigd. Een mooi moment om de benen te strekken, bij te komen van PA#10 en dan de overstap maken richting het noordwesten van de Alpen. Maar in de nacht naar donderdag volgde er een koufront en begon het intens te sneeuwen. Tussen woensdagmiddag en donderdag viel er zo’n 20-50 cm vers erbij en vandaag is een (diepe) poederdag in het noordwesten boven de 1500 meter. Niet dat daaronder geen sneeuw is gevallen, want de sneeuwgrens is afgelopen nacht richting de 1000 meter en lager gedaald.

La Clusaz
La Clusaz
Megeve
Megeve

De komende uren sneeuwt het nog even door in de Franse Noordalpen, het noordwesten van Zwisterland en de gebieden op de grens van Oostenrijk, Italië en Slovenië.

Sneeuwval komende 24 uur
Sneeuwval komende 24 uur

Vooral op de grens van Oostenrijk, Italië en Slovenië sneeuwt het de komende uren nog intens en de sneeuwgrens zakt daarbij steeds lager gedurende de dag.

In de buurt van Nassfeld
In de buurt van Nassfeld
een secret spot
een secret spot

In de nacht naar vrijdag klaart het op en aan de noordkant van de Alpen begint het in de loop van de vrijdag dan zelfs weer te föhnen. De opmaat naar een nieuwe storm. De föhn in Zwitserland is van relatief korte duur, maar de föhn in Oostenrijk houdt langer aan.

Storm Bianca koerst richting de Alpen
Storm Bianca koerst richting de Alpen

Storm Bianca komt er aan

Storm Bianca welke nu nog ten zuidwesten van IJsland ligt koerst binnen 24 uur naar de Britse Eiland en zakt dan af richting Frankijk om bezit te nemen van het Alpengebied. In beginsel is de stroming daarbij nog zuidwest en liggen de Alpen nog in de warme lucht. Terwijl de koude lucht vanuit het noordwesten nadert. Op een kaartje met de jestream ziet dat er zo uit. Allereerst is de jetstream de geel/oranje rivier op ondetstaand kaartje, ten tweede ishet goed om te beseffen dat de jetstream de scheiding vormt tussen warme lucht in het zuiden en koude lucht in het noorden. Ligt die jetstream pal boven de Alpen, dan liggen de Alpen in het grensgebied van warm en koud. Goed, dat was de theorie, nu de praktijk. Vrijdag wordt het dus even wat milder omdat de Alpen ten zuid(oost)en van de jetstream liggen. Maar in de nacht naar zaterdag rukt de koude lucht op (blauwe pijl op onderstaand kaartje). Maar rechts van die rode rivier is het dus nog warmer en zie we 2 pijlen: een groene en een rode. De groene staat voor de pijl die voor stuwing (stau) aan de zuidkant van de Alpen zorgt. Hier wordt vochtige lucht gedwongen te stijgen, deze koelt af, condenseert en leidt tot sneeuw. Want in dit proces van wat we duur orgrafische afkoeling noemen gaat energie verloren en koelt de lucht lokaal af. Aan de andere kant van de hoogste toppen daalt de lucht juist, de bewolking lost op en het wordt warmer. Dit proces noemen we de föhn. Ofwel de rode pijl. Het wordt hier lokaal warmer.

Kijken we dan naar de temperatuur op 1400 meter dan zien we dat goed terug. Bij de blauwe pijl is het kouder (=groen) als gevolg van koude lucht die uit het noorden naar beneden afzakt. Bij de groene pijl is het slechts lokaal groen (een klein gebied) en hier koelt het af door orografische afkoeling. Kijken we dan naar het gebied ten noorden van de Alpen dan is het daar lokaal warmer (oranje gebied bij de rode pijl).

En zoomen we verder in op de Alpen dan zien we dit.

Warm in het noorden, koud in het zuiden
Warm in het noorden, koud in het zuiden

Wat betekent dit voor jou? Wel, dat het aanvankelijk sneeuw aan de zuidkant van de Alpen en dat later vanuit het noordwesten het koufront volgt met koude sneeuw voor het noordwesten van de Alpen. De vrijdag is daarmee in beginsel een milde en soms ook zonnige dag. Maar vanuit het westen nadert er bewolking. In de nacht van vrijdag naar zaterdag begint het dan te sneeuwen aan de zuidkant. In eerste instantie in de Franse Zuidalpen (reken op 15-40 cm vers boven de 1800 meter) en in de ochtend van zaterdag uitbreidend naar de gebieden ten zuiden van de Monte Rosa, de Gotthard en de Piz Bernina. In de middag breidt de sneeuwval aan de zuidkant zich dan verder uit richting de Dolomieten en het grensgebied van Oostenrijk, Italië en Slovenië. Vooral in deze laatste regio blijft het lang en intens sneeuwen met waarschijnlijk sneeuwval tot en met maandag.

Sneeuwval Franse Zuidalpen
Sneeuwval Franse Zuidalpen

Tegelijkertijd arriveert in de loop van de zaterdagochtend dus de koude lucht vanuit het noordwesten en de Alpen komen daarmee in een sandwich te zitten. Sneeuw vanuit het zuiden en opkomende sneeuwval vanuit het noordwesten. De zaterdag is daarmee een dag die feitelijk de gehele Alpen van sneeuwval voorziet. Ligt het zwaartepunt van de neerslag op zaterdag nog in het westelijk deel van de Alpen, in de nacht naar zondag komt het zwaartepunt steeds oostelijker te liggen. Maandag dan nog wat sneeuw in het oosten, maar in de rest van de Alpen volgen dan de opklaringen en steeds vaker de zon. Tot en met woensdag zou het dan wel eens koel en zonnig kunnen zijn in de Alpen. Zowaar winter… en dat begin maart.

Poederadvies voor de komende dagen

De donderdag is zoals gezegd een poederdag in:

De vrijdag start zonnig, maar vanuit het westen opkomende sneeuwval en een tijdelijk hogere sneeuwgrens maken het zicht diffuus in het westen. De beste condities op vrijdag in:

Op zaterdag dan verse sneeuw vanuit het westen en in de zuidalpen. De beste condities op zaterdag:

In de loop van de zaterdag en in de nacht naar zondag dan meer sneeuw richting het oosten. De beste condities op zondag in:

En nog steeds in:

Vanaf maandag klaart het op. Poeder is er in overvloed en er is (met een hike) nog steeds onverspoorde poeder te vinden in:

Kortom de chase dit (lange) weekend

  • Donderdag in het noordwesten van de Alpen (of op de grens van de grens van Oostenrijk, Italië en Slovenië
  • Vrijdag wordt het zicht diffuus maar in noorden Zwitserland en Vorarlberg nog zonnig en poeder te vinden. Net als op de grens van Oostenrijk, Italië en Slovenië.
  • Zaterdag is het aan in de Franse Alpen en ten zuiden van de Gotthard
  • Zondag is zo’n beetje overal in de Alpen poeder te vinden. In het oosten dan nog intense sneeuwval maar in het westen alweer zonnig
  • Vanaf maandag zon en zoeken naar poeder

Duidelijk toch? Morgen geen update en dit weekend ben ik zelf onderweg. Pas zondag weer een update. Ga je richting de poeder de komende dagen en boek je onderdak. Help ons en jezelf en gebruik deze link.

Stay stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur3 maart 2016 · 11:48

@@robbert al in Champex? Morgen ook in deze regio blijven! Vooral zaterdag weer erg goed.
@@ThijsBriggeman PDS is goed! Vrijdag even warmer door föhn, zaterdag weer verse sneeuw
@@Patrick1973 dit weekend weer wat sneeuw in Zermatt. Minder dan afgelopen weekend, maar genoeg voor wat lijnen. Vanaf zondag opklaringen en zonnig.

powfinder.com
Gevorderd
markindealpenAuteur3 maart 2016 · 12:57

Nice! dank voor de update.
Ik zit met familie in Montafon, Vorarlberg, van zondag tm woensdag, iemand in de buurt voor wat poederlijnen?

Gevorderd
powderdudeAuteur3 maart 2016 · 13:27

Hi Morris
Zaterdagmiddag vertrekken om tot woensdag te poederen! Welke bestemming is dan het best ?
Sankt moritz, courmajeur of lenzerheide ! Er rekening mee houdend dat we pas om 14.00 kunnen vertrekken ? Of zit je dan in het spervuur ? Alvast bedankt !

Enjoy :-))
Expert
meteomorrisAuteur3 maart 2016 · 14:13

Hi Morris
Zaterdagmiddag vertrekken om tot woensdag te poederen! Welke bestemming is dan het best ?
Sankt moritz, courmajeur of lenzerheide ! Er rekening mee houdend dat we pas om 14.00 kunnen vertrekken ? Of zit je dan in het spervuur ? Alvast bedankt !

powderdude op 3 mrt 2016 13:27

@@powderdude spervuur?
Wat verse sneeuw betreft: St. Moritz
Wat base betreft: Courmayeur

Maar meeste kans op onverspoorde diepe poeder in St.Moritz. En Bob, nu natuurlijk boeken via de link uit mijn weerbericht ;)

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur3 maart 2016 · 14:37

onderhand al 30 uur non stop sneeuwval in val thorens. hoogste liften allemaal gesloten ivm wind. morgen laatste dagje en hopen dat er wat meer liften open zijn.

vandaag wel wat mooie lijnen kunnen maken.

verwachten nog wel 50 cm poeder de komende 24 uur geloof ik

Toerist
AnoniemAuteur3 maart 2016 · 15:55

Weekendje Madesimo met gezinnetje, ik ben benieuwd of het poederrijden op de pistes wordt. De Italiaanse weerdiensten verwachten bijzonder veel sneeuw overdag… Ik hoop dat niet te veel liften zullen sluiten.

Expert
ieismAuteur3 maart 2016 · 16:18

Daar gaan we weer, ik heb nu wel een beetje moeie benen moet ik eerlijk bekennen. Maar een dagje morgen moet nog wel kunnen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
meteomorrisAuteur3 maart 2016 · 16:29

@@K-Veer ga er maar van uit dat de toplift gesloten is. Maar beneden tussen de lariksen is er ook nog genoeg te doen. @@ieism foto’s! @@powlu dank voor het report!

powfinder.com
Beginner
Patrick1973Auteur3 maart 2016 · 16:49

@@meteomorris

Morris, bedankt voor het verschaffen van een duidelijk weerbericht.

Als er iemand mee wilt reizen naar Zermatt op Maandag met terugreis op donderdag of bij goede condities een dag later, laat maar iets weten.
Het vervoer is gratis…

Beginner
Patrick1973Auteur3 maart 2016 · 17:09

Nu nog alleen uitmaken welke wax ik ga strijken want het belooft koud te worden, dus zou ik wel durven gaan voor -10°C tot -30°C.

Expert
ieismAuteur3 maart 2016 · 17:12

@@meteomorris I’m flying solo, dus weinig foto’s en niemand die me masseert. Maar wel mijn eerste telemarkbochten/tour op de plaat. Met dank aan alle vriendjes en vriendinnetjes voor de inzamelingsactie, de nieuwe bindingen zijn geweldig.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17258.jpg?width=800
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17259.jpg?width=800
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17260.jpg?width=800
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17261.jpg?width=800
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17262.jpg?width=800

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
robbertAuteur3 maart 2016 · 17:30

@@meteomorris ja ik ben al in Champex. Vandaag een poederdagje, boven goede sneeuw, onder net niet genoeg vers. Afgelopen nacht helaas niet door gesneeuwd. Vanochtend beetje sneeuwval nu weer wat intensievere sneeuwval. Helaas ook heel veel wind boven.

Beetje twijfel of we in Champex blijven of naar Bruson gaan. Helaas nog maar een dagje genieten van de sneeuw. Moet Zaterdag oefenen met verbandjes in Kloosters/Davos

Gevorderd
skiesterAuteur3 maart 2016 · 17:59

Vandaag op kitz lag er ook n mooie laag vers! Zicht was natuurlijk wel wat minder. Maar het was n prima dagje. http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17265.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17266.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17267.jpg?width=800

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
KingfisherproAuteur3 maart 2016 · 18:11

Ik zou Courmayeur maar mijden. Half Chamonie is daar en alles is afgekrast. Vandaag was Montchevalier goed tussen de bomen.

Gevorderd
ThoomasAuteur3 maart 2016 · 18:44
Gevorderd
AndriesAuteur3 maart 2016 · 18:48

Als er iemand maandag nog in de Alpe Adria regio (grensgebied van Oostenrijk, Italië en Slovenië quote @@meteomorris) is: Shoot! Tot zondag nog verplichtingen maar daarna weer tijd voorvoor n paar poederbochten sinds Japow…

Toerist
TezeAuteur3 maart 2016 · 19:02

@@patrick1973

Met zoveel poeier is wax het minste van je problemen.

PS van zemst…kleine wereld…ben in de buurt opgegroeid

Beginner
Patrick1973Auteur3 maart 2016 · 20:05

@@Teze

Toch wel. Ik heb al één keer ‘vastgeplakt’ gestaan op de pistes omdat ik de verkeerde wax had opzitten (was toen -20°C), en dat wil ik niet meer meemaken. Op en top frustratie, geloof me vrij.
Ik heb mij les geleerd.

Gevorderd
AndriesAuteur3 maart 2016 · 20:17

Tot wanneer zit je nog in de Dolomiten @@Thoomas ?

Toerist
TezeAuteur3 maart 2016 · 20:28

@@Patrick1973

sure, op de pistes kan wax belangrijk zijn.

Maar met al deze poeder ga je de komende dagen toch niet veel op die pistes zijn veronderstel ik? :-)

Beginner
Patrick1973Auteur3 maart 2016 · 20:42

Zo weinig mogelijk piste maar er zitten onvermijdelijk stukken pistes tussen, en dan wil je echt niet plakken op de piste.
En blijkbaar zal de temperatuur juist rond het omslagpunt draaien van al dan niet koude wax gebruiken.

Gevorderd
evanAuteur3 maart 2016 · 21:02

@@Patrick1973, waarom meng je beide soorten wax niet?

PS Sympathiek dat je hier (gratis) ritten aanbiedt.

Beginner
SaintUsugeAuteur3 maart 2016 · 21:48

Vandaag in Zauchensee was het ook heerlijk. Gisteravond begon het om 22:00 te sneeuwen en dat is tot 20:00 vanavond doorgegaan. In het dal zeker 30cm gehad. Vanmiddag werd het iets warmer waardoor je hoog moest blijven maar daar lag bijna 50cm lekker koude poeder op sommige plekken. Toch best veel verspoord in het gebied maar we hebben nog een paar leuke afdalingen door het bos kunnen maken. De locals verwachten zaterdag ook nog veel sneeuw maar dan zijn wij helaas al weer op de terugweg.

Gevorderd
NixisinAuteur5 maart 2016 · 11:20

@@meteomorris > Chef Poeder. Wat durf jij te zeggen over condities in popova sapka, Macedonie? Wij hebben daar een catski ding geboekt voor volgend weekend, maar er is echt 0 base en ik weet niet of de huidige en komende sneeuwval dat gaat ‘dichten’.

Gevorderd
FreeArnoAuteur5 maart 2016 · 13:07

Maloja is heel gaaf. Zeker 40 tot 50 cm gevallen nu en het dumpt nog flink. Bos is geweldig!

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
FreeArnoAuteur5 maart 2016 · 17:15
Dromen zijn er om te realiseren
Toerist
thomasAuteur5 maart 2016 · 20:31

toen ik vanmorgen boodschappen ging doen in Landeck kwam me onder mn huisje in Ramosch plotseling een zwartwitte toyota fj cruiser met snorkel en nederlands kenteken tegemoet… ik wist wel waar die heen ging, en ik had vrij maar geen maatje gvd.

Gevorderd
skiesterAuteur5 maart 2016 · 21:57

Lol! Heb je gezwaaid? Tonka ging naar Maloja!!! 70 cm pof en een paleis wachtten op ons!!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
Patrick1973Auteur5 maart 2016 · 22:16

@@Patrick1973, waarom meng je beide soorten wax niet?

Omdat wax zo niet werkt. Maar afgaand op de voorspellingen verwachten ze redelijke kou, dus zal het koude wax worden.

Maar kijk nu vooral uit naar volgend weerbericht van ‘de weergod’. Aangezien ik flexibel ben kan ik mijn jachtterrein verleggen indien nodig van Zermatt naar waar het beter is.

Toerist
thomasAuteur5 maart 2016 · 22:19

gezwaaid, nee ik was een beetje zuur en nog niet wakker genoeg… misschien had ik toch in mn eentje kunnen gaan, dat maakt het nog zuurder… maar goed, ik geloof dat jullie goed gemikt hebben :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!