Het grote Wepowderaars in CH topic

• Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 9 april 2016 路 00:45
    @robbert yep, dat gaf idd de doorslag. Geen Andermatt voor morgen. Wallis it is. (Again!)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Teze
    Tourist
    Teze op 9 april 2016 路 07:12
    @dutchess

Net wakker geworden in saas fee. Ik schat klein 30cms in het dorp gevallen (zonder wind). Voorlopig niks van bewolking meer.

Gisteren morgen en namiddag klein 10cms gevallen; dus merendeel vanaf late namiddag.

Straks eerste lift om situatie boven te checken.

Di en woe was het hier klein beetje aan het regenen beneden. Boven 5 a 10 cms om het Sahara zand min of meer te bedekken. Voorlopig bluebird; dit kan vandaag nog eens leuk worden
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 9 april 2016 路 19:06
    @Teze, en, waren de liften open? Ik las in een andere thread dat de liften dicht waren? (waarom? W A A R O M ?)

De Simplonpas was de goede call. Ook al had ik mijn twijfels over het zicht, maar gelukkig viel het goed mee. Sluierbewolking, maar goed zicht in het bos. Tot boven zijn we niet geraakt. Er was teveel poeder onderweg. (30 cm over een niet eens zo harde ondergrond) We moesten het gewoon proeven. Tja..
  • Teze
    Tourist
    Teze op 9 april 2016 路 23:51
    @dutchess

Dit was deze morgen om 7h. Vol goede moed stonden we idd voor 8h30 aan wat de eerste lift had moeten zijn. Toen bleek meteen dat hele gebied dicht voor de hele dag. Zelfs sleepliftjes en tapijt voor kids was dicht ( en is hele dag dicht gebleven). Ik heb ze rond 7h veel lawines horen laten knallen met helicopters ; alsook veel horen rommelen.

ik had mijn splitboard niet bij ( dom idd); want was eigenlijk familietrip waar ik af en toe een paar uur poeder zou kunnen meenemen. Dus dan maar toch sneeuwraquetten gehuurd en besloten Plattjen naar boven te stampen. In het spoor zagen we dat er een snowboarder zonder splitboard of sneeuwraquetten naar boven aan het hiken was: respect want die moet toch een paar keer gestorven zijn tijdens de hike. We hadden niet veel tijd en hadden geen zin in lange aanloop zonder al te veel hoogtemeters dus voor Plattjen gekozen. Bleek goede keuze: er was best genoeg gevallen: via niet geprepareerde piste en bos naar beneden. Ook qua routekeuze dachten we want hele gebied was dicht (bij niveau 3). Probleem was natte sneeuwlawines, ,saharazand,....

Ze hebben wel netjes voucher met dagskipas ter compensatie gegeven (niet spontaan aangeboden maar wel meteen gekregen als ik erna vroeg)

Dus beste uit deze dag gehaald gezien omstandigheden want veiligheid primeert.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 10 april 2016 路 12:01
    @Teze Dank voor de info, en goed van de raketten eh, ik bedoel sneeuwschoenen (raketten ga ik ze voortaan maar gewoon noemen, denk ik) want de sneeuw was te lekker om onaangeroerd te laten liggen.

Interessant ook dat Saas Fee bij deze drie het gebied dichtgooide. Heeft dat te maken met de hoogte (hoger = meer triebschnee = groter en meer verspreide problemen of dat saharazand of de combinatie? Saharazand hecht slecht. Maar had het dan niet een vier moeten zijn? In midwinter is het toch wel vaker een drie? Gooien ze het gebied dan ook dicht? Kortom, ik bergijp het niet zo goed. Ik weet wel dat dat cijfer niet heilig is, maar juist daarom vraag ik me af wat hun redenering is geweest.

Wij hadden onze keuze aangepast aan een drie, zodra we ons realiseerden dat het dat moest zijn (Daar had ik een koffie voor nodig: we waren onderweg voor het LB van 8 uur. Daar is een lange autorit dus goed voor: je beslissingen herkauwen) Volgens de kaart zou het moeten hebben gekund maar uiteindelijk gewoon het bos van Rothwald verkozen boven de hele tocht naar boven waar we misschien niks meer hadden gezien, dus zijn uiteindelijk niet in terrein geweest wat dicht bij de grenzen kwam.

PS de meetstationnetjes van het Simplon gebied (twee stuks) gaven niet bar veel wind aan op 2400 m gedurende vrijdagnacht. Zou het harder gewaaid hebben in Saas Fee vanwege de vorm van het dal en de bergen daar?(heb dat niet gecheckt) @meteomorris kan jij hier iets over zeggen?
  • Rens
    Advanced
    Rens op 10 april 2016 路 20:40
    @Dutchess ik heb de omstandigheden in Saas-Fee nu niet in de gaten gehouden, maar ik heb zelf het gevoel dat ze daar al snel de boel dichtgooien. Ik hoorde laatst van een local een interessant verhaal over hoge kosten (de Alpin Express schijnt bijvoorbeeld een nooit in productie gegaan prototype te zijn, waardoor al het onderhoud erg duur is) en daardoor de neiging van de Bergbahnen om op 'slecht-weerdagen' alles liever dicht te houden dan voor een paar fanatiekelingen alles te laten draaien.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 10 april 2016 路 23:50
    Ik was zaterdag in Lotschental. Stukje met de lift omhoog, en dan lopen tot de col, en dan richting Leukerbad naar beneden. Top was briljant, maar halverwege zaten we in de mist, en op de GPS moeten skien. Wel een goede dag gehad, alleen aan de overkant (Simplon kant) lag er denk ik een stuk meer vers...

Volgend weekend maar weer eens kijken, want laat deze week komt er meer neerslag 馃槂
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 11 april 2016 路 19:15
    Gister de Gross Ruchen geskied. Deze staat in de topo als "die gr枚sste Eintagesskitour der Zentralschweiz" Deed zn naam wel eer aan met 2000hm.
    Afdaling was briljant. vanaf het ski-depot super sulz en lager in de Ruch-Ch盲len, 20cm pow met een harde onderlaag 馃榾
    Weinig skitouren gedaan met zulke super condities!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 april 2016 路 14:51
    Attentie aan alle nep en echte Zwitsers! Wie o wie kan en wil het (vooralsnog laatste) poederalert dat Morris in de kaarten ziet verschijnen meepakken? Het wordt een doordeweeksedag vrij nemen zo te zien, en ik ga net zo graag splitten (over verlaten pistes??) als lift assisted... afhankelijk van waar liften nog open, hoogte, beste condities/weer etc.....
  • emistos
    Advanced
    emistos op 21 april 2016 路 22:59
    Attentie aan alle nep en echte Zwitsers! Wie o wie kan en wil het (vooralsnog laatste) poederalert dat Morris in de kaarten ziet verschijnen meepakken? Het wordt een doordeweeksedag vrij nemen zo te zien, en ik ga net zo graag splitten (over verlaten pistes??) als lift assisted... afhankelijk van waar liften nog open, hoogte, beste condities/weer etc..... Dutchess op 19 apr 2016 14:51

Ik ben er graag bij! Vandaag al even geregeld dat ik ergens een dag vrij kan nemen komende week dus zou geen probleem moeten zijn. Zo te zien wordt het maandag of na dinsdag. Mijn portemonnee wil graag dat ik ga touren maar als de sneeuw echt goed blijkt te zijn ga ik toch overwegen om wellicht gewoon lekker een laatste dagje te poederen met de lift. Engelberg lijkt erg goed te worden en de liften draaien ook nog dus wie weet een optie.
  • JuraSki
    Advanced
    JuraSki op 22 april 2016 路 08:39
    ik ook! Woensdag komt me het beste uit. Engelberg belooft veel goeds
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 22 april 2016 路 08:49
    Ik rij zondagavond met mijn zoon en mogelijk @EmileHendrix richting Engelberg. Nog niet helemaal duidelijk wat niveau en conditie toelaten, maar ik ben wel in voor een simpel tourtje oid.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 22 april 2016 路 11:16
    @emistos @JuraSki @Aryen jullie hebben PM!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 22 april 2016 路 11:20
    @Dutchess En jij. 馃槂
  • robbert
    Advanced
    robbert op 22 april 2016 路 11:36
    Jammer jammer, wordt het goed in de achtertuin en dan moet ik naar de Ecrins. Net een bericht in PA 16 topic geplaatst, http://wepowder.nl/forum/topic/227465 denk wel dat het mooi kan worden
  • Jesper
    Advanced
    Jesper op 4 juni 2016 路 22:04
    Ha WP'ers in Zwitserland! Vanaf september zit ik een half jaar in Z眉rich, en nu de zomer voor de deur staat vond ik het tijd me een beetje te gaan orienteren op skigebieden. Nu ben ik een arm student en op zoek naar voor Zwitserse begrippen goedkope gebieden in de nabijheid van Zurich die een beetje met het OV bereikbaar zijn. Ik zag dat een treinticket naar de Arlberg ruim 鈧 50 kost, dus wordt zelfs met een seizoenpas misschien al wel te gortig.

Iemand tips 馃槂?
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 4 juni 2016 路 22:46
    Mijn tip: Reken even uit hoe lang je er over doet een sbb Halbtax-abo terug te verdienen...
    Veel plezier! (En vergeet niet wat plaatjes te posten tegen de tijd dat het zo ver is 馃槂 .)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 juni 2016 路 12:05

Iemand tips 馃槂? Jesper op 4 jun 2016 22:04

De Halbtax is nu Swisspass geworden, volgens mij is dat altijd een jaar. Swisspas is voor jou nog interessanter omdat je in Zurich ook fiets en auto deel projecten hebt waar je dan aan mee mag doen. Het is echt wel een stad waar veel op de fiets kan. Maar kijk ook even naar een GA abo met een swisspass, daar zaten vroeger een aantal bergbanen of rare gondeltjes bij waar je mee mocht. Ik weet niet in hoeverre je daar dan met skispullen gebruik van mag maken maar dat kan je navragen.

Zurich is best wel een snelle verbinding met veel gebieden, maar goedkope gebieden in CH is heel lastig. De hele kleine gebiedjes zijn ver weg en/of niet de moeite (Rothwald, Realp en Cari zijn zo even de enige onder de 40chf die ik kan bedenken, maar heel klein) . Kan leuk zijn met de juiste omstandigheden.

Vergeet niet af toe naar Ticino te gaan met zuidstau, dat is best wel snel te doen vanuit Zurich.

Beter is met de trein zo hoog mogelijk gaan en dan touren. Er zijn wel aardig wat enkele gondeltjes en kleine liftjes dichtbij Zurich in Nidwalden, maar dan moet je echt stukjes touren/lift voor best wel lange afdalingen.

Koop een goedkoop toursetje op ricardo.ch, dat heb je er binnen een paar maanden echt wel uit. En dan deze allemaal doen: https://www.rhb.ch/de/freizeit-ausfluege/abenteuer-sport/tourentipps-s... 馃槂
    splitfest.nl
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 5 juni 2016 路 20:46
    Welkom in het land van kaas en bergen!
    Halbtax of swisspass is zeker een aanrader. Kost volgens sbb.ch 185 franken per jaar. Twintig franken minder als je hem voor 1 augustus dit jaar voor het eerst bestelt. Dat kan online. Maar volgens mij moet je wel al over je verblijfsvergunning beschikken om hem te kunnen bestellen.
    Bedenk je wel dat de abo automatisch verlengd wordt en je dus ook tijdig op moet zeggen.

Elke rit die je met trein of S bahn of posti (gele bus) maakt, gaat voor iets meer dan halve prijs, en vaak doen ook berggondeltjes nog aan halbtax: niet de grote gebieden natuurlijk, maar 'enkele' gondels zoals die naar Engstligenalp of Riemenstalden of die bij M眉rren of Kandersteg doen aan halbtax. Dus als je vaak met OV denkt te gaan, heeft het zeker zin, dan heb je dat er heus wel in een half jaar uit. (OV prijzen zonder halbtax zijn namelijk erg pijnlijk..om een voorbeeld te geven: een rit vanuit Bern naar het vliegveld van Zurich zou mij 55CHF kosten zonder halbtax. Met kost het 27,50..)

Die posti's (https://www.postauto.ch/ ) gaan overigens vrijwel overal heen, ook kleine onbekende gebiedjes, maar je moet er wel een stuk vroeger voor opstaan om first chair te halen!

Er zijn best wel wat obscure kleine liftjes te vinden. Een avondje rondspieken op map.geo.admin.ch met het thema "schneesport" ingeschakeld plus wat namen googelen kan al heel wat informatie opleveren. (Oberrickenbach? Beckenried? B眉rglen? dat zie ik hier nu zo door even over de kaart heen te scrollen)
    verder: de tips) die @ieism boven noemt plus de helvetic backcountry plus http://skitourenguru.ch/ en http://www.gps-tracks.com/ dan moeten er toch wat avonturen te vinden zijn.

Verder: hier vaak checken/oprepjes posten! Misschien dat @emistos en @ijsbeer nog wat toe te voegen hebben? Die zitten zometeen bij jou in de buurt.

Misschien ga ik ook een pre-season BBQ/MTB bijeenkomstje organiseren, als er genoeg animo voor is (ik vind drie man al genoeg animo) PM me anders even als je op de emaillijst wil komen. (Waarschuwing: in de dagen voor een poederalert krijg je dan veel emails op je scherm te zien die je misschien juist dan kan missen als kiespijn, dat moet je er dan op de koop toe nemen)
  • robbert
    Advanced
    robbert op 6 juni 2016 路 11:14
    verblijfsvergunning was 2 jaar geleden niet nodig voor halbtax. Ik weet niet of de regels inmiddels aangepast zijn. De halbtax is wel heel handig, zeker als je bv naarJungfrau joch gaat. Dan heb je de kosten er bijna in een keer uit.

Leuk een BBQ/MTB bijeenkomst, kom graag langs.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 8 juni 2016 路 09:52
    hmm BBQ lekker bier hmmm
  • Jesper
    Advanced
    Jesper op 17 juni 2016 路 18:16
    Was even druk dus een late reactie.. 馃槂.

Dank voor alle tips! Een Halbtax-abo lijkt me zeker de moeite waard, als ik de prijzen van het OV zo zie heb je dat er zo uit. Ook goed te zien wie er allemaal in Zwitserland zitten, dat maakt het maatjes-vinden wat makkelijker.

Ik ben overigens graag bij de BBQ, mits ik dan al in Zwitserland ben 鈥 zo half september kom ik aan, als het goed is.

Anyway, echt goedkoop skien zit er niet in dus, maar dat mag de pret niet drukken! Die dagpassen in de echt kleine gebiedjes vallen nog wel mee als ik maar een weekendje ga overigens, en dan heb ik natuurlijk ook geen groot gebied nodig. Zeker die van onder de 40 CHF @ieism, lijkt me prima 馃槂.
  • sdb
    Tourist
    sdb op 18 juni 2016 路 11:57
    Voor Valais bestaan er nog kortingen: de winterpass:
    http://www.winterpass.ch/
    of als je van plan bent om meer dan 30 dagen op de latten te staan, de snowpass:
    http://www.valais.ch/en/information/landingpage/valais-skicard/snowpas...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro