Het waxen en slijpen van je ski's en boards

Het waxen en slijpen van je ski's en boards

Waxen en slijpen, voor mij een noodzakelijk kwaad. Ik ben ook behoorlijk lui, maar zo af en toe hebben mijn boards ook wat liefde nodig. Al die jaren was er dan mijn poedermaatje Haas die het op een gegeven moment niet meer kon aan zien. Wax en strijkijzer kwamen tevoorschijn net als een scala aan tools en reparatie middelen. Terwijl ik me zorgen maakte over het weer en aandachtig de kaarten bestudeerde voor onze nieuwe stops kwam dan opeens de geur van verse wax voorbij drijven. Heerlijk. Nog beter werd het de dag erna als mijn board weer in de sneeuw was. Glijden en snijden als een malle.

Maar de tijden veranderen. Door de drukte van alledag worden de trips korter. De tijd is er nog wel, maar zie 'm maar eens te vinden. En dus staan we vaak te kort in de sneeuw om Haas zijn frustratiegrens te bereiken. Na afloop van een korte trip worden de spullen voor mijn deur neergedonderd en volgt er in het holst van de nacht nog een goedbedoeld ‘vergeet niet te waxen’. Vol goede voornemens ga ik dan naar bed om de volgende dag de spullen in een hoek te laten staan. Zo kan ik dus een compleet seizoen op een board staan zonder er ook maar iets aan te doen. Aan mij zijn zeker geen olympische slalomraces besteed, die verlies ik door mijn gebrek aan wax. Maar zeg nu zelf… hoe vaak heb je een goede laag wax nodig in de poeder? Totdat je zoals ik in een gebied komt waar iedere poederrun op een (te) vlak pad eindigt en je te vaak geparkeerd sta. Dan is ook bij mij de grens bereikt. Maar Haas kon ik vanuit de andere kant van de wereld niet bereiken en eenmaal in Nederland bleek Haas het hazenpad, op beter het poederpad gekozen te hebben. En dus…

En dus doemt dan de vraag op aan wie je dan de zorgen van je boards toevertrouwd. Goed, ik pleeg weinig onderhoud, maar dat wil niet zeggen dat ik niet van mijn boards houd. Nee, ik word bijna panisch als ik mijn boards moet achterlaten bij een of andere koekebakker die meer wax ruikt dan hij zelf onder zijn board of ski’s verbrand. En dat kent natuurlijk een verleden. Ik koester mijn boards. Zeker de boards waar ik van hou kan ik zo 4 tot 5 seizoenen onder mijn voeten hebben. Dat zijn soms wel honderden dagen. Je staalkanten en belag zijn dan het meest kwetsbare. Zowel in het terrein als in de handen van iemand die het onderhoud pleegt. Want hoe vaak is het niet voorgekomen dat na een mooi seizoen en frequent onderhoud de staalkant en het belag volledig waren weggeslepen. Bij mij regelmatig onder het mom ‘maar nu zijn ook alle krasjes uit het belag’. Ik zal geen namen noemen, maar Aaarrgghhhhhh. En dus ben ik zo blij met Haas. De dingen niet mooier maken dan noodzakelijk. Boards en ski’s zijn er om te rijden… niet om een krasloos belag te laten shinen.

Maar Haas is weg naar de Alpen. Nu moet je weten dat Haas een nuchtere tukker is, handig met materialen, wars van opsmuk en een ongebreidelde drang heeft om kennis op te doen. En als iets dan echt kapot lijkt dan is er nog altijd de hamer. Daarmee is bijna alles te repareren. Zo iemand zoek ik dus. Opeens valt het kwartje. Erik Tukker, een naar het westen geemigreerde (de naam zegt het al) Tukker. Net als Haas een woelige bos haren op zijn hoofd en onder zijn kin, recht voor zijn raap en een liefde voor materiaal. Erik ken ik van het Scheveningse strand en toen ik hem voor de eerste keer ontmoette moest ik 2 keer knipperen… ‘dr. Gear?’. Het zou zo maar kunnen, Erik stamt net als dr. Gear nog uit de tijd van de filter koffie, is grof in de mond, wars van kritiek, maar heeft een liefde voor het waxen en slijpen. Tenminste… dat beweert hij. Hij vindt het niet vervelend als ik er bij ben als hij het onderhoud pleegt en onder het mom van ‘ik wil het graag leren’ besluit ik toezicht te gaan houden.

Erik Tukker
Erik Tukker

Erik ken je misschien al uit de grotere wintersportshops in de Haagse regio, maar op de rijk uitgeruste zolder van Versus Kiteboarding heeft hij een werkplaats waar hij de tijd heeft om liefde aan het materiaal te geven. Een werkplaats die hij deelt met een reparateur van surf, windsurf en kiteboard.

Alles wat glijdt wordt er gerepareerd
Alles wat glijdt wordt er gerepareerd

Tijdens mijn fietstochtje naar de badhuisstraat is het koud, het waait en er komt van alles naar beneden. Maart roert zijn staart en ik heb er zin in. Binnen krijg ik een goede bak koffie (de tijd van filter koffie is er voorbij) en eenmaal boven ‘leer’ ik het onderhoud proces. Goed opletten nu, want het is allemaal niet zo moeilijk.

1. Even opwarmen en de krassen bijwerken

Bij (diepe) krassen blijft er regelmatig wat plastic hangen. Terwijl het board opwarmt is dit een mooi moment om dit restplastic te verwijderen en de krassen gereed te maken voor reparatie.

2. Diepe krassen in het belag opvullen

Je board is al wat warmer en met de föhn wam je het materiaal op rondom de krassen die je gaat opvullen. Op deze manier hecht het vulmateriaal beter aan de bestaande materialen.

De föhn
De föhn
Vullen met de föhn
Vullen met de föhn
of met........
of met…

Zorg er bij het vullen voor dat je de lucht uit de vulling drukt en dan nog wat extra vulmateriaal er in giet. Eenmaal goed gevuld kun je de boel laten drogen.

3. Bijslijpen, afschrapen en de kanten weer toonbaar maken

Is de ergste warmte verdwenen, dan kun je beginnen het overschot aan plastic er af te schrapen. Dat gaat het beste met een mooi stuk metaal dat je zo af en toe weer even scherp maakt. Als een mes door boter schraap je het overschot aan plastic er dan zo af. Ook direct eventuele bramen van de staalkant meenemen en de boel kan over de slijpband

Schrapen maar
Schrapen maar
Even kort het belag bijslijpen
Even kort het belag bijslijpen
en dan nog even de kanten
en dan nog even de kanten

4. Waxen maar

Des te zwarter je belag, des te beter het wax opneemt. En des te beter het wax opneemt des te langer je er plezier van hebt. Geen wonder dat die Moss met zijn zwarte belag me zo goed bevalt. Daarnaast geldt dat des te warmer je de wax aanbrengt des te beter de was wordt opgenomen. Zwart belag + hotwax = een feestje. Gekleurd belag is leuk om te shinen, maar liever gitzwart dus. Let ook op dat je niet te warm de wax aanbrengt. Begint het te roken dan is de boel te warm.

Wax aanbrengen
Wax aanbrengen
en er in strijken
en er in strijken

Heb je nu vaak last van droge stukken belag bij de kanten, dan kan het geen kwaad om net naast de staalkanten nog een laag hardere wax aan te brengen. Een waxsoort die je normaal gebruikt bij koude temperaturen. Eenmaal gewaxed de boel er mooi in laten trekken.

5. Schrapen en polijsten maar

We zijn er bijna. Nu is het nog een kwestie van de wax er af schrapen (Dat kan weer met dat mooie ijzeren schrapertje) en dan nog even de boel polijsten.

Schrapen
Schrapen
polijsten
polijsten
en de fishjes van Morris zijn weer klaar
en de fishjes van Morris zijn weer klaar

6. De poeder in

Na dit hele proces mogen de fishjes weer de poeder in.

Zoeken
Zoeken
en rijden
en rijden

7. Reflecteren… wat kost me dit nu?

Dit hele proces kan ik natuurlijk ook zelf doen. Maar om heel eerlijk te zijn ben ik het beste in stap 6. Ik voel me daar gewoon het meeste in thuis. En na een middagje bij Erik voelen de boards zich daar ook wel thuis. Ik vertrouw ze hem wel toe, hoewel hij voor een Tukker best veel praat. Maar het is liefde, de prijs is goed en ook niet onbelangrijk voor mijn ultra flexibele uitstapjes… de levertijd is goed. Voor 11.00 uur gebracht is dezelfde dag weer na 15.00 uur ophalen. Tenminste als je dat met Erik afspreekt. Ideaal en op fiets afstand van mijn huis. Wat het kost? Waxen en slijpen is 25 eurootjes, de eerste belagreparatie 7 euro en alle grote krassen daarna zijn 3 euro. Daarvoor kan ik niet op en neer rijden naar Amsterdam om het door Haas te laten doen. Die tijd kunnen Haas en ik beter in een poedertripje stoppen.

Ik zeg niet dat je nu massaal vanuit het gehele land naar Erik moet komen, maar als je in het Haagse woont dan is onderhoud bij Versus door Erik een goed plan. Of beter een aanradertje. Wat liefde voor de lokale economie en wat liefde voor mijn boards.

Hoe doen jullie het waxen en slijpen? Zelf of laten doen? En als je het laat doen… waar dan? Heb je nog aanraders?

meteomorris

Reacties

Gevorderd
AlexSkiAuteur6 maart 2016 · 16:37

Waxen deed ik al een paar jaar zelf. Dit jaar ben ik begonnen met zelf slijpen en belag repareren. Die transparante ptex zonder roet op je belag druppelen vind ik wel lastig moet ik zeggen, maar daar heb ik alleen last van op de ski’s van mijn zoon :-)

When life gets too complicated.... SKI
Beginner
BasVAuteur6 maart 2016 · 17:03

Ik doe het ook allemaal zelf. Leuk om te doen en geeft je de mogelijkheid om toch met de wintersport bezig te zijn terwijl je in NL bent. Als je maar weinig daadwerkelijk in de sneeuw staan, kan je maar beter wat extra tijd in de voorbereiding/voorpret stoppen.

Beginner
Ronald80Auteur6 maart 2016 · 20:42

Ook ik ben heel erg gehecht aan mijn boardje en doe daarom al jaren het onderhoud zelf. Voor belagreparatie heb ik ptex uit amerika laten komen dat je er met een soldeerbout op 200° in smelt. Ik vind dit heel fijn werken en het blijft goed zitten. Ook na een aantal weken op ijzige pistes.

Beginner
AlexanderHurkAuteur7 maart 2016 · 12:35

Leuk stuk! Ik doe het al een aantal jaren zelf, bevalt me prima! Toch denk ik erover om m’n boards een keertje weg te brengen zodat echt alle kleine krasjes enz. eruit zijn.

@@Ronald80 hoe doe je dit precies? Ik zie hierboven ook de soldeerbout namelijk en dit staat mij wel aan.
Momenteel gebruik ik voor m’n boards (zwart belag of niet), zwarte p-tex staafjes. De doorzichtige krijg ik altijd roet deeltjes zoals @@AlexSki en dit lijkt me niet goed voor de hechting. Mij gaat het ook vooral om functionaliteit en of er nu een zwart streepje op m’n gifgroene base zit, dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit.

Riding on the edge!
Gevorderd
BMTAuteur7 maart 2016 · 12:45

@@Meteomorris, goed verhaal!!

Slimme tip van die föhn die kende ik nog niet! En nu begrijp ik waarom het op de witte belag van de Redeemers van mijn poedermaatje de wax niet zo goed pakte ;)

Waxen/Slijpen en repareren doe ik zelf, dus de tip van de fohn is top, dat zal ik dan wel moeten doen met mijn “wax-bout” aangezien ik géén föhn heb :)

Waxen doe ik ieder weekend, poeder is helaas niet altijd droog en soms wordt de sneeuw wat natter en dan is goede wax aan te bevelen. Bramen haal ik ook ieder weekend weg bij de staalkanten met een slijpsteen, ben niet zo kieskeurig met het de lijn die ik kies.

Repareren (ook met ptex in de meeste shops verkrijgbaar, verwarm ik met een aansteker eerste druppel weg laten gaan die is niet goed) en slijpen indien noodzakelijk.

Btw: ik heb ski’s géén board.

BMT

Gevorderd
AryenAuteur7 maart 2016 · 13:17

Wie legt mij uit waarom kleurloos belag minder goed wax zou opnemen dan zwart belag (waarin naar ik begrepen heb alleen roet is toegevoegd om het zwart te maken)? Het is beide poly-etheen en de dichtheid hoeft ook niet te verschillen. Mijn ervaring is niet dat er verschil tussen zit, namelijk.
Wat ik me wel kan voorstellen en wat ook zichtbaar lijkt, is dat er verschil is tussen geëxtrudeerd (goedkoper) en gesinterd belag wat waxopname betreft. De gesinterde variant is namelijk wat poreus en lijkt z’n wax wat beter vast te houden. Volgens mij kunnen beide belagvarianten (geëxtrudeerd en gesinterd) geleverd worden in zwart, gekleurd en kleurloos.

Expert
ieismAuteur7 maart 2016 · 13:32

Ik ben geen chemicus :) maar ik weet toevallig uit de praktijk dat (carbon)zwart pigment veel meer wax opneemt dan andere pigmenten. Echt veel meer. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft.

Bovendien is het ook makkelijker te zien of je base droog is, en of je nog moet krabben. En makkelijker te repareren. Ik snap de drang naar gekleurde bases ook niet zo goed eigenlijk, zelf wil ik liever alleen maar zwart.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
SaintUsugeAuteur7 maart 2016 · 13:40

Ik doe het ook zelf. Waxen en de side edges gaat goed. De base edge hangend slijpen ben ik nog aan het uitproberen. Ik neem zelf altijd een gereedschapskoffer als ik ga rijden zodat ik weet dat ik wat bij kan werken als het nodig is. Vorig jaar in Val d’Isere werd ik helemaal gek omdat we veel moesten traverseren en ik gewoon niet vooruit kwam. Bekaf was ik. s’avonds op mijn hotelkamertje de gereedschapskist open en gelijk andere wax er onder gesmeerd. De volgende dag was het top! Ik ga dus nooit meer weg zonder mijn koffertje.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17325.jpg?width=800

Gevorderd
AryenAuteur7 maart 2016 · 14:42

@@ieism Het pigment levert naar mijn idee geen binding met de wax en opname ervan op. Het pigment zit ingekapseld tussen de poly-etheen strengen en slijt er uit als het aan de oppervlakte komt, wat waarschijnlijk de oorzaak is van het ‘uitgedroogde’, lichtere uiterlijk waardoor je constateert: ‘ik moet weer waxen’ als het gezuig op de vlakke stukken je daar nog niet op gewezen had.
Nogmaals, ik merk zelf geen verschil in opname en vasthouden van wax tussen goede kwaliteit kleurloze, gekleurde en zwarte belagsoorten. Wel merk ik verschil tussen geëxtrudeerd en gesinterd belag, onafhankelijk van de kleur. Mijn goedkope Snowgunz ski moet ik bijvoorbeeld veel vaker waxen dan m’n Aluflex plank

Gevorderd
basvennikAuteur7 maart 2016 · 14:44

Ik val ook in de categorie lui…
Ben zelf dit jaar bij de jongens van www.waxguru.nl (Den Haag)geweest.

In 1e instantie omdat het nog dichter bij zat dan mijn oude adresje.
Daarna bleek het ook nog een bekende te zijn van mijn broer.

Uiteindelijk telt het resultaat –> erg tevreden!
Gasten spraken met zodanig veel passie en kennis over het waxen dat ik nu zelf overweeg om van me luie reet te komen en het eens te proberen :)

Beginner
Ronald80Auteur7 maart 2016 · 16:00

@@alexanderhurk ik gebruik het volgende:

www.tognar.com/p-tex-repair-string-10-clear-or-black

www.tognar.com/metalgrip-repair-string-copolymer/

Geen idee of de link het doet maar Google anders ff naar de leverancier en omschrijving. Zit nu in oostenrijk en het werkt niet echt lekker op mijn mobiel.
Ze verkopen daar ook speciale bouten om het aan te brengen. Maar als je een soldeerbout hebt waar je de temp. Van in kan stellen dan kun je die ook gebruiken

Beginner
GerritAAuteur7 maart 2016 · 16:13

Waxen en slijpen laat ik doen bij Sport en Tracht Mader in Lermoos (Austria). Ook al slijpen ze mijn ski’s met de machine (en kost dit meer staalkant dan met de hand). Zij durven het nog steeds aan mijn brede ski’s te slijpen met de machine (na een eerder akkefietje http://wepowder.nl/forum/topic/107305). Vullen doen ze met de hand en je mag ze gerust op de vingers kijken als ze bezig zijn. En dat voor € 25 per paar ski’s, ondanks de grote of breedte van de ski’s. :D

And snow it is.....
Beginner
AlexanderHurkAuteur8 maart 2016 · 11:29

@@Ronald80 Dit is een stuk goedkoper dan de verpakkingen waar maar een paar staafjes in zitten! Ik ga ze bestellen :) thanks!

Riding on the edge!
Toerist
KarstAuteur8 maart 2016 · 14:35

Ik kan me goed vinden in dit verhaal,…
ik wax (pas) tegen het einde van het seizoen. mid december warm ik de boel weer op om alles eraf te schrapen. thats it. kan niet klagen. p-tex’n tussen de tripjes door.

Als ik (nog) in 't Haagse zou wonen zou ik zekers langs komen…!

Smile! Your ridin' pow!!!
Beginner
HaagjeAuteur8 maart 2016 · 16:21

Quick reparatie doe ik zelf maar al het andere besteed ik uit. Top om weer zo’n adres erbij te hebben

Gevorderd
AryenAuteur8 maart 2016 · 18:40

Als je met een boutje werkt dan zijn deze strips waarschijnlijk handiger om te gebruiken, omdat het resultaat steviger en duurzamer is. Ik heb er iig goede ervaring mee.
http://www.tognar.com/p-tex-base-repair-ribbon-clear-or-black/

Als je deze toch wilt: http://www.tognar.com/p-tex-repair-string-10-clear-or-black dan heb ik geloof ik nog wel een rolletje kleurloos en zwart liggen ter overname.

Gevorderd
DutchessAuteur8 maart 2016 · 20:27

Ik wax altijd zelf, al heel lang, en ook relatief vaak. (Begonnen op een raceboard) verschillende temperaturen wax kan echt een heel portie schelen, en ik wax dus om de vijf a zes dagen of als de temperatuur ernstig omhoog gaat. Repareren laat ik doen. Te lui voor.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
BobvanitersonAuteur10 maart 2016 · 13:12

ik doe altijd alles zelf, zeker wanneer ik al langer weet dat ik weg ga. Dit is voor mij ook een deel van de voorpret. lekker klooien in de schuur met een bakkie koffie en de radio aan.
Bij trips met de auto/camper gaat er ook altijd een kistje met spullen mee, wanneer je na het skien nog een paar uurtjes moet rijden, ben je niet altijd meer op tijd om het in de shop te laten doen.

Expert
HaasAuteur11 maart 2016 · 00:19

Hahaha! Leuk bericht! Zelf kom ik net uit 't waxhok hier in klosters. ff m’n nieuwe vlaggenschip gewaxt met blauwe wax. Ook ik heb de ervaring dat m’n bmb swallow ( jahaa hij doet 't nog steeds thx steven!) met ptex 4ooo electra base meer wax opneemt dan gekleurde bases.
Anyway morgen ga ik weer vlammen op die steenkouwe blowerpow hier. En komt er een vlak paadje? Vlieg ik er weer overheen. Want ik ben altijd onderweg naar een volgende stash!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
marypAuteur11 maart 2016 · 08:01

Zelf werk ik bij Siem de jong funsports en wij hebben een eigen werkplaats waar we alle onderhoud aan ski’s en boards kunnen doen.
Check de site www.siem.nl
Gaten vullen stansen zetten allemaal geen probleem en komt er weer als nieuw uit.
O ja we zitten in Delft.
Echt vakmanschap .

Beginner
RiesvwAuteur11 maart 2016 · 08:05

Wie legt mij uit waarom kleurloos belag minder goed wax zou opnemen dan zwart belag (waarin naar ik begrepen heb alleen roet is toegevoegd om het zwart te maken)? Het is beide poly-etheen en de dichtheid hoeft ook niet te verschillen. Mijn ervaring is niet dat er verschil tussen zit, namelijk.
Wat ik me wel kan voorstellen en wat ook zichtbaar lijkt, is dat er verschil is tussen geëxtrudeerd (goedkoper) en gesinterd belag wat waxopname betreft. De gesinterde variant is namelijk wat poreus en lijkt z’n wax wat beter vast te houden. Volgens mij kunnen beide belagvarianten (geëxtrudeerd en gesinterd) geleverd worden in zwart, gekleurd en kleurloos.

Aryen op 7 mrt 2016 13:17

Heb toevallig dinsdag een wax- en slijpcursus gevolgd. Extruded belag is inderdaad veel minder poreus en neemt daardoor véél minder wax op dan sintered of double-sintered belag.
Het is zelfs zo erg dat wax er bij extruded belag überhaupt amper in kan trekken, dus je rijdt het er in no time weer af.

Edit: dit is niet alleen m’n eigen conclusie, dit werd uitgelegd door de instructeur tijdens het theorie deel. Het heeft te maken met de productie methode van beide soorten belag.

Beginner
TukkerAuteur11 maart 2016 · 09:39

Vroeguhr woonde ik op 10 km afstand van de (ooit) grootste wereldwijde producent van belag. Daar heb ik me laten informeren door een Uberbelagführer (productmanager) over de eigenschappen van verschillende belagsoorten.

http://www.cps-gmbh.net/en/index.php

Tukker(ik)
Beginner
MarijntAuteur16 maart 2016 · 11:50

Mooi verhaal en dan komt daar ineens een bebaarde @@Tukker voorbij! Grappig dat ik je hier weer tegenkom, na de bruiloft van Emil enige jaren geleden. Helaas woon ik niet in de buurt, anders had ik mijn boards graag aan jou toevertrouwd!
Ik ben woonachtig in Twente, waar de roots van Tukker liggen en recentelijk heb ik mijn boards toevertrouwd aan Bernard Smelt http://www.smeltskiservice.nl/over.htm. Voor een nette prijs neemt hij de boards of skies onderhanden, gebruikt geen machines maar doet alles met de hand. En ik was erg tevreden over zijn werk na afgelopen week de 2 boards in Mayrhofen en Hintertux gebruikt te hebben.

Beginner
TukkerAuteur17 maart 2016 · 08:18

Ha Marijn, ja mooie tijden met Emil! Afgelopen CPC had ie ook een mooie tijd 1:34 en een paar seconden. Jammer dat Emil niet zo van de poeier is …
Had je goeie poeder in 't Zillertal?

Tukker(ik)
Beginner
MarijntAuteur17 maart 2016 · 10:04

Emil en verse poeder, das war einmal! Zillertal was weer heerlijk, vooral de laatste 3 dagen topweer gehad, nadat er de eerste 4 dagen zo’n 40-50cm vers was gevallen, nu met weemoed weer aan het werk, volgend jaar toch maar weer twee trips inplannen denk ik! :)

Beginner
TukkerAuteur23 maart 2016 · 11:12
Tukker(ik)
Beginner
TukkerAuteur23 maart 2016 · 11:12
Tukker(ik)
Beginner
TukkerAuteur23 maart 2016 · 11:15

Doe mij maar belag uit 1 stuk … liefst zwarte sintered Ultra Base o.i.d.

Tukker(ik)
Beginner
TukkerAuteur11 januari 2017 · 19:24

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20030.jpg?width=800
Beest van een board!
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20031.jpg?width=800
Zo breed dat m’n fijne poetsmachine bijna te smal wordt…
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20032.jpg?width=800
@@Morris is dit zwart genoeg?

Tukker(ik)
Gevorderd
AryenAuteur11 januari 2017 · 19:35

Doe mij maar belag uit 1 stuk … liefst zwarte sintered Ultra Base o.i.d.

Tukker op 23 mrt 2016 11:15

Daar ben ik afgelopen weekend ook achter gekomen: Belag bestaande uit verschillende delen in verschillende kleuren ziet er leuk uit, maar loopt bij sharks al snel meer schade op dan belag uit één stuk.
Net nieuwe ski’s (bruine met witte stippen en merknaam groot in uitgesneden stukken op de onderkant) moesten na een dagje Hinterstoder waar het helaas niet zo diep was, behoorlijk gevuld worden, deels doordat het belag op de naden werd losgetrokken.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!