Vellen onderhoud

• Kip
    Advanced
    Kip op 11 maart 2016 · 11:40
    Mijn Kästle vellen gaan na een paar weken gebruik steeds minder goed plakken (dit merk ik als ik ze weer op de folie wil plakken). Met omhooglopen heb ik hier nog geen last van, ze blijven gewoon goed zitten. Maar het baart me wel zorgen dat zit zo snel gaat.
    Wanneer ik ze gebruikt heb laat ik ze uithangen om weer te laten opdrogen.
    Moet ik de vellen verder nog onderhouden? Of kan ik er op den duur een nieuwe plaklaag op spuiten?
    "Skiing is a pure addiction, it probably could be compared to crack"
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 11 maart 2016 · 12:29
    Gebruik je het oorspronkelijke folie? Of plak je ze op de daarvoor bedoelde cheatsheets (=plastic gaas)?
    Als je geen tussenlaag gebruikt heb je kans dat de lijm zich onevenredig verdeelt bij het lostrekken. Als je het oorspronkelijke (niet-ademende) folie gebruikt ipv cheatsheets heb je kans dat er vocht in de lijmlaag achterblijft bij het drogen.

Als de lijm echt niet meer werkt kan je de lijmlaag 'opfrissen' door er met een warme stijkbout overheen te gaan (folie of bakpapier ertussen!) tot de lijm weer mooi glimmend transparant is. Dit is bij mijn BD skins pas na meer dan 100 dagen aan de orde. Dit proces kan je uitbreiden met nieuwe skinglue, in tubes te koop.

Dat je vellen niet meer zo super-agressief plakken als in het begin lijkt me juist wel relaxed, zolang ze onder je ski's prima blijven zitten...
  • Kip
    Advanced
    Kip op 11 maart 2016 · 12:38
    Ik plak ze altijd op het plastic folie wat gewoon dicht is. Maar er zit ook soort van geel plastic gaas bij (cheatsheet?). Dit heb ik echter nooit gebruikt. Ik zal ze voortaan op de cheatsheets plakken.

Bedankt voor de strijk tip!
    "Skiing is a pure addiction, it probably could be compared to crack"
  • vasco
    Advanced
    vasco op 11 maart 2016 · 12:53
    Als je geen tussenlaag gebruikt heb je kans dat de lijm zich onevenredig verdeelt bij het lostrekken. JaapvR op 11 mrt 2016 12:29

G3 geeft aan dat de cheatsheets enkel bedoeld zijn voor langdurige opslag en niet voor gebruik in het veld. Buiten zijn die cheatsheets altijd maar gedoe (zeker met wind). Je kunt ook gewoon harder trekken om je vellen uit elkaar te krijgen.
  • evan
    Advanced
    evan op 11 maart 2016 · 13:04
    Als je geen tussenlaag gebruikt heb je kans dat de lijm zich onevenredig verdeelt bij het lostrekken. JaapvR op 11 mrt 2016 12:29

G3 geeft aan dat de cheatsheets enkel bedoeld zijn voor langdurige opslag en niet voor gebruik in het veld. Buiten zijn die cheatsheets altijd maar gedoe (zeker met wind). Je kunt ook gewoon harder trekken om je vellen uit elkaar te krijgen. vasco op 11 mrt 2016 12:53
    Het kan in ieder geval geen kwaad een cheat sheet in het veld te gebruiken. En als je het gebruik lastig vindt, kun je zo'n sheet in tweeën knippen en je vellen dubbelvouwen met een halve cheat sheet ertussen in plaats van beide vellen aan elkaar te plakken.

Om de lijmlaag te verversen heb ik deze lijm gebruikt: http://sportgigant.at/zubehor-felle/13573-black-diamond-fellkleber-gol...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 11 maart 2016 · 15:59
    Idd een halve cheatsheet, tm windkracht 12 eigenlijk nooit problemen mee gehad.
    Harder trekken = meer lijmschade. Voor langdurige opslag zou ik ze zeker gebruiken (meer temperatuurwisselingen en langer liggen = meer lijmkracht), maar ook in het veld gebruik ik ze eigenlijk 90% van de tijd. Omdat het amper moeite kost en ik te lui ben om ze er thuis alsnog tussen te vouwen.
  • mitely
    Expert
    mitely op 25 maart 2016 · 23:43
    Hey

Wanneer laten ze precies los..? als je de ski niet gebruikt..?
    Alle vellen kunnen los laten bij zeer koude temperaturen,
    je zal zeker dagen hebben dan funktioneert het goed, er zullen ook dagen zijn waarbij
    je kleine problemen met je vellen kan hebben. (zeer veel faktoren die daar meespelen..)

Die vellen, zijn dat die nieuwe AT Tack ? (komen van de Firma Kohla.)

Een paar dingen waar je moet opletten,
    - Die folie kan je onderweg gebruiken,(moet niet), maar is zeker belangrijk om die te gebruiken voor lange opslag
    (zoals hier boven ook wordt gezegt.)
    - zorg ervoor dat het vel zo weinig moglijk vuil wordt. (haren, dennennaalden, enz.)
    - wax de ski goed, en regelmatig, en met zo weinig mogleijk Fluor in de wax.
    - Als je de ski beplakt met het vel, en je laat de ski staan voor een tijdje (Pauze, Transpoort..), dan zal zeker het
    vel loslaten van de ski. ....Wat geen probleem is. (door de Camber van de ski, vel staat onder spanning,..)
    -Je kan vellen voorzien van een nieuwe lijm laag. eerst oude weghalen( met haarföhn en spachtel)
    - Als het zo'n Vacuum vel, kan je het schoonmaken met lauwwarm water en je moet dan de opbergzak gebruiken, waar het ''fleece'' zit.
    - Gebruik altijd de originele folie, Cheatsheet, deze heeft (of kan) een silikonen laag hebben die je lijm kan aantasten. !! (Bv. Blackdiamond Cheatsheet hebben een silikonen laag)
    - Als de kans groot is dat je vellen gaan ''stollen'' (vereisen), gruik een speziaal wax voor je vellen,
    (glockstopper, skinnwax..) Vell op je ski plakken en de wax van ski-tail naar ski-tipp erover strijken.

hier nog een goede video met een goede methode om vellen van je ski te trekken bij storm

hoop dat het wat geholpen heeft
    salut
    Mitely

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro