Ski voor jongeman met geringe lengte

• Clein
    Clein op 11 maart 2016 路 21:48
    Hoi iedereen,

Heb mij vandaag aangemeld en ik hoop dat iemand op dit forum mij misschien kan helpen.

Ok nu het volgende:
    Ik ben vorig jaar kerst voor het eerst wezen skien en ik ben sindsdien helemaal "hooked" (het is zo erg dat ik eigenlijk niks anders meer wil hehe馃槂). Ik ben nu net terug van een midweek Winterberg en ik ga in Mei naar Frankrijk voor een week.
    Maar nu loop ik tegen het volgende aan: ik ben op zoek naar een leuke carve ski, maar vanwege mijn lengte kan ik geen leuke ski vinden.

Ik ben een jongeman met een kleine lengte van 1,65 meter en op dit moment 49 kg. Ik ben vorig jaar kerst overgestapt van een huurski (waarvan ik de naam en model niet meer weet) naar de huurski Rossignol Hero Elite met een lengte van volgens mij 1,45 meter. Ik vond dat een leuke ski. Tijdens mijn midweek in Winterberg kreeg ik de Head Light Joy (damesski) 1,48 meter mee, omdat de verhuurder verder weinig in zijn assortiment had, met het oog op mijn lengte en gewicht. (ben hiervoor ook al bij een andere verhuurder geweest, maar die had helemaal niks). Ik heb zelf een Lange RS 130 skischoen.

Het probleem is dus dat het aanbod aan ski's voor iemand die klein en licht is, vrij beperkt is, of zie ik dit verkeerd?

Ten aanzien van mijn skistijl, kan ik mijzelf omschrijven als een sportieve skier die het heerlijk vind om lange en korte bochten te carven. 9 van de 10 keer ben ik alleen maar aan het carven. Ik vind het ontzettend leuk om technisch te kunnen skien en ik wil technisch goed kunnen skien en beter worden.

Heel wat informatie, maar ik zou erg blij zijn als iemand mij eventueel een ski kan aanbevelen die bij mijn lengte, gewicht en stijl past en waar ik mij op kan blijven ontwikkelen?

Sportieve groetjes,

Clein
  • Hermen
    Beginner
    Hermen op 11 maart 2016 路 22:25
    beste Clein ,

in de eerste plaats kan ik je niet helpen met je vraag ( snowboarder ) maar kan je wel een tip geven .
    Schrijf je in op bv wintersporters.nl , je schrijft dat je skiet sinds kerst vorig jaar dat is 3 maanden geleden , ik weet niet of je hier al hebt rondgekeken op WP maar dit is een redelijk freeride geori毛nteerde site , dat betekent voor mensen die veelal buiten de pistes de berg afgaan .
    Nogmaals iedereen is hier welkom en ik zal de laatste zijn die daar wat over te zeggen heeft maar misschien is dit niet helemaal wat je nu zoekt .
    succes in ieder geval met de mooiste sport die er is 馃槂
  • Clein
    Clein op 11 maart 2016 路 23:21
    Hallo Hermen,

Dank je voor je snelle reactie en dat wist ik inderdaad niet dat dit een meer buiten de piste forum is, thanks dat je mij erop wijst馃槈.

Ik heb mij trouwens aangemeld op het wintersporters forum, maar om een of andere aparte reden is mijn aanmelding niet helemaal goed gegaan. Ik heb mij daar aangemeld zonder Facebook account (heb geen Facebook) en ik zou een mail krijgen ter verificatie, maar ik heb die mail nooit gekregen. Ik heb het nogmaals geprobeerd, maar dan met een ander email adres en idem dito. Ik kan mij sindsdien dus ook niet aanmelden. Ik Wist niet tot wie ik mij kon wenden ten aanzien van mijn probleem met aanmelden, dus heb ik een mail gestuurd naar info@wintersporters.nl. Maar tot op heden geen reactie. Vandaar dat ik omtrent mijn vraagstuk hier heb aangemeld.

Als je misschien een oplossing hebt voor wat betreft het aanmelden, heel graag!馃槂

En dank je wel, het is inderdaad de mooiste sport die er is!!!馃槂
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 12 maart 2016 路 09:14
    Probeer anders via deze link http://www.yellowgentian.com/the-team/gijs eens contact op te nemen met Gijs alias GiGi. Hij is degene die op wintersporters.nl in het algemeen met goed onderbouwde antwoorden komt op dit soort vragen, dus als het met de aanmelding niet lukt... Succes!
  • Clein
    Clein op 12 maart 2016 路 10:36
    Ah super evr66, dank je!!

Ik ga contact opnemen met GiGi, hopelijk kan hij mij verder helpen.

Nogmaals thanks!!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 12 maart 2016 路 13:13
    Graag gedaan, succes!
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 12 maart 2016 路 14:15
    GiGi hier (zo heet ik op Wintersporters.nl)...

@Clein
    Het is inderdaad zo dat voor iemand van jouw postuur veel ski's uit het 'gewone' unisex-assortiment het niet gaan worden. Dames-ski's kunnen goed, maar die zijn vaak qua constructie expres iets minder stijf gemaakt, wat op zich wel kan voor een lichte, kleine ski毛r, maar waar je niet de energie uit haalt als bij een unisex-equivalent. En ik begrijp dat je dat juist wel zou willen.

Wat wel een optie zou kunnen zijn, is kijken naar een junior raceski. Qua postuur zit je in de meeste tabellen in de categorie van een 15-jarige (in ieder geval qua gemiddeld gewicht). Een junior race ski van 145 - 150 (afhankelijk van beoogde radius) zou prima moeten kunnen denk ik. Bijkomend voordeel is dat je een stuk voordeliger uit bent...

Als je wil kunnen we ook verder praten via priv茅berichten. Bovendien moet ik me even inlezen in junior race-ski's als je dat als een serieuze optie zou overwegen.
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 12 maart 2016 路 16:44
    Kijk, zo goed zit ik niet in die aliassen 馃槂馃槂
  • laVache
    Beginner
    laVache op 12 maart 2016 路 17:20
    Misschien kan je hier iets tussen vinden:
    https://www.sport-bittl.com/en/kids-skis:::302.html...

En nog een klein vraagje uit nieuwsgierigheid: is een boot met een flex-waarde van 130 niet wat te stijf voor iemand van 49 kg? Ik zou eerder iets rond de 80-90 verwachten voor een beginnende ski毛r met jouw gewicht, maar wel knap als je er toch mee uit de voeten kan 馃槂
  • Clein
    Clein op 12 maart 2016 路 20:31
    Dank je LaVache voor het meedenken. Ik heb ook al enkele ski's op die site gezien en nu maar even voorleggen aan GiGi en zijn reactie afwachten..

Om even terug komen op je vraag: ik heb deze schoenen laten aanmeten bij mk skiservice in Bilthoven. Naast het feit dat ik klein en licht ben, heb ik ook nog eens dunne kuiten en smalle platvoeten (ik ben een gevalletje dat niet alles mee heeft hehe馃槂). Hierdoor had ik volgens de verkoper (super aardige man trouwens) heel weinig keus. Het was of een Nordic of een Lange schoen. Ik heb dus voor de Lange gekozen. Deze schoen had je dan wel in flex 110 en 120, maar de verkoper raadde mij aan om dat niet te doen en gewoon de 130 te nemen. Als ik merk dat de schoen toch te stijf is, dan zou hij deze aanpassen. Ik heb wel bij beide schoenen de 2 schroefjes (net boven de hiel) eruit laten halen, wat voor iets meer flex zorgt.
    Ik heb nu met deze schoen ongeveer 4 uur indoor piste Snowplanet en een midweek Winterberg erop zitten en ik moet zeggen dat ik het echt een heerlijke schoen vind. Tijdens mijn priveles in Winterberg kon ik de oefeningen ook goed uitvoeren en ik merk met het ski毛n dat ik goed druk kan blijven geven aan de voorzijde en dat ik niet achterop ga zitten. Ik merk dat je met deze schoen zo veel meer technisch kan ski毛n.

En dank je, tot nu toe gaat het met mijn aankoop (wel bizar duur trouwens) nog steeds goed馃槂
  • Clein
    Clein op 12 maart 2016 路 20:47
    GiGi hier (zo heet ik op Wintersporters.nl)...

@Clein
    Het is inderdaad zo dat voor iemand van jouw postuur veel ski's uit het 'gewone' unisex-assortiment het niet gaan worden. Dames-ski's kunnen goed, maar die zijn vaak qua constructie expres iets minder stijf gemaakt, wat op zich wel kan voor een lichte, kleine ski毛r, maar waar je niet de energie uit haalt als bij een unisex-equivalent. En ik begrijp dat je dat juist wel zou willen.

Wat wel een optie zou kunnen zijn, is kijken naar een junior raceski. Qua postuur zit je in de meeste tabellen in de categorie van een 15-jarige (in ieder geval qua gemiddeld gewicht). Een junior race ski van 145 - 150 (afhankelijk van beoogde radius) zou prima moeten kunnen denk ik. Bijkomend voordeel is dat je een stuk voordeliger uit bent...

Als je wil kunnen we ook verder praten via priv茅berichten. Bovendien moet ik me even inlezen in junior race-ski's als je dat als een serieuze optie zou overwegen. Cheizz op 12 mrt 2016 14:15

Hallo GiGi,

Dank je voor je reactie, maar even vraag over de damesski: zit een damesski niet anders in elkaar? Dus ik bedoel dat de binding hoger of lager zit. Ik meen zoiets te hebben gelezen, omdat bij dames het zwaartepunt anders is op de ski, correct if i'm wrong.

En ik vind het totaal geen probleem om op zoek te gaan naar een junior ski, ben ik inderdaad financieel wat voordeliger uit hehe.

Zoals ik aangaf vind ik het heerlijk om bochten te maken, zowel lange als korte bochten (korte bochten moet ik trouwens wel aan werken, want dat vind ik nog niet goed gaan).

Hier even een link van een filmpje ter illustratie wat ik echt te gek vind om zulke bochten te carven:

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro