Deltavliegen: de op 1 na mooiste sport ter wereld…

Deltavliegen: de op 1 na mooiste sport ter wereld…

Natuurlijk is freeriden de mooiste sport die er is, of je nou een skiër bent of snowboarder. Je danst met de zwaartekracht. Je handhaaft jezelf door de juiste lijnen te kiezen in het terrein. Maar je kunt het ook ‘uit-je-plaat-gaan’! noemen. Ik heb vroeger ook nog veel gewindsurft. En op zee heb je er nog ‘bewegende bergen’ bij en een flinke puist wind. Twee dikke factoren er bij. Focus!! Dat vond ik fantastisch! Je moet er volledig in op gaan om je te handhaven. Ik weet dat veel snowboarders ook golfsurfen in de zomer, die weten wel waar ik het over heb. Dit zijn allemaal hele dikke sporten. Maar over deze sporten wil ik het niet hebben….

Ik heb gevraagd of ik een stukje mocht schrijven hier op wePowder, omdat ik er zeker van ben dat een freerider uit hetzelfde hout gesneden is. Net als golf of windsurfers, motorrijders, mountainbikers,…noem ze maar op. Natuurliefhebbers met een voorliefde voor vrijheid en af en toe een shotje adrenaline. We hebben dus nieuw bloed nodig. Nieuwe piloten. Piloten? Ja, piloten….NEE géén parapenters/schermvliegers. Die zijn er genoeg ☺. Nee, de snelle jongens en meiden pakken een deltavlieger. We zoeken nieuwe “Sky-freeriders!!” Check dit filmpje maar eens om ff warm te lopen, ik moet er wel bij zeggen dat dit al hoge school is.

Goed, ik ga jullie dus lekker maken voor deze sport……

Zomersport

Het is een zomersport, dus het freeriden hoeft er niet onder te lijden. De seizoenen botsen niet met elkaar. Het mooie is dat je over de zelfde bergtoppen heen vliegt waar je ’s winters van af rijdt. Maar je kunt de sport ook heel goed in Nederland beoefenen! Wat? Jazeker!! Er zijn 3 startmogelijkheden, nl.: lieren en slepen zoals zweefvliegers in NL ook doen. En voetstarten in de bergen. Check dit filmpje maar eens:

We vliegen dus zonder motor en gebruiken thermiek (stijgende warme luchtkolommen) om boven te blijven. Starten in NL d.m.v. een lier of sleep UL-vliegtuigje. In Nederland wordt op een écht goede dag, door een ervaren piloot, zomaar 4 uur gevlogen of >100km afstand.
Je kunt lessen bij 5 verschillende scholen in NL. Die geven zowel cursussen in de Alpen als in NederLand (aan de lier) met materiaal van de school, dat scheelt enorm in de kosten!

Maximale snelheid ligt rond de 95 km/uur. Het kan wel harder. Maar in het begin gaat het allemaal veel rustiger.
Ik zou het bijna vergeten maar lekker pielen in de duinen gaat ook heel goed.

In de Alpen kun je wel tot 4000 m hoogte vliegen. Over de alpenhoofdkam heen! (voor gevorderden)

Het is weersafhankelijk. Ik weet niet of dat een voordeel is ☹. Maar het is wel een overeenkomst met het freeriden. Wat er in resulteert dat ….áls je er bij was, op dé beste dag van het jaar, je he-le-maal uit je plaat gaat….

Kost dat?

Je kunt lekker low-budget beginnen, bijv. met lessen (kost natuurlijk wel wat). En al naar gelang je vordering kun je gaan gear-freaken. Als je je eerste brevet hebt gehaald koop je een eerste eigen vleugel (2de-hands) € 500-€ 700. De top-notch vleugels kosten (nieuw) €12.000-15.000. Maar dan heb je ook een super-duper carbon mean flying-machine. Een gemiddelde 2de hands uitrusting kost €1200. Maar je kunt, zoals gezegd, eerst met lesmateriaal beginnen en zo checken of het wat voor je is.

Brotherhood

We hebben volgens mij allemaal wel een paar poedermaatjes, alleen off-piste gaan doe je gewoon niet. Daaruit ontstaan vaak ook mooie vriendschappen. Bij het deltavliegen zijn het de vliegmaatjes waarmee je de lol en de kick deelt. Maar het is ook een Risicosport dus je hebt elkaar ook gewoon nodig. Maar net als bij Free-riden haal je er een hoop risico uit met een gedegen opleiding. Kennis van zaken, en ervaring maken het althans voor mij een aanvaardbaar risico. De sport is nl. zo ontzettend Kicken!! VLIEGEN…Ik heb het over VLIEGEN…3D…Je kunt alle kanten op!! The sky is NOT the limit! It’s your playground!

Nog een bijkomend voordeel is dat je zomers vaak gewoon op een camping staat met je maten. ’s Avonds lekker in de buitenlucht, evt. je eigen potje kookt, en je vliegervaringen deelt. Scheelt ook in de kosten! Freeriden rocks! Maar die gortdroge hotels en ranzige incomplete appartementen kunnen me echt gestolen worden.

Focus

Wat freeriden voor mij zo mooi maakt, net als bij deltavliegen, is die enorme focus die jij je zelf oplegt om er voor te zorgen dat je de volgende dag ook weer kunt. Door die super-focus ontspan ik enorm. Ontspanning door inspanning. Dan kunnen we er weer even tegenaan zeg maar. Bij deltavliegen ‘lees’ je ook het terrein: waar komt thermiek los? Je bent ook met Meteo bezig. De factor mens komt om de hoek kijken. En ’s avonds zit je niet in je hotel maar vaak lekker op de camping in de buitenlucht je verhalen te vertellen.

Oneindige leercurve

Het is geen sport die je er zomaar ff bij doet. De leercurve is het zelfde als bij skiën of snowboarden, je hebt wel een paar seizoenen nodig om zelfstandig te kunnen vliegen. Maar het lessen is al vanaf het eerste moment supertof. Je vliegt al vrij snel, op dag 1 of 2. En de eerste meters zijn net zo tof als de kilometers die je later gaat overbruggen. Bij deltavliegen ‘lees’ je ook het terrein: waar komt thermiek los? Je bent met meteo bezig, Aerodynamica, skills verbeteren, mentaal fit zijn…… en factor mens komt om de hoek kijken. Allemaal dingen die je bij het freeriden in een vergelijkbare vorm ook tegenkomt. Na het halen van een aantal brevetten kun je jezelf nog oneindig verbeteren. De leercurve stopt nooit! Je kunt bijv. ook met wedstrijden meedoen. Die zijn vergelijkbaar met zeilwedstrijden. Namelijk een traject tussen ‘boeien’ (waypoints), zo snel mogelijk afleggen. Kijk hier maar eens:

Voor meer info en scholen. Je mag mij ook een PB sturen!

atlasemiel

Reacties

Gevorderd
atlasemielAuteur27 januari 2020 · 12:39

up

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Gevorderd
KRoversAuteur27 januari 2020 · 14:03

Klassieker:

Sinds ik deze openingsshots zag wil ik al hanggliden…
Briljante muziek ook voor onder al je films, JigSaw met Sky High…

Avalensemble!
Gevorderd
atlasemielAuteur27 januari 2020 · 14:32

@@KRovers, wat let je?

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!