La Grave

• JobLomans
    Expert
    JobLomans op 19 maart 2016 · 00:25
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 19 maart 2016 · 01:03
    Meer dan 15 jaar geleden kwam ik voor het eerst in La Grave. Ik was toen met mijn waterpoloteam in de winter op bezoek bij een waterpoloclub in Grenoble. De Franse waterpoloërs vroegen mij: " Kan je goed skiën en wil je echt wat beleven en extreem skiën dan moet je naar La Grave" Ik weet nog goed hoe ik volledig onder de indruk was van de ruige, wilde rotswanden met lange bevroren watervallen in een dal dat steeds maar smaller leek te worden. Het was beangstigend zo ruig als het was. Toen ik aankwam in La Grave werd ik getroffen door de eenvoud: wat huizen, een bakker, een paar hotelletjes en gites, een kerk en 1 gondeltjeslift. Mijn ogen vielen op de borden bij de lift (toentertijd) met opschriften zoals: "Only for really good skiërs" en "Do not follow the tracks if you do not know the way" (met een plaatje erbij van iemand die een cliffjump maakt) en "check your equipment for your own safety" Ik vroeg me af waar ik aan begonnen was en of dit niet te hoog gegrepen was voor mij. Die dag skiede ik in mijn eentje voorzichtig keer op keer een van klassieke afdalingen naar P1. En ik was verkocht! Jaren later kwam ik terug met mijn snowboard. ik had me wel voorgenomen dat mijn snowboardniveau uitstekend moest zijn, dus kwam ik pas nadat ik Landes snowboardleraar was en heel bedreven was in het boarden van buckelpistes. Vooral dit laatste kwam goed van pas bij het terug boarden (over traverses) van buckels naar P1 achter een gids aan op ski's die alleen vol gas kent. Ik heb hier heel wat borders helemaal stuk op zien gaan. Weer later kwam ik weer terug met ski's en steeds weer sloot ik mij aan bij een groep van Snowlegend. Toen had je de gidsen van Snowlegend onder de bezielende leiding van de goedlachse Didi, het lokale gidsenbureau en de gidsen van de Skiers Lodge. Bij Snowlegend heerst nog altijd een super relaxed sfeer en was en ben ik nog steeds uitermate tevreden over de werkzame gidsen hier. Het zijn echte locals die het gebied echt kennen als hun broekzak en alle ins en outs weten van het gebied. Zo staan de bovengenoemde gidsen van deze drie groepen in contact met elkaar via een groepsapp waarin continue de condities van de couloirs aan elkaar worden doorgegeven. Iets wat je mist bij een gids van buitenaf naar mijn mening. Van 5 tot 12 maart was ik na een aantal jaren weer terug in La Grave. Het genieten bij mij begon alweer toen ik stond te wachten tussen de gidsen en andere freeriders, allen met klimgordels aan met ijsboren en carabines, een ABS op de rug en fatbodies in de hand. Het was weer als vanouds genieten van de couloirs; La Banana, Trifide 2, La Voute, Couloir le lac, Le Batu, Cote Fine e.a. En als mijn zoontje de foto's ziet en de verhalen hoort dan zegt hij dat hij niet kan wachten tot hij mee mag naar deze echte freeride wereld : )
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 19 maart 2016 · 01:06
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 19 maart 2016 · 01:07
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 19 maart 2016 · 01:07
    Boven La Banana vanuit refugiee Chancel
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 19 maart 2016 · 01:10
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 19 maart 2016 · 01:11
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 19 maart 2016 · 01:12
    Boven couloir le Batu vanuit refuge Chancel
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 19 maart 2016 · 01:15
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 19 maart 2016 · 01:16
    Boven abseil in couloir des Trifide (middle one)
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 19 maart 2016 · 01:22
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 19 maart 2016 · 01:27
    boven Cote Fin
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 19 maart 2016 · 03:09
    Mooi stukje Job
    Live to ride, ride to live
  • ieism
    Tourist
    ieism op 19 maart 2016 · 08:04
    Mooi verhaal! Als ik later kan snowboarden ga ik ook een keer. Zijn het allemaal skigidsen trouwens?
    splitfest.nl
  • HavekotteJos
    Advanced
    HavekotteJos op 19 maart 2016 · 08:24
    Een feest van herkenning je verhaal! Ik heb La Grave zo rond de zelfde tijd ontdekt tijdens een trip met Edward Bekker. Wij verbleven toen in Le Chaumine, het chalet van de Skiers Lodge.
    De jaren daarna ben ik diverse weken met de Skiers Lodge mee geweest.

Twee jaar geleden heb ik mijn beide zoons meegenomen voor een dagje La Grave omdat ik ze wilde laten zien en voelen hoe dit gebied is. Omstandigheden waren perfect, 30-50 poeder en een blauwe lucht plus maar weinig mensen op de berg.

Deze dag was niet wat ik ervan verwachte, ik had via de Skiers Lodge een gids gehuurd maar op de berg besefte ik dat ik mijn beide zoons aan toch serieuze omstandigheden blootstelde en die verantwoordelijkheid drukte zo zwaar op mijn schouders dat ik weinig heb kunnen genieten.

Mijn zoons, beide goede en sterke skiërs waren ook geïmponeerd door de berg en het gebied waardoor ze niet zo stabiel de berg afkwamen als normaal. Er zat wat angst in de benen zeg maar.

Intussen heb ik veel minder last van dat zware gevoel van verantwoordelijkheid en heb steeds meer vertrouwen in hun off piste capaciteiten gekregen maar ik hoop echt niet dat ze ooit dezelfde extreme couloirs gaan skiën als ik daar heb gedaan!
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 19 maart 2016 · 11:45
    Lekker hoor!
    In april voor het eerst zelf die kant op. Ben erg benieuwd hoe dat gaat zijn. 😃

Mooi verhaal! Als ik later kan snowboarden ga ik ook een keer. Zijn het allemaal skigidsen trouwens? ieism op 19 mrt 2016 08:04

Anders gewoon op telemarks toch? 😉 extra stijlpunten!
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 20 maart 2016 · 00:49
    Nog een tip:

Kijk ook eens verder dan de accommodatie hotel Edelweis en Skiers lodge. Ik was dit keer in hotel Chalets de la Meije. Niet echt een sympathieke eigenaar maar wel een goed hotel (ook met sauna 😃) en een ontbijtzaal die uitkijkt op de baan van de gondellift en ook op 5 min. lopen van de lift ligt. Bovendien kan je half pension boeken waarbij je eet in de kleine gezellige gite " Au vieux guide" . Het eten is daar echt super, dat is te zien aan de locals die daar eten in het weekend. Prijs is dan vergelijkbaar met Edelweis.
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 20 maart 2016 · 08:15
    Gaaf hoor, mooie verhalen ook!
    Staat op "to do list", maar dan moet ik me eerst nog een stuk zekerder voelen!
    powpowwowjippiajippieee
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 20 maart 2016 · 12:05
    @ieism, het zijnwel veel gidsen op ski's maar er is wel een enkeling op snowboard. Als je een groep boekt als snowboarder is het wel slim om niet samen met skiers te gaan, ook gezien het soms grote stukken traverseren en hoogte houden. Dit gaat vaak toch wat sneller en makkelijker op ski's
  • PS
    Advanced
    PS op 20 maart 2016 · 14:40
    @ieism de al genoemde Didi van Snowlegend is (ook) een snowboard gids. In 2014 ben ik met hem op pad geweest.
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 21 maart 2016 · 14:07
    @PS, Klopt maar Didi vertelde mij (2 weken gelden) dat hij sinds 2 jaar niet meer gegidst heeft en kantekening daarbij is dat Didi geen UIAGM berggids is en dus eigenlijk geen abseils mag doen in couloirs en eigenlijk ook niet op de gletsjer onderweg mag zijn met klanten (ivm gletsjerspeelt reddingen e.d.).
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 22 maart 2016 · 16:08
    Zo te zien was je op pad met Seb Foissac, toch? Geweldig goede en toffe gids. En @ieism Seb is een skigids maar hij begrijpt boarders. Dus je kunt met een gerust hart met hem op pad.
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 27 maart 2016 · 00:16
    @Rogier, klopt ja ik was eerst onderweg met Fred en Didi en later met Seb, Inderdaad is Seb een hele rustige bekwame gids die je ook graag van alles uitlegt. En de twee openingsfoto's had hij van mij gemaakt en op facebook gezet van Snowlegend en zijn eigen website vandaar zijn vermelding van zijn website op de foto s.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro