Review: Korua Apollo 56

Door dr.Gear op 22 maart 2016 · 24

Das Marketing von Korua ist eindeutig ein Superbooming. Bei wePowder kommt der Name regelmäßig vor.
Teil 2 in der Yearning for turning Reihe Und daran ist Dr. Gear sofort interessiert. Für noch keine 400 Euro wurden der Korua Apollo 56 gekauft. Aufgrund des guten Marketings waren die meisten Boards bereits, weg bevor die erste Schneeflocken sichtbar waren.

Binnen enkele dagen na de bestelling landde het board op het bureau en begon het grote wachten op een goede basis sneeuw. Het geduld van dr. Gear werd deze winter danig op de proef gesteld en regelmatig hing dr. Gear wanhopig bij Morris aan de lijn. En soms ook andersom, want ook Morris keek ernaar uit om dit board aan de tand te voelen. Onderstaand verslag is dan ook een optelsom, mix, compromis en gekunstelde coalitie van onze meningen. Vaak waren we het overigens eens, maar soms stonden we ook lijnrecht tegenover elkaar. Dat had niet zozeer te maken met de shape van het board, maar vooral vanwege de door de makers gekozen materialen. Onze discussie ging dan ook vooral over de keuzen voor een toegankelijke prijs of de keuze voor high end materialen. Daar komt dr. Gear zo nog op terug.

Eerst maar eens beginnen bij het begin. Want bij het openmaken van de doos begon al direct de discussie. Een mooi wit board in de stijl van Apple glanst ons tegemoet, net als de net zo mooi ingepakte poster. Daarna wordt het board omgedraaid en begint direct de discussie. 'Wat is dit nu weer voor een goedkoop belag?' is de vraag van Morris. Verwend als hij is verwacht hij een steengeslepen gesinterde base, het liefst zo zwart als de nacht met wat carbon erdoor gemengd. Een nadere bestudering leert dat het een ISO 6000 base betreft. Een ietwat duurdere versie van de extruded base versies. Morris heeft gelijk, wil je met een wit board naar Apple refereren investeer dan in een goede base. Maar zo werpt dr. Gear op: 'dat kan natuurlijk ook niet voor zo'n prijs'. Maar waarom dan geld weggooien door er een poster bij te doen is Morris zijn repliek. U ziet, een strijd was geboren.

Eenmaal als de sneeuw is gevallen gaan we op pad. Dr. Gear is inmiddels halverwege de 80 kilo met grote voeten, Morris ondanks zijn leeftijd tenminste 10 kilo lichter en levend op een kleinere voet. De shape blijkt ons beide te bekoren. De assymetrische shape blijkt een zegen in backside carves en het board snijdt als een malle. De float is goed, de neus voldoende soepel om alles te absorberen, maar voldoende stijf voor lastigere technische lijnen. Daarnaast blijkt de 156 het heerlijk te doen in de bossen en zijn zowel grote als kleine bochten een genot. De shape is top. Sterker nog, we bevelen de shape aan voor iedere poederridder tussen de 65 en 90 kilo. Je hoeft niet groter te gaan. Controle op high speeds is geen probleem, de radius is goed en het feit dat het board 156 is maakt het ook nog eens een genot in de bossen. Grote lijnen of treeruns? De keuze is aan jou. Beperkingen zal het board je niet opleggen.

Testen is zwaar werk
Testen is zwaar werk

En dan begint de fijngevoeligheid. Dr. Gear kijkt het liefst naar iedere euro, terwijl Morris voor optimaal genot gaat. En omdat Morris al jaren op een Moss rijdt is zijn referentie standaard hoog. Hij mist de demping van bamboo in het board. Het zou het board namelijk net wat levendiger maken, een super kantengrip geven en toch voldoende dynamiek. Een blik op de specs leert dr. Gear dat Morris gelijk heeft. Poplar light zit er in de kern, ofwel 'waaihout' zoals wijlen Steven gezegd zou hebben. Jammer, want wat bamboo erbij zou het board zoveel beter gemaakt hebben.

En dan wordt het koud. We staan nog geen twee dagen op het board of het glijdt voor geen meter meer. De base kijkt in de buurt van de staalkanten sip wit en is uitgedroogd tot op de kern. De base heeft duidelijk moeite met de combinatie van kou en snelheid en begint zelfs in de bochten af te remmen. Gevloek en getier zijn het gevolg. Het board krijgt zijn eerste waxboard (en nog vele zullen in deze winter volgen) en loopt weer als vanouds. Nee, zelfs nog beter. Maar de base is deze winter nogal wisselend en dus vlucht Morris naar Canada. Eenmaal uit het vliegtuig blijkt zijn board een tik gehad te hebben. Niet zo vreemd want zoiets gebeurt wel vaker als je gaat vliegen. Wat wel vreemd is dat de topsheet direct los hangt. Wat epoxy er tussen doet wonderen, maar het is de zoveelste tegenvaller.

Als we later in het seizoen dan ook nog wat nietszeggende rotsjes raken die dieper in de base hakken dan we gewend zijn komen we tot een eenduidige conclusie. De Korua 56 is een board met een heerlijke, nee beter fantastische shape, maar een typische gevalletje 'besparen op de verkeerde onderdelen'. Want stel dat ze er een mooie sintered base (liefst gitzwart) onder hadden gedaan, wat bamboo in de kern hadden verwerkt en kritisch naar de sidewall en de topsheet hadden gekeken dan was het board misschien 100 tot 150 euro duurder geweest, maar o zoveel beter.

Want om nu continue euro's te verbranden door er een nieuwe waxlaag op te gooien is ook niet goedkoop. Daarnaast zou het board door een betere materiaalkeuze een langer leven beschoren zijn. Niet dat het board nu al dood is, maar we verwachten een levensduur die korter is dan normaal. Zo zonde. We houden van de shape, nu nog de juiste materialen en ze hebben een topper.

Kortom een oproep aan de mensen achter Korua... Investeer in wat betere materialen en je hebt een topper. Nu kiezen ze vanwege de prijsstelling ervoor om een groot publiek rijp te krijgen voor een Korua Apollo als 2e board. Ideaal als je niet te veel geld wild uitgeven voor je 2e board. Maar daarmee doen ze geen recht aan de heerlijkheid van de shape. Wat betere materialen maken de Apollo je 1e board en dan heb je geen 2e board meer nodig.

Reacties

• Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 22 maart 2016 · 15:52
    De review waar snowboardend wepowder op zat te wachten! ... Denk ik. Ik wel iig 😃
    Duidelijk verhaal, mijn dank is groot!
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 22 maart 2016 · 16:21
    Haha, misschien maar goed dat ik te laat was voor de Korua Pencil van @SamSam, want ik heb een reputatie van nét dat nare steentje raken. Dus het wordt toch sparen voor een Moss, óf hard bij Korua aan de deur jengelen voor betere materialen.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Rene
    Beginner
    Rene op 22 maart 2016 · 17:00
    De volgende keer als deze twee heren afspreken op het kantoor om zoiets te bespreken, neem ik wel een grote bak popcorn mee! Genieten van die meningen, haha! En inderdaad; dè review waar vele denk ik op gewacht hebben! Dank Dr. Gear!
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
  • BasV
    Beginner
    BasV op 22 maart 2016 · 17:29
    Toffe review van een interessante plank! Ik snap dat jullie liever wat meer hadden betaald voor betere materialen, maar is de kwaliteit ook echt slechter dan boards van dezelfde prijs (hovercraft is ook €400) of is de prijs-kwaliteit verhouding wel goed?
  • SanderK
    Advanced
    SanderK op 22 maart 2016 · 17:32
    Ik zal eens even een "hartig woordje " met de heren spreken. Heb de 2017 modellen al bijna binnen, zijn deels geproduceerd in een andere fabriek, dus alle vertrouwen dat de genoemde kinderziektes snel tot het verleden horen!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 23 maart 2016 · 08:15
    @sanderkuipers ben benieuwd. Wat is er precies gewijzigd?
    May the powder be with you.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 23 maart 2016 · 10:29
    Aha, kijk eens aan. Ik dacht al wel dat asymmetrisch goed zou voelen. (Ik herinner me dat nog van vroegah!) Dank voor de review Dr Gear! Dan moet ik snel nog een keer richting Chur en vragen of ik een 2017 model mag uitproberen. Na een mailtje aan de heren werd dat bij begin seizoen beloofd, dus... Maar eerst de mossdemossdemoosmossmosserdemoss.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 23 maart 2016 · 10:34
    @Dutchess krijgen we daar ook een fijn reviewtje van? Ben erg benieuwd 😃
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 23 maart 2016 · 11:18
    Revieuwtje van dit apparaat wellicht?
    Tukker(ik)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 23 maart 2016 · 11:40
    [Slik....]
    splitfest.nl
  • Steef
    Advanced
    Steef op 23 maart 2016 · 12:16
    Heb je haar gereden @Tukker? Die rechter....
    Vertel ons alles!
    Every turn is a sign of weakness
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 23 maart 2016 · 12:27
    Ja, alles was afgekrast ...... ik moest wel 😉
    Tukker(ik)
  • BasV
    Beginner
    BasV op 23 maart 2016 · 12:54
    Ik hoop niet dat ze gortdroog was!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 23 maart 2016 · 14:51
    Als ze droog was, dan heb je haar niet goed bereden! (Tjeezus, jullie mannen weten ook nix!) Ik zal daar tzt nog wel eens een reviewtje over schrijven, over hoe dat dan wél moet...

(Om te beginnen goed waxen, heren!)
  • Mars
    Tourist
    Mars op 24 maart 2016 · 13:21
    YEARNING FOR TURNING Vol. 3 - In Japan

• Tukker
    Beginner
    Tukker op 24 maart 2016 · 13:34
    EPIC !!!
    Tukker(ik)
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 24 maart 2016 · 13:46
    Die gasten maken zulke smerig lekkere filmpjes dat je er toch echt weer eentje wilt hebben...
  • SamSam
    Beginner
    SamSam op 24 maart 2016 · 16:56
    Die gasten maken zulke smerig lekkere filmpjes dat je er toch echt weer eentje wilt hebben... Poedertijn op 24 mrt 2016 13:46

Of dat je spijt krijgt dat je net de jouwe hebt verkocht 😃

MUST RESIST
  • Mars
    Tourist
    Mars op 24 maart 2016 · 17:59
    @SamSam gewoon voor de split gaan.

Een korte dan nog

• Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 17 juni 2016 · 15:17
    Voor de liefhebbers: Korua heeft weer voorraad in hun webshop. Nog steeds geen bamboe core voor Morris, maar de base lijkt wel een upgrade gekregen te hebben en wordt nu beschreven als "P-TEX 2000 Sintered". 😃
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 18 juni 2016 · 20:30
    Oh shit.
  • Bono
    Beginner
    Bono op 19 juni 2016 · 16:21
    Hoezo shit @Dutchess jij hebt je Moss toch?
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 19 juni 2016 · 19:05
    Oh shit = daar is dat stemmetje weer dat zegt dat dit boardje niet in je quiver mag ontbreken, maar je hebt geen goede smoes meer om het thuis te verkopen...
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 juni 2016 · 22:53
    @Poedertijn begrijpt het. Je kent die situatie erg goed neem ik an? Plus, ik heb nieuwe schoenen nodig. Dus moet niet naar nieuwe boardjes die zo verschrikkelijk goed in de quiver zouden passen gaan kijken.

Maar ja, @Bono heeft natuurlijk helemaal gelijk, die Moss is toch geil genoeg!

(Stopt credit card snel weer terug)

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro