PPA#13: druistig paasweekend met sneeuw, wind en een sneeuwgrens-jojo

PPA#13: druistig paasweekend met sneeuw, wind en een sneeuwgrens-jojo

Goed, daar is hij dan: poederalert #13. Ofwel het Paas Poeder Alert (PPA). Er gaat voldoende sneeuw vallen, maar waarschuwingen zijn op hun plek. Het waait namelijk regelmatig stevig. Soms tijdens de sneeuwval, maar regelmatig ook direct na de sneeuwval. Daarnaast gaat het kwakkelen en schommelt de sneeuwgrens als een jojo op volle toeren. Is het de ene dag nog winters fris, is het de andere dag nogal mild. Geen ideaal paasweekend of paasweekje dus, maar voor diegene die nog wil gaan. Het is een go. Onderstaand ga ik je de grote lijnen schetsen tot en met dinsdag met een inschatting van wat er daarna gaat gebeuren. Donderdag volgt er dan nog een update voor de twijfelaar en dan is het roadtrippen, zoekend naar de beste sneeuw. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak in de Alpen via deze link te boeken. Van iedere boeking zien wij een klein percentage op onze rekening gestort zodat we wePowder verder kunnen blijven verbeteren en je nog beter kunnen helpen. Aan iedereen die dat al gedaan heeft. DANK! Blijf dat doen! In dit bericht:

  • Het wordt een drieklapper: sneeuw uit noord, sneeuw uit zuidwest en als afsluiter sneeuw uit noordwest
  • klapper 1: sneeuw voor het noorden
  • klapper 2: sneeuw voor het zuidwesten en föhn voor het noorden
  • klapper 3: sneeuw uit noordwest
  • Poederadvies: roadtrippen!

Het wordt een drieklapper: sneeuw uit noord, sneeuw uit zuidwest en als afsluiter sneeuw uit noordwest

De atmosfeer bevindt zich in een chaotische periode. Komend weekend zetten we de klok vanwege de zomertijd een uurtje naar voren en in de bovenlucht vindt een strijd plaats tussen de winter en de lente. Koude polaire lucht is er nog voldoende voor handen, maar met het langer worden van de dagen en het opwarmen van de aarde wil de lente zijn intrede doen. Het is deze periode van het jaar die in de Alpen regelmatig voor een verrassing zorgt. Grote dumps worden afgewisseld met zonnige en milde dagen en dat geeft ook direct de context van deze periode weer. Het window om poeder te scoren is korter geworden. De zonnestand is alweer zoveel hoger dan begin januari dat de zon nu regelmatig direct het sneeuwdek inschijnt. Verse sneeuw die in de ochtend nog fris en koel is kan bij een ontluikende en instralende zon de sneeuw in een uur van poeder naar slush transformeren. Een goede planning is in deze fase van het jaar noodzakelijker dan ooit om het witte goud niet te missen. Uitzondering zijn de steile schaduwrijke noordhellingen waar de zon niet direct in schijnt. Maar schaduwrijk en steil = een geconserveerd lawinegevaar en de juiste kennis is nodig om dit soort hellingen veilig te rijden. Zeker als je voor die lijnen kiest die nog maar weinig gereden zijn dit jaar. De ‘veel getracked’ bonus geldt hier niet. Maar ja, weet jij wanneer een helling veel gereden is?

Terug naar de turbulentie in de atmosfeer. We hebben de komende week namelijk te maken met een klassieke drieklapper. Allereerst koude lucht en sneeuw uit het noorden, daaropvolgend als gevolg van een storm vanuit het westen een naar zuidwest draaiende stroming met sneeuw voor de zuidwest en föhn voor de noordalpen tot gevolg, waarna na 2e paasdag de 3e klapper volgt: sneeuw uit noordwest met kans op een retour d’est. Gevolg van deze wisselende stromings richtingen is wind uit verschillende richtingen, sneeuw op diverse plekken en een sneeuwgrens jojo.

klapper 1: sneeuw voor het noorden

Tussen woensdag en donderdag sneeuwt het in het noordoosten. Het is dan gewoon koud. Donderdag einde dag klaart het dan op, maar in de loop van de vrijdag volgt er dan opnieuw een front. Deze keer voor de gehele noordalpen. Het nare van dit tweede front is dat het daarna direct warmer wordt. Waardoor de sneeuwgrens in de loop van de vrijdagmiddag langzaam omhoog schuift richting de 1200 tot 1800 meter. De zaterdag is dan zonnig, maar mild aan de noordkant van de Alpen.

Wil je van klapper 1 profiteren dan kies je het beste voor de hoger gelegen gebieden in Oostenrijk. Met name de gebieden ten oosten van Innsbruck pikken de meeste sneeuw op. Poeder rijd je donderdag en vrijdag gegarandeerd op de Kitzsteinhorn. Maar ook in de omringende gebieden is wat poeder te vinden. De rap toenemende wind is daar vandaag nog een issue, maar valt donderdag zo goed als weg. In de nacht naar zaterdag nog eens een pak sneeuw in het noorden, maar het wordt rap warmer. Check vanwege die wind je lokale lawinebericht en pas er je plannen op aan! Poederadvies klapper 1:

Opkomende zuidföhn
Opkomende zuidföhn

Klapper 2: sneeuw voor het zuidwesten en föhn voor het noorden

Bovenstaande föhndiagram laat mooi zien dat er komend weekend een zuidföhn opsteekt. Warme lucht wordt aangevoerd vanuit het zuidwesten en op zaterdag en met name zondag wordt het warm in het westen en noorden van de Alpen. In de loop van de zondag begint het dan te sneeuwen aan de zuidkant van de Alpen. Sneeuwgrens schommelt daarbij rond de 1100-1500 meter, maar de sneeuw is pas droog boven de 1600-2000 meter. De meeste sneeuw verwacht ik in de nacht van zondag naar maandag ten zuiden van de Ecrins (denk bijvoorbeeld aan Puy St. Vincent) en aan de zuidkant van de Gotthard en het zuidwesten van de Engadin (denk bijvoorbeeld aan St.Moritz). Van maandag naar dinsdag volgt er dan nog eens intense sneeuwval vanuit het zuidwesten. Temperatuur zwalkt op en neer en wederom de meeste sneeuw in de gebieden zoals hierboven genoemd. Poederadvies klapper 2:

klapper 3: sneeuw uit noordwest

Vanaf volgende week woensdag (nog erg ver, pin me er niet op vast) zou de stroming dan weer noordwest worden. Het wordt (tijdelijk) kouder met sneeuw in het noordwesten en noorden van de Alpen.

Advies voor het paasweekend: eerst noord, daarna zuid

Morgen een nadere finetuning! En mocht je de komende dagen naar de poeder gaan: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak in de Alpen via deze link te boeken.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
SteefAuteur23 maart 2016 · 10:26

Gek van…ieder keer met Pasen liggen die eieren onder een laagje poeder verstopt. Dat schiet toch niet op?!

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Beginner
joverAuteur23 maart 2016 · 10:47

Lees ik daar “kans op een retour d’est” in mijn weekje familievakantie in Bonneval. Morris you made my day, nu maar blijven dansen en duimen…

Gevorderd
Willem2kAuteur23 maart 2016 · 10:58

Mooi woord, druistig. Dat ga ik de komende tijd vaker gebruiken :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
DaafAuteur23 maart 2016 · 15:05

@@meteomorris ,
Even heel wat anders…hoe wordt het komende week aan de andere kant van de grote plas? Wat ik kan zien is het nog redelijk koud voor de tijd van het jaar. Komt er nog wat sneeuw van betekenis aan?

Gevorderd
KoppelbaasAuteur23 maart 2016 · 15:45

@@meteomorris, bedankt voor het oplossen van de puzzel. Op naar de Kitz!

Expert
meteomorrisAuteur23 maart 2016 · 19:33

@@Davy2010 komende week koel en sneeuw aan de overkant.

powfinder.com
Gevorderd
BMTAuteur23 maart 2016 · 21:01

Top @@meteomorris onderweg naar Kaprun morgen! En dan naar St. Moritz! Of is het St. Morris :-)

Gevorderd
evanAuteur23 maart 2016 · 21:30

Klapper 1 komt nog niet helemaal uit de verf.
http://www.bergfex.at/oesterreich/wetter/niederschlag/\
Ben benieuwd wat er morgenochtend ligt.

Gevorderd
DutchessAuteur23 maart 2016 · 21:51

tja… pasen is met mijn dame, dus dat wordt sauna en bubbelbad plonzen na de piste…misschien dat die derde klapper nog wat gaat brengen. :houdt vingers strak gekruist:

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
BMTAuteur23 maart 2016 · 22:06

@@Dutchess dat kan dan mooi na het poeder skiën op de Kitz. Lekker in de Tauern Spa ;-)

Expert
meteomorrisAuteur24 maart 2016 · 07:20

@@evan, op de Kitz al 10 cm vers en vandaag blijft het er sneeuwen.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17551.jpg?width=800

Dat wordt dan toch als snel scheenbeendiep. Da’s toch prima?

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur24 maart 2016 · 08:13

Hier kan de actuele data gevolgd worden: http://www.salzburg.gv.at/lawine/grafiken/3/kitzsteinhorn_alpincenter.png

Ik denk dat de Kitz nu een van de beste plekken is in de Alpen om wat verse poeder te rijden. Zeker omdat er vandaag nog wat bij komt…

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17554.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17555.jpg?width=800

powfinder.com
Beginner
DennnnisAuteur24 maart 2016 · 09:15

what about St Anton? hoe goed is deel 2 van klapper 1 ;)

sneeuw!!!!
Beginner
lepperAuteur24 maart 2016 · 09:56

Bregenzerwald een serieuze optie om vannacht naartoe te rijden voor een weekend? Het gaat daar morgen goed sneeuwen lijkt - maar dan zit je vanaf zaterdagmiddag in een soep van zon en pap lijkt me - of valt het mee denk je? @@meteomorris

Lib Tech Travis Rice Pro
Gevorderd
MisplacedAuteur24 maart 2016 · 10:37

Yay… Morgenavond Anton en omstreken… :)

Benieuwd of er volgend weekend (2 April) wat in Nassfeld over gaat zijn… Of dat het zijn naam weer letterlijk waar gaat maken…

Expert
meteomorrisAuteur24 maart 2016 · 10:52

@@Dennnnis @@lepper @@Misplaced indien de bewolking zaterdag blijft hangen en de lucht vochtig blijft dan overal rap soep. Trekt de bewolking snel weg dan op noordhellingen nog wat koude poeder. Houd zaterdag rekening met natte sneeuwlawines!

powfinder.com
Beginner
lepperAuteur28 maart 2016 · 20:19

Kitz was fantastisch!

Lib Tech Travis Rice Pro
Beginner
DennnnisAuteur29 maart 2016 · 19:20

@@lepper @morris, oh ja dat was het!
Kom maar door met de definitieve video…

sneeuw!!!!
Beginner
lepperAuteur10 december 2016 · 10:39

@@dennnnis

Heeft even geduurd… Maar hij staat op YouTube.

Lib Tech Travis Rice Pro
Gevorderd
AlexSkiAuteur10 december 2016 · 14:11

Beter laat dan nooit. Ik durf het bijna niet te vragen, maarruh…

When life gets too complicated.... SKI
Expert
ieismAuteur10 december 2016 · 14:46

Beter laat dan nooit. Ik durf het bijna niet te vragen, maarruh…

AlexSki op 10 dec 2016 14:11

Je bedoelt, waar laat je die Gopro accessoires en stokkken zonder… ;)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
PoedertijnAuteur10 december 2016 · 15:21

Hoorde dat laatste shot niet in een ander topic? ;-D

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
AryenAuteur10 december 2016 · 15:58

Ach, als je alleen maar inbounds bezig bent, waar heb je het dan over?

Wie is hier ook alweer de moderator?

Beginner
lepperAuteur12 december 2016 · 10:08

Hoorde dat laatste shot niet in een ander topic? ;-D

Poedertijn op 10 dec 2016 15:21

Ja :)… “If you can’t see it, you can’t ski it” aan der lijve ondervonden.

Lib Tech Travis Rice Pro
Gevorderd
AryenAuteur12 december 2016 · 11:01

@@lepper: In bijvoorbeeld de WePowder Academy hier op de site, met bijbehorende boekjes, vind je ook heel veel nuttige lessen. Je hoeft niet proefondervindelijk het wiel opnieuw uit te vinden. Sommige nuttige info om naast de piste te skiën zonder kleerscheuren is namelijk al bekend.

Stay safe.

No risk, no fun. No limit, no life. (reeds door W. Munter bedacht, meen ik, naast heel veel andere wijze zaken)

Gevorderd
PoedertijnAuteur12 december 2016 · 11:01

@@lepper Oeps… Hopelijk niet erg bezeerd toen :-)

De Wepowder modules waar Aryen het over heeft zijn wel een echte aanrader. Eigenlijk gewoon een must read. Zeker in combinatie met de praktijkcursussen van het SSC, leuk én leerzaam.

My drug is white powder. Deep, white powder.
Beginner
lepperAuteur15 december 2016 · 10:03

@@lepper: In bijvoorbeeld de WePowder Academy hier op de site, met bijbehorende boekjes, vind je ook heel veel nuttige lessen. Je hoeft niet proefondervindelijk het wiel opnieuw uit te vinden. Sommige nuttige info om naast de piste te skiën zonder kleerscheuren is namelijk al bekend.

Stay safe.

No risk, no fun. No limit, no life. (reeds door W. Munter bedacht, meen ik, naast heel veel andere wijze zaken)

Aryen op 12 dec 2016 11:01

Ja, ik heb hem liggen inmiddels :). Vorig jaar veel geleerd on the go (door iemand met de kennis). Dit jaar zelf wat verder de materie induiken.

Lib Tech Travis Rice Pro
Beginner
lepperAuteur15 december 2016 · 10:10

@@lepper Oeps… Hopelijk niet erg bezeerd toen :-)

De Wepowder modules waar Aryen het over heeft zijn wel een echte aanrader. Eigenlijk gewoon een must read. Zeker in combinatie met de praktijkcursussen van het SSC, leuk én leerzaam.

Poedertijn op 12 dec 2016 11:01

Niets blijvends, en een stoer verhaal in het café in Zell am See… ‘deze vent viel van 48 meter, bla bla’.
De werkelijkheid: Deed gruwelijk pijn, maar is inmiddels vertrokken.

Safety Academy in huis - komt goed!
3 eenheid al een aantal jaar bij me, maar voor Kitzsteinhorn geen must.
Wel altijd 2 man extra bij met Safety Academy achter de rug.

Lib Tech Travis Rice Pro
Beginner
AvdLAuteur15 december 2016 · 22:15

Safety Academy in huis - komt goed!
3 eenheid al een aantal jaar bij me, maar voor Kitzsteinhorn geen must.
Wel altijd 2 man extra bij met Safety Academy achter de rug.

lepper op 15 dec 2016 10:10

Gast, serieus? Je hebt het eigenlijk nooit nodig, behalve als het mis gaat. Dan is het best jammer als je moet scheppen met een GoPro pole. En dat laatste argument is echt een classic.
Btw, op 0:25 zag ik ook een mooi bord langs komen. Ben je je daar van bewust? Of moeten we volgend jaar ook de Kitzsteinhorn omheinen, net als Zermatt?

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
waingroAuteur15 december 2016 · 23:08


Wel altijd 2 man extra bij met Safety Academy achter de rug.\

Remember the avalanche doesn’t know or care that you’re an expert skier or rider.

Zorg dat jij en je maatjes altijd je 3-eenheid bij je hebt als je offpiste gaat. Naast de piste is ook offpiste!

AYSABTU - All your stoke are belong to us.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!