Daarom respecteer je wildruhe zones!!!

Daarom respecteer je wildruhe zones!!!

De boetes die je hier en daar krijgt wanneer je gepakt wordt in een wildruhe of wildschutz zone zijn niet mals. Maar dat is niet de belangrijkste reden waarom je buiten deze zones blijft. Het wildbestand in deze gebieden is vaak extreem kwetsbaar en een verstoring van hun habitat door ons freeriders kan voor hen fatale gevolgen hebben. Het is daarom dat het geen kwaad kan je niet in deze gebieden te begeven. Een beetje respect voor het lokale wildbestand maakt wat mij betreft onderdeel uit van je routeplanning, want wie goed doet, wie goed ontmoet.

Maar Wildruhe zones kunnen van jaar tot jaar verschillen en het kan zijn dat de topgrafische kaart waar je mee werkt niet up to date is. Daarnaast kan het zo zijn dat freeride routes door ons zijn opgetekend in een periode dat er voor die specifieke lijk nog geen wildschutz van toepassing was. Mocht je op zo’n wijziging stuiten, meld het ons dan, dan verwijderen wij de route.

Een actueel overzicht van de Wildschutzones vind je onderstaand:

Mocht jij zelf nog sites kennen met actuele info, deel ze hieronder!

meteomorris

Reacties

Gevorderd
MDAAuteur23 maart 2016 · 17:01

Weet je wat ook slecht is voor de wildstand? Om die dieren met een kogel af te knallen in het najaar… als je dat doet, gaan ze daar ook vaak dood aan. Ondanks een grote maag, en veel energie, redden ze het vaak toch niet tegen een jager.

Ik ken de getallen niet, maar ik gok zo dat er meer dieren doodgaan door jagers dan door freeriders. Hier in CH zeker… Ik zie de freeriders hier niet zo snel 40.000 reeën de dood in jagen. (ja: 40.000 per jaar)

http://www.bfs.admin.ch/bfs/portal/fr/index/themen/07/05/blank/key/05/01.html

Maar goed, alle gekheid terzijde: ik wil niet graag gemsen en andere prachtige bergdieren verstoren dus:

http://www.wildruhezonen.ch/

In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
Expert
meteomorrisAuteur23 maart 2016 · 17:07


Ik ken de getallen niet, maar ik gok zo dat er meer dieren doodgaan door jagers dan door freeriders. Hier in CH zeker… Ik zie de freeriders hier niet zo snel 40.000 reeën de dood in jagen. (ja: 40.000 per jaar)\

MDA op 23 mrt 2016 17:01

LOL ;)

powfinder.com
Gevorderd
ConstantAuteur23 maart 2016 · 17:45

Je kunt trouwens geweldig goede freeride-handschoenen maken van berggeitenleer, nooit meer koude vingers…

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
vascoAuteur23 maart 2016 · 20:05

Het is fijn dat je in de alpen nog overal mag freeriden. Die goodwill moet er zeker blijven. Daarvoor helpt het om de locale natuurbeschermers (ja, dat doen jagers vaak ook , want anders is er niks te schieten) tegemoet te komen. Beter een paar plekken die echt gerespecteerd worden, dan de hele berg (buiten de pistes), wildschutzgebiet.

Gevorderd
ArnsAuteur23 maart 2016 · 23:51

@@meteomorris
Dit is ondermeer het geval voor enkele routes in Haldigrat, het gaat over Haldigrat Left, Leftover en treeruns - Haldigrat. De foto maakt het wat duidelijker, het oranje gemarkeerde gebied is de wildruhezone. http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17550.jpg?width=800

Ontwaken onderaan de berg
Gevorderd
MDAAuteur24 maart 2016 · 11:31

… de locale natuurbeschermers (ja, dat doen jagers vaak ook , want anders is er niks te schieten) tegemoet te komen.

Ja, daar doen we het voor: de dieren beschermen zodat er meer af te knallen valt voor de jagers. Top!

In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
Gevorderd
RoelaanoAuteur25 maart 2016 · 15:44

@@Arns, uit mijn hoofd gaat het daar pas in vanaf 17 december. Tot die tijd kan je daar prima je kniebanden scheuren, of je been breken @@meteomorris .

Ik denk trouwens dat Kurt in z’n eentje verantwoordelijk is voor ongeveer 20.000 afgeschoten reeën per jaar ;)

Expert
meteomorrisAuteur25 maart 2016 · 16:00

@@Arns, uit mijn hoofd gaat het daar pas in vanaf 17 december. Tot die tijd kan je daar prima je kniebanden scheuren, of je been breken @@meteomorris .

Ik denk trouwens dat Kurt in z’n eentje verantwoordelijk is voor ongeveer 20.000 afgeschoten reeën per jaar ;)

Roelaano op 25 mrt 2016 15:44

LOL…

powfinder.com
Expert
RogieradminAuteur25 maart 2016 · 16:03

Weet je wat ook slecht is voor de wildstand? Om die dieren met een kogel af te knallen in het najaar… als je dat doet, gaan ze daar ook vaak dood aan. Ondanks een grote maag, en veel energie, redden ze het vaak toch niet tegen een jager.

Ik ken de getallen niet, maar ik gok zo dat er meer dieren doodgaan door jagers dan door freeriders. Hier in CH zeker… Ik zie de freeriders hier niet zo snel 40.000 reeën de dood in jagen. (ja: 40.000 per jaar)

MDA op 23 mrt 2016 17:01

Ik ben zelf behoorlijk anti-jacht. Maar de cijfers van dieren die wegtrekken en niet meer voorkomen in bossen waar veel geskied wordt zijn echt schrikbarend. Ik heb de cijfers niet voorhanden maar skiërs en zeer zeker toerskiërs zijn heel erg slecht voor het wild in de winter. Het is veel minder zichtbaar want de dieren gaan dood aan uitputting en ziektes (gelieerd aan de uitputting), maar vaak is de verstoring van hun leefgebied daar wel een reden voor. Dus een betere oplossing, stop met de jacht en iedereen moet zich houden aan de wildruhe zones… ;-)

Beginner
Vinc.0522Auteur25 maart 2016 · 22:23

Jagen is een populaire sport in alpenlanden. Wild word er speciaal uitgezet om bejaagd te te worden door goed betalende toeristen. Er zit dus ook wel degelijk een economisch belang aan. Neem niet weg dat deze dieren hun rust vedienen in zware leefomstandigheden.

Toerist
AnoniemAuteur3 april 2016 · 13:16

Hier nog eentje uit Vorarlberg

http://www.respektiere-deine-grenzen.at/en/

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!