Gids Chamonix voor Vallée Blanche

• TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 24 maart 2016 · 19:18
    Hallo,

Ik ben met m'n familie in Chamonix, en wij willen graag een afdaling in La Vallée Blanche doen. Kijkend naar het weer lijkt zaterdag een goede optie. Nou is het niet geheel ontoevallig ook paasweekend, dus het zal wel druk zijn. Kan iemand een goede (niet per sé Nederlandstalige) gids of organisatie aanbevelen?

M'n ouders kunnen beide prima skiën, maar zijn de zestig inmiddels wel gepasseerd. Ze houden van een beetje uitdaging en zijn niet bang, maar er is wel een limit aan hoe technisch ze skiën. Er zijn natuurlijk veel verschillende routes: raden jullie er nog eentje aan? Misschien eentje die iets rustiger is?

Ik hoor het graag!

Gr, Tijmen
  • woerdman
    Beginner
    woerdman op 24 maart 2016 · 22:22
    Pb
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 25 maart 2016 · 00:08
    Zie mijn reactie in dit topic: http://wepowder.nl/forum/topic/225314!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 25 maart 2016 · 09:58
    In Chamonix op een relaxte manier gegidst worden? Ik zeg Julia Virat, leuke meid, relaxed en met een lach op haar gezicht! En ze spreekt goed Engels. http://www.julia-guide.com
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 25 maart 2016 · 11:51
    Dank voor alle antwoorden! Nog steeds niet gevonden, maar ik blijf door bellen. Een deel heb ik ook nog niet te pakken gekregen.

Voor degene die het gedaan hebben: is het gekkenwerk om het zonder gids te doen, aangezien morgen blijkbaar heel Chamonix aafdaling gaat doen? Als we dezelfde route doen als alle anderen en honderd meter achter ze skiën en geen gekke dingen doen, kan er dan iets fout gaan? Ik hoorde dat het vergelijkbaar is met een donkerblauwe piste. Het gaat vooral om de experience en het uitzicht en morgen is de enige mooie dag.
    Ik hoor het graag!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 25 maart 2016 · 11:53
    Jaren terug een keer gedaan. Er zijn inderdaad prima routes, die voor vrijwel iedereen te doen zijn. Zou er alleen niet zonder begeleiding aan beginnen zonder zelf over de juiste kennis/technieken/materialen te beschikken. Vertrouwen op het groepje voor je, brrrr....
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 25 maart 2016 · 12:25
    Skitechnisch is het allemaal geen probleem. Maar het grote probleem zijn de gletsjerspleten. Deze slokken elk jaar (met dodelijke gevolgen) meerdere wintersporters op.
    Het is gekkenwerk om de Vallée Blanche te skiën als jij geen takels kunt bouwen, geen ervaring hebt met touwen, gletsjers en gletsjerspleten. (Kun jij een 'dode-man' zekering maken, weet jij ijsboren te plaatsen, goede takels te bouwen afhankelijk van het type spleet en aard van het ongeluk? en kun jij gevaarlijke zones herkennen?)
    Vallée Blanche is echt hooggebergte! En daarmee levensgevaarlijk. Een goede gids loodst je langs de gevaarlkijkste spleten, en kan als het mis gaat snel hulp bieden en een takel bouwen.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 25 maart 2016 · 18:20
    Je kunt ook gewoon de ESF bellen. Instappen in een groep of voor 310 euro zelf een groep samenstellen.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • evan
    Advanced
    evan op 25 maart 2016 · 19:48
    Ik zou niemand adviseren zonder de juiste kennis, uitrusting en ervaring buiten de pistes te skiën op gletsjers, maar objectief gezien is de kans op een val in een gletsjerspleet nu het kleinst en op de Mont Blanc is deze winter behoorlijk veel sneeuw gevallen.
    Dat de Vallée Blanche skiën met een gids geen garantie is om ongeschonden beneden te komen, bewijst dit trieste voorval:
    http://www.ledauphine.com/haute-savoie/2016/03/18/chamonix-le-client-d...
    Ik kan geen statistieken met betrekking tot spleetreddingen in de Vallée Blanche vinden. Zijn die ergens beschikbaar? Volgens Wikipedia (https://fr.wikipedia.org/wiki/Vall%C3%A9e_Blanche; helaas zonder bron) worden er jaarlijks meer dan 80000 afdalingen gemaakt, dus als de kans op een ongeval 1/1000 is zouden dat er al meer dan 80 per jaar moeten zijn. Zou de kans op een val in een gletsjerspleet in de Vallée Blanche eind maart in een winter met veel sneeuwval groter zijn dan bijvoorbeeld de kans op een lawine bij niveau 2 op een helling van 35 graden?
    Tenslotte is de kans op een val in een gletsjerspleet natuurlijk groter als je niet oplet, zoals bij deze skiër het geval lijkt (https://www.thebmc.co.uk/vallee-blanche-crevasse-danger-rescue-video...; 0:27).
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 25 maart 2016 · 20:20
    @evan Gevaarlijke statistieken gebruik je op deze manier. De kans op een lawine is ook heel veel kleiner dan 1 op de 1000. En toch is iedereen op wepowder het erover eens dat je niet off-piste gaat zonder de juiste kennis en materiaal. En datzelfde geldt zeker voor gletsjerspleten.

Het gaat vaak goed (net als lawines) maar als het misgaat is kundige redding van zeer groot belang. En takels zijn een vak apart die weinig freeriders (en alpinisten trouwens ook) maar echt goed kunnen bouwen..
  • evan
    Advanced
    evan op 25 maart 2016 · 20:40
    @Rogier, ik wil het risico alleen in perspectief plaatsen. Om het zoals jij 'gekkenwerk' te noemen vind ik nogal ongenuanceerd. Je kunt heel veel doen om het risico van een val in een gletsjerspleet te beperken. Als je je bewust bent van het restrisico en dat accepteert, vind ik de kwalificatie 'gekkenwerk' te ver gaan. Dan is skiën in welke 'no fall zone' dan ook ongeacht de skivaardigheid ook gekkenwerk.
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 25 maart 2016 · 21:06
    Helemaal met je eens dat je met kennis risico heel erg kunt tegengaan, net als met lawinegevaar. Maar zonder kennis over gletsjers skiën is net als zonder een goede techniek in een no-fall zonde skiën gewoon niet slim. Ik ben de laatste om te zeggen dat je geen gevaar mag lopen. Net als dat ik ook graag erg steile en dus potentieel erg gevaarlijke couloirs ski.

Laat ik voorop stellen dat iedereen van mij mag doen wat hij of zij wilt. Maar als je niets van gletsjers weet (en de bijbehorende technieken) is het niet slim om zomaar de Vallée Blanche te gaan doen zonder gids.

Als je daarentegen precies weet welk gevaar je loopt doe dan wat je wilt. Weet wel dat gletsjerspleten vaak even onzichtbaar zijn als het lawinegevaar.

De bergredding in Chamonix heeft het elk jaar erg druk met spletenredding, zelf heb ik ooit een zwaargewonde Fransman die dertig meter lager was uit een spleet gehaald (Argentiere gletsjer). Als je dat een keer meegemaakt hebt denk je niet zo heel makkelijk meer over spleten 😉
  • KajM
    Advanced
    KajM op 26 maart 2016 · 10:58
    Edward Bekker al geprobeerd?
  • woerdman
    Beginner
    woerdman op 26 maart 2016 · 19:16
    Ben benieuwd of je nog gegaan bent vandaag?
  • TijmenDal
    Advanced
    TijmenDal op 26 maart 2016 · 20:34
    Vandaag gegaan en het was GEWELDIG! Te gek weer en de paar centimere vers van gister maakte het skiën heerlijk. Uiteindelijk een lokale gids gevonden na heel veel doorbellen en doorvragen.

Om nog een klein beetje aan de discussie toe te voegen:
    Ik denk dat het redelijk vanzelfsprekend was geweest waar je wel en niet kon skiën, omdat we de makkelijke route hebbe genomen maar het was zeker geen overbodige luxe. Ik heb het er met de gids over gehad en het was vrij duidelijk wat wel en niet kon: de sporen waren een goede indicatie en als je daar niet buiten trad was het veilig; op de plekken waar het er wel toe deed waren de sporen niet 'all over the place' maar waren er enkele sporen en was het ook duidelijk dat je daar niet buiten moest treden.
    Al met al ben ik blij dat we een gids hebben genomen, zeker omdat ik ook nog niet bekend was met het terrein.

De hele trip heeft mij wel doen inzien dat ik graag nog veel meer wil leren over de alpinistische kant van skiën. Ik kan redelijk lekker skiën (al zeg ik het zelf), maar weet echt niets van een 'dode-man' zekering maken, ijsboren plaatsen en goede takels bouwen' (thanks @rogier) en zou graag een cursus doen deze zomer of dit voorjaar. Kan iemand mij daar voor toevallig in de goede richting sturen?

Dank voor alle hulp!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 26 maart 2016 · 21:35
    Snow safety center hooggebergte cursus. http://www.snowsafety.nl/cursussen/hooggebergte/
    Ff snel vrij plannen en 10 april starten.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 26 maart 2016 · 21:45
    In de zomer zou je een C1 cursus van de NKBV kunnen volgen.
    http://www.nkbv.nl/cursussen-en-reizen
    bijvoorbeeld deze: https://www.bergsportreizen.nl/alpinisme/basis/vernagt18...
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • Haas
    Expert
    Haas op 26 maart 2016 · 23:31
    Chamonix is hèt domein van één van m'n favoriete berggidsen.
    Roeland van Oss
    Dus check
    www.roelandvanoss.com
    Next time u travel!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 27 maart 2016 · 13:07
    @tijmendal als je nog aan het studeren bent dan kan je lid worden van de plaatselijke SAC (Studenten Alpen Club) Dan kan je in de zomer mooi de C1 C2 en C2 hoog alpien volgen voor een gunstigere prijs dan die van de NKBV. Ook zit je dan voornamelijk met leeftijdsgenoten tijdens de cursus 😃
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 27 maart 2016 · 13:11
    https://nsac.climbing.nl/leden/zomer_programma

De inschrijving is al gesloten lees ik net, en je mag ook niet ouder dan 24 zijn staat in de voorwaarden tegenwoordig. Misschien dan je nog wel wat via de mail zou kunnen regelen...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro