Snowsurf stances

• SamSam
    Beginner
    SamSam op 24 maart 2016 · 20:25
    Nu we volop in het snowsurf tijdperk zitten, wie rijdt hier op z'n japans, of heeft al eens geprobeerd zijn bindingen te zetten zoals de japanse 'snowsurfers'?

Ik heb het dan over je bindingen dichter tegen elkaar zetten, en in plaats van de duck stance die toch vrij dominant aanwezig is in Europa je bindingen naar voor draaien.

Ik ben deze winter zo van +15/-15 en 57.5 cm breed naar +27/+9 gegaan en 56 cm breed, en dan maar die japanners imiteren. Ik moet zeggen voor mij was het een revelatie, ik heb alleen spijt dat ik niet nog smaller heb geprobeerd. Al klinkt 54 cm wel griezelig smal.

Wellicht zijn er zoals met alles voordelen en nadelen. Ik ondervond dit soort stance als meer natuurlijk, en misschien wel wat vriendelijker voor mijn knieën. En vooral dat je lichaam meer vrij is, wat een nieuw scala aan mogelijkheden brengt. Een nadeel vond ik voorlopig dat je precies iets minder snel/kort kan reageren in de bossen, dat ging bij mezelf beter in duck stance.

Wat zijn jullie ervaringen, wie rijdt hoe, en wat ervaren jullie als de voordelen en nadelen?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 24 maart 2016 · 20:47
    Hier ook al een tijdje totaal in de ouderwetse carve modus. Geen idee hoe breed of hoeveel graden, maar het voelt op een snowsurfer wel lekkerder.

Op mijn gewone plank krijg ik het ding niet echt de bocht om als ik 'm zo extreem monteer, maar ook daar sta ik al niet meer echt duck.
    splitfest.nl
  • robbert
    Advanced
    robbert op 25 maart 2016 · 09:16
    @samsam met +15/-15 heb je 30 graden verschil, dat is niet echt een natuurlijke stance. Een meer natuurlijke stance is rond de 20 graden verschil, zoals de +27/+9. Klinkt heel herkenbaar dat die stance vrijer aanvoelt. Ik probeer ongeveer 20 graden verschil aan te houden, momenteel +15/-3 op split en +15/-5 op solid.
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 25 maart 2016 · 09:35
    Ik speel hier ook altijd mee. Duck vind ik ook gemakkelijker in het bos. Komt echter nog een extra dimensie bij: Grote voeten.

@samsam met +15/-15 heb je 30 graden verschil, dat is niet echt een natuurlijke stance. robbert op 25 mrt 2016 09:16

Eens. Met mijn snowboots maatje 48 heb je echter nogal snel last van uitstekende voeten. Zelfs op wide boards met 27cm plus waist.
    -15/+15 is bijna een must voor mij want met -5 of +9 is elk traverse spoor of steile helling een grotere uitdaging. Ik heb nog wel eens verhogers geprobeerd maar dat hielp ook niet echt en maakte de besturing minder direct.

Qua breedte ben ik de laatste jaren wel smaller gaan rijden. Ik dacht altijd dat ik met mijn 1.98m heel breed moest rijden, maar dat valt eigenlijk wel mee. Ik reed 63cm en ik rij nu 58cm denk ik. Straks thuis eens ff meten.
    Dromen zijn er om te realiseren
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 25 maart 2016 · 10:34
    Ik rijd al jaren +21 en -6. Maar door de post van @SamSam getriggerd om de volgende keer mijn snowsurfers eens anders te monteren. Ben benieuwd.
    May the powder be with you.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 25 maart 2016 · 11:02
    Is de "japanse" stance echt iets anders of is dat gewoon zoals vroegah op een carveboard?

De racestance zou juist de kantenwissel sneller moeten maken. Die komt uit je schouders, en dan vooral in het bos telt het om een goede hoog laag beweging te hebben en je hele bovenlichaam in de bocht te gooien. Als je dat niet doet, krijg je m alleen nog maar om door te schoppen. En dat is minder effectief in een smalle stance op een breed board met minder taille dan een race of snowsurfboard.

Ikzelf rijd sinds jaar en dag iets in de omgeving van +17 -5 omdat ik daarmee geen last van mijn knieen krijg. Maar wel altijd op de smalste stance die het board toelaat. Daarvoor had ik nog een raceplank (burton amp, asymmetrisch) waar mijn voeten zowat bij elkaar stonden.. Kan je heel snel de bocht mee om, ook in het bos. 😀
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro