Maandag wordt de dag, daarna heel warm

Maandag wordt de dag, daarna heel warm

Ik schreef het een paar dagen geleden al. De atmosfeer bevindt zich tijdens de overgang van de winter naar de lente in een van zijn meest turbulente zones. Computerberkeningen willen dan wel eens mank gaan en zelf mijn geheugen leert me dat resultaten van gister geen garanties zijn voor de toekomst. Pasen stond de afgelopen 10 jaar garant voor kou en verse sneeuw, maar dit jaar is alles anders. Pasen valt dit jaar bijzonder vroeg en de warmte ligt op de loer. De derde golf met koude lucht is van de kaarten verdwenen en na de sneeuw die tussen vandaag en dinsdag valt volgt er subtropische warmte. Vanaf woensdag gaan we de 20 graden grens doorbreken in de dalen en dient (tijdelijk) de lente zich aan met vele natte sneeuwlawines tot gevolg. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak in de Alpen via deze link te boeken. Van iedere boeking zien wij een klein percentage op onze rekening gestort zodat we wePowder verder kunnen blijven verbeteren en je nog beter kunnen helpen. Aan iedereen die dat al gedaan heeft. DANK! Blijf dat doen! In dit bericht:

  • Maart was kouder dan normaal
  • Het blijft dus bij een twee klapper
  • klapper 1: sneeuw voor het noorden
  • klapper 2: sneeuw voor het zuidwesten en föhn voor het noorden

Maart was kouder dan normaal

Maart was duidelijk kouder dan normaal in grote delen van de Alpen en de afgelopen weken hebben we dan ook mooi kunnen profiteren van veelal gortdroge pipapoeder. Maart was deze winter daarmee een veel betere maand om poeder te scoren dan december en in lijn met de onderzoeksbevindingen van oktober 2015. Maart 2016 was ook vele malen beter dan maart 2015 toen het al snel begon te dooien.

Maart 2016 duidelijk meer sneeuw (www.thyon.ch)
Maart 2016 duidelijk meer sneeuw (www.thyon.ch)
Maart 2016 duidelijk kouder (bron: NCEP)
Maart 2016 duidelijk kouder (bron: NCEP)

Het blijft dus bij een tweeklapper

Maar maart was koud, ze eindigt daarentegen warm. De koude lucht vanuit de atlantiek blijft op afstand en vanaf dinsdag stroomt er subtropische lucht de Alpen in. De oorzaak van dit alles is een verandering van het pad dat de jetstream volgt. Deze werd eerst oostelijker berekend en vooral ook met een minder zuidelijke component. Deze plotste veranderingen zijn typisch in een transitieperiode van winter naar lente en zullen we de komende weken nog vaker zien. Gevolg van deze verandering is dat ten eerste de Alpen duidelijk onder de jetstream liggen (en dus in de warme lucht) en daarnaast dat via die zuidelijke stroming zeer warme lucht wordt aangevoerd vanuit noordelijk Afrika. Extra warm dus, waarmee de derde klapper van de baan is.

Jetstream ligt westelijker dan gepland
Jetstream ligt westelijker dan gepland

Klapper 2: sneeuw vanuit het westen

In de loop van de zondag begint het te sneeuwen vanuit het westen. De alpen begeven zich daarbij op de grens van warme en koude lucht en met name rond de Mt. Blanc, de Belledone, Monte Rosa, westelijke Engadin, Gotthard, de Säntis, Vorarlberg en de noordalpen van Tirol valt er dan sneeuw boven de 1200-1500 meter. Maandag is er dan ruimte voor de zon voordat er dan tussen maandag en dinsdag nog een een front passeert. Maar omdat het in de loop van de dinsdag rap warmer wordt en de lucht nog wel wat vocht bevat wordt de sneeuw tot grote hoogte papperig. De maandag wordt daarmee de beste dag.

Vanaf woensdag +10 graden op 1500 meter
Vanaf woensdag +10 graden op 1500 meter

Rest van de week te warm

Tot en met vrijdag blijft het dan warm in de Alpen. De luchtvochtigheid is groot en als het sneeuwdek in de nacht niet kan uitstralen dan is touren niet ongevaarlijk omdat natte sneeuwlawines op de loer liggen. Dinsdag hoop ik daarover meer te kunnen zeggen…Eerst even dat beetje vers van de maandag meepikken. De rest van de week berg ik mijn spullen even op. Grote luchtvochtigheid, nat sneeuwdek en de eerste echte langedurige warmte zijn een slechte mix. Komende dagen worden de eerste echte warme dagen in de Alpen en in een dergelijke periode zien we vaak veel lawineslachtoffers op toerski’s. Doe voorzichtig aan de komende dagen en indien het gevaar toeneemt schroom niet om een tocht uit te stellen.

Dinsdag de volgende update! En mocht je de komende dagen naar de poeder gaan: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak in de Alpen via deze link te boeken.

Stay stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
Marco SturingAuteur28 maart 2016 · 07:22

Zaterdagmorgen de laatste poederbochtjes gemaakt in Hochkonig. Ieder afdaling werd zwaarder en na de ochtend was het over. De warmte kwam snel. Wel lekker geoefend voor Cariboos. Daar hebben ze toch ook boompjes ;-)?

Expert
meteomorrisAuteur28 maart 2016 · 09:10

@@notwithout klopt… iets grotere boompjes ;)
dank voor je report

powfinder.com
Gevorderd
razAuteur28 maart 2016 · 11:19

@@meteomorris Donderdag naar de Pyreneeën? http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17589.jpg?width=800

Expert
meteomorrisAuteur28 maart 2016 · 12:17

@@raz, wel rap weer warmer. Check ook even welke gebieden er nog open zijn. Ze sluiten er in de regel eerder dan in de Alpen. Daarnaast is de run van 06Z een stuk minder positief. Ook daar zijn het dagkoersen (net als in de alpen)

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur28 maart 2016 · 12:18

@@raz, gewoon ff geduld hebben. Er komt zeker nog een dumpje naar de Alpen.

powfinder.com
Gevorderd
razAuteur28 maart 2016 · 13:05

@@meteomorris
je legt de vinger op de zere plek, ik ben ongeduldig :) ik heb nog nooit geskied in de Pyreneeën en dat moet ik misschien maar bewaren voor een keer als het daar echt top is!

Nu maar hopen op een kou-uitbraak in de Alpen
Ik ga rustig zitten wachten :)
Op 1 april zie je overigens wel wat kou en wat neerslag… denk je dat dat een blijvertje is?

Gevorderd
bertjebertjeAuteur28 maart 2016 · 13:40

@@meteomorris
sneeuw is hier wel erg nat gevallen vannacht.

Expert
meteomorrisAuteur28 maart 2016 · 14:37

@@bertjebertje voorlopig de laatste ‘kou’.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur29 maart 2016 · 12:31

Afgelopen zondag, ben ik de schmiedinger nord (kaprun) naar beneden geskied. Was de eerste keer weer sinds 1998. Het was inderdaad erg warm, spontaan gleed er veel sneeuw al naar beneden. Was waarschijnlijk de afsluiter van het “freeride” seizoen. Nu alleen nog met Pinksteren en Koningsdag die kant op maar dat zal weer veel buckels en race werk worden.

Het was een rare winter…

Gevorderd
ThoomasAuteur29 maart 2016 · 13:52

@Morris, kom maar door met de update…ben erg benieuwd

Expert
meteomorrisAuteur29 maart 2016 · 13:54

@@Thoomas, morgen een update!

powfinder.com
Gevorderd
ThoomasAuteur29 maart 2016 · 17:58

Super

Gevorderd
doovAuteur29 maart 2016 · 18:56

Vandaag in 3V zo’n 10 tot 15 cm vers. Sommige ingewaaide stukken zelfs 50cm. In de ochtenduren overal lekker droge pow. Later op de dag onder de 2200 meter (te) nat. http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17638.jpg?width=800

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!