Dboard: nieuwe (kleine) splitboard innovatie van Plum

• g-unit
    Advanced
    g-unit op 28 maart 2016 · 11:17
    Plum komt volgend seizoen uit met een kleine innovatie voor je splitboard, de Dboard. Dat zijn twee vederlichte metalen plaatjes die je schroeft onder je touring brackets. Ze overlappen een klein beetje over de andere 'ski' en zodoende zouden ze de stijfheid moeten verbeteren tussen de bindingen bij het dalen en nog meer de feel van een solid board moeten benaderen.

De naam Dboard is een woordspeling op het franse 'débord' wat kan vertaald worden als overlappend of overhangend.

Dit is niet enkel voor Plum bindingen maar kan je gebruiken op elke splitboard op de markt omdat het gewoon gebruikt maakt van de universele drie schroefgaten voor touring brackets. Eigenlijk best verbazingwekkend dat hier nooit iemand eerder op is gekomen.

Ik heb een setje vastgekregen van Tal (monsieur Plum) en ga dit eens testen bij een volgende tripje. In bijlage alvast wat fotootjes, voor en na montage.

De scepticus zal natuurlijk zeggen 'who needs this', terwijl de nieuwsgierigen onder jullie (waaronder mezelf) dit dan weer zelf zullen willen testen. Omdat de WOM hooks van Plum ook al een schot in de roos waren, heb ik hier goede hoop op.

Je kan het Tal zelf zien uitleggen op volgend filmpje (vanaf 4:15)

Nog even meegeven dat ik er ondertussen ook in ben geslaagd om mijn Plum bindingen mits de 4x4 interface voortreffelijk te monteren op mijn Verts. Ook zeer benieuwd naar de eerste test in the field, hoewel poeder alsmaar schaarser aan het worden is. Pray to the white God for some late season fluffy stuff.

• robbert
    Advanced
    robbert op 29 maart 2016 · 08:54
    Dboard zou wel eens kunnen werken ben benieuwd. Denk een paar grammetjes extra voor mogelijk meer stijfheid. Zeker de moeite om te testen.

@g-unit wat is er zo goed aan de WOM hooks? Wat maakt ze beter dan de andere hooks van bv Voile of Karakoram ?
  • g-unit
    Advanced
    g-unit op 29 maart 2016 · 14:36
    Van de Karakoram clips ben ik nooit grote fan geweest. Als je op een moeilijke plaats staat voor je ombouw is het veel makkelijker om haakjes te hebben om je twee helften al meteen in mekaar te schuiven. Die clips trokken naar mijn bescheiden mening mijn twee helften ook te sterk tegen mekaar, waardoor mijn board een -albeit zeer milde- V ging vertonen. Ook waren die niet zo eenvoudig los te krijgen en weer vast te krijgen, heb er dikwijls mijn behandschoende vingers aan pijn gedaan en serieus op liggen vloeken. Je kan ook je vier schroefpinnen niet benutten omdat die clips in de weg zitten van één van de moertjes, weliswaar maar een schoonheidsfoutje maar toch. Ze wegen ook meer en floepten bij het stijgen soms open en staken dan uit. Zoals ik al zei, nooit geen grote fan geweest van die clips maar heb er toch twee seizoenen mee rondgereden.

Of er nu een groot verschil zit tussen de chinese hooks en WOM hooks qua functionaliteit, zo ver durf ik niet te gaan. De WOM hooks wegen minder, zien er veel leuker uit, zijn subtieler, ze werken gewoon zeer smooth en ze brengen de twee helften netjes samen, net genoeg, niet teveel en niet te weinig. Is dit genoeg om je chinese hooks aan de haak te hangen en meteen naar de winkel te hollen voor WOM hooks? Waarschijnlijk niet, maar als je een nieuwe setup wil kopen en je kan kiezen, dan zou ik niet twijfelen.

Maar dit is natuurlijk mijn zeer bescheiden mening. Ik kan me voorstellen dat er veel mensen zeer gelukkig zijn met hun Karakoram clips.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 29 maart 2016 · 15:18
    Karakoram komt ook met nieuwe clips dit jaar trouwens.

En een extra overlap ergens in het midden helpt zeker wel iets. Vroegah deden we gewoon een stuk vliegerstok door de tourbrackets, had je meteen een reservepin bij je voor het geval dat je maatje er 1 kwijt was. 😃

Mijn OzSym Splitboard heeft gewoon een simpel carbon plaatje in het midden, maar iets onder je tourbrackets kan ook geen kwaad en last zal je er niet van hebben.
    splitfest.nl
  • robbert
    Advanced
    robbert op 29 maart 2016 · 19:59
    @g-unit thanks voor de uitleg, geen verschil dus. Problemen die je noemt met Karakoram clips heb ik nooit last van gehad. De laatste versie van de clips kun je ook een paar mm verstellen en zo de juiste afstand tussen de clips instellen.

@ieism wanneer is die OZSym split in de alpen om te testen? 😃
  • ieism
    Tourist
    ieism op 29 maart 2016 · 20:22
    Zelf heb ik ook nooit problemen met K-clips, al drie seizoenen niet en eigenlijk vind ik ze fijner dan Voile hooks. De nieuwe versie heb ik nog niet, maar die komt er wel.
    De Wom hooks zijn mooi licht en omdat ze vrij klein zijn steken ze niet zo ver uit en hoef je ze ook niet in te klappen. Werkte prima verder, maar geen revolutie.

@robbert Dude, ik ben net terug. 😃 Ik had 'm mee kunnen geven want ik kwam je vriendin nog tegen in een hut in Wallis. Maar hij is voor jou echt te kort en slap denk ik, om te stijgen is het wel een raket.

Splitboardmag heeft ook twee OZsyms in de aankomende test, ben ook wel benieuwd wat zij ervan vinden.
    splitfest.nl
  • robbert
    Advanced
    robbert op 30 maart 2016 · 07:22
    @ieism die beveled edge merk je daar iets van? Ooit zelf nog wel eens idee gehad om zoiets te laten maken. Denk dat het echt een betere sluiting van de twee board delen geeft.

Klopt mijn vriendin was een fijn toertje aan het maken en ik maar werken.............. Hebben jullie nog mooie toeren gemaakt?

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro