Pure, Simple, Real … DEEP!

Door Juulski op 29 maart 2016 · 8

Skiën in British Columbia is meer dan een alleen sport, het is een ‘way of life’. Voor ons, twee Nederlandse vrouwen, blijft het zeer bijzonder om omringd te worden door bevlogen skiërs. Dit is dan ook precies de reden dat we blijven terugkeren naar Canada, Whitewater in het bijzonder. Inmiddels hebben we meerdere seizoen in Whitewater doorgebracht, wat nu als ons tweede thuis aanvoelt. Het moge dan ook duidelijk zijn dat we dolgelukkig zouden zijn als we alleen nog maar hier voor de rest van ons leven zouden skiën!

Hippie dorp

Nelson is het dichtstbijzijnde dorp, een schattig hippie dorpje met gekleurde Victoriaanse huizen gelegen in het Kootenay gebergte aan het Kootenay Lake, een smaragdgroen meer met witte zandstranden.

Best wel een bijzondere setting voor een “ski dorp”!
Best wel een bijzondere setting voor een “ski dorp”!

Hier wonen vele kunstenaars, yogi’s en natuurlijk poeder junkies en we voelen ons direct thuis tussen deze kleurrijke inwoners.

Ze houden er eigenaardige baantjes op na, zoals bomen planten, of op grotere schaal wiet verbouwen om in de winter full time te kunnen skiën. De combinatie van prachtige natuur en bergen poeder, gemiddeld 12 meter per jaar, in zo’n gezellig en creatief stadje, maakt Nelson voor ons ‘the place to be’.

Whitewater

Whitewater is een authentiek ski gebied met slechts drie oude, krakkemikkige stoeltjesliften die je direct naar zeer steile en uitdagende tree runs leiden.

Er is dan ook niets leukers dan hier in de poeder door de dichte bossen te scheren en af en toe een pillowtje te pakken. Het is voor de locals dan ook een sport om na een dump als eerste de “Blast” te skiën, een run direct onder de stoeltjeslift. Vol gas skiën ze deze steile run en regelmatig doen ze een backflip of andere coole trick, deze locals kunnen pas echt goed skiën. Het uitdagende terrein is de perfecte leerschool voor het Whitewater junior freeski team dat tot de top van Canada behoort en regelmatig junior FWT wedstrijden winnen!

Mocht de poeder in het gebied verspoord zijn, dan sta je na 1-1,5 uur vellen bovenaan een van de vele backcountry lijnen. In de West Kootenay Touring Guide vind je een overzicht van de verschillende toertjes rondom Whitewater. Na drie seizoenen in WH2O te hebben doorgebracht, zijn er nog genoeg lijnen over, waar we graag voor terugkomen. Het doel is dan ook om als 75 jarige “silver bird” hier onze gratis seizoenspas te ontvangen!

Bezielde ski bums van alle leeftijden doen mij beseffen dat skiën in Canada een levenswijze is. Ik voel me bevoorrecht om samen met zulke hartstochtelijke en fanatieke skiërs op pad te zijn en mijn passie te delen. Op geen enkele plek ter wereld waar ik heb geskied, ben ik ooit zo trots geweest om een skiër te zijn.

Oost, west, Nelson best!
Oost, west, Nelson best!

Details

Deze trip logeerden we in de Alpine Inn, een zeer comfortabel hotel in het midden van Nelson. De kamers hebben een kleine keuken en voor $99 per nacht heb je al een twin room. Check ook de ‘2 day special’ voor $202: je krijgt twee Whitewater dagpassen en 2 nachten in de Alpine Inn!

Wil je helemaal tot rust komen in een rustieke, comfortabele Canadese houten cabin, dan raden wij de Logden Lodge aan. De vier houten cabins worden gerund door een Nederlands stel Paul & Annelies, twee voormalige diplomaten, die door de rust en natuur naar deze plek getrokken werden.

De luxe, houten cabins liggen in een dicht bos waar je alleen een kabbelend beekje hoort en waar je lekker een boekje kunt lezen voor de openhaard. Aangezien de cabins pas twee seizoenen open zijn, zijn ze nog zeer goed geprijsd, namelijk vanaf $138-$189 per persoon per nacht, inclusief Whitewater dagpas. De cabins liggen net buiten Ymir, een ritje van 15 minuten naar WH2O.

Meer tips en foto’s vind je op onze DutchiesDoSki Facebook and Instagram.

Reacties

• Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 29 maart 2016 · 20:59
    ..en mijn lijstje werd weer langer!
    (die bingo... geniaal! klinkt als een superleuke plek waar big money het nog niet verpest heeft..)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Juulski
    Advanced
    Juulski op 30 maart 2016 · 13:40
    @Dutchess zeker weten! Het is pure stoke, 100% echt en gewoon fantastisch! Waar anders vind je in de "day lodge" (het enige restaurant) en groep van 30 pensionado's die elke dag (ook in de regen!) samen gaan skien?
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 30 maart 2016 · 13:47
    Zullen we daar dan maar de powder meeting houden? Dat Nelson staat al een tijdje hoog op ons lijstje 😉
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • freek
    Beginner
    freek op 30 maart 2016 · 16:37
    Heerlijk artikel!
  • Juulski
    Advanced
    Juulski op 1 april 2016 · 11:43
    @poedertijn DEAL! Zit er volgende winter ook weer paar weekjes dus zie je dan?
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 1 april 2016 · 13:24
    @Poedertijn Heb je drieduizend loten voor de loterij gekocht? Splitfest in Japan, pow wowsurf in Nelson... ik ben helemaal voor, maarre.. voorzie een paar financiële problemen. (Nog afgezien van de extra kosten van het inchecken van een boardbag met al die snowsurfers erin plus niet te vergeten die champagne!)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 1 april 2016 · 21:19
    Ik heb best wel een k#tseizoen achter de rug dus dan reikt de ambitie misschien 'n ietsiepietsie verder dan de realiteit. Maar allebei gaan ze, in nog onbekende volgorde, gebeuren. Je kan beter nu al de punten op de horizon uitzetten en kijken hoe je daar naar toe kan werken, toch? Qua board zal het dan alleen mijn hovercraft split worden, anders wordt het idd een beetje te duur en de splitfest-champagne weet Ivar altijd wel mee te smokkelen. Kijk… daar zijn al weer een paar beren van de weg 😃
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • famvermeent
    Tourist
    famvermeent op 4 april 2016 · 20:34
    mooi stekkie!
    feel like doin' it

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro