KamchatSki Toer

• sanno
    Tourist
    sanno op 28 maart 2016 · 16:27
    Na 2 extra dagen in Moskou door een aanhoudende sneeuwstorm toch nog 4 dagen kunnen toeren in de bergen van Kamchatka.

kort samengevat
    0 beren
    1 "ziek verspoorde helling" *
    2 geannuleerde vluchten
    3 nachten in een iglo
    4 dagen toeren
    5 ski/board toerders
    6 hotspring sessies
    7 uur vertraging
    8 afdalingen
    9 uur per dag op de ski
    10 koprollen
    70+ cm verse sneeuw
    80 km achter een sneeuwscooter
    193 Kickturns
    950 euro all-in (vanaf Moskou)
    4500 hoogtemeters

Als het seizoen in Hokkaido begint af te lopen dan begint het seizoen op Kamchatka pas. In maart valt er nog veel sneeuw, maar daarna wordt het warmer, droger en wint de zon het vaker. Aangezien wij toch een voorkeur hebben voor poeder zijn we de laatste week van maart gegaan. De timing was goed met bijna een meter sneeuw de week ervoor en ook viel er in het weekend nog veel sneeuw, maar in combinatie met een stormachtige wind was het onmogelijk voor het vliegtuig om daar te landen op zondag of maandag. En zelfs op dinsdag werd het nog spannend toen we 15 minuten voor de geplande landing uiteindelijk door vlogen naar Khabarovsk en daar nog 2 uur op het vliegveld stonden voordat er nog een poging werd gedaan om ons toch in Petropavlovsk te krijgen. En zowaar ondanks een snijdende wind en sneeuwval waren we eindelijk in Kamchatka.

De gidsen van Mountain Territory Vitaly en Eduard stonden ons op te wachten. Maar door de extra vertraging was het ondertussen al laat in de middag en na een korte auto rit en een lange sneeuwscooter tocht was het al donker zijn toen we bij de iglo aankwamen; ons onderkomen voor de eerste dagen.

De volgende vier dagen hebben we in wisselende weersomstandigheden getoerd. Met name sneeuw, mist en wind. Pas op de dag van vertrek was het echt helder. Gelukkig konden door goed gemaakte keuzes van de gidsen elke dag die we hadden 1 of meerdere mooie afdalingen maken.

Paratunka omgeving
    De eerste 2 dagen in het bos rondom de Goryachaya berg. Van de voet van de berg tot de top is ongeveer 700 hoogtemeters. Niet heel hoog maar perfect voor dagen met slecht zicht en veel wind. De berg biedt bijna Japanse sneeuwhoogtes met veel variatie in het terrein van open vlaktes tot couloirs, en vrijwel overal bomen of struiken.

Eigenlijk was het de bedoeling om na de eerste dag de Vilyuchinsky vulkaan te doen. Dit ging helaas niet door omdat een aantal overijverige soldaten besloten hadden om onder het mom van lawineveiligheid net die dag gekozen hadden om de vulkaan te beschieten met van alles en nog wat. Zonder enige noodzaak omdat er geen mensen in de buurt wonen en de electriciteitsmasten al eerder door een andere lawine vernietigd zijn.

Toerisski
  • evan
    Advanced
    evan op 28 maart 2016 · 17:01
    Mooi terrein en prima sneeuw. Jammer van al die tegenslagen!
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 28 maart 2016 · 17:45
    Wat een mooi avontuur!!!
    Live to ride, ride to live
  • ardt
    Advanced
    ardt op 28 maart 2016 · 18:13
    Wow!
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 28 maart 2016 · 19:54
    Echt een avontuur! Gaaf
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 28 maart 2016 · 22:02
    Zo! Dan heb je wel weer wat te vertellen thuis. Mooi avontuur hoor.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 29 maart 2016 · 06:59
    @markindealpen @evan @poedertijn @haagje @ardt @sportgillie
    Deel 2 van de trip

Het tweede deel van de trip verbleven we in een hut op de Avachinsky pas onderaan de ' kamelen bulten', perfect gelegen tussen de Avachinsky en de Koryaksky vulkanen. Deze hebben we allebei deels gedaan. Terwijl wij de Avachinsky vulkaan opliepen landden er direct na elkaar 3 heli's met elk aan boord 10 mensen die de helling voor onze ogen geheel ziek verspoorden. Ach dit waren de enige ski en board sporen die we tegen kwamen op de trip en zij mochten waarschijnlijk eindelijk ook even buitenspelen want in ieder geval de 2 dagen er voor en de dag er na was de wind te hard en de wolken te laag om te vliegen.

Als afsluiter dropte Eduard met de sneeuwscooter ons aan de achter kant van de kamelen bult waar we in 5 minuten bovenstonden voor een paar strakke laatste bochten.

Toerisski
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 29 maart 2016 · 08:00
    Toch sneller dan toeren zo'n sneeuwscooter
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 29 maart 2016 · 08:30
    @sanno , ik miste al een deel van de trip haha.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 29 maart 2016 · 08:46
    @markindealpen Mijn hoofd zit potdicht dus het gaat niet zo snel, Foto's lukt nog net in twee delen, maar iets zinnigs schrijven niet echt.
    maar nog steeds sneller dan de film 😃
    Toerisski
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 29 maart 2016 · 10:18
    Vet hoor. Op de lijst.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 29 maart 2016 · 10:32
    Mooi avontuur weer mannen! 😃
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 29 maart 2016 · 10:33
    @markindealpen ik verwacht binnenkort het filmpje over deze geweldige trip...
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 29 maart 2016 · 11:09
    @SportGillie binnenkort binnenkort..., laten we zeggen, voor de zomer 😃
  • RP
    Advanced
    RP op 29 maart 2016 · 11:57
    Prachtig avontuur!
    Explore the Outdoor!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 29 maart 2016 · 15:40
    @markindealpen voor de zomer? zolang wachten. Heb je niet al wat losse beelden oid?
    Toerisski
  • evan
    Advanced
    evan op 29 maart 2016 · 15:58
    Ik vroeg me al af waar die "ziek verspoorde helling" was. Ik ben niet zo'n voorstander van heliskiën, maar een goede prank kan ik wel waarderen. 😉
  • sanno
    Tourist
    sanno op 29 maart 2016 · 18:27
    @evan Het was meer andersom. Halverwege onze tocht naar boven landden opeens 3 heli's kort achter elkaar op dezelfde plek en kwamen zo'n 30 mensen op 'onze' helling naar beneden. Beetje zuur, maar door laag hangende wolken was er voor de heli's weinig keus. Volgens mij hebben ze maar 1 of 2 dagen kunnen vliegen die week. Mogelijk hebben wij evenveel hoogtemeters gemaakt. "tourskiers lopen heli eruit." 😃
    Toerisski
  • evan
    Advanced
    evan op 29 maart 2016 · 20:17
    Gelukkig maar, @sanno. Gerechtigheid dus. 😉
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 29 maart 2016 · 20:45
    Supervet! Staat bij mij al een tijdje op de lijst. En die tweede foto van deel twee... wat een plaatje!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 29 maart 2016 · 20:57
    Ziet er goed uit jongens, knappe foto's!

@markindealpen Volgend jaar op splitfest enkele iglo's van dat kaliber bouwen?
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 30 maart 2016 · 09:46
    @Dorylus ,

Dan moeten we wel een paar weken eerder op pad
  • sanno
    Tourist
    sanno op 30 maart 2016 · 12:48
    @markindealpen net terug uit Kamchatka en nu zie je dan toch beren op de weg!? Had ik niet van je verwacht. Gewoon splitboard thuislaten en van de zomer een leuk cursusje zandsculpturen maken doen, Dan komthet best goed.
    Lekker graven dan blijf je warm 😉
    Toerisski
  • sanno
    Tourist
    sanno op 30 maart 2016 · 13:11
    @Dutchess Aan het aantal Zwitsers aldaar zal het niet liggen. Bijaankomst stond er een groot ontvangst committee van alpintravel.ch met vlaggen en jassen. Daarnaast waren r nog een par andere Zwitserse (toer) groepen. Dus makkelijk aansluiten bij een trip lijkt mij zo.

Of misschien een wp trip. Na Kamchatka denk ik voor volgend jaar aan Sheregesh terug in Altai. Veel sneeuw en een goede combi van resort rijden, toeren en snowcat. Minder lange vlucht (4 uur vanaf Moskou) en een redelijk korte transfer van vliegveld naar resort (2,5 uur).
    Toerisski
  • josvboxtel
    Advanced
    josvboxtel op 30 maart 2016 · 22:00
    Tsjonge jonge... Wat een partij gaaf!
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 31 augustus 2016 · 23:24
    Ok dan @sanno @sportgillie voor de zomer was wat te hoog gegrepen, maar het is nog zomer toch?

Hier dan de edit van deze vette trip!

• SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 1 september 2016 · 08:11
    Was het wachten waard! Mooi filmpje Markie Mark!!!
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 1 september 2016 · 08:17
    Dikke like. Lekkere beelden hoor.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 1 september 2016 · 08:47
    Lekkerrrrr 😃
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 1 september 2016 · 09:52
    😀
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro