Nieuw binding release system voor Boarders!

• kanski
    Elite
    kanski op 31 maart 2016 · 11:41
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 31 maart 2016 · 11:56
    Lijkt me heel erg lastig om zoiets op het juiste moment te triggeren, zoiets wil je vooral niet te vroeg triggeren en daarmee al je kansen om eruit te rijden omzeep te helpen...

Verder moet ik er niet aan denken als zoiets een keer verkeerd wordt getriggered...
  • robbert
    Advanced
    robbert op 31 maart 2016 · 14:53
    Ik ben niet overtuigd dat dit nodig is. Klinkt logisch dat een snowboard een ankereffect heeft, maar is dat wel echt het geval? Was er niet zoiets als groter oppervlak komt naar boven in een bewegende sneeuwmassa? Het principe achter de werking van alle lawine airbags. Natuurlijk zijn er dichtheid/volume verschillen tussen board en airbag ballonnetjes, die van invloed zijn op de werking van dit principe. Ik zou graag zien dat de claim van het ankereffect beter beargumenteerd wordt. Daarnaast wordt in het promotie filmpje aangegeven dat de sneeuwdruk enkel van boven komt, dat is niet juist.

Wat te denken van de voordelen als het board aan blijft? Nu als je het board vind weet je bijna 100% zeker dat er iemand aan zit. In het ergste geval misschien enkel een lichaamsdeel……

En iemand met board aan heeft meer oppervlak dus grotere kans om raak te sonderen?

Verder zoals @ffKnallen al aangeeft wordt het beslismoment, wel of niet activeren lastiger. Activeren en zeker in de lawine komen of niet activeren en misschien nog een kans om weg te komen. Nu kan je tenminste altijd je lawine airbag activeren en nog steeds proberen om weg te komen.

Klinkt logisch dat het snowboard een ankereffect heeft en dat dit de oplossing is, maar het is voor mij niet overtuigend genoeg.

Kan nog wel herinneren dat bij opkomst v/d ABS tassen de argumentatie ook niet helemaal klopte, 95% overlevingskans……………….. Mooie marketing
  • kanski
    Elite
    kanski op 31 maart 2016 · 15:11
    Is wel Xavier de le Rue die hier aan bijgedragen heeft, maar misschien zegt dat niet zoveel!
  • kanski
    Elite
    kanski op 31 maart 2016 · 15:31
    Montagne - Porter un sac airbag n'est pas forcément une assurance vie en cas d'avalanche. Un nouveau système de sécurité espère faire baisser le nombre de victimes. Lui-même déjà emporté par des coulées, le freerider professionnel Xavier De Le Rue, établi à Verbier, apporte son expertise.

"Resero", un système qui pourrait révolutionner le monde du freeride. Mis au point notamment par le snowbaordeur professionnel français Xavier De Le Rue, aujourd'hui établi à Verbier, ce nouveau produit ambitionne d'améliorer la sécurité avalanche. Car le port d'un sac airbag, s'il réduit considérablement les risques, n'est pas une assurance vie. Principal problème: conçu pour porter le poids du corps humain, il ne prend pas en compte la pression exercée par les skis ou le snowboard restés aux pieds de l'adepte, près de 3 tonnes !

Adaptable à tout airbag, "Resero" entend remédier à ce problème par un dispositif simple: quand le rider tire sur la poignée de son sac, ses ballons s’ouvrent, mais le système fait également déchausser les fixations, tout en lançant un signal d’alerte - comprenant les coordonnées GPS du rider - aux pisteurs-secouristes.

http://www.lenouvelliste.ch/articles/sports/autres-sports/avalanche-un...
  • robbert
    Advanced
    robbert op 31 maart 2016 · 16:01
    Misschien ben ik iets te veel azijnpisser. De ontwikkeling van nieuwe producten is natuurlijk mooi en ik hoop dat het werkt. Wil dit een succes worden dan moeten ze kunnen aantonen dat het werkt en een goede marketing hebben. Die marketing zit wel snor met Xavier, die kan een aardig stukje boarden. Maar de correlatie tussen goed boarden en goed veiligheidssystemen kunnen ontwerpen is bij mij nog niet bekent. Vandaar nog niet overtuigd 😃
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 31 maart 2016 · 16:04
    Hmm. Op zich hebben ze dat anker effect niet zelf verzonnen. Dat werd in het eerste boek(je) dat ik ooit over lawines kocht ook al beschreven. (Door de CAA of hoe heet die club in canada geloof ik.)

Dat noodsignaal, gps ding lijkt me de overlevingskansen niet écht helpen. Gewoon vanwege de tijdsfactor. Maar doet het waarschijnlijk leuk in de marketing.

En of je nu beter af bent met of zonder board aan je voeten... Als echt volledig onder gaat kun je er waarschijnlijk beter vanaf zijn. Maar als in een lastige situatie schrikt, je airbag trekt en op eens 'op blote voeten' van die flank af hinkelt kon het je inderdaad wel eens meer kwaad dan goed doen.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 31 maart 2016 · 16:12
    ...Was er niet zoiets als groter oppervlak komt naar boven in een bewegende sneeuwmassa? Het principe achter de werking van alle lawine airbags. Natuurlijk zijn er dichtheid/volume verschillen tussen board en airbag ballonnetjes, die van invloed zijn op de werking van dit principe. ... robbert op 31 mrt 2016 14:53

Nou kan ik me vergissen, maar het werkingsprincipe was juist het grotere volume, niet het oppervlak. Toch? En wat volume betreft draagt een plank niet zo veel bij.

Ruime schatting: 30cm x 170 cm x 1,5 cm geeft ca 7,5L extra volume. Lijkt me niet significant als het trekken van de rugzak je 150+L extra geeft.

Het significante verschil van de situatie met en zonder plank, is dat die plank (met een significant(?) oppervlak) zich zo ver van je torso af bevindt. Nou is overleven prioriteit 1 en knieschade prioriteit 2, maar ik kan me indenken dat dit wat knietjes kan sparen.

edit:
    @Willem2k
    Vroeg trekken en 'op blote voeten' eindigen doet het waarschijnlijk wel goed bij de kijkers. De skiers-versie waarbij de voorbak verdwijnt deed me gelijk denken aan America's funniest home video's
    ...
    Oja, hier was de link naar dat plaatje:
    http://www.friflyt.no/Ski/Vil-loese-ut-bindingen-naar-du-drar-i-skreds...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 31 maart 2016 · 16:35
    Dit is wat ze er zelf van zeggen:

RESERO: THE NEXT LEVEL IN AVALANCHE SAFETY.

RESERO is an entirely new safety device that enables skiers and snowboarders to detach their equipment in the case of an avalanche at the same moment releasing an automatic emergency signal with the rider's coordinates to the local ski patrol, significantly helping to improve avalanche safety and save lives.

Skis or a snowboard can add up to 3 tons of downward force in an avalanche, pulling the rider under the snow's surface and applying a huge amount of pressure to their limbs. This can result in suffocation from the snow, crushing and/or serious leg injuries.

RESERO allows the rider to significantly reduce their weight, improving the efficiency of their airbag and likelihood of staying afloat in the case of an avalanche, seriously improving their chances of survival and/or grave injury.

RESERO is compatible with all existing airbag systems or may be used solely as an emergency signal system, suitable for use across all mountain sports.

Developed by Avalanche Float Solutions from Munich; founded by 3x Freeride World Tour Champion Xavier De Le Rue, Dmitry Gavva and Dmitry Romashev, their goal is to eliminate as many risks as possible from the mountains and save lives.

“I have had my life saved by avalanche safety technology (the ABS bag) and so I know the importance of having the tools to survive, I want to minimise every possible risk and give myself, and others, every opportunity to stay alive in the mountains.” Xavier De Le Rue.

RESERO is currently launching production in Bavaria and taking pre-orders for shipment at the end of 2016.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Mars
    Tourist
    Mars op 31 maart 2016 · 17:09

Nou kan ik me vergissen, maar het werkingsprincipe was juist het grotere volume, niet het oppervlak. Toch? En wat volume betreft draagt een plank niet zo veel bij.
    EmileHendrix op 31 mrt 2016 16:12

Het gaat om de laagste soortelijke massa. Niet alleen het grootste volume.

[Allemaal nog een airbag op je board monteren dus. Heb je alleen wel meer kans onderste boven te eindigen.]
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 31 maart 2016 · 17:49
    @Mars ik twijfel daar nog over... Ik kan me nog vaag zo'n voorbeeld herinneren van iemand met een getrokken plofzak die niet boven kwam terwijl zijn sneeuwscooter dat even verderop wel deed...
    Maargoed, bron niet bij de hand dus telt niet... En 't zal toch wel een gecombineerd effect zijn...
  • Mars
    Tourist
    Mars op 31 maart 2016 · 18:14
    Zo lang de lawine in beweging is, is het in wezen de wet van archimedes.

Als het een volumineuze sneeuwscooter is geweest die helemaal met beplating was afgedicht zou het best kunnen.

Maar ik kan mij ook voorstellen dat een zware stijve sneeuwscooter anders door een lawine stuitert als een slap lichaam. Dat zal ook weer afhangen van het soort lawine.

Zonder meer gegevens is er weinig over te zeggen.
  • Haas
    Expert
    Haas op 31 maart 2016 · 19:43
    Goed bezig die jongens. Zij gaan i.i.g verder. Eigenlijk is er sinds de pieper en de airbag niet zo heel veel nieuws ontwikkeld. Ik denk dat het anker effect wel degelijk negatief van invloed kan zijn bij je pogingen te overleven in een lawine. Natuurlijk moet ook ik er niet aan denken m'n board 'par accident' te verliezen in een steil hardpack couloir. Wellicht is het een idee de release funktie een extra trigger te geven. Ook voor andere calamiteiten (treewell's gletsjer spleten etc.)misschien handig . De hulpdienste 'per trek aan de zak' bellen lijkt me een welkome feature. Ook al zijn ze te laat voor de eerste redding. Terwijl je maatjes graven starten die reddingsdudes hun chopper. Met een beetje mazzel zijn ze er dan als het slachtoffer door z'n maatjes is uitgegraven en naar adem ligt te happen.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • robbert
    Advanced
    robbert op 31 maart 2016 · 20:09
    Best wat aannamen in de Engelse promotie tekst

“significantly helping to improve avalanche safety and save lives”
    Prima, zijn er onderzoeken en data beschikbaar die dat aantonen?

“Skis or a snowboard can add up to 3 tons of downward force in an avalanche, pulling the rider under the snow’s surface”
    Hoe is deze 3 ton bepaald en klopt het wel? Het anker effect kan kloppen, daar is waarschijnlijk vaker naar gekeken. Bijvoegen van een referentie naar het artikel of onderzoek maakt het geloofwaardiger.

“RESERO allows the rider to significantly reduce their weight”
    Deze kan ik zelf narekenen. Board zonder binding (die blijft aan je voeten), ongeveer 3kg? Ik ongeveer 75kg. Dus dat is 4% gewichtsbesparing. Denk niet dat het significant is.

Tot nu toe vind ik het geen heldere marketing. Te veel op emotie gebaseerd en niet op feiten. Iedereen wil natuurlijk zijn overlevingskans vergroten.

Tot slot het is een mooi concept, goede ontwikkeling maar mist nog de onderbouwing dat het daadwerkelijk functioneel is. Als aangetoond wordt dat het werkt zal ik waarschijnlijk een set kopen, maar dat is nog niet het geval en ben ik wat kritisch
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 31 maart 2016 · 21:57
    @Mars :
    - de wet van Archimedes dekt hier als vlag de lading niet helemaal. Da's die ene van de gouden kroon en de badkuip, oftewel: ''Een lichaam dat zich in rust in een vloeistof bevindt, ondervindt een opdrijvende kracht die gelijk is aan het gewicht van de door het lichaam verplaatste vloeistof.''

Maar in ons lawinevraagstuk spelen er helaas nog wat meer krachten en processen mee en volgens mij spelen die nog flink mee ook:
    - Dit verhaal heet duur 'granulaire convectie' en het punt is dat je in een bak met verschillende maten knikkers door flink te schudden, alleen nog maar grote knikkers tegenkomt aan de oppervlakte terwijl alle kleine knikkers onder in de bak eindigen. Mijn oude knikkerverzameling is als ik me niet vergis bij de buurjongens van mijn ouders terecht gekomen dus ik kan er zo gauw geen filmpje van maken.
    (Edit: dit filmpje met mindere muziek is geen waterdicht wetenschappelijk bewijs maar illustreert het principe een beetje
    )

En dan kan je dus krijgen dat een sneeuwscooter van 200-250 kg met een groter volume wel boven komt terwijl de bestuurder van slechts <100kg (of zijn die allemaal per definitie dikker?) met kleiner volume niet boven komt voordat 'het schudden stopt'...

Ziet er verder inderdaad uit als wat interessant gekietel&getease. 'T is misschien een ruw idee maar 't ligt ook nog niet in de winkel. Ben benieuwd.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 31 maart 2016 · 23:25
    @EmileHendrix
    Dat klopt. ABS maakt er op hun stands handig gebruik van met een doorzichtig bolletje met daar in korrels en een poppetje met ABS op zijn rug.
  • costijn
    Expert
    costijn op 1 april 2016 · 00:26
    over ankers gesproken...wat ik zou willen is een echt anker! zodat je afremt en de lawine 'over je heen rolt' en jij achterblijft boven in de helling aan een anker dat je met een dikke vette gun de perma frost hebt ingeschoten
  • BasV
    Beginner
    BasV op 1 april 2016 · 12:56
    Goed dat deze heren bezig zijn met dit soort innovatieve projecten!

Echter ben ik net als sommige andere hier nog niet 100% overtuigd. Ik kan me herinneren dat ik een tijd terug een stuk heb gelezen over dat dit anker-effect helemaal niet of nauwelijks bestaat. Een goed artikel met een duidelijke test heb ik voor beide kanten van het verhaal nog niet gezien trouwens, ik zal even gaan speuren.

Een andere manier om er naar te kijken is naar de statistieken van mensen die in een lawine zijn gekomen (al dan niet met getrokken airbag) en kijken of snowboarders daadwerkelijk vaker onder de sneeuw eindigen. Echter zijn er hier voor iets te veel variabelen en (gelukkig) en te kleine populatie om hier significante uitspraken over te doen (maar ook vóór het anker-effect).

Theoretisch gezien klinkt het allemaal heel logisch, maar of het effect van het aan hebben van een board in een lawine opweegt tegen de extra equipment en daarbij extra mogelijke problemen (hoe meer je bij je hebt, hoe meer er kapot kan gaan).

Verder uiteraard goed dat dit soort projecten bestaan, maar ze hebben mij nog niet volledig overtuigd dat dit nou de oplossing is.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 1 april 2016 · 13:20
    Hmm... kan een verbetering zijn, kan ook niet genoeg toevoegen. Dat ankereffect geloof ik wel in, maar in hun verhaal lijkt het, alsof de ABS dat effect niet zou opheffen en dat geloof ik dan weer niet. Aan de ander kant, Xavier heeft de nodige lawines meegemaakt dus hij zal wat ervaring hebben.

Maar daarbovenop komt dat ik een beetje het gevoel hierbij krijg van: hoeveel gear wil je eigenlijk aan, op en om hebben om jezelf veiliger te voelen? Ik herinner me discussies over het dragen van én een avalung én een ABS om te zorgen dat je toch nog lucht hebt als die ABS je dan toch om wat voor reden dan ook niet bovenhoudt. Enkele airbag, dubbele airbag, toen vervolgens een remote trigger systeem en nu dus een bindingen losschiet systeem. Hoelang nog voor we als cyborgs van een berg afgaan om geestelijk een gevaar te bedwingen wat, als we de juiste beslissingen maken, net zo klein (of groot) is als in een auto stappen? (of misschien wel kleiner, ik ken de cijfers niet) Zijn we hier niet vooral bezig een gevoel te bedienen inplaats van een realiteit?

(PS; het getuigd wel van zelfkennis van de mens dat men ervanuitgaat dat het makkelijker is technische veiligheidsmiddelen te verzinnen dan in alle omstandigheden verstandige keuzes te maken. Ecce homo!)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Tim2
    Beginner
    Tim2 op 1 april 2016 · 20:26
    Ik wacht nog steeds op het moment dat dit systeem werkelijkheid wordt:

Alle lol daargelaten zie ik dit als een systeem dat 'misschien een beetje' helpt. Het is echter geen garantie. Dit kan je namelijk naar mijn weten nooit hebben. Lawines zijn stuk voor stuk verschillend en de (begin)condities zijn van enorm belang dat geluk een erg grote kans speelt om al dan niet/wel begraven te worden. Denk aan terrain traps, diepte v/d slab, type sneeuw, etc... Ik ga er vanuit dat dit alleen voor de die-hard freeriders met een grote bankrekening handig is. De kosten tegen baten is naar mijn mening niet laag genoeg.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 april 2016 · 23:31
    Touwtje aan je strap, zoals Voile vroeger had. Waarom zo ingewikkeld doen?
    splitfest.nl
  • robbert
    Advanced
    robbert op 2 april 2016 · 07:38
    Is kijken of Xavier dit systeem vandaag gebruikt in Verbier

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro