Bindingen wisselen?

• emistos
    Advanced
    emistos op 13 april 2016 · 20:00
    Het is weer voorjaar dus er zijn mooie dealtjes te vinden, daardoor heb ik gisteren een paar bijna nieuwe Line sir Francis Bacon's met Jester's voor 175 op de kop getikt. Ondanks dat de Jester's goede bindingen zijn wil ik er eigenlijk tourbindingen op zetten omdat ik mijn huidige toursetje(elan Boomerang) iets te eenzijdig vind(binding wat te ver naar achteren en nogal slecht op harde sneeuw). Nou zag ik al wat tourbindingen hier op het forum langs komen dus dat moet wel goed komen. Alleen heb ik nog nooit voor een tweede keer geboord in mijn ski's, heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Ik weet bijvoorbeeld niet hoe ver ik van de oude gaten af moet gaan en of ik gedeeltelijk oude gaten weer kan gebruiken bij een andere binding. Helaas zijn de gaten voor een Jester anders dan die voor een Duke/Baron maar dacht dat ik dus wellicht twee of meer gaten toch kon hergebruiken als ik de binding tactisch zou plaatsen. Dus als iemand mij hierover advies zou kunnen geven hoor ik het graag!

Oh ja, die Jester's heb ik dus niet meer nodig. Iemand die weet wat een modelletje uit 2014 nu nog waard is?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 14 april 2016 · 07:53
    Op het TGR-forum heb ik eens een testje langs zien komen waar uitkwam dat een afstand van 8 mm center to center geen merkbare verzwakking opleverde. Ik meen dat de test van Black diamond kwam.
    Ik heb zelf wel eens oude gaten hergebruikt. Is waarschijnlijk niet ideaal, maar als je de schroeven er netjes uitgeschroefd krijgt zonder dat je de kern stuk trekt en eenzelfde schroef weer met de nieuwe binding er indraait, dan loop je naar mijn idee weinig risico. En anders inserts monteren.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 14 april 2016 · 08:43
    In het verleden wel gedaan, nooit een probleem mee gehad. Als je schroefgaten opnieuw wilt gebruiken, alleen met precies dezelfde schroeven, anders beter een nieuw gat boren. Voldoende afstand (vanaf plm 1 cm geen probleem volgens mij) houden met de bestaande gaten. Afdichten van de oude gaten met van die plastic dopjes, vastzetten kan met witte houtlijm. Ook wel eens (bij gebrek aan dopjes) gevuld met epoxy, gaf ook geen problemen.
  • Anton
    Tourist
    Anton op 14 april 2016 · 14:38
    Ook hier meerdere ski's meerdere malen geboord, waarvan 1 setje 3 verschillende (ski binding, BD01 en NTN Freeride in inserts) bindingen. Tactisch plaatsen en waar mogelijk gaten hergebruiken. Geen problemen mee gehad.

*verkooppraatjewaarschuwing
    Heb een paar Salomon toerbindingen op een paar G3's zitten die er af gaan. Mocht je interesse hebben laat maar weten.
  • emistos
    Advanced
    emistos op 14 april 2016 · 22:04
    Bedankt voor de reacties! Dan kan ik dus gelukkig zonder al te veel risico ze gaan vervangen.
    @Anton, bedankt voor het aanbod. Ik had eigenlijk al contact met iemand gezocht voor andere bindingen. Maar twijfel nog een klein beetje omdat dat Guardian's (maatje S) zijn en mijn schoenen maar 7 mm onder de maximale zoollengte zitten. Dus veel speling is er niet, welke maat hebben die van jou?
  • Frats
    Expert
    Frats op 16 april 2016 · 19:21
    als je schoenmaat binnen de range valt moet je niet stressen, dat lukt wel 😃
    Ook een andere schoen in je maat mag geen probleem zijn met 7mm speling. enkel niet plots naar een grotere maat gaan 😉

en qua herboren mag dit geen probleem zijn, mss ga je wel een beetje forward of back moeten zetten van waar je eigenlijk wilt maar een verschilletje van een cm ga je amper voelen.
    Wel zeker niet vergeten om je oude boorgaten af te dichten! In skishops doen we dit met speciale pluggen maar als je zelf het werk gaat doen ben je mss het snelste af met wat epoxy lijm. Zeker zo goed enkel wat meer prutswerk en minder mooi 😉
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 17 april 2016 · 08:23
    Of bestel bv hier wat van die plugjes, maar ja, zitten aardig wat verzendkosten op. http://www.tognar.com/plastic-binding-hole-plugs/

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro