Terugblik winter '15-'16

Terugblik winter '15-'16

De winter van 2015-2016 was een wonderlijke, maar daarmee is zeker nog niet alles gezegd. Onderstaand geef ik je de belangrijkste statistieken van een winter die aan de ene kant episch was, maar aan de andere liefst ook weer snel vergeten wordt. Een winter waarin timing en flexibiliteit de toverwoorden waren, maar ook een winter waarin we alle seizoenen voorbij zagen komen. Zo rept de een over de diepste dag ooit, terwijl de ander het met kunstsneeuw heeft moeten doen.

Was jouw winter ook zo diep?
Was jouw winter ook zo diep?

In ieder geval kunnen we stellen dat Haslinger Sepp er flink langs zat met zijn jaarhonderd winter. En niet alleen Sepp, heel veel voorspellingen zaten er flink naast. Het Amerikaanse weerinstituut zat wat dat betreft een stuk dichter bij de waarheid met hun voorspelling dat het een warme en ietwat natte winter zou worden. Bij wePowder hebben we niet de supercomputers die ze bij NOAA hebben en helaas heeft ons kantoor ook geen tuin vol met flora en fauna met een voorspellende waarde. Wij moeten het doen met ouderwets handwerk en data analyse uit het verleden. Het is daarom dat we voorzichtig zijn met seizoensvoorspellingen en ons vooral concentreren op die data die niet iedereen kent, maar die voor ons poederrijders nuttig kan zijn. Allereerst deden we onderzoek naar de invloed van een El Niño op onze winters, waarbij we ons vooral concentreerden op de hoeveelheden verse sneeuw. En wat bleek? Het kon letterlijk alle kanten op gaan. Daarna zijn we wat verder gaan speuren en vonden we wat minder bekend en gangbaar onderzoek. Zo wezen we in het najaar van 2015 al op het onderzoek van het KNMI. In dit onderzoek wordt een relatie gelegd tussen een (sterke) El Niño en een nat voorjaar. Het was om die reden dat we nogmaals wezen op de paasperiode die in de regel vaker en diepere poeder brengt dan de kerstperiode. Want hoewel we ons nooit aan seizoensvoorspellingen wagen zijn er wel bepaalde zekerheden in inze winters te ontwaren. En pasen en poeder is zo’n zekerheid. Negen van de tien keer is het raak. De overgrote meerderheid heeft zijn spullen tegen die tijd al opgeborgen terwijl koning winter in de regel dan nog van geen wijken weet. In de dalen kan het dan soms al zomerachtig warm worden, op de toppen valt dan nog meer dan geregeld diepe poeder. Maar goed, voordat ik de diepte in ga allereerst de droge statistieken.

  • 17 maal ging op wePowder de vlag de lucht in voor een poederalert
  • dit leverde dit seizoen bijna 60 artikelen op met meer en minder gedetailleerde tips over waar je het witte goud kon vinden
  • en op die artikelen kwamen op al onze kanalen maar liefst 2000 reacties binnen
  • dit alles leverde bijna 1400 reports op
  • en onderwijl kreeg ik nog bijna 2900 vragen via PB’s, mail, whatsapp, facebook en twitter
  • gelukkig vond ik zelf ook nog voldoende tijd om ‘op onderzoek’ uit te gaan

Leuke statistieken zul je zeggen, maar hoe was de winter?
Wie wat dieper mijn artikelen induikt zal een bepaalde trend ontwaren en wel de volgende:

  • het najaar was droog, droog en droger. Op een enkele laat zomerse sneeuwstorm na in het zuiden en de hoopvolle neerslag in Zwitserland van eind november was het najaar exceptioneel droog. Persistente hogedruk hield stormen op afstand en de temperatuur aan de hoge kant.
  • Het grote wachten begon, maar op 20 december volgden mijn verlossende woorden. De winter ontwaakt! Maar je wil niet weten hoeveel stront ik na die aankondiging over me heen kreeg van ‘collega weerzeggers’. Het werd nog erger toen ik op 23 december zei dat de verandering zich in het nieuwe jaar zou aandienen. Ik zal je de verwensingen besparen, maar ‘charlatan’ is nog wel de meest milde variant die ik voorbij zag komen. En dat terwijl mijn analyse gebaseerd was op zuivere data en wetenschappelijke bewijsvoering. In ieder geval kende mijn voorspelling een veel solidere basis dan menig seizoensvoorspelling die ‘wees’ op een witte kerst. Misschien was de kift ook wel een direct gevolg van de droge kerstperiode, waardoor duizenden mensen op groene heuvels in de kunstsneeuw stonden.

Tja, kan iemand mij uitleggen wat bovenstaande met wintersport van doen heeft?

  • Maar 3 januari volgde dan eindelijk de winter. Niet dat het daarmee direct diepwinters werd. Daarvoor zat er teveel instabiliteit in de jetstream. Warme en koude lucht wisselden elkaar af waardoor flexibiliteit een noodzaak was om te scoren. De 10 tips om poeder te scoren werden weer van stal gehaald om je te helpen de jackpot te scoren. Want de temperatuur bevond zich duidelijk in een jojo-fase. Zo vroren in een januari ochtend onze oren er bijna af, om 48 uur later alweer op de slippers door het dorp te lopen.
  • En die flexibiliteit bleef het uitgangspunt deze winter. Weliswaar sneeuwde het regelmatig zeer intens in de Alpen, maar het scoren van diepe poeder vereiste de nodige planning en geduld. Een blik op onze data van afgelopen seizoen laar dat goed zien. Na de tijdelijke winter van begin januari begon het grote kwakkelen. De sneeuwgrens jojo-de heen en weer en wie dacht een week lang ongestoord poeder te kunnen rijden werd bruut op de grillen van de natuur gewezen.
La Grave
La Grave
Engelberg
Engelberg
Hintertux
Hintertux
  • Pas midden maart en begin april volgden er periodes waarin de temperatuur langere tijd ‘koel’ bleef. En het was dan ook die ene week in maart dat wij de beste condities van het seizoen troffen. Het was rustig, er viel een mooi pakje puff en het bleef koud. Zelfs op zuidhellingen hield de zon zich relatief koest waardoor we treeruns en grote open hellingen konden rijden. We scoorden midden maart de tot dan toe beste dag van het seizoen in Engelberg, waarna het wachten werd tot eind april om deze topcondities te overtreffen.
  • Jazeker, je leest het goed. Eind april volgde nog eens een winterprik en die hield aan tot en met midden mei. Het was alsof de winter de echte liefhebbers wilde compenseren voor het lange wachten. De meeste gebieden waren tegen die tijd al uitgestorven, de vroegboekers al nu huis en menig wintersportwebsite al in de zomerstand. Het was lang wacten, maar het was de zit waard. Het was diep, episch en vooral enkel en alleen voor ons.

Ons geduld werd op de proef gesteld, maar al met al was het een meer dan prima winter. Tenminste als je bereid was je best doen. Om de zoveel tijd confronteert de natuur ons met onszelf. Ben jij bereid om heel ver te gaan voor je passie? Of ga je liever zitten mokken en geef je iedereen behalve jezelf de schuld dat je winter '15-'16 (bijna) geen verse sneeuw reed. De sleutel ligt bij jou.

Hoe dan ook, gelukkig zijn jij en ik winter '15-'16 ook ongeschonden doorgekomen en mogen we alweer stiekem vooruitkijken naar wat komen gaat. Er zit een La Niña in het vat en de kans is realistisch dat het wereldwijd weer een stuk kouder wordt. Daarnaast is de inschrijving voor de opening van het seizoen alweer geopend en druppelen de inschrijvingen alweer binnen. De natuur zal ons tegen die tijd vertellen waar we 8 december heen gaan. Tot die tijd ga ik in zomerslaap, duik ik de golven in, warm mijn botten op, verkeer ik van tijd tot tijd in dromenland om alvast de beelden van de ultieme trip te visualiseren en geniet onderwijl vooral van de zomer. Direct na de zomervakantie zijn we weer terug en waarschijnlijk jij ook.

Pluk de zomer!

meteomorris

Reacties

Gevorderd
GhiniAuteur21 juni 2016 · 10:49

Ik herhaal mezelf even omdat ik hier meer traffic verwacht en benieuwd ben naar de mening van anderen…

Ik vind het eerlijk gezegd nogal teleurstellend hoe vroeg in het seizoen de weerkaarten op offline gaan.
Beter de herfst overslaan en november ook. Dan ligt er toch nog geen base. De laatste twee maanden was er nog prima veel te rijden en zelfs poeder. Meerdere malen viel er 30cm en zelfs 50cm. In november rijden er dan gekken daarvoor naar de Alpen om hun base kapot te rijden terwijl er in het voorjaar plenty base ligt… Voor een website met als fundatie sneeuwberichten en poeder vind ik dat, tja wat zal ik zeggen, bijzonder…?

Hier moest ik dan ook wel even om lachen:
“de vroegboekers al nu huis en menig wintersportwebsite al in de zomerstand.” zo ook WePowder…

Flexibiliteit en voorjaar waren de key deze ‘winter’. Je kan beter skiën in de mei vakantie dan met kerst. Volgend jaar weer? Ik kijk nu al uit naar de posts van mensen die in de herfst hun belag kapot rijden en / of in het voorjaar klagen dat het een matige winter was of dat ze weinig poeder hebben gereden…

Gevorderd
AryenAuteur21 juni 2016 · 10:55

Quote: 'Tja, kan iemand mij uitleggen wat bovenstaande met wintersport van doen heeft? ’

Vooralsnog lukt het de dames en heren sneeuwmakers niet om in de zomer zo’n baantje sneeuw over de groene alpenweiden te leggen, dus tot die tijd … :)

Interessant artikel over een interessante winter, met voor mij de beste dagen aan het eind, eind april was het geloof ik, in Engelberg. Hemels

Dank je voor je voorspellingen, Morris. Ik kijk uit naar het eerste alert voor winter 16/17. Volgens mij wordt het weer een goeie.

Gevorderd
waingroAuteur21 juni 2016 · 12:04

Ik vind het eerlijk gezegd nogal teleurstellend hoe vroeg in het seizoen de weerkaarten op offline gaan

Ik vind het nogal teleurstellend om dit zo bot te schrijven. Wepowder is een community die voor mijn gevoel een hoog vrijwilligersgehalte heeft. Het kost niets en je krijgt een hoop waardevolle informatie, maar nog is het voor sommige niet genoeg. Je bent hier te gast. Net zoals je bij iemand thuis op bezoek komt, kom je ook bezoek op een website. Als jij je zo bij mij thuis zou gedragen dan wees ik je toch snel de deur. Je kunt je wensen in de toekomst misschien iets beter formuleren.


Ik kijk nu al uit naar de posts van mensen die in de herfst hun belag kapot rijden en / of in het voorjaar klagen dat het een matige winter was of dat ze weinig poeder hebben gereden…

Ook dit getuigd van weinig empathie. Zal gezellig zijn met zo iemand als jij op een poeder trip.

Ik mag hopen voor jou dat je het allemaal niet zo meent…

Mijn seizoen was prachtig. Heb tot eind mei door kunnen poederen.
Tot slot ben het helemaal eens met Aryen, @@meteomorris bedankt voor de voorspellingen en op naar het volgende seizoen.

AYSABTU - All your stoke are belong to us.
Beginner
MarijntAuteur21 juni 2016 · 12:34

Mooie terugblik @@meteomorris Het winterseizoen was inderdaad erg grillig en met spanning keek ik naar de ontwikkelingen voor de week van 5-12 mrt. Helaas niet de luxe dat ik erg flexibel kan zijn met mijn vakanties, in de toekomst wellicht maar eens wat verandering in aanbrengen! Ben erg benieuwd naar wat de komende winter gaat brengen voor onze verslaving van de witte poeder, jouw weerberichten helpen hier zeker bij! Dank voor de vele uren die je er in steekt.

Expert
meteomorrisAuteur21 juni 2016 · 12:48

Ik vind het eerlijk gezegd nogal teleurstellend hoe vroeg in het seizoen de weerkaarten op offline gaan. Voor een website met als fundatie sneeuwberichten en poeder vind ik dat, tja wat zal ik zeggen, bijzonder…?

Ghini op 21 jun 2016 10:49

@@Ghini; Sinds dit jaar hebben we het hele jaar door sneeuwdata voor de skigebieden. Weliswaar geen kaarten, maar wie de Alpen een beetje kent kan met behulp van deze data zijn eigen sneeuwkaart visualiseren. Die data kun je hier vinden: http://wepowder.nl/forecast

Beter de herfst overslaan en november ook. Dan ligt er toch nog geen base. De laatste twee maanden was er nog prima veel te rijden en zelfs poeder. Meerdere malen viel er 30cm en zelfs 50cm. In november rijden er dan gekken daarvoor naar de Alpen om hun base kapot te rijden terwijl er in het voorjaar plenty base ligt…

Ghini op 21 jun 2016 10:49

Ik ben het als voorspeller niet eens met je om de kaarten in de herfst uit de lucht te halen. Nu krijg ik een goed beeld waar in de Alpen de winter al op gang is gekomen (en er al voldoende base ligt) en waar de winter nog moet beginnen.

Met deze kennis heb ik (de laatste 2 winters uitgezonderd vanwege sneeuwgebrek) al menigmaal hele goede poeder kunnen rijden in november met een base waar je u tegen zegt. Winters verschillen van jaar tot jaar. Soms is het vanaf eind oktober al aan en soms is het begin mei al weer zo goed als voorbij.

Hier moest ik dan ook wel even om lachen:
“de vroegboekers al nu huis en menig wintersportwebsite al in de zomerstand.” zo ook WePowder…

Ghini op 21 jun 2016 10:49

Ik voeg er (met jouw permissie?) nog even de inleidende zin bij de door jou deels geciteerde alinea aan toe… 'Eind april volgde nog eens een winterprik en die hield aan tot en met midden mei. '… Hiermee wordt het perspectief een stuk helderder. Ik refereer dus aan onze eigen berichtgeving.

Tip voor de volgende keer: heb je een vraag over het actuele weer, post die op het forum. Dan volgt er vanzelf een antwoord of wie weet zelfs sneeuwbericht.

Ik kijk nu al uit naar de posts van mensen die in de herfst hun belag kapot rijden

Ghini op 21 jun 2016 10:49

Meen je dit echt?

@@Ghini, bovenstaande is niet bedoeld om je af te zeiken. We proberen al jaren een website draaiende te houden waar we gewoon doen tegen elkaar en niet vervallen in het gedrag wat je op andere fora ziet. Als je een vraagt of behoefte hebt, stel/poneer hem dan. Dan kunnen wij kijken wat we er aan kunnen doen.

Voor de time being heb ik ervoor gekozen dat de weerkaarten in de herfst mij meer opleveren dan wat extra kaarten na 1 mei. Ik red het dan ook wel met de weerdata per gebied omdat ik einde winter een redelijk goed beeld heb van de base en de sneeuwgrens in de diverse gebieden.

Als je het met de weerdata in de gebieden alleen niet redt, laat me dan weten wat je precies mist. De sneeuwkaarten in het voorjaar zijn verre van zaligmakend vanwege de continue fluctuerende sneeuwgrens.

powfinder.com
Gevorderd
GhiniAuteur21 juni 2016 · 14:00

Oh wow, het korreltje zout kwam duidelijk niet over… excuus…

Uiteraard wens ik niemand een kapot belag toe en stenen raken is gevaarlijk etc.
Soms snap ik mensen hier gewoon niet. Waarom zou je wel in de herfst die afstand rijden en niet in het voorjaar?? In het voorjaar ligt er base, zijn de dagen langer etc… Ok je kan niet meer wachten , de zomer heeft te lang geduurd, dat deel snap ik wel, maar zo vaak hoor ik mensen halverwege maart al de winter evalueren, balen dat het voorbij is etc. Terwijl dan eigenlijk de helft nog moet komen…

@@Waingro zeker niet bot bedoeld. Just my 2 cents. WePowder gaat over poeder en dan vind ik het inderdaad jammer dat een groot deel van de poeder die valt niet gedeeld wordt. Ik zoek mn weerberichten nu vaker elders, en dat vind ik jammer. Liever zou ik alle info hier vinden. Als er nooit een kritische nooit geplaatst mag worden kom je ook niet verder toch? Zal voortaan extra voorzichtig formuleren… Ik vind WePowder nog altijd mooi, heb door de jaren heen van alles besteld om de boel ook te steunen en de naam verspreid onder vrienden. Dus ik kom hier zeker niet alleen maar info halen en niks terug doen…maar vergeet niet dat WePowder ook gewoon een bedrijf is en dat er vele vele mensen op deze site komen zonder iets te zeggen of terug te geven…

@@morris Ik snap je keuze van de herfst wel, maar de laatste jaren verplaatst de winter naar het voorjaar…waarom daar niet op inspelen? Ik zie ditzelfde in de zeilwereld. Daar houden veel mensen vast aan het traditionele vaarseizoen, maar waarom? Het vriest niet eens meer in NL…
Gemiste kans, maar nogmaals dat is slechts mijn mening. Aan de andere kant, blijkbaar ben ik de enige…?

Ik ga mn ski’s waxen…

Expert
meteomorrisAuteur21 juni 2016 · 14:11

@@morris Ik snap je keuze van de herfst wel, maar de laatste jaren verplaatst de winter naar het voorjaar…waarom daar niet op inspelen? Ik zie ditzelfde in de zeilwereld. Daar houden veel mensen vast aan het traditionele vaarseizoen, maar waarom? Het vriest niet eens meer in NL…
Gemiste kans, maar nogmaals dat is slechts mijn mening. Aan de andere kant, blijkbaar ben ik de enige…? \

Ghini op 21 jun 2016 14:00

@@Ghini. Klopt, er is een verschuiving te zien in de polaire vortex. We weten alleen nog niet of dit langdurig is of slechts tijdelijk. De afgelopen 2 jaar was de boel zowiezo van slag vanwege El Niño. Het voorjaar van 2013, 2014, 2015 en 2016 brachten kou en sneeuwval. De 5 jaar daarvoor (2008, 2009, 2010, 2011 en 2012) kwam de winter daarentegen vroeg tot een einde. Zelfs het hooggebergte had toen al vroeg niet veel sneeuw meer.

Maar ik ben het met je eens dat het mooiste van de winter in de regel pas vanaf midden januari begint, maar dat is niets nieuws. Een oude gids in de Maurienne zei altijd al dat de winter pas na midden februari echt op gang komt op dat deel van de berg waar het toe doet.

Ik zal volgende winter (voorjaar) als experiment ook tot aan het einde van de maand mei frequent een update maken. Dan evalueren we dat daarna. Deal?

powfinder.com
Gevorderd
waingroAuteur21 juni 2016 · 14:45

@@Ghini poeder en zout gaan nu eenmaal niet zo goed samen :-) Bedankt voor je toelichting. Voor de duidelijkheid ik deel je mening dat het skiseizoen in maart/april nog lang niet is afgelopen. Mijn mooiste tochten maak ik traditioneel gezien in de maanden april en mei. Zeker hier in Noorwegen waar je dan kunt genieten van lange dagen en stabiel weer. Ik stoorde mij slechts aan de manier waarop je schreef. Ik denk dat als je het simpelweg had gevraagd aan Morris, het heel anders was overgekomen. Maar genoeg daarover. Mooi om te zien dat je wens voorlopig in vervulling komt.

AYSABTU - All your stoke are belong to us.
Gevorderd
robbertAuteur21 juni 2016 · 17:27

[mention=“8315”]

Ik zal volgende winter (voorjaar) als experiment ook tot aan het einde van de maand mei frequent een update maken. Dan evalueren we dat daarna. Deal?

[post] meteomorris op 21 jun 2016 14:11[/post][/quote]

Heeft dat wel nut? Geheel Wepowder is dan op het deel van de berg wat er toe doet ;) Geen tijd voor compu, internet, posts en al van dat gedoe…
Van mij mag je de hele zomer door gaan, wat voorspellingen voor NZ bv. Blijf je ook lekker in vorm…

Zonder grappen, thanks voor de info laatste paar winters. Goede info en gratis

Gevorderd
robbertAuteur21 juni 2016 · 17:31

hmm iets misgegaan, eerste twee regels is quote van Morris, rest is mijn comment. Blijft lastig een forum ;)

Gevorderd
Willem2kAuteur21 juni 2016 · 21:24

Ik was met leuke mensen op pad, ontdekte nieuwe plekken, leerde handige dingen en er lag onderweg ook best wel poeder hoor! Prima winter in mijn boek dus. Nu van de zomer genieten en op naar de volgende! :)

Ps. Zullen we dan eens wat gletsjers en couloirtjes van dichtbij gaan bekijken @@Aryen?

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
AryenAuteur21 juni 2016 · 21:29

Goed plan @@Willem2k. Eerst nog even oefenen :)

Expert
ieismAuteur21 juni 2016 · 22:00


Soms snap ik mensen hier gewoon niet. Waarom zou je wel in de herfst die afstand rijden en niet in het voorjaar?? In het voorjaar ligt er base, zijn de dagen langer etc… \

Ghini op 21 jun 2016 14:00

Waarom niet? Vaak heb je bij die eerste dump in de Vooralpen geen base nodig, 50cm op een alpenweide en mijn weekend is goed.
Het voorjaar is leuk om te touren, maar de nadruk ligt bij mij dan niet meer op poederjagen. Dat weerbericht heb ik dan dus ook wat minder nodig eigenlijk. Die lange dagen zijn in theorie leuk, maar in de praktijk is het na de lunch wel een beetje afgelopen heel laat in het seizoen. Geef mij maar oktober. Geen volk op de berg en die eerste dump voordat de liften open zijn, daar verheug ik me maanden op.

@@willem2k +1 Top winter gehad, wel wat minder diep. Zo gaat dat soms, maar iedere trip gezond en gelukkig weer terug gekomen dus volgend jaar mogen we weer! Dank voor alle weerberichten @@meteomorris (er ligt een pakketje voor je op het HQ :) )

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
RPAuteur22 juni 2016 · 09:05

Mooie samenvatting van een hele speciale winter.

Dit was de winter van de ‘pow-storm-chasers’ op het juiste moment erin en er ook weer uit… timing was everything!

Ik heb van oktober tot eind april hele mooie trips gehad en voor mij was het een top winter! Hele diepe poeder en een aantal malen van ‘Canadese kwaliteit’.

Goede strakke weerberichten van @@meteomorris en soms een rechtstreekse hulplijn maakte dat we in zo’n beetje alle Alpenlanden heerlijke poeder hebben gereden. Dank daarvoor.

Een mooi lang seizoen met geweldige poedermaten en mooie avonturen. Ik kan niet wachten tot oktober wanneer de eerste vette dump weer traditioneel in Hintertux gaat vallen… haha

Ik heb dit seizoen zelfs mijn belag heel gehouden!

Explore the Outdoor!
Beginner
Patrick1973Auteur22 juni 2016 · 22:02

het was inderdaad een winter waar de timing cruciaal was.

Ik moet @@meteomorris minstens een paar pinten of iets anders, want dankzij hem heb ik toch een paar sessies gehad in het voorjaar die voor altijd herinnerd gaan worden.

Ik hoop dat de volgende winter meer standvastig zal zijn want deze winter heeft wel erg veel flexibiliteit gevraagd en stalen zenuwen, ik had op den duur meer stress met het weerbericht dan met mijn werk…shit poederalert, wat zijn de afspraken die verzet kunnen worden welke niet, kinderopvang, huishouden, de vriendin en dan naar waar ? shit, het front is opgeschoven, naar waar nu ? Waar is er ginder logement aan betaalbare prijs…

Maar het was goed…

Bedankt Meteomorris

Gevorderd
VinnieAuteur22 juni 2016 · 23:19

Was weer een te gekke winter met inderdaad hier in de Alpen misschien net even te vaak een kort temperatuur windows in het weekend, maar goed die paar goede Alpen dagen ga ik zeker niet vergeten & wat ben ik blessed met het feit dat er weer op 3 continenten poeder gereden mocht worden deze winter, niet normaal!

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17940.jpg?width=800
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17941.jpg?width=800
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17942.jpg?width=800
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17943.jpg?width=800

Thanks Morris & Crew

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17944.jpg?width=800

Ik ga over de komende weken maar weer met plankie langs de kust en dan de verhalen bij deze plaatjes eens rustig opschrijven om de stoke begin volgend seizoen verder aan te jagen…

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
RuudvWAuteur23 juni 2016 · 08:51

Een ongelukkige bij-factor was dat poederdagen vaak doordeweeks vielen heb ik het idee. Dat heeft mij 1 of 2 poedertripjes gekost, waardoor het een middelmatige winter is geworden.

De tripjes die ik heb gemaakt waren echter vanouds leuk - zie uit naar volgend jaar :). Blijf zo doorgaan @@meteomorris & team!

Gevorderd
SPAMAuteur24 juni 2016 · 00:13

Dit jaar 5 weken op ski’s gestaan en helaas waren dat geplande weken. Ik heb nog nooit zoveel mist, regen op grote hoogte en bijna tropische temperaturen als dot jaar meegemaakt. Wat qua weken en top winter had moeten worden is vanwege het weer toch wat teleurstellend geworden. Voordeel is wel dat we in ieder geval nog eens terug moeten naar Chamonix. En hopen dat we dan niet dagen lang in Les Houches en Vallorcine hoeven te skien vanwege het zicht.

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Gevorderd
alexsvwAuteur26 juni 2016 · 12:08

WePowder crew en poederaars bedankt! Dit was een top winter maar dat kwam vooral door de te gekke poedertrip naar Japan met Powderguides. Met de flexibiliteit wilde het niet zo lukken dus weinig Alpenpoeder voor mij afgelopen seizoen maar ik heb het skiën weer opgepakt dus dat kan je ook mooi oefenen op de piste met mooi weer.
De langste dag is alweer geweest dus het aftellen is weer begonnen. Goede zomer!

Walking down a mountain is a waste of gravity
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur27 juni 2016 · 11:53

Voor mij was het een goede winter,

vanaf december structureel forecast checken, en hopen dat er genoeg lag, Januari goed kunnen vertoeven in Kaprun / zell am zee / Weissee.

Inderdaad al weer aftellen tot de 1e trip in december

Dit was toch wel mijn hoogtepunt, skitour met Markus Brundl

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17946.jpg?width=800

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
P@bzAuteur28 juni 2016 · 10:58

@@meteomorris thanks voor de terugblik! Komt er weer eens een cursus?

Mijn winter was uiteindelijk ook meer dan geslaagd. Heb helaas niet de luxe om flexibel te zijn en we moeten vaak al ver van te voren een week prikken, maar in die week zijn we dan vaak ultra-mobiel ;-). We zaten de week voor Pasen en hebben uiteindelijk ervoor gekozen om in gebiedjes rond de Arlberg ons heil te zoeken en dat is meer dan geslaagd. We hebben gelopen voor iedere meter en in 5 dagen tijd bijna de 4k hoogtemeters aangetikt (persoonlijk een nieuw record ;-)), maar dat is dan onderdeel van de flexibiliteit in mijn ogen die je moet hebben om mooie turns te scoren.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17953.jpg?width=800\
https://goo.gl/photos/tGSdJrGDyythYijn9

Work hard, play harder
Beginner
hendrikAuteur1 juli 2016 · 18:29

Goede analyse van een wisselvallige winter. Wat ik niet heb zien passeren zijn de twee dikke dumps voor de westalpen noord half januari en half februari, met zelfs absolute recordhoogtes eind februari voor gebieden als Ovronnaz, la fouly, … Was toch een fijn weekje heupdiep in Bas-Valais :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!