De winter van 2015-2016 was een wonderlijke, maar daarmee is zeker nog niet alles gezegd. Onderstaand geef ik je de belangrijkste statistieken van een winter die aan de ene kant episch was, maar aan de andere liefst ook weer snel vergeten wordt. Een winter waarin timing en flexibiliteit de toverwoorden waren, maar ook een winter waarin we alle seizoenen voorbij zagen komen. Zo rept de een over de diepste dag ooit, terwijl de ander het met kunstsneeuw heeft moeten doen.
In ieder geval kunnen we stellen dat Haslinger Sepp er flink langs zat met zijn jaarhonderd winter. En niet alleen Sepp, heel veel voorspellingen zaten er flink naast. Het Amerikaanse weerinstituut zat wat dat betreft een stuk dichter bij de waarheid met hun voorspelling dat het een warme en ietwat natte winter zou worden. Bij wePowder hebben we niet de supercomputers die ze bij NOAA hebben en helaas heeft ons kantoor ook geen tuin vol met flora en fauna met een voorspellende waarde. Wij moeten het doen met ouderwets handwerk en data analyse uit het verleden. Het is daarom dat we voorzichtig zijn met seizoensvoorspellingen en ons vooral concentreren op die data die niet iedereen kent, maar die voor ons poederrijders nuttig kan zijn. Allereerst deden we onderzoek naar de invloed van een El Niño op onze winters, waarbij we ons vooral concentreerden op de hoeveelheden verse sneeuw. En wat bleek? Het kon letterlijk alle kanten op gaan. Daarna zijn we wat verder gaan speuren en vonden we wat minder bekend en gangbaar onderzoek. Zo wezen we in het najaar van 2015 al op het onderzoek van het KNMI. In dit onderzoek wordt een relatie gelegd tussen een (sterke) El Niño en een nat voorjaar. Het was om die reden dat we nogmaals wezen op de paasperiode die in de regel vaker en diepere poeder brengt dan de kerstperiode. Want hoewel we ons nooit aan seizoensvoorspellingen wagen zijn er wel bepaalde zekerheden in inze winters te ontwaren. En pasen en poeder is zo'n zekerheid. Negen van de tien keer is het raak. De overgrote meerderheid heeft zijn spullen tegen die tijd al opgeborgen terwijl koning winter in de regel dan nog van geen wijken weet. In de dalen kan het dan soms al zomerachtig warm worden, op de toppen valt dan nog meer dan geregeld diepe poeder. Maar goed, voordat ik de diepte in ga allereerst de droge statistieken.
Leuke statistieken zul je zeggen, maar hoe was de winter?
Wie wat dieper mijn artikelen induikt zal een bepaalde trend ontwaren en wel de volgende:
Tja, kan iemand mij uitleggen wat bovenstaande met wintersport van doen heeft?
Ons geduld werd op de proef gesteld, maar al met al was het een meer dan prima winter. Tenminste als je bereid was je best doen. Om de zoveel tijd confronteert de natuur ons met onszelf. Ben jij bereid om heel ver te gaan voor je passie? Of ga je liever zitten mokken en geef je iedereen behalve jezelf de schuld dat je winter '15-'16 (bijna) geen verse sneeuw reed. De sleutel ligt bij jou.
Hoe dan ook, gelukkig zijn jij en ik winter '15-'16 ook ongeschonden doorgekomen en mogen we alweer stiekem vooruitkijken naar wat komen gaat. Er zit een La Niña in het vat en de kans is realistisch dat het wereldwijd weer een stuk kouder wordt. Daarnaast is de inschrijving voor de opening van het seizoen alweer geopend en druppelen de inschrijvingen alweer binnen. De natuur zal ons tegen die tijd vertellen waar we 8 december heen gaan. Tot die tijd ga ik in zomerslaap, duik ik de golven in, warm mijn botten op, verkeer ik van tijd tot tijd in dromenland om alvast de beelden van de ultieme trip te visualiseren en geniet onderwijl vooral van de zomer. Direct na de zomervakantie zijn we weer terug en waarschijnlijk jij ook.
Pluk de zomer!