De 2 laatste poederalerts van dit seizoen?

De 2 laatste poederalerts van dit seizoen?

Het sneeuwt op dit moment in de Alpen en morgen klaart het op. Het gaat daarmee morgen een mooie dagje poederen worden. Daarnaast wijzen de kaarten al een dag of 5 op misschien wat wel het laatste poederalert van deze winter. Veel opties zijn er niet meer want vanwege de vroege paasdagen dit jaar zijn vele resorts al gesloten. Maar een aantal houdt fier stand en heeft nog de hoop gevestigd op een mooie dump. Mocht je nog wat vrije dagen en los geld in je zakken hebben dan zijn morgen en de dagen na 24 april wellichtde laatste poederalerts voor dit seizoen. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan, een city trip maken of wat dan ook: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak via deze link te boeken. Van iedere boeking zien wij een klein percentage op onze rekening gestort zodat we wePowder verder kunnen blijven verbeteren en je nog beter kunnen helpen. Aan iedereen die dat al gedaan heeft. DANK! Blijf dat doen!In dit bericht:

  • Dinsdag wordt een poederdag
  • Daarna weer voorjaarschtig warm
  • Vanaf zondag nog eens een noordstau?
  • Welke gebieden zijn er nog open?
  • Poederadvies
Verse sneeuw in Engelberg
Verse sneeuw in Engelberg
Opklaringen en verse poeder in Verbier
Opklaringen en verse poeder in Verbier

Dinsdag wordt een poederdag

Vandaag is al een poederdag in het westen van de Alpen, maar op het moment van schrijven sneeuwt het nog in grote delen van de noordalpen. Die sneeuwval houdt de komende uren nog aan, maar in de nacht naar dinsdag klaart het overal op. Het wordt dan koud en morgenvroeg een heuse poederdag. Met een beetje mazzel sta jij morgenvroeg als allereerste op de Laub in Engelberg of trek jij de eerste sporen door het Gemsstock couloir in Andermatt. Het is inmiddels godvergeten rustig in de Alpen en met 20-35 centimeter vers wordt het morgenvroeg genieten. In de loop van de dag wordt het dan snel warmer en neemt de kans op lawines toe, maar die eerste runs in koude poeder ga je niet snel vergeten.

Hogedruk neemt het roer over
Hogedruk neemt het roer over

Daarna weer voorjaarschtig warm

Na vandaag neemt hogedruk weer positie boven de Alpen, draait de stroming heel langzaam naar zuidoost tot zuid en wordt het rap warmer. Maar zelfs na dinsdag is er boven de 2500 meter op de meest steile noordwanden nog verse poeder te vinden. Maar mocht je de komende dagen op pad gaan houdt dan rekening met de Tagesgang en blader nog even goed door de Safety Academy. Vanaf het weekend van 23-24 april lijkt de warmte weer teruggedrukt te worden naar het zuiden.

Noordstau
Noordstau

Vanaf zondag nog eens een noordstau?

Het gevecht tussen warme en koude lucht is nog niet ten einde. Komend weekend gaat koude lucht een dappere poging doen om het laatste poederalert van winter 15-16 tot stand te laten komen. De kaarten zijn gunstig en de berekeningen in meerderheid der gevallen meer dan hoopgevend. Het heeft er alle schijn van dat he tussen 25 en 27 april nog eens poeder kunt rijden in de gebieden aan de noordkant van de Alpen. Meer details later deze week.

Welke gebieden zijn er nog open?

Gelukkig draaien er nog liften. Welke dat zijn? Zie onderstaand lijstje (let wel: vaak zijn het maar een paar liften die open zijn)

Oostenrijk

  • Ischgl
  • Hintertux
  • Kaprun
  • Sölden
  • Stubaier gletsjer
  • Kaunertaler gletsjer
  • Pitztaler gletsjer
  • Mölltaler gletsjer

Zwitserland

  • Samnaun
  • Corvatsch en Diavolezza (St. Moritz)
  • Les Diablerets
  • Engelberg
  • Andermatt (sluit na 24 april)
  • Verbier (sluit na 24 april)

Frankrijk

  • Bonneval sur Arc
  • La Clusaz
  • Les 2 Alpes
  • Espace Killy
  • Val Thorens

Poederadvies

Ga je morgen naar de poeder kies dan voor de hooggelegen gebieden van Oostenrijk, Zwitserland en Italie. Met name in Engelberg, Andermatt, Sölden en het Stubaital kun je morgen een mooie lijn trekken. Net als in St. Anton en Ischgl. Voor de tips voor de gebieden na komend weekend kom je beter deze week nog even terug op wePowder. Donderdag en vrijdag zal ik je de juiste tips geven.

Kansen op de laatste poeder van dit seizoen dus. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan, een city trip maken of wat dan ook: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak via deze link te boeken. Mocht deze winter geen poeder meer voor je in petto hebben, dan heb ik alvast goed nieuws. De natuur heeft het eerste signaal voor winter 16-17 afgegeven. Het gaat kouder worden!

Stay stoked,
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
TeonAuteur18 april 2016 · 12:22

It ain’t over, until its over … :-)

Schade. Ernussmarmalade.
Gevorderd
DutchessAuteur18 april 2016 · 15:09

Is the fat lady singing already?

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
FreekBardoelAuteur18 april 2016 · 17:15

Ischgl vandaag al 30cm vers, in de ochtend klaarde het mooi op dus was het heerlijk poeder rijden! Veel was redelijk snel verspoord maar er was nog genoeg te vinden. Vanaf 12 uur trok het weer dicht en zorgde de warmte snel voor zware en mindere sneeuw. Inmiddels sneeuwt het weer dus dat belooft wat voor morgen! En dan volgend weekend op weg naar Sölden, god is with me!

Gevorderd
djmjAuteur18 april 2016 · 18:10

Laub kun je denk ik wel vergeten @@meteomorris - ik was gisteren in Engelberg en tot halverwege Jochpass (harde) regen, daarboven sneeuw (sneeuwgrens rond de 2000m) Rondom Gerschnialp was (bijna) alle sneeuw al weg. De dalafdaling was wel open, maar mij een raadsel… Lag beneden echt niets meer.

Op de Gletscher en boven bij Jochstock sneeuwde het hard en er was geen kip, dus uiteindelijk prima vermaakt. Vandaag aanhoudende regen in het dal, dus moet zeker flink wat bijgevallen zijn boven.

Beginner
TukkerAuteur18 april 2016 · 18:35

Laat ik nauw net een pas hebben voor Hintertux, Kaprun, Sölden, Stubaier gletsjer, Kaunertaler gletsjer en
Pitztaler gletsjer … 8-) En wellicht zaterdagavond 23 april voor twee weken met camper vertrekken naar de Alpen … @ Morris-> Wanneer ik je Moss ff onder handen neem …vul jij dan de laatste slaapplek in onze James Cook?

Tukker(ik)
Gevorderd
Robert1968Auteur18 april 2016 · 19:05

He tukker moet je niet werken? :):)

Snowboarder 🤙
Beginner
jaccogrinwisproAuteur18 april 2016 · 20:27

Vanmorgen helaas vertrokken uit Solden omdat het werk weer roept. Zondag was er al 5-10
cm poeder en vanmorgen was dit de status in het dorp op 1500 waar het op zondag avond nog regende. Boven is heel veel sneeuw gevallen. http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17765.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17766.jpg?width=800

Expert
meteomorrisAuteur19 april 2016 · 14:19

Boem… signalen voor een knallend laatste poederalert worden steeds sterker. Vanaf maandag 25 april is het weer winter in de Alpen!

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17768.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
rubendepaepeAuteur19 april 2016 · 14:22

We zouden morgenavond nog even naar de Alpen willen vertrekken (t.e.m. zondag) , waar best te gaan? Sölden ziet er nog het best uit, maar 't is precies nergens goed weer é?

Expert
meteomorrisAuteur19 april 2016 · 14:30

@@rubendepaepe ik zou nog even wachten en pas maandag vertrekken. Vanaf 25 april is het weer winter in de Alpen.

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur19 april 2016 · 14:39

Okee… ik kijk vandaag NIET naar webcams.
Nietdoen nietdoen nietdoen nietdoen…

na de 25ste. Dat ga ik regelen.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
Patrick1973Auteur19 april 2016 · 18:24

Damn, juist mijn winterbanden van mijn reismachine gehaald…
Vanaf maandag winter ? mmm, zal het echt de moeite zijn om een short ski te plannen ? En de vraag zal dan zijn, waar zij er nog liften open want het begint wel behoorlijk laat op het seizoen te zijn ?

Het jeukt wel ferm moet ik zeggen…

Gevorderd
rubendepaepeAuteur20 april 2016 · 02:17

@@meteomorris Thx 4 the heads up maar 't is morgenavond of niet meer… Volgende week is jammergenoeg geen optie… Als ik zo enkele weersites bekijk lijkt ValTho mij dan toch een betere optie, juist? Thx, Ruben

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!