PA#16: Noordstau!!!!!!!

PA#16: Noordstau!!!!!!!

De winter is nog niet op. Mocht je je spullen al opgeborgen hebben dan is dit het moment om ze voor de laatste keer deze winter uit de kast te halen. Vergeet die heerlijke biertjes op zonnige terrassen. De winter komt weer terug en hoe. Een omvangrijke noord tot noordwestelijke stroming is in de maak en die gaat voor heel veel sneeuw zorgen. Gelukkig draaien er nog steeds liften en bijkomend voordeel is dat de grote massa al lang is overgeschakeld op de lente. Het is niet druk en de poeder die gaat vallen gaat van exceptionele kwaliteit zijn. Droog en koud. Dit wordt wellicht een van de mooiste poederalerts deze winter. Niet verwacht en toch gekregen. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak via deze link te boeken. Van iedere boeking zien wij een klein percentage op onze rekening gestort zodat we wePowder verder kunnen blijven verbeteren en je nog beter kunnen helpen. Aan iedereen die dat al gedaan heeft. DANK! Blijf dat doen!In dit bericht:

  • De stroming draait naar het noorden
  • In de loop van de zaterdag rap kouder
  • Veel sneeuw tot diep in de dalen
  • Er zijn nog genoeg gebieden open
  • Poederadvies
Noordelijke stroming in de maak
Noordelijke stroming in de maak

De stroming draait naar het noorden

Ten noorden van ons zijn hogedrukgebied Norbert en storm Stefanie al bezig met wat misschien wel de mooiste noordstau van dit seizoen gaat opleveren. In het spel van drukverschillen komt een intense noordelijke stroming op gang die we deze winter nog niet zo gezien hebben. Vanuit de noordpool wordt zeer koude polaire lucht naar het zuiden gestuurd en stapje bij stapje terrein veroverd om dan door te koersen richting de Alpen.

Zaterdag bereikt de koude lucht de Alpen
Zaterdag bereikt de koude lucht de Alpen

In de loop van de zaterdag rap kouder

Volgens de laatste berekeningen wordt het zaterdag kouder in de Alpen. Maar voordat de echt koude lucht arriveert sneeuwt het al in de Alpen. Eerst op grote(re) hoogte, maar de sneeuwgrens daalt rap. Het zijn dit type stormen die voor de mooiste sneeuwcondities zorgen. De warmere lucht zorgt in eerste instantie voor sneeuw met een hogere dichtheid en minder lucht (wat prima is voor een zachte en ietwat compactere basis), maar na het binnenstromen van de koude lucht wordt de sneeuw losser en luchtiger omdat er minder water nodig is om voor sneeuw te zorgen. De softe laag wordt kortom afgetopt met koude fluffy poeder en dan wordt het echt genieten. Kijken we naar de ontwikkeling van de temperatuur komend weekend dan zien we een rappe daling. Ik heb daarvoor de weergrafiek van Engelberg genomen.

Temperatuur flink onderuit
Temperatuur flink onderuit

Dit zien we ook terug als we een moeilijkere grafiek erbij pakken. Onderstaand zie de temperatuur op 1400 meter (bovenste bundel van lijnen) en de te verwachten neerslag (onderste bundel van lijnen). We zien duidelijk het rap onderuit gaan van de temperatuur, maar we zien ook dat het al begint te sneeuwen bij de start van de daling van de temperatuur. Een superstorm voor ons freeriders kortom.

Meteogram noordwesten van de Alpen
Meteogram noordwesten van de Alpen

Kijken we naar de temperatuur op maandag (zie onderstaand kaartje) dan zien we een nog verdere daling. Het is dan gewoon koud in de dalen en het is meer dan realistisch dat de sneeuwgrens in het noorden en noordwesten van de Alpen dan richting de 600 meter daalt.

Zeer koud op maandag
Zeer koud op maandag

Veel sneeuw tot diep in de dalen

Een sneeuwgrens die daalt richting de 600 meter, koud op warm, een aanhoudende noordelijke stroming en de aanvoer van veel vocht. Ofwel een noordstau. Onderstaand kaartje laat mooi zien hoe vanuit het noordwesten alle sneeuw in een baan van 1000 kilometer breed op het noordwesten en noorden van de Alpen wordt gefocused. Veel vocht die bij aanvang bij milde temperaturen arriveert, maar daarna rap kouder wordt. Tel daarbij het effect van de Alpen op en er onstaat als het ware een file van wolken aan de noordkant van de Alpen welke vanwege de aanhoudende noordelijke stroming continue richting de noordkant van de Alpen worden gedreven en daar niets anders kunnen doen dan leegsneeuwen. BOEM!

Noordstau
Noordstau

Tussen zaterdag en dinsdag reken ik op 40-100 cm verse sneeuw boven de 1900 meter, waarbij de sneeuwhoeveelheden in de loop van de zondag en maandag ook significant zullen gaan zijn onder de 1900 meter. Ik sluit niet uit dat er lokaal zelfs meer sneeuw gaat vallen.

Wat gaat de wind doen?

Bij dergelijke hoeveelheden verse sneeuw kan wind al snel een issue worden. Voorlopig ga ik ervan uit dat de wind het minst een factor wordt in die gebieden die ten noorden en noordwesten van de Zwitserse Alpennordhang en de Alpenhoofdkam liggen, terwijl deze in en juist ten zuiden van de Alpenhoofdkam wel een issue wordt met mogelijk zelfs windvlagen die stormachtig worden. Vooral bij het binnenvallen van het koufront zullen we dat gaan merken. Maar omdat we nog een paar dagen te gaan hebben zal ik vrijdag je nog van een extra update voorzien inzake de wind.

Er zijn nog genoeg gebieden open

Gelukkig draaien er nog voldoende liften. Welke dat zijn? Zie onderstaand lijstje (let wel: vaak zijn het maar een paar liften die open zijn)

Oostenrijk

  • Ischgl
  • Hintertux
  • Kaprun
  • Sölden
  • Stubaier gletsjer
  • Kaunertaler gletsjer
  • Pitztaler gletsjer
  • Mölltaler gletsjer

Zwitserland

  • Samnaun
  • Corvatsch en Diavolezza (St. Moritz)
  • Les Diablerets
  • Engelberg
  • Andermatt (sluit na 24 april)
  • Verbier (sluit na 24 april)

Frankrijk

  • Bonneval sur Arc
  • La Clusaz
  • Les 2 Alpes
  • Espace Killy
  • Val Thorens

Poederadvies

Ga je komend weekend richting de poeder dan zijn de gebieden in de Franse noordalpen, de gebieden in het westen en noordwesten van Zwitserland, de hoger gelegen gebieden in Vorarlberg en de gletsjers in Oostenrijk goede opties. Met name de gebieden die niet in het hart van de Alpenhoofdkam liggen, maar juist de gebieden net iets ten noorden en westen ervan gaan erg goed worden. Rekening daarbij gedurende het weekend op bewolking en sneeuw, terwijl na het weekend de kansen op zon gaan toenemen.

Denk aan gebieden als La Grave, Espace Killy, val Thorens, Andermatt, Engelberg, Verbier, Sankt Anton am Arlberg en Sölden waar het zeker goed rijden wordt. Een verdere aanscherping volgt vrijdag.

Kansen op de laatste diepe poeder van dit seizoen dus. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan, een city trip maken of wat dan ook: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak via deze link te boeken. Mocht deze winter geen poeder meer voor je in petto hebben, dan heb ik alvast goed nieuws.

Stay stoked,
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
TukkerAuteur20 april 2016 · 10:20

Heb nu al voorpret !!!

Tukker(ik)
Gevorderd
AryenAuteur20 april 2016 · 10:42

same, same … :)

Expert
ieismAuteur20 april 2016 · 11:10

-“Hoi schat, met mij. Hee, hoe zit jij volgende week qua tijd? Het lijk namelijk te gaan sn…”

-" $%#&*^@(!!! KLIK TUUT TUUT TUUT TUUT"

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
PoedertijnAuteur20 april 2016 · 11:26

whoop whoop…

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
EmileHendrixAuteur20 april 2016 · 11:44

@@meteomorris Kan me vergissen maar volgens mij loopt Säntis ook nog. Nou hangt dat natuurlijk wel af van de afgegeven stufe in 't LLB (en de base…) maar ik kan me indenken dat iemand daar een aardig dagje kan beleven.

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Beginner
HayoVanLoonAuteur20 april 2016 · 12:23

Hè jammer, dan zit ik in Chamonix. O. Wacht. \o/

Edit: Hmm. Hopelijk zien we nog wat.

Gevorderd
DutchessAuteur20 april 2016 · 12:46

Jeetje, Morris, Engelberg mag jou wel een commissietje op je rekening storten. Benieuwd hoeveel nederlandse en belgische kentekens daar dit weekend staan!

@@EmileHendrix : sssssshhhht!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
RutgerAuteur20 april 2016 · 13:21

st.anton is na 24 april dicht!, wat is er nog open zondag-woensdag ?

The object in life is not to be on the side of the majority,
Expert
meteomorrisAuteur20 april 2016 · 13:25

@@HayoVanLoon Cham gaat ook zeker tof worden

powfinder.com
Gevorderd
brtAuteur20 april 2016 · 14:04

Cold smoke blower eind april, moet niet gekker worden ;-) Ik ben van de partij in ieder geval!

Gevorderd
TijmenDalAuteur20 april 2016 · 14:11

WHOA! Ik was al helemaal in de zomerse sferen, maar volgens mij moet ik gaan heroverwegen.
@@Meteomorris Ik zou sowieso pas dinsdagmiddag/avond kunnen vertrekken. Wat gaat de temperatuur doen? Ben een beetje bang dat tegen de tijd dat ik woensdag aan kom de zon te veel schade heeft gedaan.

Gevorderd
evanAuteur20 april 2016 · 14:49

Kan iemand de familie Haldigrat niet overtuigen om de lift aan te slingeren als er twintig poederhongerige laaglanders staan?

Beginner
dimsumproAuteur20 april 2016 · 14:51

@@Meteomorris maandag of dinsdag meeste kans op bluebird? Ik overweeg een dagtripje engelberg

Expert
meteomorrisAuteur20 april 2016 · 15:14

@@dimivdd252 dat is nu nog niet te zeggen
@@TijmenDal is nu nog onduidelijk

powfinder.com
Beginner
Patrick1973Auteur20 april 2016 · 21:22

Gaat er iemand richting Engelberg begin volgende week ? Enige tips voor logement in Engelberg of omstreken ? Ik ken die regio helemaal niet…

Gevorderd
Gevorderd
brtAuteur21 april 2016 · 10:22

@@meteomorris: Engelberg zal wel tricky worden qua zicht. Alle bossen zijn wildschutz. Nog suggesties voor een bosrijk alternatief gedurende het weekend?

Expert
meteomorrisAuteur21 april 2016 · 10:23

@@brt, in de meeste bossen ligt geen sneeuwdek meer. Je moet het boven de 2000 meter zoeken. Het is bijna mei en de zon krachtig.

powfinder.com
Gevorderd
brtAuteur21 april 2016 · 10:32

Hehe, logisch. Sprong weer even in februari modus. 40cm op geen base gaat weinig bieden inderdaad.

Maar dan is het dus wellicht handig om engelberg pas op maandag te bezoeken, als er wat zicht is.

Expert
meteomorrisAuteur21 april 2016 · 10:42

@@brt of, waar en wanneer de zon komt is nog wel een dingetje. Ik hoop daar morgen meer over te kunnen vertellen. Meer naar het westen wordt het zoals het er nu uit ziet eerder zonniger/grotere kansen op zon.

powfinder.com
Beginner
RutgerAuteur21 april 2016 · 11:16

obertauern is tot 1 mei open

The object in life is not to be on the side of the majority,
Beginner
Patrick1973Auteur21 april 2016 · 11:49

Ik kan bevestigen dat beneden de 2000m niets meer van sneeuw ligt dat bruikbaar is voor het ogenblik.
En ik vrees er eerlijk gezegd voor dat het niet lang goed gaat blijven, dinsdag ziet er goed uit maar erachter zal de temperatuur mss weer oplopen door de zon…

Gevorderd
MisplacedAuteur21 april 2016 · 12:11

@@Tijmendal LUL kom gewoon zaterdag mee

Gevorderd
SteefAuteur21 april 2016 · 22:42

Zijn er nog mensen te porren om morgenavond rond 20:00 weg te rijden en zondag einde middag weer zuruch? Of mensen die in de richting van bijv. Ischgl, Pitztal of Solden rijden en een plek over hebben voor een lift die kant op?

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Beginner
TukkerAuteur22 april 2016 · 09:49

@Morris PA#16: Noordstau!!! … je hebt ons flink enthousiast gemaakt …ik duik zo nog ff voor het laatst dit seizoen de werkplaats in bij Versus … kan ik je Moss nog winter/zomerklaar maken??? Winterklaar -> betekent dat ik je wellicht komende twee weken ontmoet in de alpen … Zomerklaar-> betekent dat je laatste poeier van dit seizoen aan je voorbij laat gaan … let me know.

Tukker(ik)
Beginner
Patrick1973Auteur22 april 2016 · 10:33

-“Hoi schat, met mij. Hee, hoe zit jij volgende week qua tijd? Het lijk namelijk te gaan sn…”

-" $%#&*^@(!!! KLIK TUUT TUUT TUUT TUUT"

ieism op 20 apr 2016 11:10

Haha, was hier iets gelijkaardig:

Schat, Zeg hoe ziet jouw planning eruit volgend week ? Ik zou naar de bergen moeten gaan.\

  • Moeten naar de bergen gaan ? hoe dat, vorige week had je al je materiaal opgekuist en weggezet tot volgend winter…
    Ja, ik weet het maar MeteoMorris zegt dat het goed zal zijn volgend week…\
  • Meteomorris ??? godve…
Expert
meteomorrisAuteur22 april 2016 · 10:54


Ja, ik weet het maar MeteoMorris zegt dat het goed zal zijn volgend week…\

  • Meteomorris ??? godve…

Patrick1973 op 22 apr 2016 10:33

LOL, @@Patrick1973 @@ieism zal ik anders in het vervolg even jullie schatten bellen? :)

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur22 april 2016 · 11:14

De kiene jurist weet al dat er zometeen een vraag gaat zijn naar de zogenaamde “meteomorris clausule” in de huwelijkse voorwaarden…

(Niet tekenen, jongens, NIET TEKENEN!!!)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
robbertAuteur22 april 2016 · 11:30

Gister rondje Engelberg gedaan is nog voldoende base boven de 2000m. Als er nog 20cm-30cm sneeuw komt dan zijn de afdalingen Steinberg en Wendenstocke zeker in goede conditie.
Laub zal ook wel kunnen alleen heb je geen base meer aan het einde en zal je ff moeten kijken hoe je snel terug kan komen naar de lift. Als er niet genoeg vers valt dan moet je lopen naar de lift, beetje jammer van de tijd. Voor Engelberg heb je wel goed zicht nodig.

Denk een goede optie om vanaf Dinsdag op Engelberg te gokken. Woensdag dagje freeriden in gebied en dan Donderdag via de Titlis rondtoer het Susten gebied in voor een paar dagen. Zeker paar dagen na verse sneeuwval nog wat moois te halen zoals de De Funffingerstock en Sustenhorn. Wel ervaring nodig met abseilen en gletcher terrein. Ik moet helaas naar de Ecrins…maar wie naar Engelberg komt, geniet ervan :)

Expert
ieismAuteur22 april 2016 · 11:41

\

Ja, ik weet het maar MeteoMorris zegt dat het goed zal zijn volgend week…\

  • Meteomorris ??? godve…

Patrick1973 op 22 apr 2016 10:33

LOL, @@Patrick1973 @@ieism zal ik anders in het vervolg even jullie schatten bellen? :)

meteomorris op 22 apr 2016 10:54

Goed plan @@meteomorris Eigenlijk zouden we een soort opvang voor vrouwen en kinderen moeten hebben ieder PA. Of een hulpgroep.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!