PA#16: Diep, veel sneeuw en koud. Het is AAN!

PA#16: Diep, veel sneeuw en koud. Het is AAN!

Alle signalen staan op groen. Het wordt de laatste week van April weer ouderwets winters. Koude lucht is vanuit de noordpool onderweg naar de Alpen. Verse sneeuw zal er meer dan voldoende vallen in het noordwesten en noorden van de Alpen. Het wordt kortom koud en diep. Maar het wordt wel speuren naar de zon. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak via deze link te boeken. Van iedere boeking zien wij een klein percentage op onze rekening gestort zodat we wePowder verder kunnen blijven verbeteren en je nog beter kunnen helpen. Aan iedereen die dat al gedaan heeft. DANK! Blijf dat doen!In dit bericht:

  • De bergen geven en de bergen nemen
  • Het wordt weer winters koud
  • Veel sneeuw tot diep in de dalen
  • Er zijn nog genoeg gebieden open
  • Poederadvies

De bergen geven en de bergen nemen

Tijdens mijn poeder expedties in april heb ik een soort van ritueel ontwikkeld. Van en naar de Alpen klonk dan altijd hetzelfde nummer door mijn autospeakers of headphone en dat zal de komende jaren niet anders zijn. Hoewel Prince naar alle waarschijnlijkheid een hele andere bedoeling had met zijn song ‘sometimes it snows in April’, heb ik er mijn eigen betekenis aan gegeven.

‘It always snows in April’ is mijn ervaring en april sneeuw luidt traditie getrouw voor mij het einde van het seizoen in. Nog een laatste keer naar de Alpen voor diepe poeder. Nog eenmaal genieten en terug kijken op datgene wat de natuur ons gebracht heeft. Gewoonweg het leven vieren wetende dat na een lange zomer er zich weer een nieuwe winter zal aandienen. Maar die laatste rit van en naar de Alpen zorgt bij mij ook voor reflectie op datgene wat de bergen ons afgenomen hebben. Deze week nog ontnamen de bergen ons de levens van Estelle Balet en Maxim Arsenault . Vroegtijdig zijn zij naar de eeuwige sneeuwvelden vertrokken.

Na de onverwachte door van Prince heeft het nummer nog meer lading gekregen. Niet alleen winters geven en winters nemen, maar ook het leven geeft en neemt. Bij ieder verlies raak ik een stukje van mijn onbevangenheid en naïviteit kwijt, maar ieder verlies doet me realiseren dat we vooral ook moeten blijven leven. Niet dat ik er roekeloos door wordt, dat zeker niet. Maar wel dat ik iedere tripje naar de Alpen koester en geniet van iedere dag die ik leef. Prince zingt; ‘Sometimes, sometimes I wish that life was never ending’. Pluk de dag, rijd die ene poeder bocht en geniet. Voor je het weet is het voorbij.

Het wordt weer winters koud

Korte broek en slippers kunnen weer worden opgeborgen en de terrassen worden weer leeg want vanaf zaterdag is het gewoon weer koud in grote delen van Europa. Zelfs tot in de Italiaanse Appenijnen wordt er sneeuw verwacht. Het is bijna mei en de meeste Romeinen zullen zich 3 keer achter hun oren krabben als ze na hun ochtend espresso vanuit de straten in Rome weer sneeuw op de toppen van de Abruzzo zien liggen. Eind 2015 wilde de winter maar niet komen. Nu weet ze van geen wijken.

De stroming is pal noord
De stroming is pal noord

De stroming is de komende dagen pal noord en waar het gister nog meer dan 25 graden was in de Alpendalen komt deze zondag nog maar met moeite boven de 5 graden uit. Zaterdag arriveert al de eerste koude lucht, maar voordat de echt koude lucht arriveert sneeuwt het al in de Alpen. Eerst op grote(re) hoogte, maar de sneeuwgrens daalt rap. Het zijn dit type stormen die voor de mooiste sneeuwcondities zorgen. De warmere lucht zorgt in eerste instantie voor sneeuw met een hogere dichtheid en minder lucht (wat prima is voor een zachte en ietwat compactere basis), maar na het binnenstromen van de koude lucht wordt de sneeuw losser en luchtiger omdat er minder water nodig is om voor sneeuw te zorgen. De softe laag wordt kortom afgetopt met koude fluffy poeder en dan wordt het echt genieten.

Voor de komende week zakt het nulgradenniveau richting de 1000 meter in de Alpen en dat is een goede 1000 meter dan gebruikelijk is voor de tijd van het jaar. Pas tegen het einde van de maand klimt de temperatuur weer richting waarden die normaal zijn voor de tijd van het jaar. Het wordt kortom een winterse week.

Veel sneeuw tot diep in de dalen

Een nulgradenniveau rond de 1000 meter betekent een sneeuwgrens die daalt richting de 600-800 meter. Dat kan in deze periode van het jaar enkel bij een stroming uit het noorden. Ofwel een noordstau. Tussen zaterdag 23 april en zaterdag 30 april blijft de stroming noord, de aangevoerde lucht koud en sneeuwt het van tijd tot tijd intens. Onderstaand kaartje laat de sneeuwval zien tot en met het einde van deze maand en laat ook mooi zien hoe vanuit het noordwesten alle sneeuw in een baan van 1000 kilometer breed op het noordwesten en noorden van de Alpen wordt gefocused. Veel vocht die bij aanvang bij milde temperaturen arriveert, maar daarna rap kouder wordt. Tel daarbij het effect van de Alpen op en er onstaat als het ware een file van wolken aan de noordkant van de Alpen welke vanwege de aanhoudende noordelijke stroming continue richting de noordkant van de Alpen worden gedreven en daar niets anders kunnen doen dan leegsneeuwen. BOEMski!

Noordstau
Noordstau

En de zon?

Bij een dergelijke langdurige noordstau is het zoeken naar de zon, hoewel er tussen de buien door zeker zon te zien zal zijn. Onderstaand een beeld van de zonkansen voor de komende week.

  • Op zaterdag zijn de kansen op zon nihil. In de gehele noordalpen (waaronder de Franse) sneeuwt het langdurig en intens.
  • Zondag sneeuwt het nog steeds en word het kouder, maar er is ook ruimte voor de zon. Meeste kansen op wat zon in de Franse noordalpen en het westen van Zwitserland. Ook ten westen van de Arlberg en het westen van Tirol grote kansen op sneeuw. In de rest van de noordalpen dan dikkere bewolking.
  • Maandag wordt een prima dag. Zon en losse sneeuwbuien lossen elkaar af. Een deel van de gebieden is dan al permanent dicht, maar er zijn genoeg opties te vinden. (Ik ga het je gemakkelijk maken bij je keuze voor de maandag door op zondag nog met een update te komen). Maandag wordt een goede dag kortom.
  • Dinsdag ook weer een prima dag met toenemende sneeuwkansen einde dag maar veel ruimte voor de zon in de ochtend en rond de lunch.

Er zijn nog genoeg gebieden open

Er draaien nog voldoende liften. Welke dat zijn? Zie onderstaand lijstje (let wel: vaak zijn het maar een paar liften die open zijn)

Oostenrijk

  • Ischgl
  • Hintertux
  • Kaprun
  • Sölden
  • Stubaier gletsjer
  • Kaunertaler gletsjer
  • Pitztaler gletsjer
  • Mölltaler gletsjer
  • Obertauern

Zwitserland

  • Samnaun
  • Corvatsch en Diavolezza (St. Moritz)
  • Les Diablerets
  • Engelberg
  • Andermatt (sluit na 24 april)
  • Verbier (sluit na 24 april)

Frankrijk

  • Bonneval sur Arc
  • Chamonix
  • La Clusaz
  • Les 2 Alpes
  • Espace Killy
  • Val Thorens

Poederadvies

Ga je komend weekend richting de poeder dan zijn de gebieden in de Franse noordalpen, de gebieden in het westen en noordwesten van Zwitserland, de hoger gelegen gebieden in Vorarlberg en de gletsjers in Oostenrijk goede opties. Met name de gebieden die niet in het hart van de Alpenhoofdkam liggen, maar juist de gebieden net iets ten noorden en westen ervan gaan erg goed worden. Rekening daarbij gedurende het weekend op bewolking en sneeuw, terwijl na het weekend de kansen op zon gaan toenemen. Denk aan gebieden als La Grave, Espace Killy, val Thorens, Andermatt, Engelberg, Verbier, Sankt Anton am Arlberg en Sölden waar het zeker goed rijden wordt.

Kansen op de laatste diepe poeder van dit seizoen dus. Mocht je de komende dagen naar de poeder gaan, een city trip maken of wat dan ook: steun ons weerbericht en support jezelf door voortaan je onderdak via deze link te boeken. Mocht deze winter geen poeder meer voor je in petto hebben, dan heb ik alvast goed nieuws.

Stay stoked,
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
bertjebertjeAuteur22 april 2016 · 12:30

Grrrr eindelijk sneeuw thuis, en ik moet naar de zuidalpen. Nouja enjoy!
@@meteomorris la Grave sluit na zaterdag 23 april.

Expert
meteomorrisAuteur22 april 2016 · 12:47

@@bertjebertje, dank voor het melden

powfinder.com
Gevorderd
MisplacedAuteur22 april 2016 · 12:54

Vet vet vet…Misschien is dit een domme vraag, maar… Als het een week koud blijft en Dinsdag alweer meer gaat sneeuwen, is volgend weekend dan niet tenminste even goed om te gaan? Vrijdag bijvoorbeeld? En meer kans op zon?

Expert
meteomorrisAuteur22 april 2016 · 13:00

@@Misplaced, April doet wat hij wil ;)

powfinder.com
Gevorderd
Guy.Auteur22 april 2016 · 13:18

En de 27e? Koningspoeder?

Gevorderd
AryenAuteur22 april 2016 · 13:21

Ja, f*ck dat :)

Beginner
Patrick1973Auteur22 april 2016 · 13:46

mmm, nog even wachten voor ik mijn vrouw verder op de hoogte breng van de planning.
Weerbericht van Zondag zal doorslaggevend zijn…
Of mij vrouw nu vloekt voor maandag-dinsdag trip of donderdag-vrijdag trip maak dat geen verschil…

Gevorderd
evanAuteur22 april 2016 · 14:18

Engstligenalp (niet te verwarren met Elsigenalp, maar ook bij Adelboden) is ook nog geopend. Weinig liften en vlak, maar een goed uitgangspunt om te toeren.

Gevorderd
evanAuteur22 april 2016 · 14:20

En vergeet het treintje naar Kleine Scheidegg vanuit Wengen/Grindelwald niet.

Expert
meteomorrisAuteur22 april 2016 · 14:25

@@Evan, te vlak is killing vanwege de hoek van inval van de zon. (ofwel de zon die inmiddels hoger staat dan in januari)

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur22 april 2016 · 14:39

@@meteomorris, mee eens. Vandaar dat ik het noemde als uitgangspunt om te toeren. De lift brengt je tot circa 2300m, maar daarboven is wel wat te halen.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17773.jpg?width=800

Gevorderd
evanAuteur22 april 2016 · 14:56
Beginner
Marco-tjeAuteur22 april 2016 · 15:11

Skigebied Zugspitze is nog open tot en met zondag 1 mei. Daarna gaan de skilifften dicht.

Echter…het treintje tot aan het Zugspitzplatt (2600m) blijft gewoon rijden…dus skitouren kan zo lang er sneeuw lift…dit jaar waarschijnlijk dus nog tot in juni :-)

Real Skiers don't have real jobs
Expert
meteomorrisAuteur22 april 2016 · 15:51

@@meteomorris, mee eens. Vandaar dat ik het noemde als uitgangspunt om te toeren. De lift brengt je tot circa 2300m, maar daarboven is wel wat te halen.
http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17773.jpg?width=800

evan op 22 apr 2016 14:39

Ach so… eens.

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17776.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
vascoAuteur22 april 2016 · 16:09

Tot hoe laag ligt er nu nog een basis?

Beginner
ronsteenbergenAuteur22 april 2016 · 16:38

Wie weet in de GE-OPENDE gebieden in zwitserland of oostenrijk (zo dicht bij mogelijk) een mooie gebied met voldoende bos ?
Ziet er super uit allemaal.
Eventueel als het doorgaat nog wel 2 plekken vrij. Maandagavondweg en woensdagmiddag terug !

Gevorderd
BodoAuteur22 april 2016 · 21:37

Wie weet in de GE-OPENDE gebieden in zwitserland of oostenrijk (zo dicht bij mogelijk) een mooie gebied met voldoende bos ?\

ronsteenbergen op 22 apr 2016 16:38

deze dendrofiel heeft ook wel oren naar gebieden met hier en daar wat boompjes voor het zicht. Ik heb echt te weinig gebiedskennis om voor zon-ma-di een keuze te maken. (om maar te beginnen met zondag).
Heeft iemand nog goeie ideeën/tips? Ik heb maar 1 lift, 10 bomen en 4 pillows nodig :-) …en een beetje base misschien. De lijst van @@meteomorris zijn voornamelijk grote gebieden, is de rest echt “al” dicht? hullup!

Elite
kanskiAuteur22 april 2016 · 22:10

Ach ja… de box zit nog op het dak en de winterbanden liggen er toch nog om! Vanaf maandag middag, waarom ook niet, het is van uit hier maar 3 uurtjes rijden naar de bergen…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
MarsieRocksAuteur23 april 2016 · 07:55

@@meteomorris we hebben bijna een echtscheiding hier. Dit weekend of volgend weekend? We hebben as maandag vrij en de plek worden we het ook niet over eens… Hellup…

Gevorderd
DutchessAuteur23 april 2016 · 11:28

Tot hoe laag ligt er nu nog een basis?

vasco op 22 apr 2016 16:09

Antwoord: WEBCAMS
er zitten nog gebieden tussen waar een base ligt tot 1800/1500 meter, afhankelijk van de ligging van het gebied, maar het is niet veel meer (genoeg om terug naar een lift/weg/voetpad te geraken)
Vergeet zuidhellingen. Je moet zowiezo hoger dan de boomgrens zijn voor goede poeder.

…dus kies een dag met (kans op) zicht. (Zondag is dus al moeilijk. Tenzij je tevreden bent met poeder op de piste, wat je zeker gaat krijgen, en dan ook nog met erg weinig concurrentie, als tenminste niet heel wepowder tegelijk gaat. :P )

Alle kleine gebiedjes zijn echt al helemaal dicht, dus check de websites van de grote gebieden. Sommigen hebben dit weekend hun laatste weekend. (Andermatt)

Het verschil tussen dit weekend en volgend weekend zal denk ik vooral de temperatuur zijn (en misschien zicht) Wie het laatste weekend van april in het vizier heeft, doet er goed aan de tourspullen in te pakken.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
brtAuteur23 april 2016 · 13:52

Nu in engelberg. Lichte sneeuwval, 10cm vers, onder de 2000 geen sneeuw. Tussen 2500 en 2000 natte bende. Maar het begint langzaam kouder te worden.

Gevorderd
PistenbulckyAuteur23 april 2016 · 14:54

Na vele jaren de powder allerts te hebben gevolgd zonder account, eindelijk eentje aangemaakt.
Eerst en vooral een welgemeende dankjewel @@meteomorris voor de fantastische weerberichten en de vele stokes!!
Ik rij zondag vanuit België naar Engelberg. Het is mijn eerste keer daar, de laatste 5 seizoenen in 4Vallées doorgebracht en daarvoor 5 seizoenen Arlberg… Dinsdag komen mijn maatjes uit 4Vallées langs maar voor maandag kan ik wel wat tips/buddies gebruiken. Ben benieuwd en kijk enorm uit naar de waarschijnlijk laatste poeder van dit seizoen.
Nu snel via de link even een logement zoeken ;-)

Gevorderd
PistenbulckyAuteur23 april 2016 · 19:24

…en voor wie wil nog twee plaatsen vrij tussen Geraardsbergen en Engelberg.
Ik vertrek morgen rond 12u en rij dinsdag (rond 16u) na hopelijk een heerlijke dagje poeder terug naar België…

Gevorderd
emistosAuteur23 april 2016 · 19:54

@@Pistenbulcky, Maandag ga ik misschien naar Engelberg. Volgens mij gaan er nogal wat mensen maar ik twijfel nog of ik wil touren of gewoon een dagje ga poederen met de lift. Wat had jij in gedachten?

Gevorderd
PistenbulckyAuteur23 april 2016 · 20:40

@emistos, aangezien ik het gebied niet ken zou het voor mij sowieso poederen met de lift zijn en misschien aansluiten bij wepowderaars die het gebied wel kennen. Touren zou kunnen, dan moet ik m’n splitboard ook nog even van de zolder halen en ergens wat quickwax scoren ;-)

Gevorderd
AryenAuteur23 april 2016 · 21:29

Ik heb als de nood aan de man komt nog wel wat quickwax voor je. :)

Wordt nog gezellig daar.

Beginner
Patrick1973Auteur23 april 2016 · 21:37

@brt kan je ons morgen een update geven van de omstandigheden in Engelberg. Volgens de neerslagradar om 21h30 zou het deftig moeten sneeuwen, maar een persoon ter plaats is accurater…

Beginner
KendoAuteur23 april 2016 · 22:41

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/17780.jpg?width=800

Ziet er lekker uit daar…open tot 1 mei

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Beginner
Patrick1973Auteur24 april 2016 · 08:27

@meteomorris, is er iets geweten over de zichtbaarheid voor Dinsdag in Engelberg ? De sneeuw zal goed zijn maar ik maak mij zorgen over de zichtbaarheid gezien men hoog moet gaan. Donderdag en vrijdag zijn ook een optie voor maar daar vrees ik dat de temperatuur weer zal beginnen oplopen…

Hoe zie jij dat ?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!