Geen vertrouwen in puntjes binding?

• Rogier
    Elite
    Rogier op 22 april 2016 路 12:15
    Hier het bewijs dat je je puntjesbinding heel veel kan hebben 馃槈

http://unofficialnetworks.com/2016/04/watch-candide-contest-winners-vi...
  • MDA
    Advanced
    MDA op 22 april 2016 路 13:38
    Heerlijk... gelocked, en prima voor de knietjes.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 22 april 2016 路 15:49
    ik vertrouw tegenwoordig mijn gelockte dynafit meer dan een normale alpine binding.

Zit er zelfs over te denken om dynafit op mijn GS ski te zetten...
    FUCK YEAH I AM FREE
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 22 april 2016 路 17:28
    ik heb 2 puntjes op mijn alpine binding getekend, nu kan ik ook alles skien.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 24 april 2016 路 12:48
    Trok hier het teenstuk (dynafit speed turn 2.0) uit mn ski voordat ie openging. Unlocked. Garantieverhaal gaan halen bij movement...

3 seizoenen oude Dynafit Radical FT begint uit elkaar te vallen (achterbakken opgeblazen, voorbakken ellendig veel speling / niet meer solide)? Ga binnenkort navraag doen ivm garantie, dit hoort imho niet bij de verwachte levensduur...

Maar ondanks dit alles prima toeren met puntjes, zou niet weten waarom mensen denken anders nodig te hebben...
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 24 april 2016 路 13:21
    Ik doe nu al vijf jaar met een paar Dynafit Verticals FT alles, op smalle en op 127 mm brede ski's, pisteraggen, freeriden en touren, maar geen (geplande) hucks. Er begint wat speling op de achterpinnetjes te komen wat resulteert in klikgeluiden, maar functioneren ze naar volle tevredenheid. Dus behalve dat ik aan @jriph 's bierblikjes shimmod moet (na verdere instructie 馃槂), ben ik blij dat ik een reservepaar heb aangeschaft zodat ik er nog lang op door kan ski毛n.
  • kanski
    Elite
    kanski op 14 juli 2016 路 10:19
    Hij staat in dit filmpje wel niet op de reguliere tech binding van bijvoorbeeld Dynafit zoals een TLT superlight of de Speedturn, maar op de Marker Kingpin 13 die speciaal voor het meer hardcore freeriden ontwikkeld is. Deze speciale puntjes-bindingen zoals de Diamir Fritschi Vipec 12, Dynafit TLT radical, Dynafit Beast en de Marker Kingpin hebben allemaal afzonderlijk specifieke kenmerken en bijna allemaal een breder montage punt voor bredere ski's en zijn in zijn totaliteit wat sterker uitgevoerd qua materialen. Hebben ook een afleesbare din setting op de achterbak. Hierdoor dus ook weer iets zwaarder en misschien iets minder lange afstanden tour gericht... Maar ik moet zeggen dat ik liever iets meer omhoog sleep als dat ik halverwege een afdaling mijn voorbak van de binding uit de ski trek.

Het heeft er dus ook veel mee te maken hoe je met een lichte tech binding skiet (techniek) of waarop je ze monteert of dat ze een lang en gelukkig leven beschoren zijn of dat ze vroegtijdig veel speling gaan vertonen en of uiteindelijk misschien wel loskomen van de ski!

Extreem lichte tourbindingen op zeer brede freeride ski's is natuurlijk ook een beetje een contradictio in terminis. Zoals het proberen te realiseren van een extreme lichte downhill bike! Al moet ik wel zeggen dat met de huidige techniek het allemaal steeds lichter en sterker wordt.

Ik heb door de jaren heen altijd gekozen voor de zwaardere toerbindingen als de Diamir Fritschi Freeride, Marker Duke en nu dus de Marker Kingpin. Al is het tijdens een Haute-Route (Chamonix-Zermatt) aan te raden voor het lichtere materiaal te kiezen, dit uit ervaring. Destijds had ik de Diamir Fritschi Freeride op een paar V枚lk's G4 Vertigo (118-83-105), niet de lichtste combi! Die V枚lkl was destijds een brede bak en op de Haute-Route werd erbij de hutten echt raar gekeken naar de ski's.

Aanrader; het ski毛n op zo'n tocht is van een dusdanige matige kwaliteit, dat het lopen met "skinny" ski's en lichte tech-bindingen erg plezier verhogend werkt. En ski毛n kan je die helling toch wel!

De Marker Kingpin heb ik op de V枚lkl Katana V-works. Een absolute charge combinatie voor de down en met vacuum skins voor de up! Nog nooit voor een cliff of een sprong gedacht, misschien moet ik dit niet doen want ik heb pin bindingen aan mijn voeten. Maar ik moet wel zeggen dat ik net zoals Candide in het filmpje de voorbak altijd lock!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • jurriaan
    Beginner
    jurriaan op 14 juli 2016 路 11:16
    @kanski is het nog steeds nodig om de voorbak te locken bij de kingpin of is het meer een gewoonte ding? Heb je pre-releases ervaren met die binding? De kingpin, beast, vipec, etc zouden dit probleem juist niet meer moeten hebben van wat ik begrepen heb. Ben wel benieuwd naar de ervaringen.
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 14 juli 2016 路 12:16
    beast hoef je niet te locken vanwege draaimechanisme in de teen, kingpin is een gewone tech-toe dus daar heeft het wel zeker zin. Vipec heeft als enige een zijwaardse release in de tenen, net als een alpine binding, geen idee of t daar wat uitmaakt.
  • jurriaan
    Beginner
    jurriaan op 14 juli 2016 路 13:16
    @bertjebertje daarom ben ik ook met name benieuwd of iemand ervaringen heeft met pre-releases met de kingpin. Het lijkt me een goede binding, maar als de kingpin gelocked geskied moet worden dan zou dat voor mij een overtuigende reden zijn om te kijken naar een andere binding.
  • evan
    Advanced
    evan op 14 juli 2016 路 15:57
    De Beast 16 is helaas ook niet onverwoestbaar.
  • kanski
    Elite
    kanski op 15 juli 2016 路 09:55
    @jurriaan ; ik heb absoluut geen pr茅 releases gehad. Het is bij mij gewoon meer een ding van op steile flanken wil ik gewoon absoluut geen ski verliezen. Ik zou de Beast en de Vipec ook locken op dat soort hellingen.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 15 juli 2016 路 11:26
    @kanski Wat doe je dan met alpine bindingen als je daar steile flanken mee skiet? Stel je daar je Din voor en na de flank?
  • evan
    Advanced
    evan op 15 juli 2016 路 15:22
    Ik zou de Beast juist niet locken. Op een zeer steile helling ski je sowieso gecontroleerd. Stuit je onverwachts op iets hards (ijs, rots), dan werkt die elasticiteit in de voorbak van de Beast (die je wegneemt als je de voorbak lockt) juist goed door die schok te absorberen. Mijn ervaring is dat ik als ik tijdens het gecontroleerd ski毛n iets hards raak, die voorbak zijn werk doet, zonder dat dat tot een release leidt. Alleen bij wilde bewegingen verwacht ik releases.
    Een van die puntjes in mijn voorbak is juist losgeraakt toen een hoop sneeuw onverwachts afgleed tijdens het skinnen, met de voorbak gelockt dus. Anders dan tijdens het skinnen komt tijdens het ski毛n je gehele lichaamsgewicht niet ineens op de voorbak, maar dat voorval heeft me wel doen twijfelen aan de sterkte van het systeem als je de elasticiteit van de voorbak uitschakelt door deze te locken. Ik zou er niet op durven gokken dat die puntjes niet afbreken bij het ski毛n met gelockte voorbak.
  • kanski
    Elite
    kanski op 17 juli 2016 路 20:25
    @Aryen; mijn din setting op mijn alpine bindingen staat altijd op 14.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 20 juli 2016 路 12:01
    @kanski: De voorbak van een vipec kan niet worden gelocked. Het enige dat het hendeltje omhooghalen veranderd, is dat je voorbak niet wordt uitgeklikt als je je schoen ver naar voren kantelt. Als je tijdens het skieen je schoen door de veren van de achterbak eruit trekt, is het waarschijnlijk maar goed ook dat je teen ook mee gaat 馃槂

Dat je de voorbak van een vipec nooit helemaal kunt vastzetten is soms vervelend. Ik heb al meerdere keren met skinnen gehad dat ik mijn teen zijwaards lostrapte..
  • Ors
    Advanced
    Ors op 21 juli 2016 路 09:29
    @Aryen; mijn din setting op mijn alpine bindingen staat altijd op 14. kanski op 17 jul 2016 20:25

@Kanski Baas _O_
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro