Het is midden april en je bent nog niet klaar met het winterseizoen. Wat doe je dan? Een bekend gebied voor vele freeriders zijn de Lofoten in Noorwegen. De Lofoten kenmerken zich door onbeschrijfelijk mooie vergezichten met bergtoppen die uit de zee rijzen. Maar ik dacht, dit kan niet de enige plek zijn in Noorwegen waar de omstandigheden nog dermate goed zijn in april. Na een week met Chicky Clinics, mijn eigen bedrijf, in de Lofoten te hebben doorgebracht ging ik op zoek naar nieuwe spots. En of ik deze heb gevonden? Jazeker!
Via Amsterdam vlieg je met de KLM direct op Bergen in ongeveer 2 uur. De stad is absoluut de moeite waard om voor 2 dagen te bezoeken. Bergen kenmerkt zich door traditionele Noorse huizen afgewisseld met moderne gebouwen die zich verspreiden over het heuvelachtige landschap. Er bevinden zich diverse soorten restaurants van heel chique en modern tot aan klassiek en ouderwets gezellig. Voor diegene die van een drankje houden kan je terecht in 1 van de vele hippe barretjes of de kroeg. De lokale inwoners zijn een mix van studenten en tweeverdieners die hier “the good life” leven en hun weekenden graag in de outdoors doorbrengen. Het oude gedeelte van de stad heet Bryggen en is zeker de moeite waard om te bezoeken! Voor een mooi uitzicht over de stad kan je met de fløbahn omhoog, een echte aanrader als je er toch bent! Ook als je van shoppen houdt zit je hier goed! Kortom, in mijn ogen een stad die je niet mag missen als je toch deze kant op komt!
Na een nacht te hebben doorgebracht in het authentieke Klosterhagen hotel in Bergen rijden ik en Boaz, mijn reisbuddie, door richting Sognefjord. Deze fjord is de langste fjord van Noorwegen en zelfs de derde langste ter wereld! De reis hier naartoe is prachtig en onderweg stoppen we vaak om te genieten van de natuur. Het enige wat ons opvalt is dat onderweg alles vrij groen is.. Ik vraag me af of we wel de juiste keuze hebben gemaakt, want er valt hier vrij weinig te skien. Onderweg passeren we het stadje Sogndal, misschien dat de naam je bekend voor komt aangezien dit seizoen hier een qualifier plaats vond van de Freeride World Tour. We passeren groene skigebieden als Sogn en Hafslo en rijden verder de vallei in op zoek naar het witte goud!
Het witte goud vinden we in Jostedal, een vallei in de provincie van Sognefjord. Naar onze mening zijn we echt in the middle of nowhere gestrand, maar sneeuw hebben ze hier in ieder geval wel! Zelfs in het dorp, die enkele huizen telt, bedekt de sneeuw nog de weiden en daken. We verblijven in het Jostedal hotel, een gemoedelijk hotel waar je je al snel thuis voelt door de eigenaresse. We eten hier echte lokale gerechten zoals de Noorse gehaktbal en rendier, al een belevenis op zich! In de ochtend staat een uitgebreid ontbijtbuffet op ons ons te wachten en dat is maar goed ook! Er gaan hier geen skiliften, dus alles moet uit eigen kracht komen. De dagen die hierop volgen brengen we door met Bjornar, een gids en Jostedal local in hart en nieren! Een goudeerlijke gast die genoegen neemt met de natuur en afstand heeft genomen van de materialistische wereld. Hij laat ons de mooiste afdalingen zien van deze vallei, ondanks de wind die ons bijna de berg afwaait. De afdalingen zijn het omhoog lopen waard! We skiën op sommige stukken nog heerlijke poeder en wanneer het opklaart worden we getrakteerd op geweldige bergen vanuit waar we de gletsjer zien liggen. Deze wereldberoemde gletsjer, de Jostedalbreen gletsjer, is een van de grootste gletsjers van Europa. Op onze laatste dag brengen we dan ook een bezoekje aan deze gletsjer, de Nigardsbreen gletsjer. Vergezeld door 2 Amerikanen en enkele Chinezen wagen we de tocht over het bevroren meer met sneeuwschoenen. We hebben vandaag geluk met de condities en kunnen lopen tot aan de gletsjer zelf en we hebben zelfs het geluk dat we in de gletsjer kunnen lopen. Wat ik hier heb gezien is echt iets onbeschrijflijk, je waant je in een soort van magische blauwe grot van ijs. Puur natuur! Na dit avontuur zetten we onze reis door naar Myrkdalen.
Photo's: Bjørnar Bjørhusdal
Er zijn in Noorwegen rond deze tijd slechts nog enkele skigebieden die open zijn. Het komt voornamelijk op het touren aan, maar na een week touren in de Lofoten en een paar dagen in Jostedal begin ik toch wel een beetje heimwee te krijgen naar de skiliften. Gelukkig is daar het skigebied Myrkdalen dat haar liften nog op volle toeren laat draaien en toevallig organiseren ze in het weekend dat ik hier ben het jaarlijks terugkerende MyrkLeik Mountain Festival. Een festival waarbij het freeriden centraal staat en je diverse workshops kunt volgen van guided poeder runs, mountain safety en natuurlijk de Noorse apres-ski! Het is een goed georganiseerd festival waar iedere ski of snowboard liefhebber aan zijn trekken komt! De sneeuwcondities zijn hier nog echt top! De eerste dag skien we voornamelijk een door de wind gedrukte sneeuwoppervlakte, maar de dag erna is het genieten van de zon en zo nu en dan een spray! Als je een festivalpas koopt zijn alle workshops en feestjes gratis en word je begeleid door lokale gidsen. Het is ook goed vertoeven in het Myrkdalen hotel, die direct aan de piste ligt. Het eten is hier fancy maar super goed en in je eigen modern ingerichte kamer is het goed vertoeven! Zeker wanneer je in een kamer verblijft met uitzicht op de pistes en de bergen, het is echt genieten om zo wakker te worden! De freeride mogelijkheden zijn hier ongekend. Veel freeride afdalingen zijn hier te bereiken via de liften, so easy access!! Maar als je een bereid bent om een beetje te hiken of te touren, dan zijn de mogelijkheden ongekend!! Het terrein is op de meeste plaatsen richting de 30 graden, maar voor de echte diehards kan je hier ook lijnen scoren van rond de 40 graden en hier en daar je hart luchten met mooie cliffs, Als je hier door de weeks bent heb je hier sowieso niet te maken met poederstress. Het skigebied is redelijk verlaten en dat betekent heel veel first tracks scoren! In het weekend loopt het hier vol met de locals uit Bergen, maar zelfs dan is je eigen lijnen rijden geen probleem! Wanneer je de tree runs nadert heeft het zelfs wel wat weg van Japan. De poeder in januari en februari is hier heel droog, dat heb ik zelf al eerder ondervonden. Echt een paradijsje voor vele freeriders! En het festival zorgt voor veel gezelligheid, leuke activiteiten en goede gidsen!!
Kortom, mocht je in april het skiseizoen nog niet zat zijn en op zoek willen gaan naar poeder, een ongekend mooi landschap en gezelligheid.. Dan heb je hopelijk hierbij goede inspiratie opgedaan! Mijn seizoen loopt nog even door. Volgende week ga ik met Chicky Clinics op huttentocht in Silvretta Montafon ( met de vooruitzichten wordt dit ook poeder rijden) en daarna sluit ik mijn seizoen af in Val Thorens, waarom ook niet!!
Handige tips om je reis goed voor te bereiden:
- Fjord Norway
- Sognefjord
- Myrkdalen